دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی اینترنتی مفهومی است که اگر می‌خواهید در کسب و کار خود به صورت حرفه‌ای و دقیق عمل کنید باید با آن آشنا شوید، در واقع دیجیتال مارکتینگ دارای بخش‌های مختلفی است که در این مقاله قصد داریم به تعریف کامل دیجیتال مارکتینگ و اجزای مربوط به این موضوع بپردازیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی نوعی از بازاریابی محصولات یا خدمات است که با استفاده از فناوری‌های دیجیتال و عمدتا در اینترنت از جمله تلفن‌های همراه و دیگر صفحات نمایش مثل کامپیوتر و هر رسانه دیجیتال دیگر انجام می‌شود. این نوع از بازاریابی تبلیغاتی است که به دلیل ارزانی، ماندگاری زیاد و فراگیر بودن آن همزمان با رشد ابزارهای اطلاع‌رسانی و روابط عمومی جایگاه خاصی را در بین کاربران باز کرده‌است.

بازاریابی اینترنتی چه تفاوتی با بازاریابی سنتی دارد؟

در واقع دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از همه ابزارهای دیجیتال مثل وب سایت، اپلیکیشن، تبلیغات آنلاین (ادورز مارکتینگ)، شبکه‌های اجتماعی، سئو، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی موبایلی برای هدف مشخصی به اسم مارکتینگ یا بالا بردن فروش یا برند سازی می‌باشد اما در بازاریابی سنتی شماهم شبیه به موارد زیر را باید برای کسب و کار خود انجام دهید ولی متفاوت تر، در بازاریابی سنتی شما باید هزینه‌ی بسیار زیادی را برای تبلیغات در بیلیورد های شهر ( که دیگر مانند سابق جذابیت قبل را ندارد )، تبلیغات در رسانه که اگر اطلاعات داشته باشید در صدا و سیما در ثانیه تبلیغات نزدیک به 1 تا 10 میلیون تومان هزینه خواهد برد. پس برای موفق شدن در دنیای امروزه به سمت دیجیتال مارکتینگ بروید تا بتوانید محصولات و خدمات خود را سریع تر به فروش برسانید.

مزایای استفاده از دیجیتال مارکتینگ:

  • شناخت مخاطبین خود
  • فروش سریع کالا و خدمات
  • ارتباط برقرار کردن با مشتریان خود
  • همه گیر شدن برند شما در فضای مجازی
  • افزایش میزان سودهی
  • به اشتراک گذاری تمامی خدمات خود در سراسر کشور
  • رقابتی شدن برند شما با دیگر کسب و کار ها

معایب استفاده از دیجیتال مارکتینگ:

  • استفاده اصولی و دقیق نکردن از بازاریابی اینترنتی باعث ضرر شما خواهد شد
  • ارتباط برقرار کردن های بیش از حد با مشتری باعث کاهش سودهی شما می‌شود
  • استفاده از تبلیغات های منفی و بدون محتوا به برند شما لطمه وارد می‌کند
  • رعایت نکردن سئو یا بهینه سازی بازاریابی شخصی خود باعث نابودی برند شما می‌شود

انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال ( بازاریابی اینترنتی ):

1. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست ؟

در واقع نوعی از بازاریابی است که به فرایند تولید و به اشتراک‌گذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می‌پردازد. این محتوا و اطلاعات می‌تواند به انواع مختلفی چون اخبار تحلیلی، ویدئو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه ، راهنما و دستور العمل‌ها، سوالات و پاسخ، مقالات و تصاویر وغیره را تولید و منتشر گردد.

بازاریابی محتوا یکی از رویکردهای استراتژیک بازاریابی است که بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با اهداف برندها متمرکز شده‌است. بازاریابی محتوا به دنبال جذب، حفظ و تعامل با مخاطبانی است که به وضوح تعریف و شناخته شده هستند. این عمل با هدف هدایت کاربران برای انجام اقداماتی سودده صورت می‌گیرد

2. سئو یا بهینه سازی

بهینه سازی یا سئو چیست ؟

(Seo) سئو یک روند مناسب برای بهتر دیده شدن یک وب سایت یا یک صفحه وب در نتایج جستجو طبیعی یک موتور جستجو است. معمولاً وب سایت‌هایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند، بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو بدست می‌آوردند و این بازدیدکنندگان می‌توانند به مشتری تبدیل شوند.

در واقع بهینه‌سازی وب سایت شامل توسعه و ویرایش مطالب موجود در خود سایت و برنامه‌نویسی و همچنین ارتباط بین کلمات کلیدی و حذف موانع مربوط به فعالیت‌های نمایه‌سازی در موتور جستجو و ترویج یک سایت برای افزایش تعداد لینک دهنده یا لینک‌های ورودی، و دیگر تاکتیک‌های جستجوگرها است.

بهینه سازی به دو شاخه اصلی سئوی خارجی و سئوی داخلی تقسیم بندی می‌شود. سئوی خارجی خود به دو قسمت شبکه‌های اجتماعی و لینک سازی تقسیم می‌شود. سئوی داخلی نیز به کلیه روش‌های On Page سئو همانند لینک سازی داخلی اطلاق می‌شود.

3. همکاری در فروش

همکاری در فروش

( Affiliate marketing ) یک روش بازاریابیست که در آن کسب و کار به یک یا چند نفر که بازدید کننده یا مشتریانی را به کسب و کار ارجاع داده‌اند، پاداش می‌دهد. برای مثال سایت‌ها برای ارجاء بازدیدکنندگان جدید یا خریداران جدید هدیه یا مبلغی را به شخصی که معرفی را انجام داده پرداخت می‌کنند. این صنعت چهار بازیگر اصلی دارد: کالا، شبکه،ناشر و مشتری. فروش رابطه‌ای نوعی از بازاریابیست که محصولات و خدمات دیگران را در قبال دریافت کمیسیون برای فروش یا ارئه خدمات در سایت، وبلاگ یا از طریق لینک‌های که در اختیار شما قرار داده می‌شود بصورت آنلاین به کاربران دیگر معرفی کنید. بطور خلاصه می‌توان گفت فروش رابطه‌ای یعنی بازاریابی و معرفی کالا یا خدمات دیگران به منظور فروش کالا یا خدمات آن‌ها و استفاده مشترک از سود به دست آمده بر اساس توافق انجام شده.

4. بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

Social Media Marketing یا همان بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یکی مهم ترین عوامل افزایش ترافیک و فروش شما می‌باشد، شما می‌توانید با استفاده از شبکه های اجتماعی مانند : فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین، تلگرام و… افزایش ورودی ترافیک وبسایت خود را بهبود ببخشید. جالب است که بدانید ۷۶ درصد شرکت‌های تجاری امروزه از بازاریابی توسط رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. خرده فروشان تجاری افزایش ۱۳۳ درصدی در میزان درآمد خود بواسطه بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی داشته‌اند.

5. بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی چیست ؟

Email Marketing یا بازاریابی اینترنتی همواره به عنوان یکی از برترین راهکار های ارتباط برقرار کردن با مخاطبین و افزایش فروش می‌باشد، اما اکثرا کسب و کار ها فک میکنن استفاده از ایمیل مارکتینگ قدیمی شده و جوابگو نیست، اما این طرز فکر بسیار اشتباه است اگر شما بازاریابی ایمیلی خود را به صورت اصولی و دقیق انجام دهید می‌توانید فروش خود را چندین برابر کنید.

6. تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی

پرداخت به ازای کلیک یا PPC نام مدلی از تبلیغات اینترنتی است که در آن بازدیدکنندگان تبلیغات به وب‌سایت، اپلیکیشن موبایل یا رسانه‌ای دیگر هدایت می‌شوند و تبلیغ دهنده بر اساس تعداد کلیک‌ها و مراجعه به رسانه خود، به نمایش دهنده هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کند. این روش در زمان خود نوآوری در صنعت تبلیغات اینترنتی محسوب می‌شد و به مرور جایگزین متدهای سنتی تبلیغات بنری (مدت‌دار) و پرداخت به ازای تعداد نمایش شد. مدل‌های پیشرفته‌تر و پیچیده‌تری از پرداخت به ازای کلیک نیز هم‌اکنون در حال بهره‌برداری هستند که به عنوان مثال می‌توان به پرداخت به ازای منجر شدن به خرید اشاره کرد.

7. روابط عمومی آنلاین 

روابط عمومی آنلاین 

Digital PR یا روابط عمومی آنلاین مجموعه‌ای از اقدامات و کوشش‌های حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراریِ ارتباطاتِ مؤثر و هدفمند با گروه‌هایی که با آن در ارتباطند انجام می‌دهد. یکی از بزرگترین تفاوت‌های روابط عمومی و تبلیغات در برنامه‌ریزی است؛ به‌طوری‌که روابط عمومی برای بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کند اما تبلیغات، در کوتاه‌ترین زمانِ ممکن به دنبال نتیجه است و البته این موضوع، ریسکِ کار را بالا می‌برد. روابط عمومی با صبر و حوصله و اختصاصِ زمانِ تفکرِ بیشتر به مشتری و شرکت، در جهتِ جلبِ رضایتِ هرچه بیشتر مشتری و ارائه‌یِ خدمات بهتر، سعی در دائمی کردن مشتریان و مخاطبان شرکت دارد.

8. تبلیغات بومی ( همگانی )

تبلیغات بومی

Native advertising یا تبلیغات بومی نوعی از تبلیغات است که عمدتا آنلاین است، که مطابق با فرم و عملکرد پلتفرمی است که به نظر می رسد. در بسیاری از موارد، آن را به عنوان یک مقاله یا ویدیو نشان می دهد که توسط یک تبلیغ کننده ساخته شده است و هدف خاص آن ارتقاء یک محصول است، در حالی که مطابق شکل و سبک است که در غیر این صورت در کار هیات تحریریه پلتفرم دیده می شود. کلمه “بومی” اشاره به این انسجام محتوای با رسانه های دیگر است که در پلتفرم ظاهر می شود.

9. اتوماسیون بازاریابی دیجیتال

اتوماسیون بازاریابی چیست ؟

اتوماسیون بازاریابی اشاره به سیستم عامل های نرم افزاری و فن آوری های طراحی شده برای بخش های بازاریابی و سازمان ها برای به طور موثر در بازار چند کانال آنلاین (مانند ایمیل، رسانه های اجتماعی، وب سایت ها، و غیره) و خودکار وظایف تکراری است. مراكز بازاریابی، مشاوران و كاركنان بازاریابی نیمه وقت با مشخص كردن معیارها و نتایج برای وظایف و فرایندهایی كه پس از آن نرم افزار تفسیر، ذخیره و اجرا می شوند، بهره وری را افزایش می دهد و خطاهای انسانی را كاهش می دهد. در ابتدا در اتوماسیون بازاریابی ایمیل متمرکز شد، اتوماسیون بازاریابی به گستره وسیعی از ابزارهای اتوماسیون و تحلیلی برای بازاریابی اشاره دارد. به ویژه بازاریابی ورودی. سیستم عامل های بازاریابی اتوماسیون به عنوان یک راه حل میزبانی یا مبتنی بر وب مورد استفاده قرار می گیرند، و هیچ نصب نرم افزاری توسط مشتری مورد نیاز نیست.

 

امروزه یکی از اصلی ترین بازاریابی های دیجیتال مربوط به موبایل می‌باشد اگر وبسایت یا کسب و کار اینترنتی شما از لحاظ محتوایی بتواند محتوای خلاق و جذابی تولید کند مطمعمنا همین موضوع در بازه زمانی کوتاهی می‌تواند ترافیک وبسایت شما را چند برابر کند. از این روز باید بر روی دیگر بازاریابی های گفته شده نیز تمرکز شود تا بتوانید در این سوددهی خوبی داشته باشید.

 

جمع بندی:

همان طور که مشاهده کردید در این مقاله به تعریف دیجیتال مارکتینگ و انواع روش‌های آن پرداختیم و به زودی مقاله‌های اختصاصی در مورد تمامی روش‌های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی در دکتروردپرس قرار خواهد گرفت. دقت داشته باشید که دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی اینترنتی شاخه‌های مختلفی داشته که در این مقاله تنها به بعضی از موارد به صورت خلاصه اشاره شد که سعی می‌شود به مرور مقاله تکمیل و کامل تر شود. اگر شما هم تجربه‌ای در دیجیتال مارکتینگ دارید می‌توانید در قسمت نظرات همین مقاله در اختیار دیگر کاربران قرار دهید.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.