ترندهای طراحی سایت در سال ۲۰۲۴

به دلیل گسترش تکنولوژی، داشتن یک وب سایت روز به روز به یک نیاز اساسی در میان کاربران تبدیل شده است. در سال گذشته شاهد جهش‌های بسیار زیادی در این حوزه بوده‌ایم که شاید یکی از مهمترین و اصلی‌ترین آن، هوش مصنوعی بوده است. حال شاید این سوال در ذهن شما باشد که در سال آینده چه اتفاقات جدیدی قرار است در حوزه طراحی سایت رخ دهد. به همین منظور ما در این مطلب قصد داریم شما را با ترند طراحی سایت در سال ۲۰۲۴ آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

منظور از ترند چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم شما را با ترندهای برتر طراحی وب آشنا کنیم، بهتر است در خصوص ترند اطلاعات بیشتری کسب کنید. در واقع؛ تِرِند (trend) روند‌ها و اتفاقات جدیدی است که می‌تواند در یک بازه زمانی خاص بسیار دیده شود. همچنین به معنای فراگیر شدن است، یعنی یک موضوع در یک بازه زمانی در میان کاربران رد و بدل می‌شود که در اصطلاح به آن ترند می‌گویند.

ترند طراحی سایت در سال 2024

ترند طراحی سایت در سال ۲۰۲۴

در ادامه مطلب به نقل از سایت نوین وردپرس برخی از ترندهای برتر طراحی وب که به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۴ بر این صنعت مسلط خواهند شد و همچنین بر کارشناسان تأثیر می‌گذارند، آورده شده است.

۱- تاکید بر UX، UI و سئو

احتمالاً اولین گرایش طراحی وب که برای تمامی وب‌سایت‌ها اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت تاکید بر UX، UI و سئو سایت است. این موضوع می‌تواند تجربیات کاربری عالی را ارائه دهد، شانس دیده شدن در موتورهای جستجو را بهبود و موفقیت کسب ‌وکار را افزایش دهد. در سال جدید شما باید تمرکز بسیار زیادی روی سه موضوع از جمله: تجربه کاربر (UX)، رابط کاربری (UI) و بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) داشته باشید.

ممکن است در حال حاضر وب‌سایت‌های زیادی را مشاهده کرده باشید که بر روی تجربه کاربری و رابط کاربری تمرکز دارند. این یکی از ترندهای طراحی سایت است که انتظار می‌‌رود در سال آینده با رقابت طراحان برای ایجاد تجربیات همه‌‌جانبه برای کاربران، افزایش بیشتری پیدا کند. در واقع از سربرگ گرفته، تا تصاویر، ویدیوها و… همگی باید به گونه‌ای طراحی شوند که وقتی کاربر وارد وب‌سایت شما می‌شود، برای مدت زمان بیشتری در سایت شما بماند و سایت شما را خیلی سریع ترک نکند. هر بخش از اطلاعات در صفحه اصلی باید واضح باشد و کاربران را به صورت مستقیم به یک صفحه خاص هدایت کنند. امروزه بسیاری از وب‌سایت‌‌ها هستند که از پلتفرم‌‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای پیاده‌سازی طرح‌بندی‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین در آینده نیز قطعاً ترند طراحی وب بیشتر به سمت طراحی جذاب خواهد بود.

در صورت استفاده از CMS وردپرس برای طراحی صفحه می‌توانید از یک افزونه صفحه ساز وردپرس استفاده کنید و صفحات سایت خود را طبق آخرین ترندهای طراحی سایت ایجاد کنید. افزونه هایی مانند المنتور و ویژوال کامپوسر از معروف‌ترین این افزونه های وردپرس هستند.

۲- بیشتر بر تجربیات تعاملی تمرکز کنید

تجربیات تعاملی یکی دیگر از ترندها در سال‌های آینده خواهد بود که باید به آن توجه داشته باشید. زمانی‌که عناصر تعاملی را در وب‌سایت خود وارد می‌کنید، تجربه مرور مخاطبان خود را ارتقا می‌دهید. در واقع شما باید از هر چیزی که قابل کلیک است مانند: ویدیوها، نظرسنجی‌ها، بازی‌ها، ماشین‌حساب‌ها، آزمون‌ها و… برای جذب بازدیدکنندگان خود استفاده کنید.

۳- استفاده از گرافیک سه‌بعدی

استفاده از عناصر بصری سه‌بعدی مانند clay morphismمی‌تواند واقع‌گرایی و علاقه بصری را به طراحی اضافه کند. در واقع استفاده از گرافیک‌های سه‌بعدی می‌تواند طراحی وب را پویاتر و تعاملی‌تر کند و تجربه کاربر جذاب‌تری را نیز ارائه دهد. این گرایش طراحی وب شامل ترکیب گرافیک‌های سه‌بعدی با طرح‌های رنگی روشن و زنده، برداشتن طرح‌های صاف از صفحه و ایجاد یک زیبایی شناسی جادار و سبک است. هم‌اکنون ابزارها و نرم‌افزارهای زیادی ارائه شده‌اند که می‌توانند به شما در ایجاد و ادغام عناصر سه‌‌بعدی جذاب و کارآمد کمک کنند.

همچنین عملکرد وب‌سایت، زمان بارگذاری و اطمینان از دسترسی سایت برای تمامی کاربران هنگام اجرای این عناصر طراحی بسیار مهم است. پس همیشه سعی کنید یک تجربه کاربری یکپارچه و دسترسی در گرایش‌های طراحی را در اولویت قرار دهید.

۴- استفاده از میکرو انیمیشن‌ها

راه دیگری برای افزایش تجربه کاربر از طریق تعاملات میکرو و انیمیشن‌های کوچک است. این عناصر کوچک اما قدرتمند می‌توانند تاثیرات بسیار موثری روی وب‌سایت‌ها داشته باشند. این عناصر می‌توانند برای راهنمایی کاربران از طریق وب‌سایت با جلب توجه به عناصر، اقدامات یا ویژگی‌های خاص استفاده شوند. همچنین به تمرکز مستقیم کمک کرده و به بازدیدکنندگان وب‌سایت شما کمک این امکان را می‌دهند تا به راحتی در سایت حرکت کنند و جریان و تجربه کلی کاربر را بهبود بخشند.

طراحی‌های مینیمالیستی وبسایت

۵- طراحی‌های مینیمالیستی

یکی دیگر از ترندهای طراحی سایت، طراحی‌های مینیمالیستی خواهد بود. طراحی وب مینیمالیستی از فضای سفید برای انتقال هر چه بیشتر اطلاعات از طریق تعداد کمی از عناصر بصری استفاده می‌کند. در سال آینده قطعاً طراحی‌های بسیار جذاب‌تر و جسورانه‌تری را خواهید دید. پیشنهاد می‌شود در صورت استفاده از وردپرس از قالب وردپرس مینیمالیستی استفاده کنید.

۶- تایپوگرافی‌های جذاب

تایپوگرافی به دلیل نقش مهمی که در ارتباطات، هویت برند، تجربه کاربر و زیبایی شناسی دارد، در طراحی وب‌سایت مورد توجه قرار گرفته است. فونت مناسب می‌تواند نحوه چیدمان کلمات سایت شما را تنظیم و سایت شما را بسیار جذاب‌تر نمایش دهد. تایپوگرافی علاوه بر اینکه می‌تواند برای ایجاد سلسله مراتب بصری در یک وب‌سایت با تعریف سرفصل‌ها، زیرعنوان‌ها، متن بدنه و سایر عناصر استفاده شود، همچنین می‌تواند نقش مهمی در تعریف شخصیت یک برند داشته باشد. استفاده از فونت‌های سفارشی و تایپوگرافی پویا می‌تواند به سایت شما کمک کند تا برجسته‌تر و جذاب‌تر دیده شود و تأثیر ماندگاری بر بازدیدکنندگان بگذارید.

به احتمال خیلی زیاد، استفاده از تایپوگرافی با اندازه بزرگ می‌تواند یک ترند طراحی سایت در سال ۲۰۲۴ باشد. همچنین انتظار می‌رود که از متن‌های متحرک بیشتر استفاده شود تا یک موضوع خاص را جذاب کند.

۷- نمایش نموداری از ترندهای طراحی سایت در ۲۰۲۴

هیچ کس دوست ندارد که زمان خود را برای درک چیزهای پیچیده و غیر ضروری تلف کند. به همین دلیل طراحان گرافیک بیشتر به سمت استفاده از نمایش‌های نموداری متمایل شده‌اند. این باعث می‌شود که کاربران خیلی ساده‌تر موضوعات پیچیده را نیز درک کنند. به‌طورکلی انسان‌‌ها تصاویر را سریع‌‌تر از متن پردازش می‌‌کنند، بنابراین وقتی داده‌ها را از طریق تصاویر، نمودارها یا چارت‌ها ارائه می‌‌کنید، بازدیدکنندگان شما خیلی سریع می‌توانند متوجه منظور شما شوند.

۸- طراحی رفتاری

طراحی رفتاری یکی دیگر از گرایش‌های طراحی است که در سال ۲۰۲۴ و چند سال آینده بیشتر دیده می‌شود. همان‌طور که از نام آن پیداست، این روش بر این تمرکز دارد که چگونه طراحی می‌‌تواند رفتار کاربر را درک تا تجربه‌ای موثرتر و جذاب‌‌تر ایجاد کند، در حالی‌که می‌تواند روی تصمیم‌‌گیری‌‌های مشتریان نیز تاثیرگذار باشد. طراحی رفتاری کاربر را در مرکز فرآیند طراحی قرار می‌دهد و به دنبال درک انگیزه‌ها، نیازها و رفتارهای اوست. با طراحی با درک عمیق از رفتار کاربر، طراحان می‌توانند راه‌حل‌هایی ایجاد کنند که بتوانند با مخاطبان خود بهتر در تعامل باشند.

۹- استفاده از هوش مصنوعی

حوزه طراحی وب استفاده از فناوری هوش مصنوعی را پذیرفته است. چه بخواهیم و چه نخواهیم، هوش مصنوعی روز‌به‌روز در حال تبدیل شدن به بخشی از دنیای دیجیتال است و طراحی UI/UX ایستا را به تجربیات کاربر واضح و تقریبا غیر واقعی تبدیل می‌کند. از ربات‌های چت گرفته تا ایجاد اپلیکیشن، فناوری هوش مصنوعی انجام کارهای مورد نیاز را برای کاربران آسان می‌‌کند. با توجه به تأثیر عمده فناوری هوش مصنوعی در حوزه دیجیتال، در سال ۲۰۲۴ باید به طور جدی به کارگیری هوش مصنوعی در پروژه‌های خود فکر کنید.

۱۰- اسکرول پارالکس

اسکرول پارالکس اگرچه مفهوم جدیدی نیست، اما همچنان ابزار مفیدی در جهت‌یابی وب‌سایت محسوب می‌شود و تجربه‌ای جذاب و تعاملی را برای کاربران فراهم می‌کند. پیش‌بینی می‌شود این مضوع نیز جزو ترند طراحی سایت در سال ۲۰۲۴ باشد.

نئومورفیسم وبسایت

۱۱- نئومورفیسم

نئومورفیسم یک سبک مشخص است که با سادگی، ظاهر ظریف و زیبایی ملایم مشخص می‌شود و در سال ۲۰۲۴ یکی از ترندهای برتر طراحی وب خواهد بود. ویژگی‌های اصلی سبک نئومورفیسم، طرح رنگ تک رنگ، کنتراست کم و سایه ظریف است. سبک نئومورفیسم به شما امکان ترکیب و بازی با عناصر را می‌دهد.

جمع‌بندی

اگر شما صاحب یک وب‌سایت آنلاین هستید، حتماً باید با ترند طراحی سایت در سال‌های آینده آشنا باشید تا بتوانید با الگو گرفتن از آن‌ها یک کسب و کار موفق برای خود ایجاد کنید. ما در این مطلب شما را با برخی از ترندهای طراحی سایت که به احتمال خیلی زیاد در سال ۲۰۲۴ فراگیر می‌شوند، آشنا کردیم. امیدواریم این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

1/5 - (1 امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.