بهترین ابزارهای سئو سایت

تهیه سایتی که دارای محتوای مفید باشد و مخاطبان را برای کلیک، تشویق کند، بسیار سخت است. استفاده از ابزارهای مختلف در سئو، می‌توانند بررسی دقیق‌تری از مراحل سئو سایت به ما ارائه دهند. بسیاری از صاحبان سایت، برای قرار دادن سایت خود در سه نتیجه اول گوگل تلاش فراوانی می‌کنند. بنابراین برای رقابت با سایت‌های بزرگ و ایجاد نتیجه بهینه برای موتورهای جستجوی، باید از ابزارهای گوناگونی استفاده کرد. با توجه به اهمیت این موضوع در رتبه‌بندی، ما در این مقاله سعی داریم بهترین ابزارهای سئو سایت را به شما معرفی کنیم تا با به‌کارگیری آن‌ها، سایت خود را به جزء نتایج برتر در گوگل کنید.

مفهوم ابزار سئو چیست؟

برنامه‌ها یا سایت‌های زیادی هستند که با استفاده از آن‌ها، می‌توان سایت را آنالیز یا بررسی نمود. ابزارهای رایگان و پولی زیادی در این زمینه ایجاد شده‌اند که هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. استفاده از این‌گونه ابزارها برای سئو سایت، می‌تواند به رونق کسب و کار و افزایش سرمایه کمک فراوانی کند.

شما در صورتی می‌توانید از این ابزارها استفاده کنید، که اطلاعات و آگاهی کافی در مورد آن‌ها داشته باشید و همچنین بتوانید سایت‌های رقیب را نیز تحلیل کنید. ما در ادامه ابزارهایی را معرفی خواهیم کرد که توسط بسیاری از سایت‌های حرفه‌ای استفاده می‌شوند. اگر شما هم صاحب کسب و کار یا سایت هستید، به شما توصیه می‌کنیم در استفاده از این ابزارها عجله کنید.

بهترین ابزارهای سئو سایت

خدمات گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) به عنوان بهترین ابزارهای سئو سایت

این ابزار توسط گوگل معرفی شده و به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. اطلاعاتی که می‌توان در آن مشاهده کرد، رفتار و عملکرد کاربران و بازدیدکنندگان سایت است. امکانات گوگل آنالیتیکس عبارتند از :

  • آمار بازدیدکنندگان روزانه از سایت
  • ساعات پربازدید سایت توسط کاربران
  • مدت زمانی که کاربران در سایت گذرانده‌اند
  • مدت زمانی که کاربران در صفحات مختلف سایت، سپری می‌کنند
  • موضوعات مورد علاقه بازدیدکنندگان
  • مطالبی که بیشتر توسط کاربران بازدید شده است
  • نحوه ورود کاربران به سایت، مثلا از طریق کامپیوتر یا گوشی بوده است
  • بررسی ترافیک سایت که از چه لینک‌هایی آمده است

خدمات PSI (Google Pagespeed Insight)

یکی از بهترین ابزارهای سئو سایت در زمینه بررسی سرعت آن در کامپیوتر و گوشی همراه است که پیشنهاداتی را برای بهبود سایت ارائه می‌دهد. PSI با بررسی یک صفحه از سایت، داده‌هایی را به شما معرفی کرده که عملکرد سایت شما را بهینه خواهد کرد. تمام این داده‌ها و اطلاعات واقعی هستند و در برخی از موارد ممکن است محدود شده باشند. یکی از عوامل مهم برای رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو، سرعت آن است. به نحوی که هرچه میزان سرعت سایت شما بهتر باشد، شانس بالاتری برای رتبه‌بندی خواهید داشت.

PSI برای نمایش میزان سرعت، نمره‌ای در نظر گرفته است. به این صورت که اگر محدوده این نمره بین ۵۰ تا ۹۰ باشد، سایت شما نیازمند به راهکارهایی برای افزایش سرعت بارگذاری دارد. اگر نمره آن از ۹۰ بالاتر باشد، سرعت سایت شما خوب است و نمره زیر ۵۰، عملکرد ضعیف سایت را مشخص می‌کند.

سایت شما در صورتی در صفحه اول نتایج قرار خواهد گرفت که با ۱۰ نتیجه برتر هم‌خوانی داشته باشد. مزیت استفاده از این ابزار این است که برای هر صفحه به صورت جداگانه، پیشنهاداتی داده می‌شود که سرعت سایت را افزایش دهد.

نکته‌ای که در زمان بررسی سایت در PSI باید در نظر داشت این است که هر دو حالت نمایش موبایل و کامپیوتر را چک کنید تا عملکرد بهتری ایجاد نمایید. در زیر به معرفی برخی از راهکارهای PSI برای افزایش سرعت می‌پردازیم:

کاهش حجم تصاویری که در سایت استفاده می‌شود. ابزارهای مختلفی در این زمینه وجود دارند از جمله WP SMUSH.

  • پاک کردن کش مرورگر با استفاده از ابزار W3 Total Cache.
  • فشرده سازی فایل‌های HTML با استفاده از ابزار Minify HTML.
  • بهینه‌سازی AMP با استفاده از افزونه AMP for WP.

بهترین ابزارهای سئو سایت

خدمات سایت Ahrefs

یکی دیگر از بهترین ابزارهای سئو سایت، Ahrefs است که عملکرد ساده و در عین حال موثر دارد. یکی از معتبرترین و بهترین وبسایت ها برای تهیه اشتراک یا خرید اکانت های سئو سایت آفرتم می باشد. این سایت در بررسی سئو خارجی بسیار مناسب است. به طوری که می‌توانید لینک‌های خارجی سایت خود و رقبا را مشاهده نمایید و به بررسی لینک‌های از دست‌رفته یا اضافه‌شده بپردازید. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی تعداد بک‌لینک‌ها در سایت
  • بررسی تغییرات بوجود آمده روی بک‌لینک‌ها به مرور زمان
  • آموزش اطلاعاتی برای رتبه‌بندی سایت با استفاده از بک‌لینک‌ها
  • جداکردن بک‌لینک‌های مفید از قدیمی یا در اصطلاح بک‌لینک‌های مرده

ابزار Google Search Console به عنوان بهترین ابزارهای سئو سایت

با استفاده از این ابزار گوگل که به صورت رایگان عرضه شده است، شما می‌توانید رتبه فعلی سایت خود را مشاهده فرمایید. برای افزایش کیفیت سایتتان با استفاده از این ابزار، باید کلماتی که کاربران با آن وارد سایت شده‌اند را ببینید. همچنین از نحوه دسترسی موتور جستجو به سایت شما اطلاع می‌دهد و شما را متوجه می‌سازد که گوگل چگونه سایت شما را می‌بیند. از این رو شما با در نظر گرفتن این نکات، می‌توانید به بهینه‌سازی سایت خود بپردازید. البته راهکارهایی نیز در این زمینه معرفی خواهد شد.

خدمات Dasheroo

برخی از ابزارها جز تلف کردن زمان نتیجه دیگری ندارند. به شما توصیه می‌کنیم یک بار ابزار Dasheroo را تست کنید. یکی از مزیت‌هایی که این ابزار دارد این است که کاربر پسند و رایگان است و تمام معیارهای کسب و کار را به صورت یکجا پوشش می‌دهد. مثلا نیازی به استفاده از ابزارهای گوناگون برای بررسی داده‌های خود ندارید، بلکه با استفاده از این ابزار می‌توانید به بزرگ‌ترین کتابخانه شبکه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشید. برای مثال Dasheroo می‌تواند به اپلیکیشن‌های زیر متصل شود:

  • گوگل آنالیز
  • اینستاگرام
  • فیس بوک
  • توییتر
  • HubSpot
  • یوتیوب
  • Shopify

مطمئنا Dasheroo از بهترین ابزارهای سئو سایت است که اگر در کسب و کار خود تنها یک‌بار از آن استفاده کنید، داده‌های جذابی بدست خواهید آورد، اما به به صورت مداوم!

بهترین ابزارهای سئو سایت

پلاگین Yoast به عنوان بهترین ابزارهای سئو سایت

یکی دیگر از ابزارهایی که قصد داریم به معرفی آن بپردازیم، افزونه یوآست سئو است. این پلاگین برای سایت‌های وردپرس طراحی شده و دارای محبوبیت و کارایی خاصی است. شما با استفاده از Yoast می‌توانید محتوای با کیفیتی را تهیه کنید، چرا که نحوه استفاده درست از کلیدواژه‌ها و چگالی درست کلمات کلیدی در آن رعایت شده است.

با این ابزار، محتوای شما استاندارد می‌شود، مثلا موارد زیر در این افزونه قرار داده شده است:

  • نحوه گذاشتن عکس و رعایت alt و title
  • متا تگ‌ها
  • تعداد استفاده از کلمات کلیدی در کل متن
  • به کار بردن کلمه کلیدی در پاراگراف اول از متن
  • تعداد عنوان‌ها و نحوه درست استفاده از کلمه کلیدی در آن
  • تعداد استاندارد لغات بکار رفته در متن
  • به‌کارگیری لینک‌های داخلی و خارجی در متن
  • تشخیص تعداد کلمات کلیدی تکراری در کل محتوای سایت
  • بررسی متن از لحاظ کیفیت و سادگی مفهوم برای کاربران
  • کوتاهی پاراگراف‌ها و …

خدمات Google AMP testing tool به عنوان بهترین ابزارهای سئو سایت

AMP مخفف عبارت Accelerated Mobile Page است. این ابزار مشترک میان گوگل و توییتر، جهت ایجاد صفحات سریع در گوشی همراه طراحی شده است. با توجه به افزایش استفاده از گوشی همراه به جای دسکتاپ میان کاربران، سرعت بارگذاری سایت روی موبایل از اهمیت بالایی برخوردار است. AMP با استفاده از HTML بهینه‌سازی و کم حجم ایجاد شده است که باعث می‌شود صفحات سایت با سرعت بالایی بر روی گوشی بارگذاری شوند. پس استفاده از AMP به عنوان بهترین ابزارهای سئو سایت برای آن دسته از کاربرانی که بیشتر از موبایل برای جستجو استفاده می‌کنند، توصیه می‌گردد.

با توجه به این که AMP تنها بر سرعت نمایش سایت روی گوشی تمرکز دارد، قطعا داشتن یک سایت ریسپانسیو نیز رتبه آن‌را در گوگل افزایش خواهد داد. برخی از کارشناسان معتقد هستند که AMP به صورت مستقیم روی سئو تاثیر نمی‌گذارد اما در بهبود آن نقش اساسی دارد.

به عبارت دیگر، AMP یک راهکار موثر برای ساده‌سازی سایت‌های پیچیده است که توسط گوگل معرفی شده است و این امکان را فراهم می‌سازد تا خطاهای موجود در کدها را شناسایی کند. اگر برنامه‌نویسان از کدهای سنگین در سایت استفاده کنند، قطعا روی سرعت آن و رتبه‌بندی تاثیر خواهد گذاشت.

خدمات سایت Slerpee

با به‌کارگیری سایت Slerpee، نتایج موثری را برای سایت خود مشاهده خواهید کرد. در واقع این ابزار، شکل نمایش سایت را در گوگل بررسی می‌کند. با توجه به این‌که شکل نمایش سایت از اهمیت بالایی برخوردار است و عامل کلیک خودردن سایت شما توسط کاربران نیز است، پس در افزایش رتبه نقش اساسی دارد.

خدمات سایت Histats.com

این سایت اطلاعات دقیقی درباره تعداد بازدیدکنندگان سایت، ماندگاری کاربران در صفحات و ترافیک سایت ارائه می‌دهد. پس استفاده از این ابزار برای وبمسترها و افرادی که به بازدیدکنندگان سایت خود اهمیت بسیاری می‌دهند، توصیه می‌گردد.

ابزار Keywordtool.io

خرید اکانت کیوردتولز در یافتن کلمات کلیدی مناسب برای سایت شما بسیار مناسب است. با استفاده از این ابزار رایگان و بهره‌گیری از کلمات کلیدی پیشنهاد شده در سایت، می‌توانید باعث افزایش بازدید و ترافیک در سایت خود شوید. عملکرد آن هم به این صورت است که کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد این سایت کرده، سپس لیستی از کلمات کلیدی مشابه و کاربردی را برای شما نمایش خواهد داد.

1/5 - (1 امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.