شرایط استخدام مهمانداران هواپیما

هنگامی که شما برای مسافرت تصمیم می گیرید مطمئنا به این فکر هستید که کدام وسیله نقلیه را برای مسافرت خود تهیه نمایید بدون شک سفر با هواپیما خیلی راحت تراز وسیله های دیگر می باشد. مثلا زمانی که شما قصد دارید برای مسافرت به اهواز بروید و در تهران زندگی می کنید می توانید با رزرو بلیط هواپیما اهواز تهران با خیالی آسوده وسایل و ملزومات سفر خود را آماده کنید. هنگام سفر با هواپیما معمولا مهماندارانی در هواپیما حضور دارند که ایمنی و راحتی سفر را برای شما به وجود می آورند. در این مقاله سعی شده است که شرحی از وظایف مهمانداران و شرایط استخدام آن ها را در اختیار شما قرار دهیم.

مهمان دار کیست و چه وظیفه ای دارد

مهماندار کسی است که هنگام پرواز در ایرلاین های مختلف ایمنی و راحتی مسافران را به وجود می آورد، همچنین بخشی از خدمه کابین برای هواپیما ها به شمار می روند یک تیم پرسنل کارمندی محسوب می شوند که در سفرهای داخلی و بین المللی هواپیماهای نظامی، تجاری و بیزینسی را اداره خواهند کرد. از سال ۱۹۱۲ که پروازهای هوایی شروع به فعالیت نمودند مهمانداران هواپیمای مرد مانند زنان مشغول به کار شدند. زمانی که مهمانداران هواپیما را استخدام می کنند آموزش های خاصی را برای آن ها در نظر می گیرند زیرا مهم ترین نگرانی و وظیفه آن ها ایمنی مسافران می باشد. به طور کلی می توان گفت تمامی وظایف مهمانداران هواپیما مربوط به ایمنی مسافران می شود. به طور تقریبی یک ساعت قبل از پرواز مهماندار هواپیما با کاپیتان هواپیما صحبت های لازم را در مورد شرایط آب وهوا، مدت زمانی که پرواز طول می کشد و مشکلات احتمالی که ممکن است بر روی پرواز تاثیر بگذارد به طور مفصل و دقیق صحبت خواهند کرد. علاوه بر این موارد مهماندار هواپیما در مورد تجهیزاتی که در مواقع اضطراری می توان از آن ها استفاده کرد اطلاعات لازم را به دست می آورد. پس از اینکه صحبت با کاپیتان هواپیما به اتمام رسید مهمانداران هواپیما به بررسی وسایل و تجهیزات نصب شده در هواپیما می پردازند. هنگامی که مسافران وارد هواپیما می شوند مهمانداران در این کار به مسئولان کمک خواهند کرد. به طور مثال در هنگام خرید بلیط هواپیما مشهد می توانید اطلاعاتی را در مورد اینکه سفر شما چگونه انجام خواهد گرفت و یا اینکه در طول سفر ایمنی شما تضمین خواهد شد اطلاعاتی را به دست آورید.

با توجه به اینکه خطوط هواپیمایی در تمامی طول سال به طور شبانه روز مشغول به فعالیت هستند مهمانداران هواپیما باید یک برنامه دقیق و انعطاف پذیر داشته باشند، به طور کلی می توان گفت آن ها در طول شبانه روز بیشتر از ۱۲ ساعت کار نخواهند کرد، اما لازم به ذکر است که بگوییم در بعضی از سفرها مخصوصا پروازهای بین المللی بیشتر از ۱۴ ساعت یا بیشتر مشغول به کار هستند.

شرایط استخدام

خطوط هواپیمایی قسمت های مختلفی برای کار کردن دارند و یکی از کارهایی که از نظر خیلی از افراد شغل محبوبی می باشد مهماندار هواپیما است. استخدام مهماندار هواپیما دارای یک سری استاندارهای مخصوص هست اما بعضی از ایرلاین ها شرایط عجیبی را برای استخدام در نظر دارند که در زیر به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

قد و گستره دست: بعضی از شرکت های هواپیمایی فقط افرادی را برای مهمانداری استخدام می کند که قد آن ها بین ۱۶۰ تا ۱۸۹ سانتی متر باشد که این عدد برای استخدام مهمانداران مرد در بعضی از مواقع تغییر پیدا می کند و کمی بیشتر خواهد شد. مثلا شرکت هواپیمایی اتحاد می گوید باید کسانی که استخدام می شوند بدون کفش به ارتفاعی حدود ۲۱۰ متر دسترسی داشته باشند. شرکت هواپیمایی امارات می گوید مهمانداران باید گستره دستانشان زمانی که بر روی پنجه پا می ایستند ۲۱۲ متر باشد و ایرلاین نیوزلند می گوید همه مهمانداران باید بتوانند جسمی با وزن ۱۰ کیلو را بدون اینکه پاهایشان از زمین بلند شود تا ارتفاع ۱۷۰ سانتی متری ببرند.

دندان و بینی: خیلی از ایرلاین ها برای استخدام مهمانداران شرایط خاص فیزیکی را در نظر دارند، مثلا ایرلاین امریکن این نظر را دارد که دندان های مهمانداران باید خیلی تمیز و با ظاهری طبیعی و سالم باشند. مهمانداران باید دندان های مرتبی را دارا باشند و اگر کسی از ارتودنسی استفاده می کند باید بدون رنگ و کاملا شفاف باشد. ایرلاین هاوایین برای استخدام مهمانداران این شرایط را دارد که می گوید باید دست ها وناخن ها همیشه مرتب و تمیز باشند و اندازه بلندی ناخن ها نباید از دو میلی متر بیشتر شود. شرکت هواپیمایی یونایتد شرایط سخت تری را برای استخدام به کار می برد مثلا برای موی سر مردان می گوید نباید استایل های عجیب و غریبی داشته باشند و سیبیل آن ها نباید از دو طرف لب بیشتر از ۲ میلی متر باشد.

داشتن وزن مناسب: از دیگر شرایط استخدام مهماندار هواپیما این است که باید وزن آن ها نسب به قدشان مناسب باشد. مهمانداران باید دارای وزن سالم باشند یعنی شاخص توده بدنی آن ها در حد نرمال باشد. این شاخص توده بدنی فرمول خاصی دارد که وزن و قد فرد مورد نظر را به آن اضافه خواهند کرد و عددی که در نهایت به دست می آید نشان می دهد که آیا دارای وزن نرمالی هستند یا اینکه کمبود وزن دارند یا از وزن زیاد رنج می برند. شرکت هواپیمایی ایرایندیا به ۶۰۰ نفر از ۳۵۰۰ خدمه هوایی خود تذکر داده است که باید وزن خودشان را در طی مدت ۶ ماه کم کنند که در غیر این صورت مجبور خواهد شد آن ها را اخراج کند. شاخص توده بدنی در ایرلاین ذکر شده برای مهمانداران آقا بین ۱۸ تا ۲۵ است و برای مهمانداران خانم بین ۱۸ تا ۲۰ می باشد.

لباس و یونیفرم: دستورهایی در مورد یونیفرم های خدمه های هواپیمایی که دارای تاریخچه های متفاوتی هستند با نکات خاصی از طرف بعضی از شرکت های هواپیمایی ارائه می شود. برای مثال شرکت هواپیمایی یونایتد می گوید که طول دامن نباید بیشتر از ۲ سانتی متر پایین تر یا بالاتر از زانو قرار بگیرد. شرکت هواپیمایی جت بلو می گوید که مهمانداران نباید ژاکت خود را دور کمرشان ببندند و همچنین نباید از بدلیجاتی استفاده کنند که هماهنگی و رنگ یونیفرم آن ها را به هم بزند. با مراجعه به مجله مستر بلیط می توانید از این موضوعات به خوبی اطلاعات کافی را به دست آورید.

مو و آرایش: از دیگر شرایط استخدام مهمانداران هواپیما این است که باید چهره ای مرتب و با رعایت استاندارهای عرف داشته باشند. شرکت هواپیمایی امریکن می گوید که خانم ها باید به نحوی موی خود را درست کنند که مناسب با محیط های حرفه ای باشد و همین طور باید یونیفرم به خصوصی را داشته باشند. مردها باید از رنگ موهای طبیعی خود استفاده کنند و نباید با مویی آرایش شده ظاهر شوند. رنگ موی مهمانداران خانم نباید غیر معمولی باشد.

مهارت شنا و توانایی بدنی: مهمانداران باید بتوانند در آب های آزاد به راحتی حداقل ۲۰ متر را شنا کنند و شرکت های هواپیمایی ایزی جت شرایط استخدام مهمانداران را این‌گونه تنظیم کرده است که ان ها بدون هیچ کمکی باید بتوانند ۲۵ متر در آب شنا کنند، مهمانداران باید در آب توانند اعتماد به نفس خود را حفظ کنند. در شرکت وست جت کانادا مهمانداران هواپیما باید بتوانند یک ارزیابی عملکردی را به خوبی انجام دهند و آن هم این است که باید بتوانند جسمی با وزن ۲۲ کیلوگرم را تا کمر و ۱۰ کیلو را تا بالای سر بلند کنند. سلامت بدنی برای مهمانداران ضروری است و اگر در طی فرایند استخدام بهبود پیدا نکند مجبور هستید که تست پزشکی انجام دهید.

آزمایش سلامت روان: بعضی از شرکت های هواپیمایی شرایط عجیبی را برای استخدام مهمانداران خود وضع کرده اند؛ مثلا شرکت هواپیمایی چک می گوید اول باید تحصیلات و هویت خود را ارائه نمایید و بعد از آن یک آزمون کتبی و شفاهی از شما گرفته خواهد شد که اگر این مراحل را به خوبی پشت سر بگذارید باید در موسسه پزشکی هوانوردی یک تست سلامت روان را پشت سر بگذارید. بعد از انجام آزمایش باید آموزش های لازم برای پرواز را به خوبی یاد بگیرید برای این کار هم یک دوره آموزشی ۶ هفته ای در نظر گرفته اند. ایرلاین هواپیمایی برزیلی مهمانداران خود را برای استخدام در یک اتاق مانند هزارتو که پر از دود و کاملا تاریک می باشد می برد، تیمی که وارد این اتاق می شوند باید با همکاری همدیگر مسافر گمشده را پیدا کنند و به منطقه امن ببرند. این کار برای این طراحی شده است که آموزش بقا در جنگل را به خوبی یاد بگیرند و اگر زمانی هواپیما در جنگل گم شد به کار آن ها بیاید.

سن: سن از دیگر شرایط استخدام برای حرفه مهمانداری است. در بعضی از کشورها مثل بریتانیا شرکت های هواپیمایی اجازه ندارند که برای استخدام مهمانداران محدودیت سن بگذارند اما ایرلانی های دیگری مشغول به فعالیت هستند که تنها کسانی را که سن آن ها از ۱۸ تا ۲۱ سال استخدام می کنند، در مقابل بعضی از شرکت های هواپیمایی هستند که هر شخصی را که سن آن زیر ۵۶ سال باشد را استخدام می کنند. زمانی که به وب سایت مستر بلیط برای تهیه بلیط مورد نیاز خود مراجعه می کنید می توانید با اطلاعات خوبی رو به رو شوید که لازمه هر سفری می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.