راهکارهای بهینه سازی وردپرس

بهینه‌سازی وردپرس (WordPress Optimization) می‌تواند شامل چندین جنبه باشد که البته در نهایت هدف آن بهبود عملکرد و سرعت وب‌سایت شماست. در این مطلب از سایت تخصصی دکتر وردپرس به نقل از پنتازوم می خواهیم  نکاتی را به شما یاد بدهیم که به کمک آن می توانید سایت وردپرسی خود را بهینه کنید. در این آموزش بهینه سازی سرعت سایت وردپرسی، در مورد استفاده از یک قالب بهینه و استفاده از افزونه های کش مثل WP Super Cache و  W3 Total Cacheصحبت می کنیم. اما همانطور که هر کاری برای اینکه بهترین بازخورد را داشته باشد باید بر اساس یک سری مراحل پیش برود در مورد بهینه سازی وردپرس هم همین است.  در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

بهینه سازی وردپرس با استفاده از قالب سبک و بهینه

مهم ترین نکته برای راه اندازی سایت وردپرسی انتخاب یک قالب مناسب است. انتخاب یک قالب سبک، بهینه و کدنویسی شده با آخرین استاندارها می تواند عملکرد سایت وردپرسی شما را بسیار بهتر کند و سرعت بارگذاری صفحات سایت را افزایش بدهد. بهترین شرکت های طراحی سایت وردپرس از قالب های بهینه برای طراحی سایت استفاده می کنند. مثلا پیشنهاد می کنیم خدمات طراحی سایت وردپرس پنتازوم را بررسی کنید. این شرکت قالب های آماده را متناسب با کسب و کار شما بهینه سازی می کند.

قالب‌های بهینه‌سازی وردپرسی (فرقی نمی کند در چه حوزه ای، شرکتی، فروشگاهی و …) شده با توجه به استانداردهای بهینه‌سازی، کد منظم و ساختاری بهینه را دارند که این موضوع به طور مستقیم تأثیر مثبتی بر سرعت بارگذاری وب‌سایت دارد. زمان بارگذاری یکی از عوامل مهم در تجربه کاربری است و قالب‌های بهینه به شما کمک می‌کنند تا این زمان را به حداقل برسانید، این موضوع روی سئو سایت شما هم موثر است.

علاوه بر سرعت بارگذاری، قالب‌های بهینه دارای امکاناتی هستند که به شما اجازه می‌دهند ظاهر وردپرس را به دلخواه خود شخصی‌سازی کنید، بدون اینکه عملکرد و سرعت وب‌سایت را تحت تأثیر قرار دهید. این امکانات شامل گزینه‌های سفارشی‌سازی رنگ‌ها، فونت‌ها، طرح‌بندی‌ها و ابزارهای مختلف دیگر می‌شود. در صورتی که قالب شما امکانات مورد نظر را نداشته باشد، مجبور می شوید برای هر کاری افزونه نصب کنید. نصب بیش از اندازه ی افزونه های وردپرسی هم می تواند روی کاهش سرعت سایت موثر باشد.

به طور کلی، انتخاب یک قالب بهینه به شما کمک می‌کند تا وب‌سایتتان را به کارآیی بیشتری برسانید و در عین حال، هزینه‌های نگهداری و بهینه‌سازی را کاهش دهید. لیست بهترین قالب های وردپرسی را در ادامه ببینیم:

البته که باید توجه داشت که “بهترین” و “پرفروش‌ترین” قالب‌های وردپرس ممکن است بسته به نیازها و سلیقه‌های شما متفاوت باشد، اما در عموم، قالب‌های زیر از جمله بهترین و پرفروش‌ترین قالب‌های وردپرس محسوب می‌شوند:

  1. قالب وردپرس دیوی (Divi): یکی از قالب‌های محبوب وردپرس که امکانات قدرتمندی برای سفارشی‌سازی و طراحی دارد.
  2. قالب آوادا (Avada): یک قالب چندمنظوره با امکانات فراوان و طراحی زیبا که بسیاری از کاربران را جذب کرده است.
  3. قالب بی تم (BeTheme): این قالب وردپرس مناسب طراحی سایت های شرکتی نیز هست. این قالب چندمنظوره با صدها طرح و امکانات سفارشی‌سازی واقعا کاربردی است.
  4. قالب آنفولد (Enfold): یک قالب وردپرسی ساده و انعطاف‌پذیر با امکانات قدرتمند و طراحی زیبا است که مناسب بسیاری از کسب و کارها می باشد.
  5. قالب وردپرس آستارا (Astra): آستارا یک قالب سبک و سریع با امکانات قدرتمند برای ساخت وب‌سایت‌های حرفه‌ای است.

البته همیشه ممکن است قالب‌های جدیدی وارد مارکت وردپرس شوند یا ترتیب محبوبیت آن‌ها تغییر کند.  قبل از انتخاب قالب، مطالعه نقد و بررسی‌ها، مشاهده دموها و اطمینان از تطابق با نیازهای وب‌سایت خود می‌تواند به شما کمک کند تا قالب مناسبی را انتخاب کنید.

۵ نکته استفاده از افزونه های کش برای بهینه سازی وردپرس

افزونه‌های کش وردپرس به شما کمک می‌کنند تا سرعت بارگذاری وب‌سایت خود را بهبود بخشیده و بارگذاری صفحات را به سرعت بیشتری انجام دهید. این افزونه‌ها عملکرد وردپرس را بهینه کرده و میزان منابع مصرفی سرور را کاهش می‌دهند. در ادامه، توضیحاتی در مورد نحوه استفاده از افزونه‌های کش وردپرس ارائه می‌دهیم:

  1. نصب و فعال‌سازی افزونه کش وردپرس: ابتدا باید یک افزونه کش وردپرس مانند WP Super Cache، W3 Total Cache یا WP Rocket را از مخزن وردپرس دانلود و نصب کنید. قبل از اینکه افزونه کش رو دانلود کنید بررسی کنید که با قالب یا سایر افزونه های شما تداخل نداشته باشد. تنها یک افزونه کش کافی است و  نصب چند افزونه کش می تواند منجر به تداخل آن ها با یکدیگر و کند شدن سایت شود شود.
  2. تنظیمات افزونه کش را بررسی کنید: پس از فعال‌سازی، شما به بخش تنظیمات افزونه دسترسی پیدا می‌کنید. در اینجا می‌توانید تنظیمات مختلفی از جمله فشرده‌سازی HTML، CSS و JavaScript، تنظیمات کش و ابزارهای دیگر را تنظیم کنید.
  3. فشرده‌سازی محتوا با افزونه کش وردپرس: بسیاری از افزونه‌های کش فشرده‌سازی محتوا را ارائه می‌دهند. این امکان به شما کمک می‌کند تا فایل‌های HTML، CSS و JavaScript را فشرده کرده و حجم آن‌ها را کاهش دهید، که باعث افزایش سرعت بارگذاری وب‌سایت می‌شود.
  4. تست عملکرد افزونه کش: بعد از اعمال تغییرات، باید وب‌سایت خود را تست کنید تا از عملکرد صحیح افزونه کش اطمینان حاصل کنید. از ابزارهایی مانند Google PageSpeed Insights یا GTmetrix برای ارزیابی عملکرد وب‌سایت و سرعت بارگذاری استفاده کنید.
  5. مانیتورینگ و به‌روزرسانی افزونه cache: مانیتورینگ افزونه هابه منظور اطمینان از عملکرد بهینه آن ها بسیار اهمیت دارد. یکی از مشکلاتی که ممکن است در بروزرسانی افزونه ها با آن مواجه شوید، به هم ریختگی ظاهری سایت است. برای اینکه دچار مشکلات فنی نشوید، همیشه قبل از بروزرسانی یک نسخه پشتیبان از وبسایت تهیه کنید، بعد اقدام به بروزرسانی افزونه کنید. شاید ورژن جدید افزونه با قالب یا هسته اصلی وردپرس تداخل داشته باشد.

بهینه سازی وردپرس با استفاده از حذف افزونه های اضافی

اگر یک پشتیبان وردپرس هستید، حتما سایت های زیادی را تا به حال دیده اید که اقدام به نصب تعداد زیادی افزونه کرده اند. استفاده بیش از اندازه از افزونه ها توصیه نمی شود. زیرا باعث کند شدن سایت شما می شود. حذف افزونه‌های اضافی از وردپرس یک روش مهم برای بهینه‌سازی وب‌سایت است، زیرا هر افزونه اضافی ممکن است بار مصرف منابع سرور را افزایش دهد، سرعت بارگذاری را کاهش دهد و امنیت وب‌سایت را تهدید کند. اما چطور تشخیص بدهیم که کدام افزونه ها اضافی هستند؟ در ادامه به راه حل های استفاده بهینه از افزونه های وردپرسی می پردازیم:

  • بررسی نیاز سایت و مورد استفاده افزونه: اولین قدم برای تشخیص افزونه‌های اضافی غیرضروری، بررسی نیاز و مورد استفاده آن‌هاست. افزونه‌هایی که وظایف تکراری انجام می‌دهند یا امکاناتی را فراهم می‌کنند که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، می‌توانند افزونه‌های اضافی غیرضروری باشند.
  • بررسی تأثیر افزونه وردپرسی بر عملکرد سایت: برخی از افزونه‌ها ممکن است بار مصرف منابع سرور را افزایش دهند یا سرعت بارگذاری را کاهش دهند. برای بررسی تأثیر هر افزونه بر عملکرد وب‌سایت، می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند Query Monitor استفاده کنید. اگر واقعا به نسبت کارایی که افزونه ارائه می دهد، سایت را بسیار کند تر می کند، ارزشش را ندارد! افزونه را حذف کنید.

  • بررسی تداخلات افزونه های وردپرسی: بعضی از افزونه‌ها ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشند و باعث مشکلات عملکردی شوند. اگر وب‌سایت شما با مشکلاتی مواجه شده است، ممکن است بهتر باشد افزونه‌های اضافی را یکی‌یکی غیرفعال کرده و تأثیر آن‌ها را بر عملکرد سایت بررسی کنید.
  • مطالعه نقد و بررسی‌های استفاده از افزونه مورد نظر: مطالعه نقد و بررسی‌های دیگر کاربران و توصیه‌های متخصصان می‌تواند به شما کمک کند تا افزونه‌های غیرضروری وردپرس را شناسایی کنید و آن‌ها را از سایت خود حذف کنید.
  • به‌روزرسانی افزونه ها: به‌روزرسانی‌های ناموفق یا افزونه‌هایی که دیگر توسط توسعه‌دهنده پشتیبانی نمی‌شوند، ممکن است به امنیت وب‌سایت وردپرسی شما آسیب برسانند و این افزونه ها باید از سایت حذف شوند.

نتیجه گیری

در این مطلب از دکتروردپرس در مورد روش های بهینه سازی سایت صحبت کردیم. اولین قدم برای اینکه یک وبسایت بهینه داشته باشید این است که قالب وردپرسی مناسبی را انتخاب کنید. هم چنین یک لیست از بهترین قالب های وردپرسی خدمت شما ارائه کردیم. استفاده از افزونه سئو نقش بسیار مهمی در بهینه سازی سایت های وردپرسی دارد که نکات مربوط به آن را نیز ذکر کردیم.در نهایت توصیه کردیم از نصب تعداد زیادی افزونه و با عملکرد یکسان بپرهیزید تا یک وبسایت سریع و کاربرپسند داشته باشید. با نظرات خود تیم تولید محتوا ما را یاری کنید.

منابع:

5/5 - (2 امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.