طراحی سایت چیست؟ | تعریف، ویژگی ها و کاربردها

طراحی وب ایجاد وب سایت ها و صفحاتی است که برند و اطلاعات یک شرکت را منعکس می کند و تجربه کاربرپسندی را تضمین می کند. ظاهر و طراحی به عنوان عناصر حیاتی ادغام می شوند، چه در حال طراحی یک وب سایت، برنامه تلفن همراه یا حفظ محتوا در یک صفحه وب باشید. شما می توانید طراحی وب را یاد بگیرید تا یک سایت برای کسب و کار خود ایجاد کنید یا به یک طراح وب حرفه ای تبدیل شوید که سایت هایی برای مشتریان ایجاد می کند.

طراحان سایت چه می کنند؟

طراحی وب سایت، اهداف یک وب سایت یا صفحه وب را مشخص می کند و دسترسی همه کاربران بالقوه را ارتقا می دهد. این فرآیند شامل سازماندهی محتوا و تصاویر در یک سری از صفحات، یکپارچه سازی برنامه ها و سایر عناصر تعاملی است.

متخصصانی که این فرآیند را انجام می دهند طراح وب نامیده می شوند و شغل آنها شامل وظایف زیر است:

  • انتخاب فونت های خوانا
  • انتخاب طرح های رنگی جذاب که فونت های خوانا را نیز فعال می کند
  • پیاده سازی هویت یک برند در رنگ ها، فونت ها و طرح
  • ایجاد نقشه ای از ساختار وب سایت برای اطمینان از ناوبری بصری
  • قرار دادن تصاویر، آرم ها، متن، فیلم ها، برنامه ها و سایر عناصر
  • استفاده از زبان های کدنویسی مانند HTML و CSS برای ایجاد طرح بندی و استایل دادن به صفحات
  • ساختن نسخه های بهینه وب سایت ها و صفحات برای مشاهده دسکتاپ و موبایل

دو روش متداول طراحی وب سایت وجود دارد: طراحی تطبیقی ​​و واکنش گرا.

در طراحی تطبیقی، محتوای وب سایت با استفاده از اندازه صفحه نمایش استاندارد به عنوان قاب برای چیدمان ایجاد می شود. در طراحی واکنش گرا، محتوا با توجه به اندازه صفحه نمایش به صورت پویا حرکت می کند. طراحان وب از مراحل مختلف فرآیند کلی طراحی وب برای استفاده از این روش های طراحی بسته به ترجیحات و اهداف مشتری یا کارفرما برای سایت استفاده می کنند.

اگر نیاز به خدمات طراحی سایت ارزان در اصفهان دارید می توانید روی ما حساب کنید.

ویژگی ها طراحی سایت چیست؟

فرآیند طراحی وب به طراحان این امکان را می دهد که با هر اولویتی سازگار شوند و راه حل های موثری ارائه دهند. بسیاری از اجزای استاندارد هر طراحی وب وجود دارد، از جمله:

  • چیدمان (Layout)
  • تصاویر (Images)
  • سلسله مراتب بصری (Visual hierarchy)
  • طرح رنگی (Color scheme)
  • تایپوگرافی (Typography)
  • خوانایی (Readability)
  • جهت یابی (Navigation)
  • محتوا (Content)

چیدمان (Layout)

طرح بندی وب سایت نحوه نمایش مطالب در یک صفحه است. انتخاب چیدمان یک کار ضروری برای طراح است. باید ساده، شهودی و در دسترس باشد. طراحان وب سایت می توانند از قسمت های خالی به نام فضاهای سفید برای سازماندهی عناصر سایت با طرح های شبکه ای استفاده کنند تا آنها را مرتب نگه دارند.

طراحان می توانند طرح بندی های تخصصی برای صفحه نمایش دسکتاپ و دستگاه های تلفن همراه ایجاد کنند. وب سایت های سازگار با موبایل یک ضرورت هستند زیرا بسیاری از بازدیدکنندگان از طریق تلفن همراه یا تبلت خود به وب سایت ها دسترسی دارند.

برای اطمینان از آماده بودن وب‌سایت برای بازدیدکنندگان تلفن همراه، طراح می ‌تواند از یک الگوی واکنش‌گرا که با اندازه‌های مختلف صفحه‌ نمایش سازگار است یا ظاهری فقط برای موبایل استفاده کند که با اتصال دستگاه غیر رومیزی به وب ‌سایت فعال می ‌شود. یک طرح ثابت بین پشتیبانی ها به اعتماد بازدیدکنندگان کمک می کند.

تصاویر (Images)

تصاویر، گرافیک ها، عکس ها، نمادها و غیره هستند که برای ارائه اطلاعات تکمیلی به متن استفاده می شوند. برای ایجاد جلوه مورد نظر، طراحان می توانند تصاویری را انتخاب کنند که مکمل یکدیگر و برندی باشد که وب سایت نشان دهنده آن است.

سلسله مراتب بصری (Visual hierarchy)

سلسله مراتب بصری ترتیبی است که کاربر اطلاعات موجود در سایت را پردازش می کند. طراح آن را با اعمال یک الگوی بصری در وب سایت ایجاد می کند. الگوی بصری روشی است که طراحی به چشم و رفتار بازدیدکنندگان هدایت می کند. به عنوان مثال، الگوهای F یا الگوهای Z بر قسمت افقی بالای سایت شما تأکید دارند، جایی که اکثر طراحان ناوبری و لوگوی برند و گاهی اوقات یک کادر جستجو قرار می دهند. اینها عناصری هستند که الهام بخش تعامل کاربر و شناخت برند هستند.

طرح رنگی (Color scheme)

طرح رنگ ترکیبی از رنگ هاست که با برند و صنعتی که نمایندگی می کند هماهنگ است. برای رسیدن به این هدف، آنها یک رنگ غالب و چند رنگ دیگر را برای ایجاد یک پالت انتخاب می کنند. یک پالت رنگ می تواند تک رنگ (سایه های مختلف یک رنگ)، مشابه (رنگ های نزدیک به یکدیگر) یا مکمل باشد. طراحان همچنین به این موضوع اشاره می‌کنند که کاربران به چه رنگ‌هایی بیشتر جذب می‌شوند.

تایپوگرافی (Typography)

تایپوگرافی سبک یا فونت محتوای نوشته شده است. طراحان وب یکی یا ترکیبی را انتخاب می کنند که جذاب و خواندنی باشد. برای انجام بهترین انتخاب، آنها باید فونتی را انتخاب کنند که با مخاطب هدف مطابقت داشته باشد. برخی از سایت ها ممکن است در فونت های سریف بهتر باشند در حالی که برخی دیگر می توانند از فونت های غیرسریف استفاده کنند، بسته به صنعت سایت، هدف و کاربر معمولی.

خوانایی (Readability)

خوانایی زمانی مطح است که متن محتوا در یک صفحه وب به راحتی قابل مشاهده و خواندن باشد. متن روی وب سایت باید خوانا باشد زیرا بازدیدکنندگان معمولا زمان کمی را صرف آن می کنند و باید به سرعت اطلاعات را پیدا کنند. طراحان می توانند با انتخاب اندازه و پیکسل مناسب برای متن به این امر دست یابند. کنتراست بین متن و رنگ های پس زمینه سایت نیز خوانایی را بهبود می بخشد.

جهت یابی (Navigation)

عناصر ناوبری ابزارهایی هستند که به کاربران این امکان را می دهند تا جایی که می خواهند در یک وب سایت بروند را انتخاب کنند. بسته به طرح و ساختار سایت، ممکن است در سربرگ، بدنه و پاورقی وب سایت وجود داشته باشند. این عناصر ضروری هستند زیرا بازدیدکنندگان را در اسرع وقت به اطلاعاتی که می خواهند هدایت می کنند.

طراحان می‌توانند انواع طرح ‌ها و طرح ‌بندی‌های ناوبری را انتخاب کنند، مانند استفاده از دکمه ‌ای که منوهای ناوبری را پنهان و آشکار می‌ کند. آن ها همچنین می توانند فلش های یک کلیک و دکمه های دیگری را که کاربران را به بالای صفحه، به یک منطقه خاص از یک صفحه یا به طور کامل صفحه دیگر هدایت می کند، ترکیب کنند.

محتوا (Content)

محتوا تمام اطلاعات موجود در وب سایت است. این یک عنصر محوری است زیرا بازدیدکنندگان می خواهند به سرعت اطلاعات را دریافت کنند. وقتی وب سایت به وضوح ارتباط برقرار می کند و توجه خوانندگان را به خود جلب می کند، به احتمال زیاد آنها را به مصرف کننده تبدیل می کند. طراح می تواند با استفاده از لحن مناسب و ارائه اطلاعات صحیح در کل وب سایت از جمله صفحات «درباره» و «تماس» به این مهم دست یابد.

کاربرد طراحی سایت چیست؟

طراحی وب برای بسیاری از وظایف و اهداف مهم استفاده می شود، از جمله:

  • بهینه سازی موتور جستجو

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) روشی برای افزایش شانس یافتن وب سایت توسط موتورهای جستجو است. طراحی وب اطلاعات را به گونه ای کد می کند که موتورهای جستجو بتوانند آن را بخوانند. این می تواند کسب و کار را تقویت کند زیرا سایت در صفحه های برتر نتایج جستجو نشان داده می شود و به افراد کمک می کند آن را پیدا کنند.

  • رضایت مشتری

یک طراحی وب حرفه ای بر رضایت مشتریان تأثیر مثبت می گذارد زیرا اطلاعات مورد نظر را به سرعت در اختیار آنها قرار می دهد. این به شرکت کمک می کند تا با اطمینان از درک آسان، قابل پیش بینی و سازگار ناوبری در وب سایت خود، یک رابطه مثبت با بازدیدکنندگان ایجاد کند.

  • پاسخگویی موبایل

پاسخگویی تلفن همراه ویژگی یک وب سایت است که به آن امکان می دهد در یک دستگاه تلفن همراه نمایش داده شود و طرح و تناسبات آن خوانا باشد. طراحی وب تضمین می کند که سایت ها به راحتی قابل مشاهده و پیمایش از دستگاه های تلفن همراه هستند. هنگامی که یک وب سایت به خوبی طراحی شده و پاسخگوی تلفن همراه باشد، مشتریان می توانند به راحتی به کسب و کار دسترسی پیدا کنند.

  • برندسازی

برندینگ به تبلیغ یک محصول با طراحی منحصر به فرد اشاره دارد. طراحی وب به شرکت ها کمک می کند تا یک نام تجاری واضح برای کسب و کار خود بسازند یا حفظ کنند. وقتی یک وب‌سایت برند یک کسب‌وکار را به طور مداوم بیان می‌کند، مسیریابی را آسان‌تر می‌کند و به مشتریان کمک می‌کند تا عناصر بصری یک نام تجاری را به‌عنوان یک شرکت خاص و محصولات یا خدمات آن با وضوح بیشتری شناسایی کنند.

  • بهره وری فنی

این اصطلاح به این اشاره دارد که یک وب سایت چقدر می تواند در ایجاد یک تجربه راحت در یک وب سایت سازنده باشد. طراحان می توانند با کدنویسی تمیز به این هدف برسند که امکان بارگذاری سریع، لینک های کاربردی و تصاویر و گرافیک های پویا را فراهم می کند. خدمات طراحی وب همچنین این اشکالات احتمالی را در صورت بروز برطرف می کنند.

  • بهینه سازی تجربه کاربری

طراحان وب گزارش هایی را برای درک نحوه تعامل مردم با یک وب سایت در سراسر جهان اجرا می کنند. آنها تعیین می کنند که کدام صفحات ترافیک کمتر یا بیشتری دارند و طراحی وب را برای بهینه سازی تجربه کاربر تطبیق می دهند.

  • تبدیل

تبدیل زمانی اتفاق می افتد که یک بازدیدکننده یک اقدام مورد نظر را در وب سایت انجام دهد. طراحی جذاب وب، بازدیدکنندگان را تشویق می کند که به اندازه کافی بمانند تا به مصرف کننده تبدیل شوند. آنها روی دکمه تماس برای اقدام کلیک می کنند، اطلاعات ارزشمندی را مبادله می کنند و مشترک می شوند یا محصولی را خریداری می کنند.

  • بهبود فروش

افزایش تعداد اقلام فروخته شده یا به دست آوردن مشتریان فعال بیشتر از اهداف یک وب سایت متقاعد کننده است. همانطور که طراحی وب به مشتریان هدف و موتورهای جستجو می رسد، به کسب و کار کمک می کند تا در سایت خود تبدیل و فروش خود را بهبود بخشد.

امتیاز شما برای این مقاله
1 نظر
  1. علی رضایی می گوید

    تشکر
    مقاله جالبی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.