مراحل طراحی یک وبسایت حرفه ای

چکیده : اولین گام در دیجیتال مارکتینگ، داشتن یک وب‌سایت است؛ اما این تمام ماجرا نیست. بسیاری از کسب‌وکارها برای ورود به دنیای بازاریابی دیجیتال اقدام به طراحی سایت می‌کنند؛ سایت خود را به صورت اصولی و بر پایه سئو طراحی می‌کنند و سپس منتظر گرفتن نتیجه بهتر می‌مانند؛ اما وجود سایت به تنهایی نمی‌تواند تغییری در کسب‌وکار شما ایجاد کند.

 

مراحل طراحی یک وبسایت حرفه ای

 اولین گام در دیجیتال مارکتینگ، داشتن یک وب‌سایت است؛ اما این تمام ماجرا نیست. بسیاری از کسب‌وکارها برای ورود به دنیای بازاریابی دیجیتال اقدام به طراحی سایت می‌کنند؛ سایت خود را به صورت اصولی و بر پایه سئو طراحی می‌کنند و سپس منتظر گرفتن نتیجه بهتر می‌مانند؛ اما وجود سایت به تنهایی نمی‌تواند تغییری در کسب‌وکار شما ایجاد کند.

شرکت عصرآسیا به عنوان شرکت طراحی سایت در اصفهان اولین گام برای ورد به دنیای دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کاری داشتن یک وبسایت میداند . اما این اولین قدم است برای موفق شدن در دیجیتال مارکتینگ باید سایت شما اصولی طراحی شده ، سئو روی آن انجام شود و بصورت مدام زیر نظر یک پشتیبان باشد تا روند پیشرفت آن رصد شود . برخی بر این عقیده اند یک وبسایت حرفه ای باید کدنویسی اختصاصی باشد. اما طراحی سایت با وردپرس هم میتواند کاملن اختصاصی باشد و البته CMS وردپرس بستر مناسبی برای سئو سایت دارد. البته برخی کسب و کارها مطابق صحبت خودشان نیازی به سئو ندارند . مثل وبسایت دانشگاه یا شهرداری یا مشابه ایناها. اما پشتیبانی جزجدانشندنی وبسایت است . ما در این مقاله سعی میکینم مراحل طراحی یک وبسایت حرفه ای که شامل گام های طراحی و سپس پشتیبانی و نگهداری میباشد را شرح دهیم .

Figure 1مراحل طراحی سایت حرفه ای

گام های طراحی وبسایت اصولی

  • نیازسنجی های پروژه :

در جلسه اول برای طراحی یک سایت حرفه ای ،تمامی خواسته ها و انتظارات کارفرما از وبسایت مورنظرش را بیان میکند . همه نیاز های کارفرما مستند شده و در قالب یک پروپوزال ایجاد شده که تیم طراحی سایت ، کار خود را بر اساس آن برنامه ریزی خواهد کرد .

  • انتخاب پلتفرم مناسب سایت :

با توجه به صورتجلسه از جلسه اول طراحی سایت ، شرکت طراحی سایت تصمیم میگیرد که بهتر است این سایت از CMS هایی مثل وردپرس یا جوملا و.. استفاده کند یا یک سایت اختصاصی کدنویسی و طراحی شود . سپس برآورد هزینه پلتفرم انتخاب شده به اطلاع و تایید مشتری خواهد رسید و کار طراحی استار خواهد خورد .

  • بررسی طرح یا قالب موردنظر :

در این جلسه در مورد گرافیک سایت ، رنگبندی و چیدمان المان ها بحث خواهد شد . رنگ سازمانی و لوگو نقش مهمی در طراحی قالب سایت دارد. در این مرحله اگر کارفرما به تازگی کار خود را استارت زده و هنوز لوگو و رنگبندی سازمانی برای خود نداشته باشد، در این زمینه نیز به کارفرما مشاوره داده وبهترین رنگ بندی برای وب پیشنهاد میشود . طراح گرافیست سایت مشاوره لازم را در تمامی این زمینه ها به مشتری خواهد داد . نظرات مشتری هم بطور کامل دریافت شده و تیم طراحی سایت نظر خود را در جهت بهبود گرافیک و طراحی اصولی بیان میکند و در پایان به یک جمع بندی راجع به ظاهرسایت یا front end خواهد رسید.

  • دریافت و جاگذاری داده ها :

در تعدادی از شرکت های طراحی سایت غیر حرفه ای ،پس از اتمام طراحی قالب سایت و آماده کردن صفحات پیش فرض مانند : صفحه اصلی سایت ، صفحه تماس با ما ، صفحه درباره ما و فروشگاه سایت کار آماده سازی سایت تمام شده و سایت به مشتری تحویل داده میشود. دلایل نارضایتی برخی از مشتریان از طراحی سایت خود دقیقا در همین مرحله بروز میکند . زیرا طبق قرارداد اولیه شرکت طراح سایت ، کارش را به پایان رسانده و پروژه را به مشتری تحویل میدهد . اما نیازهای مشتری برطرف نشده !!! اما در روند کار حرفه ای و اصولی در این مرحله از کارفرما درخواست میشود تا تمامی اطلاعات خود را که شامل چارت سازمانی ، معرفی بخش های مختلف سازمان ، معرفی خدمات و محصولات و… با تصاویر مناسب جمع آوری کرده و به طراح سایت خود ارائه دهد .این اطلاعات توسط شرکت طراحی سایت بررسی و ادیت و در سایت جایگذاری میشود .

  • آماده سازی پیش نمایش سایت :

پس ازپایان طراحی و قرار دادن داده های دریافتی از مشتری در وبسایت ، تقریبا 80درصد پروژه تکمیل شده است . در این مرحله نیاز است که وبسایت در بستر اینترنت قرار گیرد تا مشتری بتواند بصورت آنلاین آنرا مشاهده کند . در این مرحله از طراحی سایت معمولن شرکت طراح، وبسایت تکمیل شده را به هاست و دامنه تستی انتقال میدهد . و آدرس و اطلاعات ورود آن در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت . کارفرما در زمانی مشخص علاوه بر ظاهر سایت ،با پنل مدیریت سایت هم کار کرده و نظرات نهایی خود را ارائه دهد. و در صورتی که وبسایت طراحی شده مقیقا مطابق با خواسته های وی بود تاییدیه نهایی را بدهد . در صورتی که تغییرات بیش از 10% باشد هزینه جداگانه برای تغییرات و اصلاحات صادر خواهد شد . زیرا نظرات مشتری در تمامی مراحل قبل گرفته شده و اصولن نباید در این مرحله تغییرات کلی روی سایت داده شود .

  • انتقال سایت به دامنه :

این مرحله نهایی طراحی سایت است . که وبسایت پیش نمایشی که به تایید مشتری رسیده بود را به دامنه اصلی انتقال داده و اطلاعات لازم برای ورود به سایت در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت . اینجا به دو نکته توجه کنید .

1- میتوانید از چند نام دامنه برای سایت خود استفاده کنید . یعنی با آدرس دامنه های مختلف به وبسایت دسترسی داشته باشید . برای استفاده از دامنه باید نیم سرورهای آن را مطابق با نیم سرورهای ارسال شده توسط شرکت ، تغییر داده . که این کار از پنل تنظیمات دامین امکان پذیر خواهد بود و میتوانید مقاله نحوه عوض کردن نیم سرورها را مطالعه کنید .

2 فضای هاست را متناسب با نیاز اولیه خود خریداری کنید سپس در صورت کمبود فضا، میتوانید آنرا ارتقا دهید.

Figure 2پشتیبانی سایت در اصفهان

آموزش ، پشتیبانی و نگهداری وبسایت

حال نوبت به آموزش کار با سایت میرسد . با توجه به پلتفرم و نوع سایت ، بین 2 تا 10 ساعت آموزش کار با پنل مدیریت آموزش داده میشود . جلسه آموزشی بین طراح سایت با نماینده کارفرما انجام شده. و در پایان جلسه ،فیلم ضبط شده از آموزش به کارفرما تحویل داده میشود .پس از آموزش زمان کافی داده میشود تا مدیر سایت با آن کار کرده وایرادات و سوالات خود را با آموزش دهنده در میان بگذارد . تا بتواند بطور کامل به پنل مدیریت وبسایت مسلط شود .

داشتن وبسایت بدون پشتیبانی کافی نیست . برخی شرکت ها بعد از انتقال سایت به دامنه اصلی ، آنرا رها میکنند در صورتی که در یک شرکت حرفه ای طراحی سایت ، پشتیبانی از وبسایت را جز جدانشدنی خدمات خود میداند. البته برخی مدیران نیز بعد از تحویل سایت گمان میکنند رسالتشان برای ارتقا کسب و کار به پایان رسیده و حتی گاهن فراموش میکنند که هاست و دامنه خود را تمدید کنند. در صورتی که سایت نیاز دارد تا بصورت منظم پشتیبانی و بررسی شود و مشکلات احتمالی رفع شده و در صورت نیاز برخی قسمت ها ارتقا داده و به روز شود . موارد پشتیبانی اکثرا شامل موارد زیر میباشد .

  • نگهداری اطلاعات

  • بررسی و رفع باگ‌های فنی

  • بازیابی اطلاعات

  • نگهداری و ارتقا هاست وتامین امنیت آن

  • نظارت بر آپدیت بودن محتوا

  • بروز رسانی منظم پلاگین ها و سایر موارد مربوطه

  • تهیه دوره ای نسخه پشتیبان از سایت

  • آپدیت سایت و ماژول ها

  • پیگیری مشکلات احتمالی و رفع آن‌ها

  • بارگذاری محتوا

جمع بندی پایانی :

برای طراحی یک وبسایت حرفه ای نباید به دنبال کمترین هزینه باشید . شرکت طراحی سایت معتبر و کاربلد در اجرای یک پروژه تمامی موارد از جمله جلسات پیش از شروع طراحی ، طراحی با گرافیک مطابق با سلیقه مشتری و منطبق با اصول طراحی ، آموزش کار با سایت ، پشتیبانی نگهداری وبسایت را در نظر گرفته و هزینه تمام شده ا اعلام میکند .هستند برخی شرکت هایی که برای جلب مشتری ، ابتدا هزینه پایین را اعلام میکنند و سپس برای هر کدام از موارد گفته شده مجددا درخواست هزینه میکنند .

پس اگر درابتدای راه دیجیتال مارکتینگ هستید ،مهم ترین کار شما ، یافتن بهترین شرکت طراحی سایت میباشد . برای دستیابی به لیست بهترین شرکت ها ، میتوانید از گوگل کمک بگیرید . مثلا اگر شما در شهر اصفهان باشید کافیست عبارت “بهترین شرکت طراحی سایت اصفهان” را سرچ کنید لیست ده تایی از بهترین شرکت ها در شهر اصفهان به شما نمایش داده میشود . الان میتوانید با بررسی نمونه کارها یا مشتریان شرکت و سابقه آن شرکت ، گام مهمی در ابتدای راه برداشته و بهترین شرکت طراح سایت را بیابید . اگر تا اینجا موفق عمل کردید در گام بعدی به سراغ سئوی وبسایت بروید .اگر بخواهید درسرچ گوگل در رتبه های بالا حضور داشته باشید نیازمند یک استراتژی خوب در سئو هستید. اگر شرکت حرفه ای را برای طراحی سایت انتخاب کرده باشید قطعا خدمات سئوی سایت را هم انجام میدهند.

5/5 - (2 امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.