آموزش راه‌اندازی درگاه پرداخت در وردپرس ووکامرس

با گسترش خریدهای غیر حضوری، فروشگاه‌های اینترنتی رونق روزافزونی یافته‌اند. در این راستا وب‌سایت‌های فروشگاهی برای این‌که بتوانند مبلغ خرید مشتریان خود را از آن‌ها دریافت کنند، نیاز به درگاه پرداخت اینترنتی دارند.

درگاه پرداخت اینترنتی ابزار الکترونیکی نوینی برای انجام تراکنش‌های مالی است که کسب و کارهای آنلاین را به شبکه‌ی سراسری پرداخت متصل می‌کند. به طور کلی دو نوع درگاه پرداخت توسط شرکت‌های فعال در حوزه‌ی خدمات پرداخت به متقاضیان ارائه می‌شود. این دو نوع درگاه پرداخت شامل درگاه پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت واسط می‌باشد. انواع درگاه اینترنتی تفاوت‌هایی با هم دارند که یکی از این تفاوت‌ها، شرکت‌های مختلف ارائه دهنده‌ی این خدمات به‌شمار می‌رود. در حقیقت درگاه اینترنتی مستقیم را شرکت‌های PSP که مستقیما زیرمجموعه‌ی بانک‌ها هستند ارائه می‌کنند و درگاه واسط را شرکت‌های پرداخت‌یار که به صورت واسطه میان متقاضیان این سرویس و شرکت‌های PSP قرار می‌گیرند در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. اکنون به علت مراحل طولانی دریافت درگاه اینترنتی مستقیم و مجوزهایی که برای دریافت این سرویس الزامی است، کسب و کارهای بسیاری تمایل به استفاده از درگاه پرداخت واسط دارند که اصولا مراحل کوتاه و ساده‌تری در روند دریافت سرویس، پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد.

البته این تنها دلیل تمایل صاحبان کسب و کارها به سمت استفاده از درگاه واسط نیست. در حقیقت امکانات کاربردی مانند قابیلت تسهیم و گزارشگیری از تراکنش‌ها و همچنین پشتیبانی آنلاین ۲۴ ساعته نیز از دیگر عوامل محبوبیت بیش‌تر درگاه پرداخت واسط یه شمار می‌رود.

با این وصف پس از این‌که صاحبان کسب و کارها، درگاه پرداخت مورد نظرشان را دریافت نمودند، باید در اقدام بعدی این درگاه را بر روی وب‌سایت فروشگاهی خود راه‌اندازی نمایند.

در ادامه تلاش می‌کنیم مراحل نصب و راه‌اندازی درگاه پرداخت بر روی سایت وردپرس /ووکامرس را آموزش بدهیم.

نصب درگاه در سایت وردپرس

در میان سیستم‌های مدیریت محتوای مختلفی که وجود دارد، اغلب وب‌سایت‌های فروشگاهی از وردپرس استفاده می‌کنند. از طرف دیگر پلاگینی که در سایت‌های وردپرس در جهت فروشگاهی کردن وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، پلاگین یا افزونه‌ی ووکامرس است. افزونه‌ی ووکامرس پکیج کاملی از قابلیت‌ها و امکانات سایت فروشگاهی را در اختیار کاربران و صاحبان کسب و کارها قرار می‌دهد.

از همین رو پلاگین‌های درگاه پرداخت نیز منطبق بر بستر ووکامرس طراحی می‌شوند. اکنون شرکت‌های پرداخت‌یار مانند شرکت رایان پی افزونه‌های مخصوص نصب درگاه پرداخت را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

چگونه افزونه‌ی درگاه پرداخت را نصب کنیم؟

به منظور نصب و راه‌اندازی پلاگین درگاه پرداخت برای ووکامرس، کاربران باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند. در ادامه به شکلی اجمالی و کاربردی به مرور این مراحل خواهیم پرداخت.

مرحله اول؛ دانلود پلاگین درگاه پرداخت

متقاضی در ابتدا باید درخواست درگاه پرداخت را در سایت یکی از شرکت‌های ارائه دهنده درگاه اینترنتی تکمیل کرده باشد. آن‌گاه پس از عبور از مراحلی مانند احراز هویت و تایید مدارک، اطلاعات درگاه پرداخت در اختیار شما قرار می‌گیرد.

شرکت ارائه دهنده درگاه اینترنتی در بخشی با عنوان دانشنامه افزونه‌های مورد نیاز برای بسترهای مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهند. شما باید افزونه درگاه پرداخت ووکامرس را دانلود نمایید.

مرحله دوم؛ نصب پلاگین درگاه پرداخت

توجه کنید که افزونه‌ی مورد نظر برای راه‌اندازی درگاه پرداخت بر روی پلاگین ووکامرس است. بنابراین باید از پیش ووکامرس را دانلود کرده باشید و بر روی سایت فروشگاهی‌تان در دسترس باشد.

برای نصب پلاگین درگاه پرداخت ابتدا باید به فضای ادمین سایت وردپرسی وارد شوید. آن‌گاه از طریق منو وارد بخش افزونه‌ها شوید و گزینه‌ی افزودن را انتخاب کنید.

بعد از این‌که گزینه‌ی افزودن را انتخاب کردید، به آدرسی مراجعه کنید که افزونه‌ی ووکامرس را در آن دانلود و ذخیره کرده‌اید.

در نهایت بر روی گزینه open کلیک نمایید. آن‌گاه بلافاصله گزینه‌ی نصب افزونه نمایش داده می‌شود. افزونه را آپلود و نصب کنید. پس از نصب افزونه، باید گزینه‌ی فعال کردن پلاگین پرداخت را انتخاب کنید. در صورتی که این فرآیند با موفقیت انجام شود، صفحه‌ی افزونه‌ها برای شما نمایش داده می‌شود.

مرحله‌ی سوم؛ تنظیمات پلاگین درگاه پرداخت

در مرحله‌ی قبلی پلاگین درگاه پرداخت را بر روی وب‌سایت خود نصب کردید. کمی قبل‌تر اطلاعات درگاه پرداخت، توسط شرکت ارائه دهنده درگاه پرداخت برای شما ایمیل شده است. اکنون برای فعال کردن درگاه پرداخت به آن اطلاعات نیاز دارید.

برای این‌که بتوانید درگاه پرداخت را بر روی سایت وردپرسی خودتان راه‌اندازی کنید، باید ابتدا در این مرحله از طریق منو وردپرس، به بخش ووکامرس / پیکربندی وارد شوید. بعد از انجام تنظیمات در این مرحله، باید بر روی گزینه‌ی مدیریت کلیک کنید. آن‌گاه برای فعال‌سازی درگاه پرداخت اینترنتی بر روی وب‌سایت‌تان، باید تنظیمات زیر را به درستی انجام بدهید.

الف) عنوان درگاه پرداخت : در واقع باید برای درگاه پرداخت وب سایت خودتان یک نام انتخاب کنید که برای مثال می‌تواند نام برندتان باشد.این همان عنوانی است که در هنگام استفاده از درگاه، مشتریان شما آن را می‌بینند.

ب) توضیحات درگاه پرداخت :این توضیحات نیز شامل توضیحاتی است که در خلال علمیات پرداخت به کمک درگاه‌، برای مشتریان وب‌سایت شما نمایش داده می‌شود.

پ) کد مشتری، رمز عبور مشتری و شناسه‌ی مشتری : این اطلاعات برای برقراری با درگاه پرداخت می‌باشد، بنابراین دقیقا براساس اطلاعاتی که دریافت کرده‌اید، تنظیمات را انجام دهید.

چ) پیام پرداخت موفق : متنی طراحی و آماده کنید که هنگام عملیات موفق پرداخت قرار است به مشتری نمایش داده شود.

ح) پیام پرداخت ناموفق : متنی طراحی و آماده کنید که هنگام هنگام عملیات ناموفق پرداخت قرار است به مشتری نمایش داده شود.

 

کار تمام است، سایت شما اکنون به شبکه پرداخت متصل شده است و مشتریان شما می‌توانند بصورت آنلاین خریدهای خود را انجام دهند.

 

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.