سئو چیست؟ راهنمای گام به گام بهینه سازی سایت

امروزه با پیشرفت تکنولوژی مردم برای رفع نیازهای خود و خرید کالای مورد نیاز در اینترنت به جستجو می پردازند. به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها به بستر اینترنت راه یافته اند و همواره در تلاش اند که در نخستین نتایج پیشنهادی گوگل قرار بگیرند. با بهینه سازی سایت می توان به این اهداف دست یافت. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد سئو سایت در اختیار شما قرار دهیم.

سئو چیست؟

سئو چیست؟ به بیان ساده می توان گفت که سئو به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. سئو شامل مجموعه اقدامات و فرآیندهایی است که توسط آن جایگاه سایت و یا صفحه ای از وب سایت برای یک یا تعدادی کلمه کلیدی بهبود می یابد و همین افزایش رتبه باعث بالا رفتن ترافیک ورودی سایت از طریق موتورهای جستجو مختلف می شود.

هنگامی که سئو سایت بهبود می یابد وب سایت بازدید بیشتری دریافت خواهند نمود و این موضوع باعث افزایش آگاهی مردم از برند خواهد شد که منجر به جذب مشتریان بیشتر و افزایش میزان فروش خدمات و محصولات سایت خواهد شد.

سئو داخلی و سئو خارجی

برای سئو وب سایت نیاز است که با توجه به شرایط سایت سئو داخلی و خارجی سایت را مورد ارزیابی قرار دهید و از بهترین تکنیک ها برای بهبود آن ها استفاده کنید. در ادامه سئو داخلی و خارجی را بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم.

  • سئو داخلی

تمرکز سئو داخلی بر وب سایت و محتوای آن است و هداف اصلی آن بهینه نمودن سایت به نحوی است که کاربران و موتورهای جستجو به راحتی بتوانند به محتوا سایت دسترسی داشته باشند و نشان می دهد که محتوا سایت مفید و ارزشمند است. سئو داخلی دارای تکنیک های مختلفی است که از جمله آن ها می توان به تگ های عنوان، متا تگ ها، پاراگراف ها، توضیحات، متا توضیحات، تصاویر، لینک های داخلی و خروجی،URL ها و … اشاره نمود.

  • سئو خارجی

تمرکز سئو خارجی بر دریافت سیگنال از سایر سایت ها به وب سایت است و از تکنیک های مختلفی برای این منظور استفاده می کند که از جمله آن ها می توان به سیگنال از شبکه های اجتماعی، بک لینک یا لینک بیلدینگ منشن و فروم ها اشاره نمود.

انواع سئو

سئو انواع مختلفی دارد و برای بهینه سایت برای موتورهای جستجو نیاز است که با انواع سئو و تکنیک های آن مسلط شوید. از جمل انواع سئو می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه از روش هایی که بر خلاف قوانین موتورهای جستجو است برای بهینه سازی سایت استفاده می کند و سعی دارد با ایجاد تغییراتی در الگوریتم های موتور جستجو رتبه سایت را ارتقا دهد.  رشد ناگهانی سایت در نتایج جستجو گوگل با ترفندهای سئو کلاه سیاه با ریسک بالایی همراه است و گوگل به جریمه وب سایت و یا حذف آن از فهرست پایگاه داده موتورهای جستجو می پردازد. از تکنیک های سئو کلاه سیاه می توان به سرقت ادبی، خرید بک لینک و محتوای کپی شده اشاره نمود.

  • سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید شامل اصول، ترفندها و تکنیک هایی است که از تمامی قوانین و مقررات موتورهای جستجو پیروی می کنند، به همین دلیل از آن به عنوان سئو اخلاقی نیز یاد می کنند. با رعایت تکنیک های سئو کلاه سفید در طولانی مدت می توان رتبه سایت را بالا برد. سئو کلاه سفید دارای تکنیک هایی مانند استراتژی سئو،تحقیقات کلمه کلیدی، بک لینک طبیعی، سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال می باشد.

  • سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری ما بین تکنیک های سئو کلاه سیاه و سفید است، زیرا روش های آن در دستورالعمل های گوگل موجود نمی باشد. بنابراین باید با احتیاط از ترفندهای آن استفاده نمود، زیرا ممکن است تاثیر منفی بر رتبه سایت داشته باشد. از تکنیک های سئو کلاه خاکستری می توان به تبادل لینک، محتوا با تغییر کم، پرداخت پول برای دریافت کامنت، تبلیغات بی ارزش و پولی برای کاربر و …اشاره کرد.

  • سئو منفی

منظور از سئو منفی اجرا نمودن تکنیک های سئو کلاه سیاه و خاکستری در وب سایت سایر افراد با هدف ضربه زدن به آن ها است. به نحوی که باعث شود وب سایت شما در نتایج نخست گوگل قرار گیرد.  تکنیک های سئو منفی شامل  سرقت مطالب آن ها، ارسال نظرات منفی، هک نمودن سایت و تغییر محتوا، ایجاد اسپم و لینک های غیر طبیعی می شود.

انواع سئو تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند اما به طور کلی این تفاوت ها را می توان در زمان، هزینه، ارزش و ریسک دانست. شرکت سئوکار ارائه کننده خدمات سئو برای انواع کسب و کارها است.

مهم ترین گام ها در بهینه سازی سایت

  • امکان دیده شدن صفحات توسط موتور جستجو گوگل یا همان قابلیت خزیدن

ربات های گوگل دائما در حال خزیدن در سایت های مختلف برای یافتن صفحات جدید هستند. از این رو باید اطمینان حاصل کنید که صفحات سایت شما قابل پیمایش توسط ربات های گوگل هستند. با بهینه سازی معماری سایت می توان این شرایط را فراهم نمود.

  • سازگاری با گوشی های هوشمند

امروزه گوشی های موبایل جایگاه ویژه ای در زندگی مردم پیدا کرده اند به طوری که تحقیقات نشان می دهد که بالغ بر ۶۳ درصد از کاربران از طریق گوشی های همراه به جستجو در گوگل می پردازند. به همین دلیل ربات های گوگل به وب سایت هایی که از طریق موبایل قابل دسترس هستند رتبه بالاتری می دهد.

  • سرعت سایت

با بهینه سازی سرعت سایت نیز می توانید سئو آن را بهبود بخشید و در اولین نتایج گوگل قرار بگیرید. به عبارتی می توان گفت گوگل به وب سایت هایی که دارای سرعت بارگذاری بالاتری هستند رتبه بهتری خواهد داد.

  • تحقق کلمات کلیدی

تحقق کلمات کلیدی بسیار اهمیت دارد، در واقع شما باید بتوانید کلمات کلیدی مناسب را که کاربران در جستجو آن هستند بیابید و بر اساس آن ها تولید محتوا نمایید.

  • بهینه سازی تصاویر

از دیگر مواردی که در بهینه سازی سایت باید به آن توجه داشته باشید بهینه سازی تصاویر می باشد. با افزودن عکس های متناسب و جذاب به متن می توانید کاربران را بیشتر تحت تاثیر قرار دهید و نرخ ترافیک سایت را افزایش دهید. اما لازم است که این تصاویرحجم کم، ابعاد مناسب، کیفیت بالا، متن جایگزین تصویر و فرمت مناسب داشته باشند.

 

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.