وب ۳ یا web3 چیست؟ آشنایی با مزایای اینترنت نسل سوم « بهیان وب »

وب ۳ که با نام اینترنت نسل سوم شناخته می‌شود را می‌توان به‌صورت خلاصه “اینترنت غیرمتمرکز” معرفی کرد. در ابتدا مردم از وب ۱ استفاده می‌کردند که مانند یک روزنامه بود؛ تنها شرکت‌ها و سازمان قادر به انتشار محتوا در سایت خود بودند و کاربران فقط توانایی خواندن محتوا را داشتند. پس از گذشت مدتی اینترنت نسل دوم به وجود آمد که هر کاربری قادر به تولید محتوا در آن بود (اینترنتی که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنیم). وب ۳ در نظر همه، آینده اینترنت می‌باشد که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

ویژگی‌های web 1

در سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۴ افرادی که به اینترنت دسترسی داشتند به دو بخش تقسیم می‌شدند؛ عده‌ای که می‌توانستند پس از طراحی سایت خود، محتوایی را در آن انتشار دهند (که این دسته شامل افراد خاصی مانند شرکت‌ها و … می‌شد) و عده‌ای که می‌توانستند اطلاعات را بخوانند.

تنها تمایز وب ۱ با روزنامه، آنلاین بودن آن بود که باعث می‌شد افراد با سرعت بیشتری از طریق سایت، به اخبار دسترسی پیدا کنند. کاربران می‌توانستند اطلاعات موردنیاز خود را در اینترنت جستجو کنند و از طریق سایت‌های موجود، به اطلاعات جدید برسند. در وب ۱، طراحی وب و حتی تولید محتوای سایت مانند امروز نبود؛ به جهت اینکه کاربران تنها توانایی خواندن اطلاعات در اینترنت را داشتند به آن read-only یا فقط خواندنی می‌گفتند.

ظهور web 2

در فضای وب ۲، دسترسی تمام کاربران فراتر از حد وب ۱ رفت. هر کاربری قادر است به هر نحوی اقدام به تولید و انتشار محتوا روی سایت نماید. امکان طراحی وب برای همه کاربران عادی فراهم شده است و هر کس می‌تواند پس از طراحی سایت، صاحب یک وب‌سایت شخصی باشد؛ علاوه بر این هرکسی می‌تواند در سایت‌های دیگر اقدام به تولید محتوا (خصوصاً در انجمن‌ها و فروم‌ها) کند.

جالب است بدانید که تمام شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها نیز در این دسته قرار می‌گیرند. شاید اغلب ما فضای اینترنت را از فضای شبکه‌های اجتماعی مجزا بدانیم، اما در کنار سایت‌ها، نرم‌افزارهایی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک، توییتر، واتس‌اپ و … نیز جزئی از اینترنت نسل ۲ می‌باشند.

چرا web

مزیت‌هایی که شبکه‌های اجتماعی و به طور کل اینترنت نسل ۲ برای مردم داشت، باعث ایجاد کسب‌وکارهای بسیاری شد؛ ازاین‌رو روزبه‌روز محبوبیت شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها بین مردم بیشتر شد. مشکل اساسی اینترنت نسل ۲ این است که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت مانند گوگل و فیس‌بوک و …  به‌تمامی اطلاعات کاربران دسترسی دارند! استفاده از اطلاعات کاربران برای پیداکردن علایق آنها و نمایش تبلیغات متناسب با سلایق آنها، یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی بود که در وب ۲ رخ داد.

اینترنت نسل سوم را می‌توان این‌گونه معرفی کرد که ” درعین‌حال که همه توانایی استفاده از آن را دارند، متعلق به هیچ‌کس نیست! ” ؛ اینکه وب ۳ به کسی تعلق ندارد به این معنی است که اطلاعات شما در دسترس هیچ شخصی نخواهد بود که این ویژگی، راهکار اساسی‌ترین مشکل وب ۲ می‌باشد.

ارتباط متاورس و وب ۳

همان‌طور که اشاره کردیم، وب ۳ نسل بعدی اینترنت است. متاورس هم مانند وب ۳ نسل بعدی اینترنت و فراتر از آن است. هنوز اطلاعات چندانی در مورد متاورس وجود ندارد ولی هدف متاورس ازبین‌بردن مرزهای دنیای واقعی و دنیای مجازی است. وب ۳ راه دسترسی و همچنین بخش مهمی از متاورس می‌باشد.

ویژگی‌ها و مزایای اینترنت نسل سوم

قبل از بیان ویژگی‌های اینترنت نسل سوم، باید این نکته را بدانیم که اینترنت نسل ۳ هنوز به مرحله اجرایی نرسیده و هنوز درحال‌توسعه است.

–          تمرکززدایی

در وب ۳ تمامی امکانات و دسترسی‌ها به کاربران داده می‌شود. اطلاعات موجود نیز در مالکیت شرکت‌های بزرگ و حتی دولت‌ها نمی‌باشند. این قابلیت به علت بهره‌وری از بلاک‌چین می‌باشد که باعث می‌شود تمام ارتباطات به‌صورت همتا به همتا یا نظیر به نظیر (بدون هیچ واسطه‌ای) ردوبدل شود؛ همچنین بهتر است بدانید که بلاک‌چین یک سیستم رمزنگاری غیرقابل نفوذ است که باعث می‌شود امنیت اطلاعات شما در بالاترین حد ممکن باشد.

–          مالکیت اطلاعات

در وب ۳ همان‌طور که گفتیم، هیچ شرکتی توانایی دسترسی به اطلاعات شما را ندارد؛ علاوه بر این کاربران اینترنت نسل سوم بر تمامی اطلاعات خود، کنترل کامل دارند.

–          سرعت بالای اینترنت

وب ۳ دارای سرعت بسیار بالایی است که باعث می‌شود کاربران در سریع‌ترین زمان ممکن به اطلاعات سایت موردنظر خود دست پیدا کنند.

–          حل ناهماهنگی‌های نرم‌افزار با سخت‌افزار

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که برای نصب یک اپلیکیشن بر روی سخت‌افزار (تلفن هوشمند یا کامپیوتر شخصی) خود، با محدودیت‌هایی مواجه شوید که به شما امکان نصب نمی‌دهد؛ در اینترنت نسل سوم هیچ محدودیتی برای نصب و اجرای نرم‌افزار روی سخت‌افزار نخواهید داشت.

–          ارز دیجیتال

در حال حاضر برای تهیه دسترسی به اینترنت (نسل دو) از ارزهای موجود در کشور استفاده می‌شود. در وب ۳ برای دسترسی باید توسط ارز دیجیتال اقدام کرد. ارز دیجیتال تا حدودی باعث گردش سرمایه و خارج‌شدن ثروت از مالکیت یک گروه خاص می‌شود.

–          پشتیبانی توسط ربات‌های هوشمند

پشتیبانی که امروزه در سایت‌ها وجود دارد، در برخی مواقع پاسخگوی نیازهای کاربران نیست؛ حتی یک تیم پشتیبانی ممکن است در مواقعی که حجم درخواست کاربران بالاست، نتواند به‌خوبی پاسخگو باشد. در وب ۳ ربات‌های هوشمندی وجود دارند که می‌توانند از طریق چت به‌صورت هم‌زمان به درخواست چند کاربر پاسخ دهند.

–          گرافیک ۳ بعدی

متاورس که یکی از اصلی‌ترین موارد در اینترنت نسل سوم می‌باشد، بر همین معیار استوار است. گرافیک سه‌بعدی به‌کاررفته در آن باعث شده که دنیای مجازی فضای ملموس‌تری باشد؛ به همین دلیل گرافیک سه‌بعدی در وب ۳ به بهترین شکل وجود خواهد داشت.

–          دسترسی کاربران

بسیاری از کاربران اینترنت، خصوصاً ساکنین ایران، طعم فیلترینگ و تحریم‌ها را چشیده‌اند و در اغلب مواقع برای کسب‌وکار خود نیز دچار مشکل شده‌اند. در وب ۳ هیچ کسی نمی‌تواند دسترسی کاربران را به سایت‌ها و خدمات آنها محدود کند؛ حتی دولت توانایی محدودکردن دسترسی کاربران را ندارد.

–          فراگیری اینترنت نسل سوم

وب ۳ اینترنت را در هر زمان و هر مکانی در اختیار قرار می‌دهد. در استفاده از اینترنت نسل دو نیز با استفاده از تلفن‌های هوشمند و کامپیوترهای شخصی، این امکان فراهم شده است؛ اما در وب ۳ با فناوری اینترنت اشیا می‌توان با هر دستگاهی به اینترنت دسترسی پیدا کرد و از خدمات آن بهره برد.

–          هوش مصنوعی و جستجوی راحت

بارها پیش‌آمده که برای یافتن اطلاعات مدنظرمان، مجبور شویم که چندین بار با چند واژه مختلف به جستجو در موتورهای جستجو و سایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی بپردازیم تا در نهایت بتوانیم به اطلاعات مختصری دست‌یابیم. در وب ۳ هوش مصنوعی به حدی به انسان شبیه است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید به اطلاعات موردنظر خود دست‌یابید.

ارتباط با وب ۳

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، وب ۳ همچنان در حال توسعه می‌باشد. ایده وب ۳ هنوز برای رشد و پیشرفت احتیاج به زمان بیشتری دارد. مشکل فعالیت‌های غیرقانونی در وب ۳ باعث می‌شود که دولت بر گسترش و اجرای آن ممانعت کند؛ از این رو باید تمامی مشکلات احتمالی بررسی و رفع شوند.

در حال حاضر  ما در سیستم وب ۲ قرار داریم که هنوز دچار مشکلات جدی نشده است و پاسخگوی نیازهای ما می‌باشد؛ گرچه وب ۳ گامی فراتر از وب ۲ است اما این به معنی نقص وب ۲ نمی‌باشد. برای ارتباط با اینترنت نسل دوم، شما تنها احتیاج به یک تلفن هوشمند و یا کامپیوتر دارید. در صورت نیاز برای انتشار محتوا در این بستر وب ۲، می‌توانید از طریق مراجع معتبر و بزرگی همچون بهیان وب اقدام به سفارش طراحی سایت نمایید. ارتباط بهتر و وسیع‌تر با وب ۲، در آینده می‌تواند به برقراری سریع‌تر ارتباط شما با وب ۳ هم کمک کند.

آژانس دیجیتال مارکتینگ مشهد | بهیان وب

5/5 - (4 امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.