۹ تکنیک اصلی ارتقا رتبه سایت در نتایج جستجو

در این مقاله ، ۹ تکنیک اصلی و مهم که به ارتقا رتبه سایت در نتایج جستجو و به ویژه گوگل ، منجر می شود را توضیح می دهیم. ، تفاوتی نمی کند که سایت شما خبری باشد ، شرکتی یا فروشگاهی! با وردپرس راه اندازی شده یا جوملا! این روش ها در تمام شرایط به بهبود رتبه در موتورهای جستجو کمک خواهند کرد. با گذشت زمان از پیدایش موتورهای جستجو و پس از آن مفهوم سئو و بهینه سازی سایت ، شاهد تغییرات زیادی در فاکتورهای رتبه بندی سایت ها در گوگل بوده ایم. این تغییرات ، مدیران وبسایت ها را مجبور به استفاده از تکنیک های جدید و منطبق با قوانین حال حاضر گوگل می نماید.  برای اینکه بتوانید رتبه سایت خود در گوگل و یا موتورهای جستجوی دیگر مثل بینگ ، یاهو و … را ارتقا دهید ، باید روش هایی که به تحقق این هدف کمک می کنند را بدانید و اجرا کنید.

برای مثال در گذشته خرید بک لینک ، تاثیر زیادی در بهبود رتبه سایت داشت و هر نوع بک لینکی با هر کیفیتی تاثیر مثبتی در سئو سایت داشت. اگرچه امروز نیز بک لینک ها نقش پررنگی در رتبه سایت در گوگل دارند ، اما این تاثیر می تواند منفی یا مثبت باشد.به این معنی که گوگل ، بک لینک های درج شده برای یک سایت یا دامنه را از نظر کیفی بررسی می کند و اگر کیفیت بالایی داشته باشند ، رتبه سایت ارتقا خواهد یافت ، اما در صورتی که بی کیفیت و اسپم باشند ، موجب جریمه و افت رتبه سایت می شوند.

در ادامه روش هایی که برای بالا بردن رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل توضیح می دهیم ، از مقالات معتبر و نظرات متخصصین سئو استخراج شده و بیشترین تاثیر را جایگاه سایت در موتور جستجو دارند. با اجرای همین ۹ تکنیک می توانید وبسایت قدرتمند و معتبری را ایجاد نمایید.

بهترین روش های ارتقا رتبه سایت در موتورهای جستجو

اگر چند سال قبل از یک سئوکار می پرسیدید که بهترین روش های ارتقا رتبه سایت چیست؟ با مواردی متفاوت تر از آنچه امروز اجرا می شود ، مواجه می شدید. و شاید طی چند سال آینده نیز روشهای متفاوتی نسبت به حال حاضر به شما پیشنهاد شود. که این مسئله به علت بروزرسانی الگوریتم های رتبه بندی گوگل است و یکی از پایه های مهم سئو محسوب می شود. اما آنچه در شرایط فعلی مورد نظر گوگل است و کیفیت یک سایت را تعیین می کند ، روش ها یا فاکتورهای زیر هستند.

برخی از این روشها ، مثل تولید محتوا ، سئو تکنیکال و استراتژی های لینکسازی ، مدت زمان طولانی است که در سئو کاربرد دارند و در رتبه سایت در نتایج گوگل تاثیر می گذارند. حتی برخی از روشهایی که در این مقاله توضیح خواهیم داد ، در آینده نیز کاربرد خواهند داشت. مثل افزایش سرعت سایت در موبایل ؛ که بنا بر اعلام گوگل برای راه اندازی الگوریتم mobile-first indexing در سال ۲۰۲۱ ، می توان گفت سایت هایی که در موبایل سرعت بیشتری دارند و عمکلرد بهتری در نسخه تلفن همراه از خود نشان می دهند ، بدون شک در نتایج جستجو ، ارتقا رتبه را تجربه خواهند کرد.

همچنین می توانید جهت مشاوره رایگان یا مطالعه مقالات طراحی و بهینه سازی سایت به وب سایت سئوبهینه با آدرس seobehine.ir مراجعه نمایید. وب سایت analyser.seobehine.ir نیز با بیش از ۵۰ ابزار تست و بررسی سایت ، امکان تحلیل رایگان سایت را برای شما فراهم نموده است.

انتشار محتوای باکیفیت

به گفته بیل گیتس ، محتوا پادشاه است. گوگل هم به وب سایت هایی که در تولید و انتشار محتوا فعال هستند ، اعتبار بیشتری می دهد و آنها را در رتبه بهتری در نتایج جستجو قرار خواهدداد. اما فقط محتوای باکیفیت ، جدید و غیرتکراری!

باتوجه به اینکه کاربران در اینترنت ، با حجم زیادی از صفحات وب ، مقالات و اطلاعات روبرو هستند و به کسب اطلاعات جدید علاقه بیشتری دارند ، موتورهای جستجو بصورت مداوم مطالبی که جدیدا منتشر می شوند را در رتبه های بالاتری قرار می دهند.

وب سایت هایی که فعالیت مناسبی در زمینه انتشار محتوا ، مقالات ، ویدئو و تصاویر جدید دارند و در تولید محتوای متنی ، اصول سئو را رعایت می کنند ، به ازای عبارات کلیدی بیشتری در نتایج گوگل حضور خواهند داشت و همین موجب افزایش بازدید و ترافیک سایت می شود.

تقویت تجربه کاربری سایت

یکی از مهم ترین روش های ارتقا رتبه سایت که برای گوگل اهمیت زیادی دارد ، بهبود تجربه کاربری یا ux سایت است. تقویت ux موجب تعامل بهتر کاربر با یک سایت می شود. مثلا ، یکی از دلایل اینکه گوگل محبوبیت زیادی بین کاربران دارد ، همین فاکتور تجربه کاربری است که وب سایت گوگل توانسته با ایجاد یک محیط کاربری کاملا ساده و البته جذاب ، دسترسی کاربران به بخش های مختلف و جستجوی عبارات مورد نظرشان را آسان کند. شما باید در هنگام بهینه سازی سایت خود ، به تجربه کاربری توجه زیادی داشته باشید. چرا؟ پاسخ کاملا واضح است. چون تقویت تجربه کاربری موجب بهبود رتبه سایت خواهد شد. اگر وبسایتی کند ، با صفحاتی شلوغ و نامنظم ، غیر قابل اعتماد داشته باشید که نتواند نظر کاربر را به خود جلب کند ، بلافاصله سایت را ترک می کند و به وبسایت رقیب شما مراجعه می نماید.

این فاکتور رتبه بندی گوگل ، برپایه الگوریتم های هوش مصنوعی طراحی شده و با تحلیل رفتار کاربر  ، میزان اعتبار و رتبه یک سایت را تعیین می کند. پس هرچه در جلب رضایت کاربران بیشتر تلاش کنید و وبسایت شما کارکرد ساده تر و بهتری را از دید کاربران داشته باشد ، موفق تر خواهید بود.

بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی

طبق تحقیقات ، در حدود ۲۵ درصد کاربران موبایلی از گفتار برای جستجو در گوگل استفاده می کنند و پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۲ این عدد به بیش از ۵۵ درصد افزایش یابد. به همین دلیل برای ارتقای رتبه سایت خود در نتایج باید به جستجوی صوتی توجه داشته باشید و وب سایت خود را از این نظر بهینه کنید.

تفاوت های زیادی بین جستجوی صوتی و جستجوی متنی وجود دارد. در جستجوی صوتی ، عبارات و کلمات بصورت محاوره ای بیان می شوند ، به همین دلیل باید سعی کنید که در محتوا و مطالبی که منتشر میکنید ، بیش از گذشته از عبارات یا کلمات محاوره ای و جملاتی که عموم مردم در هنگام صحبت کردن عادی استفاده می کنند ، بهره بگیرید.

استفاده از عبارات محاوره ای ، علاوه بر بدنه متن باید در تگ عنوان و متاتگ توضیحات نیز باشد ، زیرا طبق تحقیقات بیش از ۴۰ درصد از نتایج جستجوی صوتی ، براساس نزدیکی عبارات و کلمات این دو بخش با جستجوی کاربر ، رتبه بندی می شوند.

تمرکز بر عبارات کلیدی طولانی

تغییر در رفتار جستجوی کاربران در سالیان اخیر کاملا مشهود بوده است و به جای جستجوی کلمه تک یا عباراتی نهایتا ۲ یا ۳ کلمه ای ، امروزه بیشتر عبارات طولانیتوسط کاربران جستجو می شود. یکی از دلایل این مسئله ، افزایش وب سایت ها ، محصولات و خدمات آنلاین است و دلیل دوم می تواند به دلیل درک و تسلط بهتر کاربران بر گوگل باشد. مثلا اگر در گذشته قصد داشتیم برای بهینه سازی سایت خود یک شرکت را در گوگل جستجو کنیم ، بسیاری از افراد فقط عبارت سئو را جستجو می کردند ، اما در حال حاضر عباراتی مانند شرکت ارائه دهنده خدمات سئو سایت در تهران نیز جستجو می شوند. توجه به عبارات کلیدی طولانی دو مزیت دارد. اول اینکه ، ارتقا رتبه به ازای این عبارات در گوگل بسیار آسان تر از عبارات کوتاه است. ثانیا ، شما به راحتی می توانید با تمرکز بر عبارات کلیدی طولانی تر ، صفحات بیشتری از سایت را به رتبه های برتر و صفحه اول گوگل برسانید و از این طریق بازدید سایت را چند برابر کنید.

اشتراک گذاری ویدئو در یوتیوب

بدون شک ، بهترین و معتبرترین وبسایت اشتراک گذاری ویدئو در دنیا ، یوتیوب است. این وبسایت ، بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال دارد و در طی یک شبانه روز ، بیش از یک میلیارد ساعت از ویدئوهای بارگزاری شده در یوتیوب توسط کاربران مشاهده می شود. به علت همین مخاطب بالایی که این سایت دارد ، بارگزاری ویدئو می تواند منجر به افزایش ترافیک یا بازدید وب سایت شما شود.ویدئوهایی که در youtube بارگزاری می شوند ، شانس بالایی برای حضور در رتبه های ابتدایی گوگل دارند.

البته باید در زمان انتشار ویدئو در یوتیوب ، به عنوان انتخاب شده ، توضیحات و لینک سازی و به طور کلی سئو ویدئو دقت کنید.

استراتژی لینک سازی مناسب جهت ارتقا رتبه سایت

بک لینک هایی که سایت شما دریافت می کند ، لینک هایی که از صفحات مختلف سایت خود به سایر صفحات می دهید و لینک هایی که از وب سایت شما به وبسایت های دیگر داده می شود ، همگی در ارتقا رتبه سایت در گوگل موثر هستند. انتخاب استراتژی مناسب لینک سازی ، به معنی ایجاد تعادل در نوع لینک ، رعایت نسبت مناسب میان لینک های follow و nofollow ، دریافت بک لینک از سایت های معتبر و باکیفیت ، لینکدهی به صفحات مرتبط ، لینک سازی طبیعی ، درج رپورتاژ ، لینکسازی در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و لینکدین ، درج انکرتکست مناسب می باشد. سایتهایی که در این زمینه استراتژی مناسبی را اتخاذ کنند می توانند خود را به رتبه های بالای نتایج جستجوی گوگل برسانند.

توجه ویژه به سئو تکنیکال

یکی دیگر از تکنیک هایی که در ارتقا رتبه سایت در گوگل تاثیر چشمگیری دارد ، توجه به بهینه سازی فنی و سئو تکنیکال است که شامل بهبود ساختار ، تعریف نحوه دسترسی ربات جستجوگر به سایت ، ایجاد زیرساختهای مربوط به لینکسازی ، تعریف متاتگ ها ، راه اندازی https ، سازگاری سایت با موبایل ، تعریف داده های ساختار یافته ، قابلیت ریدایرکت صفحات ، بهینه سازی صفحه ۴۰۴ و بسیاری از اقدامات دیگر در حوزه سئو تکنیکال قرار می گیرند و تا زمانی که این موارد به درستی بهینه سازی نشوند ، نمی توان از سایر روش ها انتظار حداکثر بازدهی را داشت.

سئو تکنیکال ، اولین قدمی است که جهت بهینه سازی سایت برداشته می شود و پس از ایجاد شرایط مطلوب می توان به سراغ سایر روش های ارتقا سایت در گوگل رفت.

تاثیر سئو محلی در ارتقا رتبه گوگل

یکی از قابلیت هایی که گوگل برای بهبود کسب و کارهای محلی ارائه داده ، جستجوی محلی است که به واسطه آن ، همواره نزدیک ترین نتایج از نظر مکانی به هر کاربر را در بالای لیست نتایج نمایش می دهد. برای مثال ، اگر شما کاربری در شهر تهران باشید و عبارت خدمات سئو را جستجو کنید ، نتایج جستجوی محلی ، متفاوتی از کاربری که در مشهد همین عبارت را جستجو کند مشاهده خواهید کرد.

اگرچه تمایل به خرید آنلاین افزایش پیدا کرده ، اما کماکان بسیاری از کاربران ترجیح می دهند که به صورت حضوری خرید کنند و معمولا علاقه دارند که از نزدیکترین فروشگاه یا شرکت به خود خدمات یا محصول موردنظر را دریافت نمایند. همین فاکتور ، یکی از ایده های راه اندازی جستجوی محلی در گوگل بوده است. همچنین وب سایت های نوپا که جدیدا راه اندازی شده اند ، چون برای رقابت با رقبای قدیمی کار سختی را پیش رو دارند ، گوگل با ایجاد جستجوی محلی ، فرصت را برای کسب درآمد آنها فراهم کرده است.

پس حتما آدرس محل فعالیت خود و وب سایت را دقیق روی گوگل مپ درج کنید تا با استفاده از جستجوی محلی ، بتوانید مشتریان نزدیک به موقعیت مکانی خود را جذب نمایید.

افزایش سرعت سایت در موبایل

همانطور که گفتیم ، در سال ۲۰۲۱  اولویت گوگل برای رتبه بندی سایت ها ، میزان عملکرد و سرعت آنها در موبایل خواهد بود. بسیاری از وب سایت هایی که از قالب های آماده وردپرس استفاده می کنند ، اگرچه که در نسخه دسکتاپ سرعت و عملکرد خوبی دارند، اما دارای مشکلات زیادی در نسخه موبایل هستند. افزایش سرعت سایت در موبایل با تکنیک هایی مثل سئو قالب ، بهینه سازی تصاویر ، فشرده سازی کدهای js و css می تواند موجب ارتقا رتبه سایت در گوگل و تمامی موتورهای جستجو شود. اگر سایت خود را به کمک سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه اندازی کرده اید حتما مقاله سئو وردپرس را برای ارتقا رتبه سایت خود مطالعه نمایید.

جهت مطالعه مقالات بیشتر می توانید به وب سایت سئوبهینه ( seobehine.ir ) مراجعه نمایید.

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.