گواهینامه بین المللی: از ایران به سراسر دنیا، چگونه در ۱۹۶ کشور رانندگی کنیم؟

آموزش راهنمایی رانندگی و شناخت نسبت به قوانین آن تنها مربوط به رانندگی در ایران نیست. چرا که گاهی اوقات ممکن است شما بخواهید با خودروی شخصی خود وارد یک کشور دیگر شوید و یا بخواهید در کشوری دیگر، رانندگی کنید. در این صورت شما با استفاده از همان گواهینامه در دست خود نمی توانید مجوز رانندگی را داشته باشید و با شما برخورد جدی می شود. در چنین شرایطی شما نیاز به دریافت گواهینامه بین المللی خواهید داشت. برای دریافت پاسخ این سوالات که گواهینامه بین المللی چیست و چه مزایایی دارد؟ و… تا پایان همراه ما باشید.

گواهینامه بین المللی چیست و چگونه می توان آن را دریافت کرد؟

همان طور که برای دریافت گواهینامه در ایران، نیاز به آموزش راهنمایی رانندگی و سپری کردن مراحل قانونی آن دارید؛ برای رانندگی در خارج از کشور هم به مجوز نیاز دارید.  IDLیا همان گواهینامه بین المللی، نوعی سند یا جواز بین المللی است که این امکان را به شما می دهد تا بتوانید به واسطه آن به ۱۹۶ کشور جهان رانندگی کنید. کشورهایی که عضو سازمان جهانی اتومبیل رانی هستند. برای دریافت این گواهینامه پس از سپری نمودن پروسه آموزش راهنمایی رانندگی و ارائه مدارک لازم، می بایست نسبت به دریافت حضوری و آنلاین آن اقدام کنید. برای این منظور بایستی وارد کانون جهانگردی و اتومبیل رانی جمهوری اسلامی ایران شوید و با ارائه مدارک لازم، نسبت به دریافت حضوری گواهینامه بین المللی خود اقدام کنید. کما اینکه می توانید اینترنتی و آنلاین نیز این پروسه را از طریق سایت کانون جهانگردی طی کنید. گواهینامه بین المللی شامل: عکس و اطلاعات شخصی به همراه نام شماست که به ۷ زبان هم ترجمه شده است.

 

آشنایی با قوانین آموزش راهنمایی رانندگی در کشورهای مختلف

باید دانست که دریافت گواهینامه بین المللی بدون شناخت قوانین و آموزش راهنمایی رانندگی در آن کشور، امکان پذیر نیست. یعنی اگر می خواهید با داشتن گواهینامه بین المللی در هر کشوری رانندگی کنید؛ می بایست حتما قوانین مربوط به آن کشور را هم بدانید به عنوان مثال: قوانین رانندگی در امارات نسبت به دیگر کشورها با سختگیری بیشتری همراه است. شما با داشتن گواهینامه بین المللی در امارات تنها می توانید با اتومبیل های کرایه ای رانندگی کنید. برای اجاره خودرو در دبی می توانید درخواست خود را از شرکت سعادت رنت ارائه دهید. شرکتی که به صورت آنلاین و اینترنتی می توانید با پشتیبانی ۲۴ ساعته با آن ها در ارتباط باشید. بنابراین شناخت قوانین و آموزش راهنمایی رانندگی در هر کشوری مورد نیاز است. قوانین رانندگی در انگلیس یا در هر کشور دیگری نیز با قوانین سایر کشورها متفاوت است. ضمن اینکه این قوانین هر چند سال یک بار دستخوش تغییراتی می شوند که بایستی به این نکته حائز اهمیت توجه داشته باشید.

تفاوت های آموزش راهنمایی رانندگی در ایران و سایر کشورها

شما برای دریافت گواهینامه ملی حتما دوره های آموزش راهنمایی رانندگی را با موفقیت گذرانده اید. برای دریافت گواهینامه بین المللی نیز نیاز به داشتن گواهینامه ملی در کنار پاسپورت است. نکته حائز اهمیتی که در این راستا وجود دارد؛ تفاوت آموزش راهنمایی رانندگی در ایران با سایر کشورها از جمله بریتانیاست. انگلیس در زمینه رانندگی، قوانین بسیار سختگیرانه ای اتخاذ کرده است. هر راننده ای که به این قوانین اهمیت ندهد؛ با جریمه سنگینی مواجه می گردد. وجه تمایز قوانین راهنمایی رانندگی در ایران و انگلیس هم به همین قوانین سختگیرانه تر نسبت به ایران و جریمه های به مراتب سنگین تر بر می گردد. البته در انگلیس جریمه های دیگری هم علاوه بر جریمه های رایج در ایران، وضع شده است. به عنوان مثال: جریمه پرتاب زباله از خودرو به بیرون، جریمه کار کردن با موبایل در حین رانندگی، جریمه دیرکرد معاینه فنی و… پس برای رانندگی در انگلیس، خیلی باید محتاط عمل کرد و بسیار منظم و ملزم به قوانین بود.

 

گواهینامه بین المللی

مزایای داشتن گواهینامه بین المللی و آموزش راهنمایی رانندگی در سایر کشورها

گرفتن گواهینامه بین المللی و آموزش راهنمایی رانندگی در سایر کشورها با شناخت قوانین آن ها دربردارنده مزایای زیر می باشد:

  • شناسایی هویت راننده با داشتن گواهینامه بین المللی در هر کشوری
  • ارائه سندی موثق و معتبر که نشان دهنده داشتن گواهینامه ملی راننده در کشورش است.
  • تایید اطلاعات مربوط به راننده توسط مقام های ذی ربط ارائه دهنده گواهینامه بین المللی با اطلاعات مندرج روی گواهینامه
  • دریافت مجوز رانندگی در کشورهای مختلف تنها با در دست داشتن گواهینامه بین المللی
  • اجاره خودرو در دبی
  • لذت رانندگی در جاده های کشورهای مختلف با استفاده از خودروهای شخصی
  • عدم نیاز به آموزش راهنمایی رانندگی در کشورهای مختلف با داشتن گواهینامه بین المللی
  • قابل استفاده در ۱۹۶ کشور
  • اجاره خودروهای لوکس با داشتن گواهینامه بین المللی
  • و…

به همین دلایل بسیاری از افراد سعی می کنند نسبت به دریافت گواهینامه بین المللی اقدام کنند. چون به واسطه آن می توانند از مزایای این گواهینامه بهره مند شوند.

 

دقت در رانندگی برای دریافت گواهینامه بین المللی

دلایل رد شدن در امتحان رانندگی در سطح بین المللی

در کنار مزایای گواهینامه بین المللی و رانندگی در کشورهای مختلف پس از آموزش راهنمایی رانندگی، باید به چالش های آن هم توجه شود. یکی از چالش های این مسئله که موجب نگرانی راننده ها می شود؛ امکان رد شدن از آزمون رانندگی است. مهمترین دلایل رد این آزمون عبارتند از:

  • نداشتن تمرین لازم
  • داشتن استرس بیش از حد
  • عدم مطالعه نمونه سوالات مربوط به آزمون رانندگی
  • عدم آمادگی جسمی و ذهنی یا روحی
  • عدم توجه به درخواست های سرهنگ. به عنوان مثال: اگر از شما خواسته شد در محل پارک ممنوع بایستید؛ بایستی با شناخت نسبت به تابلوی مورد نظر؛ ماشین خود را پارک کنید و موضوع را به سرهنگ بازگو نمایید.
  • عدم اعتماد به نفس
  • عدم تسلط کافی راننده و عدم شناخت نسبت به تابلوها
  • خیلی بر کلاچ و دنده نباید فشار وارد آورد.
  • هرگز با سرعت رانندگی نکنید.
  • عدم حفظ خونسردی
  • و…

پس بایستی نهایت دقت را مبذول دارید.

 

لذت رانندگی با داشتن گواهینامه بین المللی

سخن نهایی

پس به طور کلی آموزش راهنمایی رانندگی در هر کشوری و شناخت نسبت به قوانین و تابلوهای آن برای گرفتن گواهینامه بین المللی لازم و ضروری است. شما با داشتن این گواهینامه به راحتی می توانید در کشورهای دیگر داخل شهر رانندگی کنید. اگر بخواهید وارد کشور امارات شوید؛ با گواهینامه بین المللی می توانید ماشین کرایه کنید و داخل شهر، به گشت و گذار و تفریح بپردازید. برای تحقق این امر می توانید درخواست خود را به ما در شرکت سعادت رنت بسپارید. ما کلیه مراحل مربوط به آن را در بستر اینترنت برای شما هموار خواهیم ساخت.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.