با آموزش راه اندازی فروشگاه اینترنتی درآمدزایی کنید!

در یکی دو دهه اخیر، اینترنت به منبع درآمد بسیاری از افراد تبدیل شده است. شاید ابتدای تولد و حضور اینترنت در دنیای تکنولوژی، کمتر کسی به کسب درآمد از آن فکر می‌کرد. هنوز هم هستند افرادی که اعتقادی به درآمدهای اینترنتی ندارند.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی، یکی از پردرآمدترین مشاغل اینترنتی است. تجربه‌ای لذت‌بخش و هیجان‌انگیز که خیلی از افراد تمایل به کسب آن دارند. بیشتر افراد وقتی می‌بینند که یک فروشگاه اینترنتی مثل دیجی‌کالا توانسته در صدر سایت­های ایرانی قرار بگیرد، تمایل و انگیزه بیشتری برای ساخت فروشگاه آنلاین پیدا می‌کنند.

امروزه اقشار مختلف جامعه، برای برآورده ساختن حداقل نیازهای خود، به اینترنت مراجعه می‌کنند. به همین دلیل در چند سال اخیر با افزایش خریدهای اینترنتی و حجم بالای فروشگاه‌های اینترنتی مواجه هستیم. برخی از فروشگاه‌ها محدود به یک حوزه و برخی همانند دیجی‌کالا همانند یک هایپرمارکت بزرگ فعالیت دارند.

چنانچه در ساخت فروشگاه اینترنتی اصول و مراحل آن را رعایت نکنید، در این صورت مانند ۹۰ درصد فروشگاه‌های اینترنتی دیگر که در همان ماه اول با شکست مواجه شده‌اند، شما هم از گردونه سایت‌های اینترنتی خارج می‌شوید.

پس در این مقاله همراه ما باشید تا آموزش راه اندازی فروشگاه و کسب و کار اینترنتی را به شما آموزش دهیم.

آموزش راه اندازی فروشگاه اینترنتی در گاسی وب

هر ایده، محصول و خدماتی که امکان فروش و برآورده کردن نیاز مشتری در بستر اینترنت را دارد، پتانسیل راه اندازی فروشگاه اینترنتی را داشته و می‌تواند به شکلی پایدار در این فضا فعالیت کند.

برخی افراد در کنار فروشگاه‌های فیزیکی، اقدام به راه اندازی فروشگاه آنلاین می‌کنند. این کار بدون نیاز به یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی و با قالب‌های آماده و با استفاده از انواع سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMS، به‌راحتی امکانپذیر است.

شما می‌توانید با دریافت و یادگیری آموزش راه اندازی فروشگاه اینترنتی در گاسی وب و کسب تجربه و مهارت کافی، سایت اینترنتی خود را راه اندازی کنید. استفاده از فروشگاه ساز آماده، می‌تواند به شما در ساخت یک فروشگاه آنلاین کمک‌کننده خوبی باشد؛ اما همه فروشگاه سازها، امکانات متناسب با برخی محصولات را ندارند؛ بنابراین باید برای خرید یک فروشگاه ساز آماده اینترنتی، دقت لازم را داشته و از مشاوران و کارشناسان این حوزه کمک بگیرید.

قصد ما آموزش راه اندازی فروشگاه با کمترین هزینه در کمترین زمان ممکن است و اگر در این زمینه دقت کافی را نداشته باشید، ممکن است هزینه و وقت خود را هدر دهید. پس فقط به دنبال بهترین فروشگاه ساز نباشید بلکه به دنبال بهترین فروشگاه ساز متناسب با کسب و کار خود باشید تا سریع‌تر به نتیجه دلخواه برسید؛ اما گام‌های راه اندازی فروشگاه اینترنتی کدام‌اند؟

گام اول: انتخاب محصول

بزرگ‌ترین چالش در مسیر راه اندازی فروشگاه اینترنتی، انتخاب محصول است. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، منظور از راه اندازی فروشگاه آنلاین، فقط فروش کالا و محصولات فیزیکی نیست. بلکه می‌توانید با تهیه و ارائه محصولات دانلودی مثل فروش فایل و ارائه خدمات مشاوره اینترنتی در قالب فایل‌های متنی، صوتی و تصویری به درآمد اینترنتی دست پیدا کنید.

تمام محصولاتی که فکر می‌کنید قادر به فروش آن در بستر اینترنت هستید را در یک لیست قرار دهید. تک‌تک آنها را باحوصله و بافکر کردن به مزایا و معایب و شرایطی که در ادامه خواهد آمد، بررسی کنید. هرکدام که با شرایط و علاقه شما همخوانی ندارند، با اطمینان خاطر کامل روی آنها خط بکشید و در صورت لزوم موارد دیگری به لیست خود اضافه کنید تا کم‌کم به محصول موردعلاقه خود برای فروش اینترنتی برسید.

اما مواردی که قبل از انتخاب محصول برای فروشگاه اینترنتی در نظر داشته باشید:

  • آیا محصول شما کالای فیزیکی است و از طریق پست باید برای مشتری ارسال شود؟
  • مشتریان هدف خود را شناسایی کرده‌اید؟
  • آیا برای محصولات خود نیاز به اجاره یا داشتن یک انبار دارید؟
  • آیا محصول موردنظر، موردعلاقه شما هم هست؟
  • آیا شناخت و اطلاع کافی از محصول خود دارید؟
  • فروشگاه شما فقط روی یک محصول به‌صورت تخصصی فعالیت دارد یا چند محصول را با هم ارائه می‌دهد؟
  • آیا مشتریان این نوع محصول، حاضر به خرید اینترنتی هستند؟
  • سایت‌های رقبا را حتماً بررسی کنید.

گام دوم: خریداری دامنه و هاست

بعد از شناسایی و تعریف محصول و خدمات، انتخاب نام متناسب با کسب و کار خود، از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در راه اندازی فروشگاه اینترنتی به آن توجه داشته باشید. نام فروشگاه اینترنتی در واقع، نام دامنه شما خواهد شد. این نام را مشتریان شما در بخش جستجوی مرورگرشان وارد می‌کنند و به سمت سایت و فروشگاه اینترنتی شما هدایت می‌شوند. پس باید کوتاه و منحصربه‌فرد بوده و به خاطر سپاری آن برای کاربران وب‌سایتتان راحت باشد.

توجه داشته باشید بعد از ثبت و خریداری دامنه، امکان تغییر آن وجود ندارد. پس حتماً قبل از خرید و پرداخت هزینه، در انتخاب بهترین نام و متناسب با فروشگاه خود، دقت و خلاقیت به خرج دهید.

برای راه اندازی فروشگاه فیزیکی، نیاز به یک مکان دارید که بتوانید محصولات خود را به فروش برسانید. هاست نیز معادل همان فضای فیزیکی فروشگاه‌های سطح شهر است. در فضای هاست، تمام اطلاعات فروشگاه شما قرار می‌گیرد.

در فضای اینترنت و هنگام خرید هاست، باید به میزان رفت‌وآمد کاربران یا ترافیک سایت توجه ویژه داشته باشید؛ زیرا ممکن است با خرید یک هاست کم‌حجم با ترافیک بالای وب‌سایتتان، فعالیت سایتتان دچار اختلال شود.

گام سوم: طراحی ظاهری فروشگاه اینترنتی

خوب حالا وارد فاز اجرایی راه اندازی فروشگاه اینترنتی می‌شویم. ظاهر وب‌سایت شما در واقع ویترین فروشگاه شماست؛ اما از چه روش‌های برای طراحی وب‌سایت استفاده می‌شود؟ چگونه می‌توان یک ظاهر خوب، جذاب و کاربرپسند برای وب‌سایت خود انتخاب کنیم؟

امروزه طراحی و ساخت سایت، خیلی راحت‌تر از گذشته شده است. دیگر نیازی به کدنویسی و سپردن پروژه طراحی سایت به بیرون ندارید. شما با استفاده انواع سیستم‌های تولید محتوا و فروشگاه سازها می‌توانید یک ظاهر جذاب و زیبا حتی زیباتر از سایت‌های برنامه‌نویسی شده، طراحی و تولید کنید.

به‌طورکلی از سه روش زیر، برای طراحی یک فروشگاه اینترنتی استفاده می‌شود:

  1. استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی یا CMS
  2. ساخت سایت با فروشگاه ساز آنلاین
  3. استفاده از افزونه ووکامرس در سیستم فروشگاهی رایگان وردپرس

سیستم‌های مدیریت محتوای مختلفی وجود دارند که با استفاده از آنها و بدون نیاز به کدنویسی می‌توان فروشگاه خود را ساخته و در اینترنت بارگذاری کرد. از جمله سیستم‌های مدیریت محتوا:

  • وردپرس
  • جوملا
  • پرستاشاپ
  • اپن کارت
  • مجنتو و …

وردپرس، معروف‌ترین و بهترین سایت ساز جهان است. سیستم مدیریت محتوا، امکانات بیشتری برای تولید و ساخت یک فروشگاه اینترنتی را دارد و کارکردن با آن راحت و ساده است. با کمی تلاش و کسب مهارت و تجربه می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی وردپرسی برای خود راه اندازی کنید.

گام چهارم: دریافت مجوز و درگاه پرداخت

برای جلب اعتماد کاربران و خریداران به فروشگاه اینترنتی، نیاز به دریافت مجوزهای قانونی است. شما با دریافت مجوزهای قانونی، اعتماد کاربران را به خود جلب می‌کنید و خریداران با مشاهده لوگوی مجوزهای قانونی در وب‌سایتتان راحت‌تر با شما ارتباط برقرار کرده و به شما اعتماد می‌کنند.

سه مجوز برای فعالیت قانونی در فضای اینترنت وجود دارد:

  1. نماد اعتماد الکترونیکی معروف به اینماد

بعد از ساخت و راه اندازی سایت خود، به سایت enamad.ir مراجعه و مجوز اینماد را دریافت کنید.

  1. مجوز ساماندهی

با مراجعه به سایت samandehi.ir مجوز سایت ساماندهی را دریافت کنید. این مجوز محتوای وب‌سایت شما را تأیید می‌کند.

  1. مجوز فعالیت در سازمان صنفی رایانه‌ای

این مجوز به وب‌سایت‌هایی که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت دارند، اعطا می‌شود.

علاوه‌برآن، برای دریافت هزینه از مشتریان اینترنتی، نیاز به درگاه پرداخت بانکی دارید. دو نوع درگاه پرداخت اینترنتی وجود دارد:

  1. درگاه پرداخت مستقیم

این درگاه را به طور مستقیم از بانک موردنظر خود دریافت کنید. مزیت درگاه مستقیم، عدم دریافت کارمزد از فروشنده است؛ اما فعال‌سازی آن نیازمند ارائه اجاره‌نامه یا سند ملکی محل فعالیت فیزیکی است. ازاین‌رو اغلب افراد از روش دوم استفاده می‌کنند.

  1. درگاه پرداخت واسط

برخی شرکت‌ها، برای تسهیل فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی ۵/. تا ۱ درصد کارمزد، در ازای ارائه درگاه واسط دریافت می‌کنند.

گام پنجم: تبلیغات و سئو

بعد از طراحی و راه اندازی سایت، تولید محتوا و بارگذاری محصولات و اطلاعات آنها در سایت و دریافت مجوزهای لازم فروشگاه اینترنتی خود، باید سایت فروشگاهی خود را به دیگران معرفی کنید. تبلیغات، بهترین روش معرفی فروشگاه شما به دیگران است که منجر به افزایش فروش وب‌سایتتان می‌شود.

سعی کنید در ماه‌های اول فعالیت وب‌سایتتان، بیشتر درآمد حاصل از فروش را به تبلیغات اختصاص دهید. از جمله تبلیغات مؤثر که منجر به هدایت کاربران به وب‌سایتتان می‌شود، تبلیغات کلیکی، موشن‌گرافیک و انواع مختلف دیگر است.

برخی از مدیران فروشگاه‌های اینترنتی، تبلیغ برند و وب‌سایت خود را به اینفلوئنسرهای مرتبط با کسب و کار خود می‌سپارند که در جذب مخاطبان هدف، بسیار مفید و تأثیرگذار است.

سئو به فرایند بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو اطلاق می‌شود. سئو را قبل از راه اندازی و طراحی وب‌سایت، طبق اصول و روش‌های خاصی باید انجام دهید. برنامه‌ریزی بلندمدت و کوتاه‌مدت برای این کار منجر به نمایش سایت فروشگاهی شما در نتایج جستجوی موتورهای هوشمندی مثل گوگل، یاهو، بینگ و … می‌شود.

طی این فرایند، بازدید از وب‌سایت شما بیشتر شده و در نتیجه فروشتان هم بالا می‌رود. یک یا چند متخصص سئو بهتر می‌توانند در این راه شما را یاری کنند.

نحوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام

اینستاگرام از محبوب‌ترین پلتفرم‌های جهان محسوب می‌شود. باتوجه‌به اینکه اینستاگرام در ایران طرف‌داران زیادی دارد و بسیاری از کاربران ایرانی در این فضا به فعالیت مشغول هستند، راه اندازی فروشگاه اینترنتی در این بستر تا حد قابل‌توجهی می‌تواند به فروش زیادی منجر شود.

قبل از آنکه نحوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام را آموزش دهیم، بهتر است بدانید که بخش فروشگاه مجازی اینستاگرام برای ایرانیان تحریم شده است؛ اما می‌توان با روش‌های زیر، فروشگاه اینترنتی اینستاگرام خود را فعال کرد:

  1. ساخت اکانت بیزینسی

روی گزینه Account کلیک کرده و در انتهای همان بخش گزینه Switch to Professional account کلیک کرده و دسته‌بندی محصولات خود را انتخاب کنید. در مرحله آخر روی Bussiness کلیک کنید.

  1. ثبت‌نام در شاپفای

در این مرحله باید در شرکت تجارت الکترونیکی شاپفای ثبت‌نام کنید. البته باید نام یک کشور غیر از ایران را در این مرحله وارد کنید.

  1. ساخت کاتالوگ محصولات در اکانت فیس‌بوک

به حساب فیس‌بوک خود وارد شوید و آن را به حالت Published تغییر دهید. برای پیج فیس‌بوک خود قوانین مدیریتی یا admin role ایجاد کرده و قالب صفحه را به shopping template تغییر دهید.

  1. انتظار تأیید شدن حساب اکانت اینستاگرام

بعد از چند روز حساب بیزینسی اینستاگرام شما وریفای یا تأیید می‌شود.

  1. قیمت‌گذاری محصولات

روی تصویر هرکدام از محصولات، قیمت آن را تگ کنید.

جمع‌بندی

ساخت و راه اندازی فروشگاه اینترنتی یکی از بهترین و پایدارترین روش‌های کسب درآمد محسوب می‌شود. این شیوه درآمدزایی مورد استقبال اغلب صاحبان مشاغل فیزیکی قرار گرفته است و در کنار فروش حضوری، فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی می‌کنند.

امروزه سیستم‌های تولید محتوای زیادی هستند که کار طراحی و راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را برای همگان راحت کرده است. وردپرس از محبوب‌ترین و پرطرف‌دارترین این سیستم‌هاست. قالب‌های آماده فروشگاهی مختلفی وجود دارند که انتخاب یک قالب متناسب با کسب و کارتان در طراحی و ساخت یک سایت فروشگاهی و جذب کاربران و خریدان به وب‌سایتتان بسیار مؤثر است.

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.