هاوینگ چیست؟ و چه تاثیری بر قیمت بیتکوین دارد؟

به‌احتمال فراوان در طول روز بارها نام Bitcoin را به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و ارزنده‌ترین دارایی‌های دیجیتال حال حاضر جهان، شنیده‌اید. ازآنجایی‌که بسیاری از افراد بخشی از سبد سرمایه خود را به کوین اختصاص داده‌اند، در این مقاله قصد داریم در مورد هاوینگ و تأثیر آن بر قیمت لحظه ای بیت کوین اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، با ما همراه باشید.

بررسی چگونگی تولید بیت کوین

قبل از اینکه در مورد هاوینگ و تأثیر آن بر قیمت لحظه ای بیت کوین توضیحاتی ارائه دهیم، اجازه دهید فرایند تولید این دارایی را بررسی کنیم. به‌طورکلی در حال حاضر کلیه ارزهای دیجیتال با استفاده از دو نوع الگوریتم اثبات کار و سهام تولید می‌شوند. بیت کوین جزو آن دسته از توکن‌هایی است که از PoW برای انجام این کار بهره می‌برد. در این روش، اعضا باید سخت‌افزارهای خود را در اختیار شبکه قرار دهند تا به‌وسیله آن‌ها معادلات پیچیده ریاضی حل شده و یک بلاک جدید ایجاد شود. به این نکته توجه داشته باشید که فرایند گفته‌شده، انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کند. جالب است بدانید در ابتدای این پروژه شما می‌توانستید با استفاده از یک لپ‌تاپ ساده، اقدام به استخراج BTC کنید؛ اما باگذشت زمان و افزایش میزان سختی شبکه، علاقه‌مندان مجبور شدند از سخت‌افزارهای قوی‌تری استفاده کنند. یکی از دلایل رخ دادن این اتفاق، هاوینگ بیت کوین است که در ادامه به طور کامل در مورد آن توضیح می‌دهیم.

هاوینگ چیست؟

هاوینگ اتفاقی است که به طور معمول هر 4 سال یکبار در شبکه بیت کوین رخ می‌دهد و موجب نصف‌شدن پاداش پرداختی به ماینرها می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که بر اثر این اتفاق، میزان btc تولیدشده نیز، کاهش پیدا می‌کند که روی قیمت لحظه ای بیت کوین تأثیر مستقیم دارد. در ابتدای آغاز فعالیت این رمزارز ماینرها در هر ده دقیقه یک بلاک جدید تولید کرده و در ازای آن به‌عنوان پاداش، 50 توکن دریافت می‌کردند که مقدار بسیار زیادی بود؛ اما ازآنجایی‌که ساتوشی ناکاموتو قصد داشت با گذر زمان، ارزش این دارایی را حفظ کند و حتی به فکر ارزنده‌تر شدن آن در آینده بود، علاوه بر محدودیت 21 میلیونی که برای خلق آن در نظر گرفت، قانون هاوینگ را نیز طراحی کرد. در این حالت پس از تولید هر 210 هزار بلاک، پاداش پرداختی به استخراج‌کنندگان نصف می‌شود.

دلیل اهمیت هاوینگ بیت کوین چیست؟

اهمیت این موضوع و تأثیر آن بر قیمت لحظه ای بیت کوین زمانی مشخص می‌شود که شما با مفهومی به نام عرضه و تقاضا به‌خوبی آشنا باشید. منظور ما از میزان عرضه، تعداد توکن‌های در دسترس است که معامله‌گران می‌توانند با قیمت پیشنهادی خود اقدام به خرید آن کنند. تقاضا دقیقاً در نقطه مقابل قرار دارد؛ یعنی تعداد و حجم درخواست‌هایی که برای خرید یک دارایی در استیشن‌های معاملاتی ثبت می‌شود. ازآنجایی‌که کم‌بودن میزان عرضه موجب افزایش تقاضا می‌شود؛ در نتیجه، قیمت یک ارز دیجیتال افزایش پیدا می‌کند. ساتوشی از این روش استفاده کرد و مفهومی به نام هاوینگ را طراح کرد که میزان عرضه در بازار را کاهش دهید.

images_1684822495_646c59df90db3.jpg

تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که پس از استخراج تمام بیت‌کوین‌ها چه اتفاقی برای شبکه رخ می‌دهد. به‌احتمال فراوان دیگر ماینری حاضر به‌ اشتراک‌گذاری سخت‌افزار برای تأیید تراکنش‌ها نخواهد بود. یکی دیگر از دلایل هاوینگ، برطرف‌کردن این نگرانی کاربران است. در حال حاضر 19 میلیون از 21 میلیون توکن موجود، استخراج شده و با روند فعلی، تمام دارایی‌ها تا ۲سال دیگر به چرخه وارد خواهند شد؛ اما هاوینگ از این اتفاق جلوگیری می‌کند تا همچنان استخراج‌کنندگان را متقاعد کند که در شبکه به فعالیت خود ادامه دهند. طبق بررسی‌های انجام شده به دلیل Halving ، آخرین توکن در سال 2140 استخراج خواهد شد. این موضوع قیمت لحظه ای بیت کوین را افزایش داده و در گذر زمان موجب ارزشمندتر شدن آن می‌شود.

بررسی تاریخچه هاوینگ و تأثیر آن بر قیمت لحظه ای بیت کوین

حال که با چگونگی انجام این فرایند آشنا شدید، اجازه دهید در مورد تاریخچه هاوینگ‌های انجام‌شده، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. تابه‌حال در شبکه بیت کوین سه Halving انجام شده که در ادامه، تاریخ آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  1. اولین‌بار در 28 نوامبر 2011 هاوینگ انجام شد و پاداش پرداختی بابت هر 210 هزار بلاک از 50 به 25 کاهش پیدا کرد.

  2. دومین بار در 9 سپتامبر 2016 هاوینگ رخ داد و پاداش شبکه به 12.5 btc در ازای تولید هر 210 هزار بلاک کاهش یافت.

  3. آخرین باری که این عملیات در شبکه انجام شد، مربوط به 5 نوامبر 2020 بود که پاداش به 6.25 توکن کاهش یافت.

باتوجه‌به روند گفته‌شده، به‌احتمال فراوان، هاوینگ بعدی در سال 2024 رخ می‌دهد و موجب افزایش قیمت لحظه ای بیت کوین می‌شود. در این سال، پاداش ماینرها به 3.125 کاهش پیدا می‌کند و به‌احتمال فراوانريال باید از سخت‌افزارهای قوی‌تری برای انجام این کار استفاده شود.

images_1684822495_646c59df95845.jpg

تأثیر هاوینگ بر ماینرها

شاید این سؤال برای شما ایجاد شود که باتوجه‌به کاهش میزان پاداش پرداختی، ماینرها به چه دلیل به استخراج این رمزارز و تأیید تراکنش‌های شبکه آن ادامه می‌دهند؟ پس از پایان عرضه همه BTCها چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ به این نکته توجه داشته باشید که این افراد علاوه بر بیت‌کوین‌های جدید، بخشی از کارمزد شبکه که توسط کاربران پرداخت می‌شود را نیز دریافت می‌کنند.

پس در صورت عرضه، همه توکن‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند تا کارمزد پرداختی را دریافت کنند. ازآنجایی‌که قیمت لحظه ای بیت کوین در آن زمان، افزایش چشمگیری را تجربه کرده است، میزان کارمزدها نیز بیشتر می‌شود و آن‌ها را متقاعد می‌کند که به فعالیت خود ادامه دهند.

اجازه دهید، از جنبه دیگری به این قضیه نگاه کنیم؛ اگر ارزش بیت کوین افزایش پیدا نکند، آنگاه چه دلیلی وجود دارد که ماینرها به فعالیت خود ادامه دهند؟ در این حالت، درجه سختی شبکه کم می‌شود و ماینرها می‌توانند با صرف هزینه کم‌تر، BTC استخراج کنند؛ بنابراین همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

جمع‌بندی

ازآنجایی‌که BTC یکی از دارایی‌هایی است که سرمایه‌گذاران زیادی، بخشی از سبد خود را به آن اختصاص داده‌اند، نگرانی‌هایی در مورد آینده آن، پس از عرضه تمام توکن‌ها وجود دارد. در این مقاله سعی کردیم با تعریف مفهوم هاوینگ و تأثیر آن بر قیمت لحظه ای بیت کوین تا حدود زیادی آن‌ها را برطرف کنیم. اگر به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رمزارزها علاقه‌مند هستید، به شما توصیه می‌کنیم به وب‌سایت کریپتو باز مراجعه کرده و از مقالات تخصصی که در این زمینه منتشر می‌کنند، استفاده کنید.

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.