زبان برنامه ‌نویسی وردپرس چیست ؟

توسعه و آموزش وردپرس به سؤالات کلیدی بسیار زیادی شروع می‌شود، از جمله این که زبان برنامه‌ نویسی وردپرس چیست ؟

یکی دیگر از موارد رایج این است که آیا برای شروع باید PHP یا جاوا اسکریپت را یاد بگیرم؟ زبان‌های برنامه ‌نویسی یک موضوع بسیار بزرگ است که در این مقاله ما قصد داریم به زبان‌هایی که وردپرس با آن‌ها نوشته شده است بپردازیم پس در ادامه همراه ما باشید.

مزیت طراحی سایت با وردپرس

طراحی سایت با وردپرس می‌تواند از مزیت‌های بسیار زیادی برخوردار باشد که در ادامه سعی می‌کنیم شما را با این موارد بیشتر آشنا کنیم:

  • سادگی نصب و استفاده آسان برای افراد مبتدی:

هرکاربر پس از خرید هاست و دامنه می‌تواند با مراجعه به سایت وردپرس فایل مورد نظر را دانلود و با چند کلیک آن را نصب کند، همچنین ایجاد صفحات و افزودن ویژگی نیز برای همه کاربران به راحتی قابل انجام است.

  • قالب‌های فراوان و اماده

در وردپرس قالب‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای زیبا‌سازی ظاهر سایتتان استفاده کنید. قالب‌هایی که در وردپرس وجود دارد رایگان هستند؛ و اگر دوست داشتید از قابلیت‌های بیشتر استفاده کنید باید از قالب‌های نسخه حرفه‌ای استفاده کنید.

برای مثال: اگر دوست داشتید از یک قالب با قابلیت‌های بسیار زیاد استفاده کنید بنده قالب وودمارت (https://www.rtl-theme.com/woodmart/) راست چین را پیشنهاد می‌کنم.

لازم به توضیح است که با دانلود قالب woodmart راست چین دمو‌های ایرانی بهینه شده و با بسته نصبی کاملاً مجزا از دمو‌های اورجینال ارائه شده‌اند. دیتابیس و فایل‌های CSS بهینه و بدون کد‌های اضافی یکی از ترفند‌های تکنیکالی است که باعث می‌شود حجم سایت شما کمتر شده و با سرعت بیشتری لود شود.

  • طراحی واکنش‌گرا و سازگار با تلفن‌های همراه

وردپرس به طور پیش‌فرض از طراحی واکنش‌گرا پشتیبانی می‌کند، به این معنا که وب‌سایت‌های ساخته شده با وردپرس به درستی روی دستگاه‌های مختلف از جمله تلفن‌های همراه و تبلت‌ها قابل نمایش است.

امنیت و به‌روزرسانی‌های منظم:

جامعه وردپرس به صورت مداوم به بهبود امنیت این سیستم مدیریت محتوا کار می‌کند و به روزرسانی‌های منظم را منتشر می‌کند. با اعمال به‌روزرسانی‌ها، می‌توانید از تهدیدات امنیتی جدید محافظت کنید.

  • هزینه کمتر

وردپرس یک نرم‌افزار متن‌باز و رایگان است که به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های توسعه وب‌سایت خود را به حداقل برسانید. البته، باید توجه داشته باشید که هزینه‌های دیگری مانند خدمات میزبانی و تهیه افزونه‌ ممکن است هزینه بر باشد.

زبان برنامه ‌نویسی وردپرس چیست

هیچ کمبودی در زبان‌های برنامه‌ نویسی در دنیای دیجیتال وجود ندارد، اما توسعه‌دهندگان وردپرس دوست دارند از زبان‌هایی که به خوبی می‌شناسند برای تقویت وب سایت و افزونه‌های خود استفاده کنند.

زبان برنامه ‌نویسی وردپرس چیست

که زبان‌هایی که وردپرس با آن‌ها نوشته شده است عبارت‌اند از:

  • Php

Php یک زبان برنامه ‌نویسی است که با استفاده از آن می‌توان اینتراکتیو یا تعاملی طراحی کرد. همانطور که گفته شد وردپرس نیز با این زبان نوشته شده است.

در واقع این کد‌های php هستند که وردپرس را به وجود آورده‌اند. یک سایت وردپرسی تمام داده‌هایش را در یک دیتتابیس MySQL ذخیره می‌کند.

MySQL یک نوع سیستم مدیریت دیتابیس است که در وردپرس از آن استفاده می‌شود. این دیتا‌ها شامل تمام اطلاعات سایت شما است: از نام سایت گرفته، تا پست‌ها وبلاگ و بسیاری از موارد دیگر.

  • HTML

دومین زبان برای برنامه ‌نویسی وردپرس که بسیار نیز پرکاربرد HTML است که از آن برای ساخت صفحات وب استفاده می‌شود.

HTML در واقع یک زبان سمت کاربر یا client side است. بر خلاف PHP که یک زبان سمت سرور است و بر روی سرور اجرا می‌شود.

از HTML با عنوان‌هایی نظیر «زبان اصلی برنامه ‌نویسی صفحات وب» یا «مادر تمامی صفحات وب» نیز یاد می‌شود. HTML مخفف کلمات HyperText Markup Language است.

  • Css

Css یک ز‌بان دیگر برای برنامه ‌نویسی است که برای تعریف ویژگی‌های ظاهر و قالب داکیومنتهای HTML به کار می‌رود.

به طور کلی قالب‌های وردپرس برای نمایش آن چه که ما در صفحه وب می‌بینیم، از ترکیبی از CSS و HTML استفاده می‌کنند و نتیجه می‌شود آن چه ما در ظاهر سایت می‌بینیم.

به راحتی می‌توان گفت بین زبان‌های برنامه ‌نویسی وردپرس ساده‌ترین آن‌ها css است؛ که یادگیری آن نیز زمان زیادی نمی‌برد.

در فایل‌های CSS به صورت مستقیم می‌توان استایل عناصرِ HTML را تعیین کرد. طراحان می‌توانند با استفاده از class‌های مختلف، عناصر HTML را دسته‌بندی می‌کنند و سپس از طریق فایل CSS، تنظیمات مربوط به آن‌ها را تعیین کنند. به این ترتیب، می‌توان برای یک عنصر خاص در کد HTML، از چند استایل مختلف (در جا‌های مختلف) استفاده کرد.

  • جاوا اسکریپت

چهارمین زبان برنامه ‌نویسی وردپرس جاوااسکریپت است که بسیاری از فیچر و ابزار‌ها با استفاده از این زبان برنامه‌ نویسی نوشته شده‌اند.

اغلب سایت‌های وردپرسی با استفاده از css و html شکل می‌گیرند؛ با این حال جاوااسکریپت می‌تواند به صورت کلی ویژگی‌های جدید‌تری را به یک سایت اضافه کند.

و البته مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کافی داشته باشیم این است که جاوااسکریپ نیز مانند HTML یک زبان برنامه ‌نویسی سمت کاربر یا client side است. این یعنی کد‌های نوشته شده به زبان جاوا اسکریپت بر روی مرورگر کاربر اجرا می‌شود.

وردپرس را از کجا باید شروع کنیم؟

یکی از مزیت‌های وردپرس این است که این زبان برای همه کاربران قابل فهم و یادگیری است. در واقع هر کاربر با داشتن اطلاعات پایه می‌تواند به راحتی از آن استفاده کند.

وردپرس را از کجا باید شروع کنیم؟

همین موضوع باعث شده است که وردپرس به محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوای جهان تبدیل شود. برای یادگیری وردپرس باید به سراغ زبان‌هایی بروید که این CMS از آن‌ها استفاده می‌کند.

اما قبل از هر چیز باید با زبان نشانه‌گذاری وب آشنا شوید، یعنی در کنار یادگیری HTML باید نسخه جدیدتر آن یعنی HTML۵ هم یاد بگیرید.

یادگیری HTML به تنهایی فایده‌ای ندارد، زیرا در این حالت فقط با صفحات ساده و متنی سر و کار دارید. برای اینکه بتوانید وبسایت خود را با ظاهر دلخواه‌تان طراحی کنید باید به سراغ CSS بروید.

در نتیجه

همانطور که می‌دانید و در این مقاله نیز ذکر شد وردپرس به خاطر قابلیت‌های بسیار زیادی که دارد به عنوان بهترین cms برای طراحی سایت شناخته شده است.

زبان برنامه‌ نویسی وردپرس چیست سؤال بسیاری از کاربران است که در این مقاله سعی کردیم به صورت ۰ تا ۱۰۰ به این مبحث بپردازیم.

سؤالات متداول

  • زبان برنامه‌ نویسی wordpresچیست؟

در وردپرس، زبان‌های برنامه ‌نویسی اصلی شامل PHP، JavaScript، HTML و CSS هستند. PHP به عنوان زبان اصلی سروری و مدیریت محتوا استفاده می‌شود و JavaScript، HTML و CSS به عنوان زبان‌های مرتبط با مرورگر برای تعامل با کاربر و طراحی وب‌سایت استفاده می‌شوند.

  • آیا می‌توانم از زبان‌های دیگر برای توسعه در وردپرس استفاده کنم؟

در توسعه وردپرس، بسیاری از زبان‌ها و تکنولوژی‌ها به عنوان پشتیبانی مرتبط با PHP و مرورگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال، شما می‌توانید از MySQL برای ذخیره داده‌ها در پایگاه داده استفاده کنید و از jQuery برای توسعه اسکریپت‌های جاوااسکریپت در وب‌سایت‌های وردپرسی استفاده کنید.

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.