سئو تکنیکال چیست؟ دلیل اهمیت این نوع بهینه سازی

در خاطر خود دارم چند سال پیش که مایل بودم حرفه سئو را فرا بگیرم، دائماً از موضوعی به نام سئو تکنیکال هراس داشتم. حقیقت امر را اگر که بخواهید آن روزها چنین تصور میکردم جهت فراگیری تکنیکال سئو نیازمند فرا گیری برنامه نویسی هستم و همچنین فکر میکردم راه و روش آموزش و نیز فرا گیری آن از جانب من بسیار سخت و طاقت فرسا است.

ولی بعد از گذر مدّت زمانی که من به همراه دوستانم به عالم بهینه‌سازی سایت گام گذاشتیم، متوجه شدیم اصلاً سئو تکنیکال آن امری که تصور مینمودیم، نیست و الکی آن را برای خود بزرگ کرده بودیم. با استناد به این امر که تفکرات اشتباه روزهای گذشته من را بسیار از افراد دیگر چون شما عزیزان هم در ذهن خود دارید، مایل هستم با تکیه بر این مقاله تمامی آن چه که لازم است از ذهنتان پاک نمایم، در پیش گیرم. پس در این متن شما با تمامی جوانب سئو تکنیکال آشنا شده و بخش به بخش آن را میشناسید.

 

» آیا میدانید، سئو تکنیکال چیست!

سئو تکنیکال در واقع به بهینه‌سازی وب‌سایت از منظر فنی اشاره مینماید. پس برخلاف سئو خارجی و سئو داخلی بیشتر کارهایی که در سئو تکنیکال در پیش میگیریم، با موتور جستجو، موضوعات فنی وب‌سایت، ربات‌ها، کدهای برنامه‌نویسی و… در ارتباط میباشند. غایت پایه و اصلی از اجرای سئو تکنیکال ضمن وب‌سایت، آماده نمودن سایتی میباشد که در مراحل ابتدایی برای ربات‌های موتور جستجو به آسانی قابل درک بوده و بررسی بشود و ضمن مراحل دوّم سایتی که دارای ساختار درستی بوده و کاربر از بودن در آن و کار نمودن با قسمت‌های گوناگون آن نهایت لذّت را کسب کند.

» به چه دلیل سئو تکنیکال؛

اگر که راست ماجرا را بخواهید سئو تکنیکال نسبت به چند سال گذشته در ذهن مخاطبان جایگاه و موقعیت کمتری دارد. آیا میدانید چرا و به چه دلیل! زیرا که هم‌اکنون به علّت سیستم‌های مدیریت محتوایی همانند؛ وردپرس به گونه‌ی خودکار نصف و گاهاً هم بیشتر از سئو ما را ضمن وب‌سایت پیاده می‌نمایند. همین مسئله منجر می‌گردد وبمستران چنین تصور کنند این عنوان حقیقتاً قابل اهمیت نمی‌باشد.

سئو تکنیکال جزئی از ابتدایی‌ترین گام‌هایی میباشد که هر سئوکار میبایست جهت بهینه‌سازی وب‌سایت آن را بردارد. در راستای آن‌که شما بهتر و بیشتر با این موضوع آشنا گردید، یک نمونه از تجربیات خویش را که پشت سر گذارده‌ایم برای شما بازگو خواهیم کرد؛

چند سالی پیش بود. خبر از آن‌که یکی از دوستان ما تصمیم گرفته بود، فروشگاه پوشاک خود را جمع نموده و به سمت و سوی کسب و کار آنلاین گام بگذارد. پس از به انجام رساندن راه‌اندازی وب‌سایت و انجام دادن اقدامات ابتدایی، با کمک یک نویسنده آغاز نمود به امر تولید محتوا. البته بهتر است بگوییم که انصافاً محتواهای خوب و جذابی هم داخل وب‌سایت خود قرار میداد. چند ماهی از این ماجرا گذشت با ما تماس گرفت بنابر آن‌که بررسی نمایم که چرا در بطن نتایج گوگل دیده نمیشود.

اگر که شما راست ماجرا را میخواهید، نیاز به وارسی‌های چندان زیادی هم نبود. پس از یک نگاهی ده دقیقه‌ای چنین بیان نمودم که؛ در تمامی این چند ماه وب‌سایت شما از دید ربات‌های موتور جستجو پنهان بوده است. به عبارتی در کلّیه‌ی این مدّت زمان، گوگل وب‌سایت او را نمیدید و به هیچ یک از محتوایی که نوشته بود رتبه نمی‌داد. این مسئله به علّت وجود یک تکه کد یک خطی در بین کدهای وب‌سایت بود. به عبارتی این تکه کد، قسمی از همین سئو تکنیکال محسوب میشود. حتماً که این داستان کوتاه و جذاب میتواند نشان بدهد این قبیل از سئو میتواند به چه مقدار برروی موفقیت و یا شکست وب‌سایت شما اثرگذار باشد.

» حائز اهمیت ترین موارد سئو تکنیکال عبارتند از؛

در امتداد این مطلب از ما یک فهرست از موارد سئو تکنیکال و یا فنی را خواهید دید. جهت بهبود سئو وب‌سایت خویش پیشنهاد میکنیم تمامی موارد یاد شده در قسمت ذیل را رعایت نمایید.

بهینه‌سازی فایل robots.txt؛

Robots.txt یک فایل متنی میباشد که ضمن ریشه هاست وب‌سایت شما واقع میشود. این فایل حاوی دستورالعمل هایی میباشد که موتورهای جستجو برای ایندکس صفحات بدان رجوع مینماید. به واسطه‌ی این فایل میتوان به موتورهای جستجو چنین دستوری دارد که کدام یک از صفحات را ایندکس نمایند و کدام یک از مطالب را نادیده انگارند. توصیه میکنیم با وارسی این فایل اطمینان خاطر کسب کنید اجازه ایندکس نمودن مطالب وب‌سایت شما به ربات‌ها خزنده ارائه گردیده باشد.

بهینه‌سازی ساختار کلّی وب‌سایت؛

برای مطالب خویش دسته‌بندی های درستی تشکیل بدهید. به نوعی که کاربر با گام گذاشتن به وب‌سایت شما بتواند به آسانی به مطالب دست پیدا نماید. صفحات آرشیو مطالب را تشکیل بدهید و آن‌ها را نیز همچون دیگر صفحات خود بهینه‌سازی بنمایید. این صفحات در راستای نمایش مطالب یک دسته‌بندی معین کاربر را دارند که منجر به بیشتر شدن گردش کاربر ضمن وب‌سایت میگردند.

بهره‌گیری از Bread crump؛

Bread crump یک منو حاوی لینک صفحات پیشین میباشد. این منو به کاربر کمک خواهد کرد تا متوجه بشود که کجای وب‌سایت‌ شما واقع شده است. به عبارتی Bread crump یک نقشه وب‌سایت برای کاربران محسوب خواهد شد که گوگل بهره‌گیری از آن را به شدّت توصیه مینماید. چنانچه که وب‌سایت شما یک سایت وردپرسی میباشد و از قالبی بهره‌گیری میکنید که Bread crump ‌ ندارد، شما میتوانید آن را با استناد به افزونه یواست سئو ایجاد بنمایید.

بهینه‌سازی صفحات با عنوان ۴۰۴؛

هنگامی که کاربران به صفحاتی رجوع مینمایند که دیگر آن صفحه در بطن گوگل موجود نمیباشد با خطایی تحت عنوان ۴۰۴ مواجه خواهند گردید. البته که این صفحات امکان دارد چندی پیش حذف گردیده باشند و یا آن‌که نشانی مربوط بدان‌ها تغییر نموده باشد. توصیه میکنیم که طراحی سایت شما به گونه‌ای باشد، حاوی صفحه‌ای برای این خطا نیز باشد تا جای تماشا نمودن خطای ۴۰۴ یک صفحه از پیش طراحی گردیده، دیده بشود. از سویی کاربر را به قسمت‌های متنوع وب‌سایت هدایت بنماید. برای نمونه؛ حاوی یک دکمه جهت بازگشت به صفحات اصلی وب‌سایت باشد یا یک فرم جهت جستجوی صفحه‌ی مورد نظر کاربر داشته باشد. البته که این صفحه میتواند از نرخ خارج شدن کاربران کم کند و در سئو سایت هم مفید و مؤثر واقع بشود.

بیشتر کردن سرعت وب‌سایت؛

سرعت وب‌سایت از جمله معیارهای حائز اهمیت ضمن رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها میباشد که گوگل بدان‌ها توجه شایانی دارد. بیشتر شدن سرعت وب‌سایت از جمله نکات سئو تکنیکال محسوب میشود که بیشتر هم با زیرساخت وب‌سایت شما ارتباط دارد.

واکنش گرایی صفحات وب‌سایت؛

در واقع واکنش گرا بودن صفحات وب‌سایت منجر خواهد شد کاربران با کلّیه‌ی ابزارها همانند؛ موبایل، تبلت و… وب‌سایت شما را راحت‌تر و بهتر مشاهده نمایند. واکنش گرایی در واقع یکی از حائز اهمیت ترین نکات در دنیای سئو تکنیکال میباشد که بایستی حین کدنویسی و همچنین طراحی قالب بدان‌ها توجه داشته باشید. چنانچه که نمیدانید وب‌سایت شما از مناظر گوگل یک وب‌سایت واکنش گرایی میباشد و یا خیر توصیه میشود به ابزار mobile friendly test  گوگل رجوع بنمایید. چرا که این ابزار به راحتی میتواند واکنش گرا بودن یا نبودن شما را وارسی نموده و به شما اطلاع بدهد. بهتر است خاطر نشان شویم که گوگل رتبه‌ی وب‌سایت‌هایی که واکنش گرا نیستند را ضمن نتایج جستجو با موبایل به شدّت کم مینماید. پس تمامی تلاش خود را در پیش گیرید که قالب‌های استاندارد و واکنش گرا را مورد بهره‌گیری واقع نمایید. امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مورد نیاز شما را در این زمینه فراهم سازیم.

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.