مقایسه افزونه المنتور با صفحه سازهای ویژوال کامپوزر و بیوربیلدر

انتخاب صفحه ساز سایت یک تصمیم بلند مدت است، اما چه طور می خواهید مطمئن شوید ابزار صحیحی را انتخاب کرده اید؟ یکی از روش های انتخاب قالب یا افزونه وردپرس این است که تعداد نصب و امتیاز آن ها را درنظر بگیریم. اما اگر تعداد نصب چند افزونه صفحه ساز بالا باشد، چه می کنید؟ برای این منظور، به مقایسه افزونه المنتور با صفحه سازهای ویژوال کامپوزر (WPBakery) و بیوربیلدر، که یکی از پرفروش ترین های وردپرس است، می پردازیم.

افزونه المنتور در مقایسه با سایر صفحه سازهای پرفروش

در این بررسی، معیارهای ارزیابی صفحه سازهای وردپرس تشریح شده است. این معیارها از معتبرترین مقالات حوزه وردپرس و تجارب کاربران ایرانی استخراج شده است. در این میان، افزونه المنتور امتیاز قابل توجهی در تمامی معیارهای مورد بررسی کسب کرده است. elementor شاید همان صفحه سازی باشد که با نیازهای شما هم هماهنگ است.

سازگاری با قالب (compatibility)

اولین نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که آیا قالب سایت وردپرسی شما با افزونه صفحه سازی که در نظر دارید، سازگار است یا خیر؟ افزونه صفحه ساز المنتور و سایر پلاگین های مشابه با اکثر قالب های وردپرسی سازگار هستند.

رابط کاربری (User Interface)

رابط کاربری یا ویرایشگر صفحه ساز می تواند در دو حالت front end / back end یا هردوی آنها کار کند. در رابط بک اند، شما می توانید از ویژگی درگ و دراپ برای ساخت سریع و آسان برگه ها استفاده کنید. در این حالت به ازای هر تغییر، باید پیش نمایش آنرا در مرورگر مشاهده نمائید. اما در رابط های فرانت اند، شما می توانید در حالت نمایش زنده صفحات خود را ایجاد، ویرایش و مشاهده کنید. به این معنی که، هنگام ساختن و تغییر صفحه، محصول نهایی را همان لحظه می ببینید.
ویرایشگر افزونه المنتور فرانت اند است. علاوه براین امکان ویرایش درون خطی (in line editing) نیز در این افزونه فراهم شده است. ویرایش درون خطی، امکان ایجاد و تغییر متن را در درون صفحه پیش نمایش فراهم می کند. این ویژگی زمانی که تصمیم دارید تغییرات بزرگی در صفحات ایجاد کنید، سرعت و عملکرد طراحی شما را بشدت افزایش می دهد.

افزونه ویژوال کامپوزر هر دو ویرایشگر فرانت اند و بک اند را دارد، در حالیکه بیور بیلدر مانند المنتور تنها دارای مد فرانت اند است. ویرایشگر افزونه Elementor شامل سه بخش است که در تصویر زیر با کادر قرمز رنگ و شماره مشخص شده است. طراحی ساده این افزونه را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

  • ناحیه ۱: المان هایی که شما می توانید از آنها برای ساخت صفحات استفاده کنید.
  • ناحیه ۲: پیش نمایش صفحه ای که در مرورگر نمایش داده می شود.
  • ناحیه ۳: تنظیمات بیشتر و کنترل های مفیدی را به کاربران می دهد.

افزونه المنتور

تجربه کاربری (User Experience)

تجربهٔ کاربری، جنبه‌های کاربردی و اثرگذار تعامل با محصول است. علاوه براین، برداشت کاربر از جنبه‌های مختلف یک محصول مثل سودمندی، کاربری آسان و کارایی نیز در گسترهٔ تجربهٔ کاربری قرار می‌گیرد. با این تعریف، از مهمترین معیارهای بررسی تجربه کاربری صفحه سازها می تواند این باشد که: المان و عناصر مورد نظر را به سرعت پیدا کنیم و کاری را که مد نظر داریم به راحتی کامل کنیم.

درنظر داشته باشید که تعداد زیادی از کاربران وردپرس، فاقد دانش برنامه نویسی هستند. المنتور در طراحی رابط کاربری خود نهایت سادگی را در نظر گرفته است. این کار موجب شده تمامی کاربرانی که با این افزونه کار میکنند بتوانند به سرعت و بدون مهارت کدنویسی، صفحات زیبایی را طراحی کنند. افزونه Elementor با مجموعه جدیدی از ابزارک های خلاق و منحصر به فرد که مفید و سرگرم کننده هستند، تجربه کاربری را بهبود بخشیده است.

افزونه المنتور با ارائه عناصر دم دستی با قابلیت درگ کردن و نمایش زنده تغییرات توانسته بالاترین امتیاز سهولت استفاده را در مقایسه با سایر صفحه سازها کسب کند. شما می توانید همه چیز را کنترل کنید، بدون اینکه از ویرایشگر خارج شوید. در عوض برای کار کردن با ویژوال کامپوزر باید با مفاهیم اولیه HTML آشنایی داشته باشید.

به طور خلاصه بیور بیلدر و ویژوال کامپوزر امتیاز پایین تری در تجربه کاربری دارند.

المان ها

ویژگی های منحصر بفرد یک صفحه ساز می تواند تنوع المان ها و طرح های پیش فرض یا جلوه های انیمیشنی آن باشد. افزونه المنتور، برای ساخت برگه های پیشرفته ۳۰ المان رایگان را در اختیار کاربران قرار می دهد و انیمشن های متنوعی ارائه کرده است. ویژوال کامپوزر و بیوربیلدر به ترتیب دارای ۱۲ و ۶ المان رایگان هستند.
علاوه براین، ممکن است شما به ساختن برگه های سفارشی فروشگاهی، پورتفولیو یا لندینگ پیجی با افکت های خیره کننده نیاز داشته باشید. همه این ها را می توانید بوسیله ادانز های ویژه به لیست عناصر المنتور اضافه کنید. این افزودنی ها به نمایش متنوع محصولات ووکامرسی و انواع پست تایپ ها کمک می کنند. افزونه های بیور بیلدر و ویژوال کامپوزر نیز ادانزهایی برای این منظور در دسترس کاربران خود قرار داده اند.

واکنشگرایی (Responsive)

شما باید مطمئن باشید که عناصر صفحه در موبایل، تبلت و دسکتاپ نمایش صحیحی داشته باشند، این همان مفهوم واکنشگرایی است. الگوریتم Mobile First Index از ابتدای سال ۲۰۱۸ برای همه سایت‌ها فعال شد و این یعنی اولویت اول گوگل برای رتبه دهی به سایت‌ها، نسخه موبایل و بعد از آن نسخه دسکتاپ است.

صفحات طراحی شده با افزونه المنتور در دستگاه های مختلف واکنشگرا هستند. شما می توانید پیش نمایش تبلت، موبایل و دسکتاپ صفحه ایجاد شده را به صورت زنده ( با کلیک بر آیکون کامپیوتر) مشاهده کنید. علاوه براین در تب تنظیمات پیشرفته (در بخش رسپانسیو)، می توانید نمایش ستون یا عناصر خاصی را در دستگاه های مختلف پنهان کنید.

تنظیمات رسپانسیو افزونه المنتور

افزونه های بیور بیلدر و ویژوال کامپوزر نیز واکنشگرا هستند و تنظیمات مشابهی دارند.

سئو (SEO friendly)

یکی دیگر از موارد مهم در بررسی افزونه های صفحه ساز، ایجاد طرح های سئو شده است. عناصر موجود در افزونه المنتور، بیور بیلدر و ویژوال کامپوزر این ویژگی را دارند و با افزونه yoast seo سازگار هستند.

حالت غیر فعال (lock in)

اگر روزی تصمیم به غیر فعال کردن افزونه صفحه ساز خود بگیرید، تکلیف برگه های ایجاد شده چه می شود؟ آیا نمایش صفحات بهم می ریزد؟

برخی از صفحه سازها زمانی که غیرفعال می شوند، تاثیر نامطلوبی بر نمایش سایت می گذارند، نمایش المان های صفحه به صورت کدهای درهم ریخته و نامرتب می تواند نتیجه حذف یا غیر فعال کردن برخی از افزونه های صفحه ساز باشد. اما برخی از صفحه سازها، عناصر صفحه شما را دست نخورده نگه می دارند.
هنگامی که افزونه elementor غیر فعال می شود، شما کدهای تمیزی خواهید داشت. و این یعنی، نمایش صفحات قالب وردپرس شما بهم ریخته و شامل کدهای نامفهوم نخواهد شد. افزونه بیوربیلدر نیز دارای کد تمیز است، اما صفحه ساز ویژوال کامپوزر زمانی که غیر فعال یا حذف شود، تاثیر بسیار بدی بر نمایش صفحه می گذارد.

در تصویر زیر صفحه سازهای ویژوال کامپوزر و المنتور در دو سایت مختلف غیر فعال شده است، نتیجه را مشاهده کنید.

نمایش سایت با غیر فعال کردن ویژوال کامپوزر

نمایش سایت در حالت غیر فعالسازی افزونه المنتور

تنظیمات استایل (style option)

پلاگین های صفحه ساز، امکان تغییر استایل المان ها را به گونه های متفاوتی در اختیار کاربران خود قرار می دهند. افزونه المنتور سه تب برای تنظیمات استایل ارائه می کند. به عنوان مثال عنصر دکمه شامل سربرگ های زیر است.

  • سربرگ محتوا: امکان تغییر محتوا مانند متن دکمه، اندازه و تراز بندی
  • سربرگ استایل: امکان تغییر رنگ، تایپوگرافی و سایر گزینه های سبک بندی
  • سربرگ پیشرفته: تغییر حاشیه، پدینگ، پس زمینه و غیره

افزونه ویژوال کامپوزر برای هر کدام از المان های صفحه تنظیمات استایل ویژه اما محدودی را ارئه می کند. در عوض افزونه بیور بیلدر همانند المنتور دارای تنظیمات بیشتری است. در ادامه یک مرور سریع بر آنچه تا اینجا بیان شد خواهیم داشت.

مولفه ها افزونه المنتور افزونه ویژوال کامپوزر افزونه بیوربیلدر
سازگاری با انواع قالب ها
تعداد المان در نسخه رایگان +۳۰ +۱۲
تعدا المان در نسخه غیر رایگان +۸۰ ۲۰۰ +۳۰
واکنشگرایی
رابط کاربری (UI) فرانت اند به همراه ویرایش درون خطی فرانت اند و بک اند فرانت اند
تجربه کاربری (UX) سرعت بالای بارگزاری صفحات، سهولت استفاده سرعت پایین، نیازمند آگاهی از مفاهیم اولیه HTML سرعت قابل قبول در بارگزاری صفحات، سهولت استفاده
سئو
غیرفعال شدن افزونه (LOCK IN) نمایش تمیز نمایش درهم ریخته صفحات نمایش تمیز
استایل سفارشی استایل پیشرفته استایل محدود و مختص به هر المان استایل پیشرفته
صفحات پیش فرض +۳۰۰ ۱۰۰ +۱۵۰
تعداد افزودنی ها +۶۵ +۵ (ادانز) +۵۵

افزونه بیور بیلدر علاوه بر موارد بیان شده، دارای صفحاتی با قابلیت تست A/B می باشد. افزونه Visual Composer نیز بدلیل ارائه ویرایشگر بک اند و افزودنی های بیشتر در مواردی خاص می تواند گزینه مناسبی باشد. اما افزونه المنتور علاوه بر رابط کاربری دیداری به جهت سادگی استفاده و عدم پیچیدگی نسبت به سایر افزونه ها می تواند انتخاب بهتری برای کاربران تازه کار و حرفه ای وردپرس باشد.

افزونه المنتور از بهترین رویکردهای UX برخوردار است که آن را به یکی از محبوب ترین افزونه های صفحه ساز تبدیل کرده است. بواسطه تجربه کاربری این افزونه توسعه دهندگان، طراحان و مبتدیان به سادگی قادر خواهند بود صفحات زیبایی بسازند. این صفحه ساز هم دارای فونت آیکون های سفارشی و انیمیشن های جذاب برای متن – تصاویر و اسکرول است که با استفاده از آن ها می توانید یک وب سایت زنده و گرافیکی طراحی کنید. علاوه براین سرعت بارگذاری صفحات در افزونه المنتور بسیار بالاست. این سرعت را در زمان طراحی زنده سایت نیز می توانید مشاهده کنید. در مقابل، ضعف تجربه کاربری صفحه ساز ویژوال کامپوزر و کندی آن نسبت به المنتور کاملا مشهود است.

امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

امتیاز شما برای این مقاله
2 نظرات
  1. فتاحی می گوید

    افزونه المنتور یه چیز خیلی خوبی که داره افکت انیمیشنی هاش هست و البته ویژوال کامپوزر رو خیلی از قالب ها دیدم که خیلی امکات و افزودنی های خوبی کنارش گذاشته بودن. wpbakery page builder البته الانا بیشتر میگن .

  2. زهرا می گوید

    من خودم افزونه المنتور را به بقیه صفحه سازها ترجیح میدم. واقعا کارمو تو این مدت راه انداخته👌

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.