مقایسه انواع سرور مجازی، اختصاصی و ابری – کدام برای شما مناسب است؟

سرورهای مجازی، ابری و اختصاصی در حال حاضر جزو محبوب‌ترین سرویس‌های میزبانی وب هستند. اگر ویژگی‌ها و تفاوت‌های این سرورها آشنا نباشید، انتخاب یکی از آن‌ها ممکن است چالش‌برانگیز باشد. بنابراین تصمیم گرفتیم این مقاله را به مقایسه انواع سرور مجازی، اختصاصی و ابری اختصاص دهیم. در مقاله پیش رو، ضمن معرفی ویژگی‌ها و کاربردهای هر سرور، آن‌ها از ۵ جنبه مختلف مقایسه می‌کنیم تا یک‌بار برای همیشه با تفاوت آن‌ها آشنا شوید.

سرور اختصاصی؛ مالکیت کامل و سرعت و عملکرد بی‌نظیر

سرور اختصاصی، کامل‌ترین نوع سرور است که تمام منابع و امکانات مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد. در سرور اختصاصی، معمولاً تمام فرایند راه‌اندازی، کانفیگ و پیکربندی سرور از صفر تا صد بر عهده شما است. البته می‌توانید سرور اختصاصی مدیریت شده هم تهیه کنید که تمام این کارها را سرکت هاستینگ انجام می‌دهد و می‌توانید از تمام تخصص و تجربه آن‌ها استفاده کنید. این سرورها کاربردهای بسیار زیادی دارند و می‌توانید از آن‌ها برای ساخت گیم سرور، سرور مجازی، میزبانی وب اپلیکیشن‌ها یا سایت‌های فروشگاهی آنلاین و غیره استفاده کنید. پس به‌صورت کلی، سرور اختصاصی برای کسب‌وکارهای بزرگ و سازمان‌هایی که به عملکرد، انعطاف‌پذیری، کنترل و قدرت بالایی نیاز دارند مناسب است.

ویژگی‌های سرور اختصاصی (Dedicated Server):

  • قیمت این سرورها به دلیل منابع اختصاصی و قدرت سخت‌افزاری و عملکرد بالا، از سرور ابری و مجازی بیشتر است.
  • ازآنجایی‌که در سرور اختصاصی تمام منابع به‌صورت انحصاری در اختیار شماست، می‌توانید راهکارهای امنیتی دلخواه خود را اعمال کنید.
  • در سرورهای اختصاصی می‌توان برنامه‌ها و سرویس‌های مختلفی را میزبانی کرد و دامنه کاربردهای آن فقط به میزبانی سایت یا فایل محدود نمی‌شود.

سرور مجازی؛ سروری با عملکرد و امنیت بالا

سرور مجازی، بخشی از یک سرور فیزیکی هستند که از طریق فرایند مجازی‌سازی ساخته شده‌اند. در واقع یک سرور فیزیکی از طریق مجازی‌سازی به چندین سرور مجازی تقسیم می‌شود. هر کدام از این سرورهای مجازی دارای منابع مشخصی بوده و بخشی از قدرت پردازشی سرور اصلی را در اختیار دارند. در این سرورها هم شما امکان شخصی‌سازی بالایی دارید و می‌توانید سرور را مطابق خواسته‌ها و نیازهای خود شخصی‌سازی کنید.

سرور مجازی برای انواع کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک و کسانی که به راهکاری مقیاس‌پذیر و منعطف نیاز دارند، مناسب است.

ویژگی‌های سرور مجازی (Virtual Private Server):

  • درسرور مجازیافزایش منابع سخت‌افزاری به‌راحتی امکان‌پذیر است.
  • وی پی اس نسبت به سرور اختصاصی هزینه کم‌تری دارد اما از سرور ابری نسبتاً گران‌تر است.
  • به دلیل اختصاصی‌بودنِ منابع، سرعت، عملکرد و قدرت بالایی دارد و می‌توانید کنترل بیشتری روی امنیت سرور داشته باشید.
  • در سرور مجازی شما به کنترل پنل دسترسی دارید و می‌توانید از طریق آن تنظیمات سرور خود را تغییر دهید یا نرم‌افزارهای دلخواه خود را نصب کنید.

سرور ابری؛ گزینه‌ای پایدار،‌ با آپ‌تایم و مقیاس‌پذیری بالا

سرور ابری (Cloud Server) یک سرور مجازی است که از منابع چندین سرور فیزیکی در دیتاسنترهای مختلف در نقاط مختلف جهان استفاده می‌کند. این سرورهای ابری به دلیل ماهیتی که دارند، به کاربران اجازه می‌دهند سرویس‌ها یا سایت‌های خود را با بالاترین سرعت، عملکرد و با آپ‌تایم بالایی راه‌اندازی کنند. همچنین کلود سرورها نسبت به سایر راهکارهای میزبانی، مقیاس‌پذیری بالاتری دارند و به‌راحتی با نیازهای کسب‌وکار شما سازگار می‌شوند. برای همین سرور ابری محبوبیت زیادی دارد و انتخاب اکثر توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک است.

ویژگی‌های کلود سرور (Cloud Server):

  • سرورهای ابری می‌توانند به‌صورت آنی منابع را کاهش یا افزایش دهند و با نیازهای شما سازگار شوند.
  • ازآنجایی‌که کلود سرور روی چندین سرور میزبانی می‌شود، حتی هنگام خرابی یکی از سرورها، سرویس‌های شما همچنان فعال می‌مانند.
  • در سرورهای ابری به کنترل پنل دسترسی دارید و می‌توانید از طریق آن سرور و وب‌سایت خود را مدیریت کنید.
  • سرور ابری از سرور مجازی و سرور اختصاصی هزینه کمتری دارد.

مقایسه انواع سرور مجازی، اختصاصی و ابری؛ کدام سرور برای من مناسب‌تر است؟

تا اینجا با انواع سرورها و ویژگی و کاربردهای هر کدام آشنا شدید. هر کدام از این سرورها مزایا و معایب خود را دارند و باید بر اساس نیازهای فعلی و آتی یکی را انتخاب کنید. برای همین در ادامه آن‌ها را از لحاظ مختلف مقایسه کردیم.

۱- تفاوت هزینه خرید سرور مجازی، اختصاصی و ابری

در مقایسه قیمت این سه سرور، سرور ابری بسیار اقتصادی‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است. شما می‌توانید سرورهای ابری را به‌صورت ساعتی و روزانه هم تهیه کنید اما بیشتر پلن‌های سرورهای مجازی و اختصاصی، به‌صورت ماهانه یا سالانه هستند. در طرف دیگر سرورهای اختصاصی به‌خاطر منابع زیادی که دارند، از راهکارهای دیگر گران‌تر هستند.

۲- مقایسه سرور مجازی، اختصاصی و ابری از لحاظ مقیاس‌پذیری

اگرچه سرورهای مجازی و اختصاصی هم مقیاس‌پذیر هستند، اما بالاترین میزان مقیاس‌پذیری را سرورهای ابری دارند. سرورهای اختصاصی و مجازی چون به یک سرور فیزیکی محدود هستند، ممکن است با کمبود منابع مواجه شوید یا به‌راحتی ارتقا پیدا نکنند. در عوض سرورهای ابری کمتر دچار کمبود منابع می‌شوند و افزایش یا کاهش منابع در‌ آن بسیار سریع‌تر انجام می‌شود. چون این سرورها به استخری از منابع سخت‌افزاری دسترسی دارند.

۳- امکان شخصی‌سازی در کلود سرور، وی پی اس و سرور اختصاصی

از لحاظ شخصی‌سازی شکی نیست که سرور اختصاصی دست برتر را دارد. این سرور و امکانات آن تماماً در اختیار شما قرار دارد و می‌توانید آن را مطابق با نیازها و میل خود تنظیم کنید.  این موضوع برای سرورهای مجازی هم تا حدودی صادق است چون منابع شما اختصاصی است و دسترسی روت سرور را دارید. اما سرور ابری معمولاً توسط ارائه‌دهنده‌ها مدیریت می‌شود و دست شما برای انجام تغییرات تا حدودی بسته است.

۴- مقایسه سرعت و عملکرد سرور مجازی، اختصاصی و ابری

ازآنجایی‌که منابع در سرور اختصاصی و سرور مجازی به‌صورت اختصاصی به یک کاربر تعلق دارد، این سرورها می‌توانند بالاترین سرعت و عملکرد را داشته باشند. در طرف دیگر، سرورهای ابری در مواجهه با نوسانات ترافیکی عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. پس اگر سایتی با ترافیک متغیر دارید، کلود سرور برای شما مناسب‌تر است. در غیر این صورت می‌توانید یکی از سرورهای مجازی یا اختصاصی را تهیه و متناسب با نیاز خود آن را بهینه‌سازی کنید.

۵- تفاوت امنیت در سرور مجازی، سرور ابری و سرور اختصاصی

سرورهای ابری روی چندین سرور در نقاط جغرافیایی مختلف میزبانی می‌شوند و از منابع مشترک استفاده می‌کنند. برای همین ممکن است حفظ امنیت آن‌ها پیچیده باشد و شما امکان سفارشی‌سازی تنظیمات را هم ندارید. اما در سرورهای اختصاصی چون کنترل کامل سرور در اختیار خودتان است، می‌توانید به‌راحتی تنظیمات سفارشی را اعمال کنید. در سرورهای مجازی هم شما کماکان می‌توانید از راهکارهای امنیتی مختلف و دلخواه استفاده کنید اما چون پردازنده شما به‌صورت اشتراکی است، ممکن است برخی خطرات را به همراه داشته باشد.

شما کدام سرویس میزبانی را ترجیح می‌دهید؟

در این مقاله با سرور مجازی، ابری و اختصاصی و همچنین ویژگی‌های آن‌ها بیشتر آشنا شدید. برای اینکه یکی از آن‌ها را با خیال راحت انتخاب کنید، این سرورها را به لحاظ مختلفی مثل هزینه، سرعت، امنیت و غیره مقایسه کردیم. همان‌طور که دیدید، هر کدام از این سرورها مزایا و معایب خود را دارند و این شما هستید که باید بر اساس نیاز خودتان یکی را انتخاب کنید. امیدواریم که این مقاله در مقایسه انواع سرور مجازی، اختصاصی و ابری به شما کمک کرده باشد. اگر همچنان سؤالی دراین‌رابطه دارید، در بخش کامنت‌ها از ما بپرسید.

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.