معایب کش لس: بررسی مشکلات دستگاه کشلس و راه حل

شاید با دیدن تیتر این مطلب برای شما هم سوال شده باشد که معایب دستگاه کشلس (اصلا کش لس چی هست؟) چیست و چه ارتباطی به مطالب سایت دکتر وردپرس دارد؟ خب، باید بگوییم که در مواقع این محتوا احتمالا برای برخی از شما کاربردی است!

این روزها تقریبا پای صحبت هر متخصص سئو و یا طراح سایتی که بنشینید، متوجه می‌شوید که از کار فریلنسری و یا کارمند خسته شده است و به دنبال یک کسب‌وکار اختصاصی برای خود است. برخی به دنبال طراحی سایت فروشگاهی و یا مارکت پلیس می‌روند، برخی به دنبال سئو و بازاریابی دیجیتال برای سایت‌هایی که به هر نحوی، شکلی از درآمد را برای آن‌ها ایجاد کند. در این میان، برخی هم مستقیم سر اصل مطلب رفته و به به فکر تاسیس یک فروشگاه فیزیکی و سنتی هستند. اینجا جایی است که ممکن است استفاده یا استفاده نکردن از تجهیزاتی مثل دستگاه کشلس برای خیلی‌ها جای سوال داشته باشد. (خصوصا که نسل ما، تقریبا در هر کاری به دنبال استفاده از فناوری‌های جدید، و تجهیزات هوشمند روز هستیم)

پس جای تعجبی هم ندارد اگر متوجه شده باشید نقل‌و‌قول‌های زیادی راجع‌به کیوسک‌های دیجیتال و غیرنقدی کش لس شنیده می‌شود. آنچه در شناخت این دستگاه‌ ارائه‌دهنده خدمات بانکی موردتوجه قرار می‌گیرد، ویژگی‌های خاصی است که سبب تمایز آن با سایر کیوسک‌ها شده است. شما می‌توانید با بررسی مزایا و معایب کش لش به صحت یا عدم صحت اطلاعاتی که راجع‌به آن ارائه می‌شود، پی ببرید.

با‌توجه‌به این‌که این دستگاه برای انجام تراکنش‌های مالی بدون نقدینگی توسط کسب‌ و کارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمی‌توان صرفا و با اطمینان راجع‌به معایب کش لش صحبت کرد؛ اما نکات خاصی وجود دارد که توجه به آن‌ها برخی از ابهامات ذهنی شما را در مورد این کیوسک مرتفع می‌سازد.

دستگاه‌ کش لس چیست

کش لس یا پرداخت بدون پول نقد، روشی نوین برای انجام تراکنش های مالی است که در سال های اخیر به سرعت رواج یافته است. این کیوسک غیرنقدی تقریبا شبیه به دستگاه کارتخوان یا پوز است، با این تفاوت که دستگاه کش‌لس امکان ارائه خدمات چندگانه بانکی را فراهم ساخته و کارایی بیشتری نسبت‌به دستگاه پوز دارد.

از خدمات ارزش افزوده این دستگاه می‌توان به خدمات کارت به کارت و انتقال‌ وجه بین بانک‌های عضو شبکه شتاب، انجام تراکنش‌ های بانکی به‌صورت بیست‌و‌چهار ساعته، خرید انواع بلیط، خرید شارژ، پرداخت قبوض، انجام پرداخت‌های جزئی بدون نیاز به حمل و نقل پول و هر نوع خدمات مالی و بانکی بدون نیاز به نیروی انسانی اشاره کرد.

در بررسی دستگاه کش‌لس می‌توان آن را با دستگاه خودپرداز atm نیز مقایسه کرد. کش لس از تمام قابلیت‌های دستگاه خودپرداز به‌جز دریافت‌وجه برخوردار است. عدم دریافت پول نقد به‌عنوان یکی‌از معایب کش لس شناخته می‌شود.

مزایا و معایب کش لس در دو کفه ترازو

فرض کنید یک مغازه را برای ادامه کار خود باز کرده‌ و برای رفاه حال مشتریان، اقدام به تهیه دستگاه کش لس کرده اید. اگرچه این اقدام مزایای متعددی مانند سرعت بخشیدن به روند خرید و جلب رضایت مشتریان را به همراه داشته است، اما با معایبی نیز روبرو شده اید.

یکی از مشکلات پیش روی شما، هزینه های اضافی مرتبط با دستگاه کش لس است. علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده ای که ملزم به پرداخت آن هستید، شرکت ارائه دهنده خدمات کش لس نیز برای هر تراکنش انجام شده، درصدی را به عنوان کارمزد از شما دریافت می کند. با توجه به حاشیه سود پایین نان و حجم بالای تراکنش ها در طول روز، این هزینه ها در مجموع می توانند رقم قابل توجهی را به خود اختصاص دهند.

مشکل دیگری که با آن مواجه شده اید، قطعی های گاه و بی گاه اینترنت است. در زمان هایی که اینترنت قطع می شود، عملا امکان استفاده از دستگاه کش لس و دریافت وجه از مشتریان وجود ندارد. این قطعی ها نه تنها موجب نارضایتی مشتریان می شوند، بلکه به دلیل توقف روند فروش، درآمد شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهند.

علاوه بر این، برخی از مشتریان شما، به خصوص افراد مسن، با نحوه استفاده از دستگاه کش لس آشنایی ندارند. توضیح نحوه استفاده از دستگاه برای این افراد زمان بر است و می تواند موجب ایجاد صف و معطلی در نانوایی شود. آموزش کار با دستگاه برای مشتریان دائمی، راه حلی برای رفع این مشکل به شمار می رود، اما همچنان احتمال مواجه شدن با مشتریان جدیدی که با دستگاه آشنایی ندارند، وجود دارد.

مقایسه مزایا و معایب دستگاه کش لس

دستگاه‌ های کشلس سامانه‌های هوشمند برای تبادلات مالی و امور بانکی هستند و بیشتر برای کسب‌ و‌ کارهایی مناسب‌اند که برای تأمین پیش‌نیازهای روزمره خود و یا سایر امور تجاری، تراکنش‌های مالی زیادی را در طول روز انجام می‌دهند. با‌توجه‌به اینکه انتقال وجه به حساب فروشنده یا صاحبین مشاغل از طریق دستگاه کشلس، به‌سرعت و آنی انجام می‌شود، محدودیتی در رسیدگی امور مالی کارفرمایان ایجاد نمی‌کند.

هزینه های جانبی تراکنش های نقدی را فراموش نکنید

در بحث معایب کش لس، نباید از هزینه های جانبی مرتبط با پول نقد غافل شد. حمل و نقل وجوه نقد، هزینه های برقراری امنیت برای نگهداری از آن در فروشگاه ها و همچنین فرآیند زمان بر شمارش و تسویه حساب با پول نقد، همگی هزینه هایی هستند که با روی آوردن به کش لس قابل کاهش هستند.

دستگاه های کش لس و گسترش دنیای دیجیتال

یکی از چشم اندازهای جذاب برای آینده کش لس، یکپارچه سازی آن با تلفن های هوشمند و نرم افزارهای پرداخت همراه است. تصور کنید که با استفاده از تلفن همراه خود و بدون نیاز به دستگاه جانبی، بتوانید به راحتی در فروشگاه ها، رستوران ها و حتی برای پرداخت هزینه های حمل و نقل عمومی اقدام نمایید. این امر نه تنها سهولت و سرعت بیشتری را برای انجام تراکنش ها به همراه خواهد داشت، بلکه وابستگی به دستگاه های کش لس سیار را نیز کاهش می دهد.

فناوری کیف پول الکترونیکی (e-wallet) نیز با کش لس پیوند عمیقی خواهد خورد. کیف پول های الکترونیکی که امکان ذخیره ایمن اطلاعات کارت های بانکی و انجام تراکنش های بدون تماس را فراهم می کنند، به زودی می توانند جایگزین کامل پول نقد شوند. تصور کنید که با نزدیک کردن تلفن همراه خود به پایانه های فروش مجهز به فناوری NFC، به راحتی و بدون نیاز به وارد کردن رمز عبور، اقدام به پرداخت وجه نمایید. این سناریو نه تنها امنیت تراکنش ها را افزایش می دهد، بلکه سرعت و سهولت بی نظیری را برای فرآیند پرداخت به ارمغان خواهد آورد.

علاوه بر موارد ذکر شده، حوزه تجارت الکترونیک نیز عرصه ای است که در آن کش لس می تواند نقش پر رنگ تری ایفا کند. با گسترش روز افزون خریدهای آنلاین، نیاز به روش های امن و کارآمد برای انجام تراکنش های مالی بیش از پیش احساس می شود. کش لس با حذف فرآیندهای زمان بر ورود اطلاعات کارت بانکی، می تواند سرعت و سهولت بیشتری را برای خریدهای آنلاین به همراه داشته باشد.

انعطاف‌پذیری در برنامه نرم‌افزاری این دستگاه، قابلیت اختصاصی‌سازی و سفارشی‌سازی خدمات مالی و بانکی برای مشاغل مختلف را فراهم می‌سازد؛ اما ازآن‌جا‌که این دستگاه درحال توسعه است، گاهی باگ و ایرادات فنی در ارائه خدمات آن دیده می‌شود که از معایب کش لس به‌حساب می‌آید. درنهایت، این دستگاه در مکان‌های مختلف، مانند مراکز خرید، رستوران‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کلینیک‌ها و سایر مکان‌های پرتردد، تراکنش‌ها را به‌صورت خودکار پردازش می‌کند. استفاده از این دستگاه با قابلیت‌های چندگانه، هویت قدرتمندی به مشاغل مختلف می‌بخشد.

درآمد دستگاه کش لس

هر تراکنشی که با کیوسک غیرنقدی کش لس انجام می‌شود، یک سود جزئی برای صاحب دستگاه دارد. این میزان سود یا کارمزد برای تراکنش‌های مختلف متفاوت است؛ اما درکل آنقدر قابل‌توجه نیست که به‌عنوان درآمد ماهانه برای صاحبین دستگاه لحاظ شود. کارفرمایان مشاغل مختلف با اهدافی به‌جز درآمد از طریق کارمزد به‌دنبال تهیه این دستگاه هستند. شاید این درآمد برای مشاغل زنجیره‌ای و بزرگ که تعداد تراکنش آن‌ها بالا است، در ماه به دو تا سه میلیون تومان برسد.

یکی از معایب کش لس این است که برای تمامی مشاغل، مزایای یکسانی ندارد. مشاغلی که به مدیریت مالی جدی‌تر نیاز دارند، بهره‌وری بیشتری از این دستگاه خواهند داشت. این بهره‌وری و کارایی با مدیریت مالی حساب‌ها، درآمد کش لس از طریق تراکنش‌های بیشتر و انتقال نامحدود وجه با سرعت بالا در راستای پیشبرد امور تجاری، ایجاد می‌شود.

مالیات دستگاه کش لس

برخلاف تصور بسیاری از افراد که استفاده از کش لس مشمول مالیات نمی‌شود، باید بگوییم که صاحبین این دستگاه‌های کیوسک غیرنقدی نیز باید مالیات پرداخت کنند. استفاده از کش لس به‌عنوان راهی برای فرار مالیاتی، عاقلانه و قابل توجیه نیست. برخی از صاحبین مشاغل مختلف، پرداخت مالیات را به‌عنوان معایب کش لس در نظر می‌گیرند، در‌حالی‌که این دستگاه با امکان مدیریت مالی حساب‌ها به کافرمایان کمک می‌کند که در رسیدگی به امور مالی، عملکرد هوشمندانه‌تری داشته باشند.‌

برخی از افراد تصور می‌کنند که به‌دلیل عدم نیاز به کد مالیاتی در زمان نصب و راه‌اندازی این کیوسک، مشمول مالیات نمی‌‌شوند. اگر کارفرمایان به هر طریقی با استفاده از کش لس، درآمد خود را کتمان کنند، نمی‌توانند از رسیدگی‌های مداوم سازمان‌های مالیاتی در امان باشند. اثرات قابل‌توجهی که از طریق انتقال وجه بر حساب‌های بانکی اعمال می‌شود، درنهایت، کارفرمایان متخلف را در تور ارگان‌های مالیاتی می‌اندازد.

با‌توجه‌به این‌که این دستگاه مدام در دسترس قرار دارد، شما می‌توانید به‌عنوان صاحب شغل تمام تراکنش‌های انجام‌شده را ردیابی و ارزیابی کنید. کیوسک کش لس گزارش‌های مالی دقیقی را ارائه می‌دهد؛ درنتیجه، شما می‌توانید با آگاهی دقیق از هزینه‌ها و درآمدها، مدیریت بهتری بر درآمد خود داشته باشید.

با مدیریت جریان نقدینگی می‌توانید تصمیمات مالی آگاهانه‌تری اتخاذ کنید. قابلیت بالا در مدیریت مالیاتی حساب‌های در گردش باعث می‌شود که پرداخت مالیات به‌عنوان معایب کش لس مطرح نشود. شما می‌توانید پنج حساب مختلف را در این دستگاه تعریف کنید. جا‌به‌جایی وجه در حساب‌های مختلف یکی از راه‌های مدیریت نقدینگی در استفاده از کش لس محسوب می‌شود. با‌توجه‌به گردش روزانه حساب‌‌ها، شما می‌توانید مالیات واقعی یا مالیات درآمد خالص خود را پرداخت کنید.

امنیت در استفاده از دستگاه کش لس

استفاده از کش لس در صورتی که نکات امنیتی رعایت شود، می تواند روشی امن برای انجام تراکنش های مالی باشد. با این حال، همواره باید مراقب کلاهبرداری های احتمالی و اسکیمرگذاری روی دستگاه های کش لس بود. شرکت های معتبر ارائه دهنده خدمات کش لس نیز اقدامات امنیتی لازم را برای حفاظت از اطلاعات مشتریان به کار می گیرند.

مهمترین مشکل دستگاه کشلس

دشواری استفاده از دستگاه‌های کشلس برای افراد سالخورده یکی از مشکلات جدی دستگاه کش لس است.

کش لس روشی مناسب برای افرادی است که به دنبال سهولت و سرعت در انجام تراکنش های مالی هستند. با این حال، برای افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند و یا با تکنولوژی راحت نیستند، استفاده از پول نقد همچنان گزینه مناسب تری به نظر می رسد. همچنین، در برخی از کسب و کارهای کوچک و سنتی، ممکن است همچنان نیاز به استفاده از پول نقد وجود داشته باشد.

ملاحظات حقوقی و نظارتی

با گسترش روزافزون استفاده از کش لس، توجه به مسائل حقوقی و نظارتی مرتبط با آن نیز اهمیت بسزایی پیدا می کند. برخی از ملاحظات کلیدی در این زمینه عبارتند از:

  • حمایت از مصرف کنندگان: تدوین قوانین و مقررات مناسب برای حمایت از مصرف کنندگان در برابر سوء استفاده های احتمالی در تراکنش های الکترونیکی، از جمله سرقت اطلاعات و تراکنش های غیرمجاز، امری ضروری است.
  • شفافیت در کارمزدها: شرکت های ارائه دهنده خدمات کش لس ملزم هستند تا در خصوص کارمزدها و هزینه های تراکنش ها، شفافیت کامل داشته باشند و اطلاعات دقیق را در اختیار مشتریان قرار دهند.
  • مسئولیت جبران خسارت: تعیین چارچوب های حقوقی برای تعیین مسئولیت جبران خسارت در صورت بروز مشکلات فنی و امنیتی در تراکنش های کش لس، از دیگر مواردی است که نیازمند توجه ویژه نهادهای نظارتی می باشد.
  • مسائل مالیاتی: با روی آوردن به کش لس، فرآیندهای دریافت و پرداخت مالیات نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. تدوین قوانین و مقررات شفاف در خصوص مالیات بر تراکنش های الکترونیکی، برای ایجاد فضای سالم اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

تاثیر اجتماعی و فرهنگی کش لس

استفاده از کش لس علاوه بر تاثیرات اقتصادی، بر جنبه های اجتماعی و فرهنگی جوامع نیز تاثیرگذار است. برخی از ابعاد قابل توجه تاثیر اجتماعی و فرهنگی کش لس عبارتند از:

  • کاهش جرائم مرتبط با پول نقد: حمل و نقل وجوه نقد همواره با ریسک سرقت همراه است. با روی آوردن به کش لس، میزان پول نقد در گردش کاهش یافته و به تبع آن، جرائمی مانند سرقت مسلحانه و کیف قاپی نیز کمتر رخ می دهد.
  • دسترسی آسان تر به خدمات مالی: کش لس با تسهیل فرآیند پرداخت، دسترسی افراد به خدمات مالی را آسان تر می کند. این امر به ویژه برای افرادی که به بانک ها یا خودپردازها دسترسی محدودی دارند، می تواند بسیار کارآمد باشد.
  • تغییر سبک زندگی: روی آوردن به کش لس، به تدریج سبک زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. حمل کیف پول های حجیم حاوی پول نقد جای خود را به استفاده از تلفن های هوشمند و کیف پول های الکترونیکی خواهد داد. این امر می تواند بر عادات خرید و مدیریت امور مالی افراد نیز تاثیر بگذارد.
  • نگرانی های ناشی از وابستگی به فناوری: با وابستگی روزافزون به فناوری برای انجام تراکنش های مالی، نگرانی هایی در خصوص دسترسی افراد به اینترنت و زیرساخت های لازم برای استفاده از کش لس وجود دارد. رفع این نگرانی ها و ایجاد دسترسی عادلانه به فناوری برای همه اقشار جامعه، از جمله مناطق محروم و افراد کم درآمد، از وظایف دولت ها و نهادهای اجتماعی به شمار می رود.

چطور با معایب دستگاه کش لس کنار بیاییم؟

با وجود معایبی که برای کش لس برشمردیم، راهکارهایی برای به حداقل رساندن این معایب وجود دارد:

  • انتخاب شرکت ارائه دهنده خدمات کش لس معتبر: انتخاب شرکتی که سابقه و اعتبار خوبی در زمینه ارائه خدمات کش لس دارد، می تواند تا حد زیادی مشکلات مربوط به پشتیبانی فنی و امنیتی را کاهش دهد. شرکت های معتبر معمولا هزینه های کارمزد پایین تری را برای هر تراکنش دریافت می کنند و همچنین در صورت بروز مشکل، برای رفع آن با سرعت بیشتری اقدام می نمایند.
  • رعایت نکات امنیتی: برای استفاده امن از کش لس، همواره باید نکاتی مانند حفظ رمز عبور دستگاه، عدم استفاده از دستگاه های مشکوک و گزارش هرگونه فعالیت غیرمجاز به شرکت ارائه دهنده خدمات را رعایت کرد.
  • ایجاد زیرساخت مناسب: برای کسب و کارهایی که به صورت گسترده از کش لس استفاده می کنند، ایجاد زیرساخت مناسب مانند تهیه اینترنت پشتیبان و یا خطوط اینترنت پر سرعت، می تواند از بروز مشکلات ناشی از قطعی اینترنت جلوگیری کند.
  • ترکیب پول نقد و کش لس: بسیاری از کسب و کارها می توانند با ترکیب استفاده از پول نقد و کش لس، از مزایای هر دو روش بهره مند شوند و معایب هر کدام را به حداقل برسانند. به عنوان مثال، امکان ارائه تخفیف برای پرداخت با کش لس می تواند افراد را به استفاده از این روش ترغیب کند و از طرفی، همچنان امکان پرداخت با پول نقد را برای مشتریانی که با دستگاه کش لس راحت نیستند، فراهم سازد.

انواع دستگاه کش لس

این نوع کیوسک هوشمند در انواع کش لس دیواری و ثابت، کش لس رومیزی و کش لس جیبی و قابل حمل وجود دارد. از معایب کش لس جیبی می‌توان به امکان سرقت یا بروز آسیب هنگام جا‌به‌جایی آن اشاره کرد؛ اما درصورت نگهداری درست، استفاده از آن برای کسب‌ و‌ کارهای کوچک و سیار، کارآمد است. این دستگاه با امکان اتصال به اینترنت خدمات متنوع بانکی خود را ارائه می‌دهد. این اتصال برای دستگاه‌ های کش لس جیبی از طریق سیم کارت و برای دستگاه‌های ثابت از طریق خط تلفن ثابت و وای فای امکان‌پذیر است.

اگر فکر می‌کنید که با وجود نرم‌افزارهای تلفن همراه که خدمات کارت به کارت و سایر امور بانکی را ارائه می‌دهند، دیگر نیازی به استفاده از کش لس‌های جیبی نیست، باید بدانید که این دستگاه‌ها برخلاف نرم‌افزارهای موبایلی، محدودیتی در مبلغ تراکنش روزانه ندارند و سقفی برای انجام تراکنش با آن‌ها تعریف نشده است. یکی از معایب کش لس آن است که در صورت بروز مشکل در اینترنت دچار قطعی موقت شده و در پردازش‌ تراکنش‌ها با اختلال مواجه می‌شود.

مدل‌های دارای پرینتر این کیوسک‌ها بعد‌از هر تراکنش موفق، رسید چاپی را در اختیار مشتری قرار داده و نسخه دیگری را برای صاحب دستگاه بایگانی می‌کنند. در مدل‌های بدون پرینتر نیز رسید تراکنش به‌صورت الکترونیکی برای مشتری ارسال می‌شود. مدل‌های جیبی کش لس با استفاده از باتری قابل شارژ، عملکرد خود را ارائه می‌دهند‌. کسب‌ و‌ کارهای سیار باید مدام به میزان باتری این دستگاه توجه داشته باشند. اگرچه در این کیوسک از باتری لیتیومی با قابلیت نگهداری شارژ بالا استفاده می‌شود، اما می‌توان اتمام شارژ باتری را از معایب کش لس جیبی در نظر گرفت.

قابلیت فروش دستگاه های کشلس

بررسی معایب کش لس نشان می‌دهد که آیتم‌های منفی تعریف‌شده برای آن به‌دلیل عدم شناخت کافی کاربران نسبت‌به این دستگاه است. بسیاری از افراد با این تصور که کیوسک‌های کش لس غیرقابل فروش هستند، در خرید آن دچار تردید می‌شوند. درحالی‌که فروش کش لس‌های کارکرده هم امکان‌پذیر است. این دستگاه‌ها هم مانند دستگاه‌های کارتخوان یا خودپرداز سرویس می‌شوند. با‌توجه‌به این‌که این دستگاه‌ها به تعمیرات کمتری نیاز دارند و قطعات آن‌ها کمتر دچار خرابی می‌شود،

نمونه‌های کارکرده آن‌ها نیز متقاضیان زیادی دارد. با‌توجه‌به این که در استفاده از خدمات متنوع این دستگاه نیازی به نیروی انسانی یا صرف هزینه‌های نگهداری بالا نیست، نصب و راه‌اندازی آن برای مشاغل مختلف مقرون‌ به‌ صرفه است. به‌علاوه این‌که صرفه‌جویی در زمان پرداخت‌ها و تراکنش‌ها باعث بهبود تجربه کاربری مشتریان شده و وجه خوشایندی برای صاحبین مشاغل دارد. با‌این‌حال نمی‌توان وجود مشکلات نرم‌افزاری مربوط به زیرساخت‌های فنی دستگاه را به‌عنوان معایب کش لس لحاظ نکرد. درمجموع، مزایای این دستگاه بیشتر از معایب آن است.

تمامی معایب کش لس که بررسی کردیم، قابل ارتقاء هستند. درواقع، این معایب تعریف‌شده، آنقدر جدی و غیرقابل چشم پوشی نیستند که مزایای متعدد استفاده از آن برای حرفه و شغل خود را نادیده بگیرید.

از دستگاه کش لس استفاده کنیم یا نه؟

کش لس، پرداخت بدون پول نقد یا همان دستگاه کارتخوان سیار، در سال های اخیر به سرعت جای خود را در میان روش های پرداخت باز کرده است. راحتی، سرعت و امنیت نسبتا بالای تراکنش ها، مزایای غیر قابل انکاری هستند که کش لس به همراه دارد. با این حال، همانند هر فناوری دیگری، استفاده از کش لس نیز خالی از اشکال نیست. استفاده از کش لس تحولی مثبت در زمینه انجام تراکنش های مالی به شمار می رود. با در نظر گرفتن معایب و مزایای این روش و همچنین به کارگیری راهکارهای مناسب، می توان از مزایای کش لس به نحو احسن بهره مند شد و معایب آن را به حداقل رساند. در نهایت، انتخاب روش پرداخت مناسب، چه پول نقد و چه کش لس، به شرایط و نیازهای هر فرد یا کسب و کاری بستگی دارد.

آیا کش لس به معنای حذف کامل پول نقد است؟

در حال حاضر، نمی توان با قطعیت گفت که کش لس به طور کامل جایگزین پول نقد خواهد شد. به ویژه در جوامع سنتی تر و یا مناطقی با دسترسی محدود به اینترنت و زیرساخت های لازم برای تراکنش های الکترونیکی، پول نقد همچنان کاربرد خواهد داشت. با این حال، به نظر می رسد که سهم پول نقد در چرخه مالی به تدریج کاهش یابد و جای خود را به روش های نوین پرداخت مانند کش لس بدهد.

در نهایت، دولت ها و نهادهای مالی نیز نقش مهمی در توسعه و گسترش زیرساخت های لازم برای استفاده از کش لس ایفا خواهند کرد. با ایجاد بسترهای امن و قابل اعتماد برای انجام تراکنش های الکترونیکی، می توان اعتماد عمومی به این روش را افزایش داد و زمینه را برای جایگزینی تدریجی پول نقد با کش لس فراهم نمود.

جمع بندی نهایی

در این مطلب راجع‌به دستگاه کیوسک هوشمند کش لس و مزایا و معایب آن صحبت کردیم. این دستگاه تمام مزایا و خدمات دستگاه‌های خودپرداز و کارتخوان را ارائه می‌دهد؛ اما عملکرد آن برای دریافت پول نقد تعریف نشده است. این دستگاه بدون نقدینگی خدمات ارزش افزوده بسیاری دارد و در انواع دیواری و جیبی با اتصال به اینترنت، خدمات مربوط به حساب‌های بانکی را ارائه می‌دهد.

یکی از نخستین معایب قابل توجه کش لس، هزینه های اضافی مرتبط با آن است. صاحبان کسب و کار برای استفاده از دستگاه های کش لس ملزم به پرداخت مالیات هستند. علاوه بر این، برخی از شرکت های ارائه دهنده خدمات کش لس، برای هر تراکنش انجام شده توسط مشتریان، هزینه ای را از صاحبان کسب و کارها دریافت می کنند. این هزینه ها در کنار مخارج نگهداری و تعمیرات دوره ای دستگاه، می تواند به مرور زمان بار مالی قابل توجهی بر دوش کسب و کارها تحمیل کند.

مشکلات فنی، دومین مانعی است که می تواند استفاده از کش لس را با اختلال مواجه سازد. قطعی اینترنت، یکی از شایع ترین مشکلات فنی مرتبط با کش لس است. در صورت نبود اتصال به اینترنت، عملا امکان استفاده از دستگاه کش لس و انجام تراکنش های مالی وجود نخواهد داشت. نقص فنی خود دستگاه نیز می تواند روند پرداخت را با مشکل مواجه کند. در برخی موارد نیز ممکن است مشتریان به دلیل عدم آشنایی با نحوه استفاده از دستگاه، با کندی در روند پرداخت مواجه شوند و همین امر موجب ایجاد صف و معطلی در فروشگاه ها گردد.

امنیت تراکنش ها، همواره یکی از دغدغه های اصلی کاربران سیستم های پرداخت الکترونیکی بوده است. ماهیت دیجیتالی تراکنش های کش لس نیز از این قاعده مستثنی نیست. خطر هک شدن دستگاه ها و سرقت اطلاعات کارت های بانکی مشتریان، یکی از معایب امنیتی قابل توجه کش لس به شمار می رود. استفاده از روش هایی مانند اسکیمر گذاری روی دستگاه های کش لس نیز می تواند منجر به کپی برداری غیرمجاز از اطلاعات کارت های بانکی مشتریان شود. در نهایت، سوء استفاده از دستگاه توسط افراد سودجو و برداشت غیرمجاز وجه از حساب مشتریان، هرچند با احتمال کمتر، از دیگر معایب امنیتی مرتبط با کش لس است.

علاوه بر موارد ذکر شده در خصوص دستگاه های کش لس، استفاده از کش لس های جیبی که از طریق نرم افزارهای تلفن همراه کار می کنند نیز با معایب خاص خود همراه است. وابستگی به تلفن همراه هوشمند با شارژ کافی، نخستین و مهم ترین عیب کش لس های جیبی است. در صورت تمام شدن شارژ باتری و یا گم شدن و یا سرقت تلفن همراه، امکان استفاده از کش لس جیبی به طور کامل از بین می رود.

استفاده از کش لس در کسب و کارها نیز با معایبی همراه است. راه اندازی سیستم کش لس در فروشگاه ها و شرکت ها با هزینه هایی مانند خرید دستگاه، نصب و راه اندازی آن و آموزش کارکنان برای استفاده از دستگاه همراه است. وابستگی به شرکت های ارائه دهنده خدمات کش لس برای رفع مشکلات فنی و امنیتی، یکی دیگر از معایب استفاده از کش لس در کسب و کارها به شمار می رود. در صورت بروز مشکل، کسب و کارها برای رفع آن به شرکت ارائه دهنده خدمات وابسته هستند که ممکن است زمان زیادی به طول انجامیده و موجب اختلال در روند کاری شود.

عدم محدودیت در میزان تراکنش‌ها، انجام تراکنش و انتقال وجه آنی، امنیت بالا و کاربری آسان در انجام خدمات چندگانه بانکی، امکان مدیریت نقدینگی و درآمد هرچند اندک این دستگاه و موارد دیگر جزو مزایای آن شناخته می‌شود. در استفاده از این دستگاه ایرادات فنی و نرم‌افزاری دیده می‌شود؛ اما معایب دستگاه کش لس آنقدر جدی نیست که نتوان از آن چشم‌پوشی کرد. این دستگاه‌ها معمولا با بیمه و گارانتی عرضه می‌شوند و هزینه نگهداری خاصی ندارند. به‌همین‌خاطر، استفاده از آن‌ها مقرون‌ به‌ صرفه بوده و بر اعتبار مشاغل می‌افزاید. با استفاده از این کیوسک‌ها دیگر نیازی نیست که زمان طولانی در صف خودپردازها قرار بگیرید.

با توجه به مزایای متعدد کش لس، به نظر می رسد که استفاده از این روش در آینده با رشد فزاینده ای همراه باشد. پیش بینی می شود که در سال های آینده، شاهد گسترش روزافزون نرم افزارهای پرداخت همراه و کیف پول های الکترونیکی باشیم. همچنین، یکپارچه سازی کش لس با سایر فناوری ها مانند اینترنت اشیا (IoT) می تواند تحولات نوینی را در عرصه پرداخت های الکترونیکی رقم بزند.

 

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.