مقایسه‌ی روش تسویه و میزان کارمزد انواع درگاه واسط

یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب درگاه پرداخت برای کسب و کارها میزان کارمزد تراکنش‌ها و همچنین روش تسویه‌ی مبالغ توسط درگاه پرداخت است. در حقیقت روش تسویه و میزان کارمزد هر درگاه پرداخت ممکن است با درگاه‌های پرداخت دیگری که انواع شرکت‌های پرداخت‌یار ارائه می‌کنند متفاوت باشد. بنابراین برای کاربر مهم است که این عامل را پیش از انتخاب درگاه پرداخت، بررسی کند. اما در این بررسی نباید صرفا به کم بودن مبلغ کارمزد توجه نمود؛ در واقع باید توجه کرد که کارمزد مورد نظر در ازای ارائه‌ی چه خدماتی توسط درگاه پرداخت دریافت می‌شود. همچنین در هنگام بررسی روش‌های مختلف تسویه‌ درگاه‌های پرداخت باید امنیت، دقت و سرعت این فرآیند مورد توجه قرار بگیرد. با این اوصاف و در جهت ایجاد یک ذهنیت روشن برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، در ادامه‌ی این مقاله به مقایسه‌ی میزان کارمزد و روش تسویه‌ی برخی از درگاه‌های پرداخت واسط معتبر می‌پردازیم.

درگاه پرداخت رایان پی

کارمزد: شرکت رایان پی از جمله پرداخت‌یارهای معتبری است که درگاه پرداخت واسط در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. میزان کارمزد تراکنش‌های درگاه پرداخت رایان پی، به صورت ثابت و به میزان یک درصد محاسبه می‌شود. به این معنا که در ازای هر تراکنش، یک درصد از مبلغ کل تراکنش به عنوان کارمزد توسط رایان پی کسر می‌گردد. اما این مبلغ دارای یک سقف معین است که ۶۰۰۰ تومان می‌باشد. به عبارت دیگر چنانچه مبلغ تراکنش، ۶۰۰۰۰۰ هزار تومان باشد، نهایت کارمزد ۶۰۰۰ تومان خواهد بود، و بنابراین بدیهی است که برای مبالغ بالاتر از این مبلغ نیز میزان کارمزدی که کسر خواهد شد  همچنان همان ۶۰۰۰ تومان می‌باشد.

روش تسویه: سازکار تسویه‌ی درگاه پرداخت رایان پی نیز از این قرار است که در انتهای هر روز کاری، مبلغ کل تراکنش‌های انجام شده تجمیع شده و پس از کسر کارمزد مذکور تا ساعت ۱۱ روز کاری بعد به حساب طرف قرارداد با شرکت پرداخت‌یار واریز خواهد شد. توضیح این‌که این فرآیند خودکار بوده و دارای دقت و امنیت بسیار بالایی است. در ضمن درگاه پرداخت رایان پی در مورد نحوه‌ی تسویه‌حساب‌ها یک امکان ویژه نیز برای پذیرندگان قائل شده است. بر اساس این قابلیت، پذیرندگان می‌توانند به دلخواه خود مرجع کسر کارمزد را تعیین نمایند. در واقع آن‌ها این اختیار را خواهند داشت که تعیین کنند کارمزد تراکنش‌های انجام شده از سمت فروشنده کسر بشود و یا از سمت خریدار. این ویژگی می‌تواند دغدغه‌ی برخی از صاحبان کسب و کارهایی را که تعداد تراکنش‌های بالایی در طول روز دارند، برطرف سازد.

درگاه پرداخت زرین‌پال

کارمزد: شرکت زرین‌پال نیز از جمله ارائه دهندگان درگاه پرداخت واسط است که سازکار شفافی برای کسر کارمزد از تراکنش‌های انجام شده دارد. در حقیقت برای دریافت کارمزد فرمول منصفانه‌ای را طراحی نموده که بر اساس آن، اولاً کاربران تازه ‌وارد در ماه اول عضویت‌شان کارمزدی پرداخت نمی‌کنند و تراکنش‌ها برای آن‌ها رایگان است. اما پس از یک ماه کسر کارمزد از تراکنش‌ها بر اساس قواعد خاصی محاسبه می‌شود. به این صورت که برای تسویه‌ی حساب به حساب بانکی، یک درصد کارمزد تا سقف ۳۰۰۰ تومان و برای تسویه‌ی تراکنش‌های لینک پرداخت، معروف به زرین‌لینک ۲۰۰ تومان برای هر تراکنش از مرجع پرداخت کننده، و در نهایت برای تسویه‌ی حساب زرین‌کارت نیم‌درصد تا سقف ۲۰۰۰ تومان در ازای هرتراکنش کسر خواهد نمود. در کنار این‌ها تسویه‌حساب سه‌شنبه‌های طلایی درگاه پرداخت زرین‌پال رایگان خواهد بود.

روش تسویه: روش تسویه‌ی این درگاه پرداخت، بعد از کسر کارمزد تراکنش بر مبنای فرمول‌های ارائه شده، و سقف موجودی قابل تسویه، نهایتا تا ساعت ۱۷ به حساب شخص پذیرنده واریز خواهد شد. همچنین این روند تسویه‌حساب در روزهای تعطیل به یک روز پس از روز تعطیل منتقل خواهد گردید.

درگاه پرداخت نکست‌پی

کارمزد: درگاه پرداخت نکست‌پی نیز از جمله درگاه‌های واسط موجود است. میزان کارمزد نکست‌پی در ازای هر تراکنش به‌طور کلی یک‌درصد از مبلغ خواهد بود. در عین‌حال پذیرندگان درگاه پرداخت، به ازای هر تراکنش کمتر از ۸۰ هزار تومان یک‌درصد کارمزد پرداخت خواهند کرد و در ازای هر تراکنش بیش از ۸۰ هزار تومان مبلغ ۸۰۰ تومان به عنوان کارمزد پرداخت خواهند نمود. درگاه پرداخت نکست‌پی، یک آفر ویژه نیز برای پذیرندگانی قائل می‌شود که تراکنش‌های زیادی دارند. آن‌ها می‌توانند میزان کارمزد خود را کاهش داده و حتی تحت شرایطی به صفر برسانند.

روش تسویه: سازکار تسویه‌حساب درگاه پرداخت نکست‌پی به روش پایا انجام می‌شود، بنابراین کارمزد پرداخت به روش پایا نیز در فرآیند تسویه کسر خواهد شد که از طرف بانک و بر اسای تعرفه‌ی بانک مرکزی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان تعیین شده است. همچنین تمامی تسویه‌ها در درگاه نکست‌پی حداقل ۱۰ دقیقه و حداکثر ۱۲ ساعت پس از درخواست انجام خواهد شد. در ضمن این امکان نیز برای پذیرندگان وجود دارد که روش تسویه‌ی خودکار را انتخاب نمایند.

درگاه پرداخت آیدی‌پی

کارمزد: میزان کارمزدی که آیدی‌پی در ازای تراکنش‌های مختلف از پذیرندگان دریافت می‌نماید، یک درصد و تا سقف ۳۰۰۰ تومان می‌باشد. برای نمونه اگر تراکنشی توسط درگاه آیدی‌‌پی به مبلغ ۴۵ هزارتومان انجام شود برابر ۴۵۰ تومان کارمزد خواهد داشت و تراکنش‌های بالاتر از ۳۰۰ هزار تومان، نیز به طور ثابت مبلغ ۳۰۰۰ تومان کارمزد خواهند داشت.

روش تسویه: چنانچه پذیرندگان درگاه پرداخت آیدی‌پی دارای وب‌سرویس متصل به حساب بانکی باشند، فرآیند تسویه به صورت خودکار و تجمیعی، توسط سیستم شاپرک در دو وضعیت زیر انجام می‌گیرد:

اگر تراکنش تا قبل از ساعت ۲۲ انجام شده باشد، عملیات تسویه در ساعت ۱۶:۳۰ روز بعد انجام می‌شود.اگر تراکنش بعد از ساعت ۲۲ انجام شده باشد، عملیات تسویه پس‌فردا در همان ساعت ۱۶:۳۰ انجام خواهد شد. توضیح این‌که سازکار تسویه درگاه پرداخت کاملا وابسته سازکار سیستم شاپرک خواهد بود.

 

 

درگاه پرداخت درصد کارمزد سقف کارمزد روش تسویه
رایان پی ۱ درصد ۶۰۰۰

 

تا ساعت ۱۱ صبح روز بعد
زرین پال ۱ درصد ۳۰۰۰ تا ساعت ۱۷ روز کاری بعد
نکست پی ۱ درصد ۸۰۰ روش پایا: حداقل ده دقیقه و حداکثر ۱۲ ساعت بعد از انجام تراکنش
آیدی پی ا درصد ۳۰۰۰ بسته به ساعت انجام تراکنش تا ساعت ۱۶:۳۰ روز بعد و یا دو روز بعد
زیبال ۰٫۵ درصد ۴۰۰۰ پایا
سیزپی ۱ درصد ۱۵۰۰  
پی فا ۱ درصد ۱۰۰۰  
پی پینگ ۱ درصد ۵۰۰۰ تسویه حساب با ثبت درخواست
وندار ۱ درصد ۴۰۰۰ متنوع با کارمزدهای متفاوت
امتیاز شما برای این مقاله
1 نظر
  1. iReza Mac می گوید

    تسویه = برابر کردن ..
    تصفیه = صاف کردن . بازپرداخت بدهی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.