آموزش و دوره برنامه‌ نویسی با کاتلین ( راهنمای مسیر درست و ساده یادگیری )

تا به‌حال به این موضوع دقت کرده‌اید که اپلیکیشن‌های اندروید و به‌طورکلی مخاطبان این سیستم‌عامل چقدر زیاد هستند؟ همین که نگاهی به اطراف کنید متوجه می‌شوید که این حوزه یک فرصت بسیار بزرگ است و اگر علاقه‌مند به برنامه‌نویسی هستید جای درستی را انتخاب کرده‌اید. برنامه‌نویسی اندروید دو روش عمده یا به‌طور دقیق‌تر دو زبان برنامه‌نویسی دارد که با نام‌های جاوا و کاتلین شناخته می‌شود. آموزش برنامه نویسی با کاتلین در این چند سال به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد این زبان رایج شده و مخاطبان زیادی پیدا کرده است.

ویژگی‌های خاص کاتلین باعث شده افراد زیادی آن را برای برنامه‌نویسی اندروید انتخاب کنند و به همین دلیل قصد داریم به‌طور کامل درباره آن توضیح دهیم. این توضیحات شامل تعریف، تاریخچه و بررسی جنبه‌های فنی آن است. همچنین برای آنکه دید بهتری داشته باشید آن را با جاوا نیز مقایسه خواهیم کرد. بنابراین تا انتهای متن همراه ما باشید.

کاتلین و دلیل استفاده از آن

این زبان در سال ۲۰۱۱ در روسیه معرفی شد و برای نام‌گذاری آن، از یک جزیره به همین اسم استفاده شد که در نزدیکی شهر سن‌پترزبورگ قرار دارد. توسعه‌دهنده اولیه آن JetBrains   است و پیش از آن که نمایش داده شود، یک سال تحت وب بود. در روزهای ابتدایی، این زبان مانند هر زبان برنامه‌نویسی دیگر نیازمند توسعه بود و قابیلت اجرای آن روی ماشین مجازی جاوا فراهم شد. توسعه نسخه اولیه آن تا سال ۲۰۱۶ طول کشید و افراد زیادی به دلیل متن‌باز بودن در این فرایند دخیل شدند و همین باعث پیشرفت چشمگیر آن شد.

تنها با گذشت یک سال یعنی در سال ۲۰۱۷، این زبان توسط گوگل به‌عنوان دومین زبان برنامه‌نویسی اندروید معرفی شد که نشان‌دهنده قابلیت‌های بالای آن است. همین باعث شد تا افراد زیادی به سمت آن هجوم ببرند و توسعه و استفاده از آن رشد زیادی کرد. همچنین آموزش برنامه نویسی با کاتلین هم به یکی از موضوعات پرطرفدار در اینترنت تبدیل شد.

امروزه افراد زیادی آن را حتی جلوتر از جاوا می‌دانند و به‌عنوان زبان شماره یک برنامه‌نویسی اندروید به آن نگاه می‌کنند. کاتلین به‌طور تخصصی برای توسعه اندروید به‌وجود آمد و قابلیت اجرا بر روی ماشین مجازی جاوا یا JVM که قبلا به آن اشاره کردیم، باعث شد سازگاری زیادی با زبان جاوا داشته باشد (در ادامه بیشتر درباره ای موضوع توضیح می دهیم). این زبان استاتیک یا Statically Typed، شی گرا، همه‌ منظوره و دارای محیط توسعه یکپارچه یا IDE است که از نکات قوت آن محسوب می‌شود.

آموزش برنامه‌ نویسی با کاتلین: بررسی ویژگی‌های تخصصی

ویژگی استاتیک باعث می‌شود که هنگام کامپایل شدن برنامه، هر متغیر و عبارت شناخته شود اما با وجود این، در این زبان نیاز نیست که متغیر را صراحتاً اعلام (declare) کنید. رویکرد این زبان در مقابل NullPointerExceptions  به این صورت است که متغیرها را به‌صورت پیش‌فرض به‌صورت غیر Null در نظر می‌گیرد. به همان دلیل قابلیت اجرا روی JVM، می‌توانید کدهای آن را با تفسیر یا کامپایل کنید.

ویژگی‌های سطح بالایی در این زبان وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها پشتیبانی از تابع مرتبه بالا است. این توابع، تابع دیگری را به‌عنوان پارامتر دریافت می‌کنند و یا آن را بازمی‌گردانند (هر دو عملیات امکان‌پذیر است). همین باعث می‌شود که بتوان توابع پیچیده تعریف کرد و با این کار کتابخانه‌ها و ابزارهای زیادی در اختیار شما قرار می‌گیرد. درصورتی‌که بخواهید می‌توانید از کتابخانه‌های از پیش توسعه داده شده استفاده کنید که این روش هم برای آموزش و هم برای استفاده تجاری کاربرد زیادی دارد.

این زبان Tool- Friendly یا ابزار دوست است یعنی می‌توانید با همه محیط‌های توسعه (IDE) جاوا برای آن استفاده کنید. در ادامه توضیح می‌دهیم که چرا این موضوع اهمیت زیادی برای برنامه‌نویسی بهتر دارد. درصورتیکه قصد داشته باشید کدهای آن را به‌صورت محلی یا native اجرا کنید، می‌توانید از کامپایلر LLVM استفاده کنید.

توضیحات تکمیلی که باید بدانید

مانند زبان‌های C و C++، برای شروع برنامه‌نویسی با آن باید کار با تابع main شروع کنید که برای انتقال آرایه از چند دستور استفاده می‌شود (این موضوع از مباحث مقدماتی آموزش برنامه نویسی با کاتلین است که در انتها بیشتر توضیح داده‌ایم). زبان‌های دیگری وجود دارند که شبیه کاتلین هستند یعنی باهدف ارائه یک نمونه بهتر از جاوا معرفی شدند. مهم‌ترین آن‌ها شامل سیلان، کلوژر، فانتوم، گوسو و اسکلار است.

در نهایت، می‌توان گفت که این زبان در گروه زبان‌های درحال‌رشد از نظر تعداد کاربران است. از طرفی دیگر، به دلیل محبوبیت بالا سیستم‌عامل اندروید، استفاده از آن در ایران و همه جای دنیا فرصت‌های زیادی در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. پس کاتلین می‌تواند یک انتخاب مناسب باشد؛ زیرا هم زبان مناسبی است و هم قابلیت به‌کارگیری و درآمدزایی دارد.

آموزش برنامه نویسی با کاتلین: مزیت‌های برنامه‌نویسی با کاتلین

قبلاً به برخی از مزیت‌های این زبان اشاره شد و توضیح دادیم که می‌توانید آن را بر روی JVM اجرا کنید که این از اولین ویژگی‌های این زبان است. به دلیل اینکه با JDK6 سازگاری دارد، می‌توانید با خیال راحت از آن در اندروید استودیو استفاده کنید. بسیاری کاتلین را به نام یک زبان جمع‌وجور می‌شناسند یعنی کدنویسی با آن راحت است و طوری توسعه داده شده که نیاز حداقلی به کدنویسی باشد. باوجود توضیحات بالا، اگر همچنان به دنبال آموزش برنامه‌نویسی با کاتلین هستید انتخاب شما مناسب است. دیگر مزیت‌های این زبان عبارت‌اند از:

  • کارایی بالا
  • سازگاری با اندروید
  • قابل همکاری با جاوا به این معنی که امکان تبدیل کدها به جاوا و بالعکس وجود دارد. یعنی اگر کدی قبلاً به‌صورت جاوا نوشته شده باشد می‌توانید آن را به کاتلین منتقل کنید و به کار خود ادامه دهید.
  • کتابخانه runtime با حجم پایین
  • متن‌باز یا open-source بودن
  • باگ های آن هنگام نوشتن به خوبی مشخص می شود بنابراین هنگام اجرا یا Run خطاهای کمتری مشاهده می کنید.
  • یادگیری این زبان ساده است و این به دلیل قابلیت فشرده‌سازی است که در آن قرار داده شده
  • یک زبان چند سکویی است.
  • برای دسترسی به کتابخانه‌ها و ابزارهایی که نیاز دارید، می‌توانید از گیت‌هاب استفاده کنید که به دلیل متن‌باز بودن آن است.

از کاتلین استفاده کنیم یا جاوا

آموزش برنامه‌نویسی با کاتلین یک انتخاب خوب است اما توضیحات ما را اشتباه برداشت نکنید. کاتلین باوجود مزیت‌های زیادی که دارد همچنان نمی‌تواند یک زبان کامل باشد. بنابراین هیچ‌چیز را به‌طور صفر و یک ارزیابی نکنید. برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید، هر دو زبان جاوا و کاتلین مفید هستند و هرکدام مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارند. بسیاری توصیه می‌کنند که هر دو را در کنارهم استفاده کنید و هرکجا که لازم باشد برای رفع مشکلات از زبان دیگر استفاده کنید.

در ادامه، مهم‌ترین جنبه‌های کاتلین و جاوا با هم مقایسه شده‌اند تا بهتر با آن‌ها آشنا شوید. توجه داشته باشید که در اینجا تنها به بررسی برخی از ویژگی‌ها پرداخته‌ایم زیرا نمی‌توان همه آن‌ها را به‌طور مفصل توضیح داد. تلاش شده تا موضوعاتی پوشش داده شود که بیشتر رویکرد توسعه اندروید داشته باشد تا برنامه‌نویسان این حوزه بیشتر در این باره بدانند.

مقایسه دو زبان کاتلین و جاوا

  • از نظر سادگی، کاتلین بهتر است و این موضوع را قبلاً توضیح دادیم. این موضوع به‌ویژه برای کسانی که دانش کمتری از برنامه‌نویسی دارند مفید است.
  • از نظر میزان استفاده و فراگیر بودن زبان، جاوا پیشتاز است و این موضوع هم به دلیل قدیمی‌تر بودن و هم به‌دلیل قدرتمند بودن این زبان است. به‌طورکلی توسعه‌دهندگان بیشتر از این زبان برای ایجاد اپلیکیشن‌های اندروید استفاده می‌کنند و جاوا از نظر منابع غنی‌تر است. البته آموزش برنامه‌نویسی با کاتلین در سال‌های اخیر به دلیل محبوبیت رشد زیادی داشته و شرکت‌ها و افراد زیادی در این حوزه آموزش‌های خوبی ارائه کرده‌اند.
  • سرعت کامپایل شدن در کاتلین معمولاً زیاد است بنابراین هنگام تست قسمت‌های مختلف اپلیکیشن استفاده از جاوا معقول‌تر است زیرا سرعت کامپایل کمتری دارد.
  • برای کنترل استثناها یا Exceptions، جاوا معمولا شما را دچار دردسر می‌کند و بسیاری از برنامه‌نویسان از این مشکل شاکی هستند. زبان کاتلین در این زمینه بهتر عمل می‌کند و کار کنترل را انجام می‌دهد و برنامه نویسان را راحت می‌کند.

در نهایت تاکید می‌کنیم که هیچ‌کدام از دو زبان قرار نیست برنده اعلام شود زیرا اصلاً مسابقه‌ای در کار نیست. برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید هم زبان جاوا و هم زبان کاتلین مفید هستند و درصورتیکه بتوانید از هر دو استفاده کنید نتایج بهتری می‌گیرید. برای مثال تصور کنید مشکل کامپایل شدن کاتلین را با جاوا حل کنید و مشکل کنترل استثنا در جاوا را با کاتلین برطرف کنید. بسیاری از برنامه‌نویسان حرفه‌ای از چنین رویکردهایی استفاده می‌کنند تا برنامه‌های پیشرفته توسعه دهند.

آموزش برنامه نویسی با کاتلین می‌تواند برای کسانی که دانش برنامه‌نویسی کمی دارند مناسب باشد اما این به این معنی نیست که افراد حرفه نباید از آن استفاده کنند. همانطور که در بالا توضیح دادیم در بسیاری از موارد می‌تواند از آن‌ها به‌عنوان مکمل یکدیگر استفاده کنید.

آمارها چه می‌گویند؟

بد نیست که بین دو زبان کاتلین و جاوا مقایسه‌ای داشته باشیم تا ببینیم درصد استفاده از هرکدام در بین برنامه‌نویسان به چه صورت است. استفاده از جاوا همچنان به‌عنوان یکی از زبان‌های پیشتاز در دنیا رایج است که قبلاً هم به این موضوع اشاره شد. کاتلین در میان ۲۰ زبان برتر در رتبه‌بندی Redmonk قرار دارد. همچنین، یکی از ۳ زبانی است که کسب‌وکارها قصد دارند اپلیکیشن‌های خود را روی آن منتقل کنند.

همچنان استفاده از آن به اندازه جاوا فراگیر نیست اما با توضیحات بالا می توان نشان داد که آینده خوبی در انتظار آن است. با وجود این، توصیه می‌شود از اهمیت جاوا غافل نشوید و در صورتی که توانایی دارید، هر دو را استفاده کنید.

آموزش برنامه‌نویسی با کاتلین : مسیر یادگیری

به‌عنوان کسی که برای اولین‌بار به دنبال آموزش برنامه نویسی با کاتلین هستید، باید بدانید که مانند هر زبان دیگری سختی‌های خاص خود را دارد. البته در مقایسه با زبانی مثل جاوا، یادگیری این زبان بسیار راحت‌تر است اما با وجود این، باید انتظار کمی چالش را داشته باشید. از این زبان استفاده‌های دیگری هم می‌شود اما چون مهم‌ترین کاربرد آن توسعه اندروید است، رویکردی که توضیح می‌دهیم متناسب با همین موضوع است.

اول‌ازهمه، سعی کنید مقدمات آن را یاد بگیرید و این کار باید با مثال‌های متنوع باشد تا ذهن شما هنگام یادگیری بتواند کاربردهای آن را هم کشف کند. درصورتیکه می‌خواهید چالش بیشتری داشته باشید، کمی جاوا هم تمرین کنید تا بتوانید ارتباط بیشتر این دو زبان را درک کنید. البته اگر به جاوا تسلط ندارید و کار خود را تازه شروع کرده‌اید این رویکرد توصیه نمی‌شود و تمرکز خود را روی کاتلین بگذارید.

بعد از عبور از مرحله مقدماتی با مثال‌های بیشتر و رویکرد توسعه اپلیکیشن، باید این زبان را به‌صورت تخصصی یاد بگیرید و به یک توسعه‌دهنده تمام‌عیار تبدیل شوید! اگر برای شما سؤال است که کار را چطور شروع کنید، توصیه می‌شود ادامه این مطلب را با دقت بخوانید.

برای آموزش بیشتر چه‌کار کنیم؟

خب اکنون که با مقدمات کاتلین آشنا شدید وقت آن است که تصمیم بگیرید برای آموزش‌های بیشتر از چه منبعی استفاده کنید و دانش خود را در این حوزه تقویت کنید. خوشبختانه در سایت ما آموزش برنامه نویسی با کاتلین هم به‌صورت مقدماتی و هم پیشرفته وجود دارد و شما هرکدام را که بخواهید می‌توانید در اختیار داشته باشید.  برای اینکه با این زبان آشنا شوید می‌تواند یک منبع کامل برای شما باشد.

قبل از اینکه کار خود را به‌صورت حرفه‌ای شروع کنید لازم است که یک منبع خوب در اختیار داشته باشید و به همین دلیل توصیه می‌شود از آموزش مقدماتی نوین دولوپرز استفاده کنید. در این دوره تلاش شده تا به‌صورت جامع تمام مباحث مقدماتی پوشش داده شود تا برای ورود به مباحث پیشرفته تسلط کافی داشته باشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره آموزش برنامه نویسی اندروید لطفا به سایت نوین دولوپرز مراجعه کنید.

اگر با وجود توضیحاتی که در بالا دادیم، تصمیم دارید از جاوا برای برنامه‌نویسی اندروید استفاده کنید، انتخاب شما بازهم عاقلانه است زیرا این زبان هم مزیت‌های خاص خود را دارد که درباره آن توضیحات کامل دادیم. برای ورود به این زبان هم آموزش مقدماتی در سایت ما موجود است . در این دوره هم تمامی مباحث مقدماتی جاوا توضیح داده شده و تلاش کردیم تا رویکرد به‌ویژه برای کسانی که قصد برنامه‌نویسی اندروید دارند مفید باشد.

بعد از آشنایی با مقدمات این زبان، می‌توانید دوره‌های پیشرفته را تهیه کنید که به‌صورت کامل و با مثال‌های مختلف، درباره جاوا و روش استفاده از آن برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید توضیح داده‌ایم.

منبع : https://novindevelopers.com

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.