۱۰ روش ایده پردازی برای تولید محتوا

اگر شما هم مثل اکثر مدیران سایت ها و نویسندگان و تولید کنندگان محتوا و متخصصان سئو، در زمینه ایده یابی برای تولید محتوا دچار مشکل می شوید، باید بدانید که تنها نیستید و تحقیقات موسسه بازاریابی محتوایی (Content Marketing Institute) نشان می دهد از هر ۵ محتوایی که در وب سایت های جهان تولید و منتشر می شود، ۴ مورد شکست می خورند و بازدید چندانی جذب نمی کنند. بررسی دلایل این شکست ها نشان می دهد که یکی از مهمترین دلایل عدم موفقیت محتواها برای جذب کاربران، ایده یابی ضعیف پیش از تولید محتوا بوده است.

هیجان پیرامون یک ایده همان چیزی است که به شما برای ادامه دادن و نگه داری از شعارهایتان کمک می کند و ایده بخشی از چیزی است که مخاطبان شما را به اشتراک گذاری دعوت می کند. اگر برای محتواهای خود ایده مناسب و فوق العاده‌ای نداشته باشید، به احتمال زیاد مخاطبانتان را از دست می دهید. ایده پردازی اشتباه، می تواند منجر به از دست دادن سرمایه، انرژی، وقت و هزینه شما شود. واقعیت این است که پیدا کردن ایده های خوب، کار آسانی نیست، به همین منظور در این یادداشت شما را با روش‌های ایده پردازی محتوا آشنا می کنیم. در ادامه به مباحثی همانند ایده‌ها از کجا می آیند، چگونه ایده درست را شناسایی کنیم، هدف گذاری و ارائه ارزش برای تولید محتوا و غیره می پردازیم.

ایده پردازی محتوا چیست؟

بخشی از هر استراتژی موثر، کارآمد و قوی برای بازاریابی محتوایی، ایده پردازی محتوا است. شما با افزایش اطلاعات خود درباره ایده پردازی محتوا و نحوه استفاده از آن برای کسب و کارتان در کنار بهره مندی از برخی ترفندها می توانید این مرحله را به درستی و با موفقیت پشت سر بگذارید.  البته برخی از موتورهای جستجو، ایده پردازی محتوا را اینگونه تعریف می کنند: «روند یافتن موضوعات مرتبط برای تولید محتوا و تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک از آنها واقعاً با مخاطب هدف کسب و کار شما هماهنگ و سازگار هستند.»

مرحله ایده پردازی محتوا همیشه با استراتژی شروع می‌شود. شما باید قبل از جمع آوری ایده‌های فوق العاده جذاب برای پست‌های وبلاگ و روزنامه ها، مجلات و غیره، استراتژی بازاریابی خود را مشخص کنید. بدین صورت، به طور واضح و شفاف درباره محصول و خدمت خود به تولید محتوا می پردازید و سریعتر به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا می کنید. شما با استفاده از تحقیق و بررسی کلمات کلیدی مدنظرتان و بررسی رقبای خود یا حوزه کاری و صنعتی که در آن به تولید محتوا می پردازید و تحقیق درباره مخاطبان هدفتان می توانید محتوایی منحصر به فرد، جذاب و موفق ایجاد کنید. مرحله بعدی که باید در فرایند ایده پردازی محتوا مدنظر داشته باشید، مطرح کردن سؤال در مورد نیازهای کلی مخاطبان هدف شما است.

۱۰ روش کاربردی ایده پردازی برای تولید محتوا

ایده‌ها همیشه ما را در بر گرفته اند. بعضی اوقات برای یافتن آنها باید تمرکز کنیم و بعضی اوقات باید کمی ذهن و جسم خود را رها کنیم. در ادامه شما را با ۱۰ روش ایده پردازی برای تولید محتوا آشنا می کنیم:

  1. فایل‌های مورد علاقه خود را نگهداری کنید

اگر تا به حال فایل هایی از ایده ها، جملات، تصاویر، رویکردها، نگرش ها،  فناوری ها  و… را که برایتان الهام بخش بوده اند یا دوست داشته اید را نگهداری نکرده اید، باید روش خود را تغییر دهید و از هر آنچه که جرقه‌ای در ذهن یا روحتان ایجاد کرده نگهداری کنید. این فایل‌ها را در هارد یا دیسکی نگهداری کنید و هر زمان که احساس کرده اید به آنها نیاز دارید به سراغشان بروید.  شما اینگونه می توانید به ایده‌های جدید دست پیدا کنید یا در ایده‌های قدیمی خود تغییراتی ایجاد کرده و از آنها استفاده کنید، این روش می تواند به شما در ایده پردازی و تولید محتوا کمک کند.

  1. طوفان‌های فکری ایجاد کنید

طوفان های مغزی (Brainstorming) برای همه رخ می دهد، اما تعداد کمی از افراد در این کار خبره هستند. برای اینکه در این کار به موفقیت برسید، دستورالعمل هایی که در ادامه ذکر می شوند را دنبال کنید. شما می توانید برای این منظور از اپلیکیشن پینترست استفاده کنید، و با راه اندازی بوردی برای خودتان و به اشتراک گذاری ایده‌ها و الهامات خود با دیگران، از آنها برای ایجاد طوفان‌های مغزی موفق کمک بگیرید.

  • از همراهی دیگران بهره ببرید. طوفان فکری موفق با کمک دو یا چند مغز در راستای اشتراک گذاری افکار و ایده (به دو صورت حضوری یا آنلاین) ایجاد می‌شود. شما می توانید از افراد زیادی برای این منظور کمک بگیرید، کافیست گروه‌های بزرگ خود را به گروه‌های پنج نفره کاهش دهید و سپس ایده‌های مختلف را بررسی کنید.

این روش می تواند مفید واقع شود، شما با درگیر کردن افرادی که هیچگونه آشنایی با این قبیل پروژه ها ندارند، می توانید به نتایج بهتری دست پیدا کنید. همچنین با مساعدت اعضای تیم‌های دیگر گاهی اوقات به نتایج بهتری در زمان کمتری خواهید رسید.

  • پارامترها خود را شناسایی و بیان کنید

قبل از اینکه با گروه مشخص شده خود به گفت و گو درباره ایده‌ها بپردازید، چند پارامتر مهم خود را بیان کنید، اما نیازی نیست گروه خود را محدود کنید.

  • یخ شکن

قدرت خلاقیت گروه خود را افزایش دهید، اگر گروه شما به طرز غیرمنتظره و غیرمعمولی ساکن است،  شما به یک یخ شکن نیاز دارید تا قدرت خلاقیت جدیدی به گروه خود الهام کنید.

  • چراغ سبز

زمینه را برای ارائه ایده‌های جدید باز نگه دارید، از آنجا که تقریبا همه ایده‌ها ایده‌های خوبی هستند، بهتر است پاسخ مثبتی به اغلب آنها دهید. اینگونه می توانید به هر ایده اعتباری برای  شناخت و راهی برای گنجاندن در بین ایده های دیگر دهید.

  • رعد و برق را شناسایی کنید

جرقه را بیابید. این بدان معناست که به دنبال ایده هایی باشید که باعث جلب توجه مخاطبانتان می شوند، میل آنها را بر می انگیزند و منجر به افزایش توجه آنها به محتوا شما می شوند. این مرحله از تولید محتوا را به دقت انجام دهید، تا اینگونه ایده‌های شما از بین نروند و  اتلاف زمان صورت نگیرد.

  1. درباره رقبای خود تحقیق کنید و دریابید که چه فرآیندی برای آنها جواب داده است

بدیهی است که شما با خواندن مطالب رقبای خود می توانید به اطلاعاتی درباره روش هایی که برای تولید محتوا قوی کارآمد هستند یا نیستند، پی ببرید. شما با بررسی رقبایتان به داده‌های جالبی می رسید. می توان گفت، به احتمال زیاد دو نوع رقیب دارید. این می تواند برای بسیاری از مشاغل گیج کننده باشد، مخصوصا زمانی که سئو را به ترکیب بازاریابی محتوایی خود اضافه می کنید. شما رقبای سنتی خود را دارید،  به عنوان مثال، اگر در محله ولیعصر تهران قهوه می فروشید، کافی شاپ دو کوچه بالاتر هم رقیب شما است.  البته، شما در SERP‌ ها (صفحات نتایج موتور جستجو) که نشانگر “بهترین قهوه در ولیعصر ” هست، هم رقابت می کنید. غالباً بین این دو گروه همپوشانی وجود دارد، اما هیچ کدام از گروه‌های رقیب خود را ترک نکنید، زیرا شما می توانید از هر دوی آنها نکاتی را بیاموزید.

  1. هیجان خود را کنترل کنید

یک نکته را در نظر داشته باشید: صرف اینکه مغز شما از دستیابی به یک ایده خوشحال شده است، بیانگر آن نیست که آن ایده صددرصد در کسب و کار شما منجر به موفقیت می‌شود.

این فرآیند که طی آن مغز یک ایده را تماما تایید می کند، تحت عنوان کوری ایده شناخته می‌شود. به همین منظور برای جلوگیری از ایجاد یا ماندن در مرحله کوری ایده، ضروری است که ایده‌های خود را فراتر از تایید و خوشحالی مغزتان بررسی کنید.

  1. در مورد کلید واژه‌های خود تحقیق کنید

شما با در نظر داشتن کلمات کلیدی شاخص می توانید محتوای موفقی برای کاربران هدف خود ایجاد کنید، تا آنها بتوانند به راحتی به موضوع مدنظر خود دست پیدا کنند. به این منظور می توانید از Google’s Keyword Planner استفاده کنید، اینگونه در عین حال که به کلید واژه‌های جدید دست پیدا می کنید می توانید به ایده‌های جدیدی هم دسترسی پیدا کنید. شما با دستیابی به کلید واژه‌های فراوان و زیاد می توانید عنوان های جدید و جذابی برای سئو سایت و محتواهایتان تولید کنید و اینگونه کاربران فراوانی را به خود جذب کنید. علاوه بر Google’s Keyword Planner می توانید از سایت هایی مانند SEMrush و Alexa برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید.

  1. با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و از آن ها ایده بگیرید

اکثر مردم خواهان دستیابی به بخشی تحت عنوان «پیام بگذارید» هستند، تا اینگونه پس از مطالعه محتوا نظرات خود را با تولیدکننده در میان بگذارند. این روش می تواند منجر به ارتقا و بهبود ایده پردازی محتوا برای کمپین یا گروه تبلیغاتی شما شود. بدین منظور، شما به عنوان یک تولیدکننده محتوا با تهیه لیستی از افرادی که فکر می کنید ممکن است به ایده های شما علاقه مند باشند، و برقراری تماس با آنها و صحبت و گفتگو در مورد ایده های خود (معمولاً از طریق ایمیل)  و نظرخواهی از آنها، می توانید با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید. از طریق پرسش سوالاتی مانند آیا آنها علاقه مند به خواندن مقاله در مورد موضوع پیشنهادی شما هستند یا نه؟ و با دستیابی به حتی دو جواب مثبت، و تولید محتوا درباره موضوع پیشنهادی خود، می توانید افراد علاقه مند به موضوع را به سمت خود بکشانید. از این گذشته، شما با پیدا کردن افرادی که به موضوع علاقه مند هستند، فرایند بازاریابی محتوایی خود را آغاز کرده اید.

  1. از ابزار جمع آوری ایده استفاده کنید

در این مرحله، شما موارد ذکر شده را در اختیار دارید: (۱) عبارات جستجو مربوط به شغل خود، (۲) دسته مربوط به آنچه مخاطبان (بازدید کنندگان) هدف شما به آن علاقه مند هستند و (۳) داده های رقابتی، پس از در دسترس داشتن داده‌های مورد نیاز می توانید از ابزارهای ایده پردازی محتوا مانند فیدر RSS به نام Feedly استفاده کنید. این ابزار به شما اجازه می دهد تا فیدهایتان را با موضوع و / یا مشتری خود تنظیم کنید.

  1. برای خود، تقویم محتوا ایجاد کنید

ایده پردازی محتوا مؤثر باید از ساختاری برای پشتیبان گیری برخوردار باشد. شما برای دستیابی به این منظور می توانید از تقویم هایی همانند تقویم سرمقاله Google Docs استفاده کنید، اینگونه می توانید جزییات بیشتری را به اشتراک بگذارید و دقیق تر مسائل و مراحل انجام شده کار خود را بررسی و سپری کنید.

  1. بر اساس برنامه، تولید محتوا کنید

ایده پردازی محتوا بیشتر از آن که شبیه به یک دوی پرسرعت باشد به یک ماراتن شباهت دارد، به همین منظور ثبات شما در این فرآیند از اهمیت زیادی برخوردار است. شما با داشتن یک روتین برای تولید محتوا  (برای خود به تنهایی یا گروه همکارانتان) می توانید دقیقتر به بررسی جزییات بپردازید و اینگونه طبق یک برنامه مستمر به تولید محتوا موفقیت آمیز برسید. به عنوان مثال می توانید مراحلی همانند گزینش عنوان کاری، گزینش کلمه کلیدی مربوطه، پیوند به منابع و تصاویر یا گرافیک و… را طی کنید. هدف ایجاد این روتین این است که ایده های خارق العاده از دل آن بیرون آید، تا بتوانیم محتوایی موفقیت آمیز تولید کنیم.

­­

  1. همیشه ایده‌های خود را بنویسید و محتوای مرتبط با آن ایده‌ها را انتخاب کنید

آخرین باری که ایده هایی برای سفارش تولید محتوا در ذهن داشته اید و در مورد آن ایده‌ها مطمئن نبوده اید، چه زمانی بوده است؟ اگر بلافاصله آنها را یادداشت نکرده اید، یک تکنیک موثر و کارآمد را از دست داده اید. واقعیت این است که همه ایده هایی که درباره مقالات به ذهن شما می رسند نیاز به تفکر فراوان و زیادی دارند و شما با یادداشت کردن آن موارد به ذهن خود اجازه تفکر بیشتر درباره آنها می دهید.

مطمئناً، همه ایده هایی که شما می نویسید به مقاله تبدیل نمی شوند، اما این بدان معنا نیست که ثبت آنها بی اهمیت است. یک فکر می تواند منجر به اجرای مقاله، فعالیت، طرح و… ارزشمند جدیدی شود. اگر قبلاً این کار را نمی کردید، حتما آن را در روتین خود قرار دهید. شما با دسترسی به برنامه هایی (مانند Evernote) می توانید ایده‌های خود را به راحتی ضبط و سازماندهی کنید.

2/5 - (1 امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.