تولید و فروش دیگ بخار

دیگ بخار یا بویلر صنعتی یک محفظه استوانه‌ای شکل است که به صورت عمودی یا افقی پس از راه‌اندازی، آب و گرما را برای تولید بخار تحت فشار ترکیب کرده و به سادگی برای گرم کردن داخل ساختمان، موتورهای تأمین انرژی و مصارف دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بویلرهای صنعتی در انواع مختلف تولید و عرضه می‌شوند که هر کدام از آنها کاربرد مخصوص به خود را دارند. به‌طور معمول، دیگ بخار در سیستم‌های گرمایشی مرکزی به منظور گرم‌ کردن ساختمان یا خانه به‌کار گرفته می‌شود. در ادامه این راهنما با مصارف دیگ‌های بخار و همچنین بهترین مرجع خرید آن آشنا خواهیم شد. لذا پیشنهاد می‌شود تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

معرفی دیگ بخار و انواع مختلف آن

به طورکل دیگ‌های بخار یا بویلرهای صنعتی بر اساس نوع طراحی به دو دسته لوله آبی (WaterTube) و لوله آتشی (Fire Tube) تقسیم‌بندی می‌شوند. بویلرهای بخار لوله آبی از ظروفی به نام «درام» ساخته می‌شوند که به کمک لوله به یک‌دیگر متصل می‌گردند. اساس کار بویلرهای بخار لوله آبی به این صورت است که گاز داغ در اطراف لوله‌ها جریان پیدا کرده و آب درون لوله‌ها جاری می‌شود. در نتیجه آب درون لوله‌ها در مجاورت با هوای داغ اطراف خود به بخار آب تبدیل خواهد شد. شایان ذکر است که دیگ‌های لوله آبی با ظرفیت نیم تن در ثانیه، توانایی تولید بخار با فشار ۱۶۰ اتمسفر و دمای ۵۵۰ درجه سانتی‌گراد را دارند. ناگفته نماند که پکیج دیگ‌های لوله آبی در ابعاد کوچک‌تر در صنایع مختلفی مثل صنعت نفت و پتروشیمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نوع دوم بویلر، بخار لوله آتشی بوده که ساختار آن‌ها به گونه‌ای است که گازهای داغ ناشی از احتراق داخل لوله‌‌ها عبور کرده و سبب انتقال حرارت به آبی که در خارج از لوله‌ها قرار دارد می‌شوند. لازم به ذکر است که دیگ‌های لوله آتشی در صنایع متنوعی به منظور گرمایش به صورت دیگ ثابت و دیگ‌های قابل حمل، مورد استفاده قرار می‌گیرند. جالب توجه است که دیگ‌های بخار لوله آتشی در ظرفیت‌های متفاوت و حداکثر ۲۵ تن در ساعت ساخته می‌شوند.

مصارف دیگ بخار

دیگ بخار ، مصارف بسیار متنوعی دارند. از جمله کاربردهای این نوع از بویلرهای صنعتی می‌توان به کارواش بخار، کارگاه‌های تعمیرات خودرو، کارخانه‌های صنعتی، میکروب‌کشی، نماشویی و نظافت ساختمان، شست‌وشوی مبلمان و… اشاره کرد. البته مصارف دیگ‌های بخار به موارد ذکر شده ختم نمی‌شود؛ بلکه بویلرهای بخار در صنایع بلوک‌زنی و جدول‌زنی نیز به منظور افزایش مقاومت بلوک مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه با سایر مصارف دیگ‌های بخار بیشتر آشنا خواهیم شد:

  • تیرهای چراغ برق.
  • از بین بردن حشرات سفید به کمک بخار.
  • شست‌وشوی مخازن سی ان جی.
  • تولید بخار و ایجاد رطوبت در محیط مناطق خشک به منظور جلوگیری از مشکلات تنفسی.
  • استریل کردن سبد و یخچال ماشین‌های حمل مرغ.
  • پرورش قارچ که تولید آن‌ها به طور مستقیم به رطوبت هوا بستگی دارد.
  • استریل کردن مکان شیردوشی و مخازن موجود در دامداری‌ها.
  • کاربرد دیگ‌های بخار در صنعت غذاسازی، بسته‌بندی سوسیس و کالباس و… .

image_1655115738.png

نحوه کار دیگ بخار

نحوه کارکرد دیگ‌های بخار به این صورت است که در وهله اول، آب در مخزن بویلر بخار ذخیره شده و به کمک گاز طبیعی، پروپان، گازوئیل، زغال سنگ یا یک عنصر الکتریکی گرم خواهد شد. پس از این که آب به بخار تبدیل شد؛ بخار مذکور در یک مخزنی به نام طاقه جمع می‌شود. پس از این که بخار حاصل از آب در طاقه به طور مستمر جمع شد؛ فشار به یک سطح مشخصی می‌رسد و بعد از آن بخار از طریق دریچه آزاد می‌شود. تا زمانی که مشعل روشن باشد، بخار از طریق یک سری رادیاتور حرکت خواهد کرد. پس از این که انرژی به اندازه کافی مصرف شود و مشعل خاموش گردد؛ بخار به طور مجدد به آب تبدیل شده و به دیگ بخار باز می‌گردد.

لازم به ذکر است که دیگ‌های بخار به منظور تغذیه خودکار و پر شدن منبع آب به یک پمپ الکتریکی نیاز دارند. اما این بدان معنی نیست که به منظور تأمین سیستم گرمایشی بخار به‌طور حتم می‌بایست انرژی الکتریکی و برق در دسترس باشد. چرا که با کمک مشعل گازی یا گازوئیلی نیز می‌توان از دیگ‌های بخار استفاده نمود. ناگفته نماند که برای ایجاد فشار از فشار طبیعی موجود در داخل دیگ بخار نیز می‌توان بهره برد.

طریقه نگهداری صحیح دیگ‌های بخار

هر وسیله‌ای برای افزایش طول عمر خود نیاز به نگهداری صحیح دارد. این موضوع در رابطه با بویلرهای صنعتی بخار نیز صدق می‌کند. لازم است بدانید که سیستم‌های بخار دارای یک سری تله در هر رادیاتور هستند که به‌ منظور کاهش فشار بیش از اندازه، مورد استفاده قرار می‌گیرند. تله‌های مذکور دارای عمر مفید ۶ ساله بوده و پس از مدت زمان مذکور احتمال نزول کارآیی آن‌ها وجود دارد. تله‌ بخار کمک شایانی در سیستم بخار برای کارآمدی بالا و قدرتمندی بیشتر می‌کند. از این رو توصیه می‌شود در نگهداری آن‌ها دقت داشته باشید. به منظور عملکرد بهتر و افزایش عمر مفید دیگ‌های بخار، بهتر است بویلر مذکور را به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار داده و سطح آب آن را بالا ببرید. همچنین توجه به درچه تخلیه فشار اصلی نیز بسیار حائز اهمیت است. چنانچه اطلاعات کافی در رابطه با سیستم بخار و مدل بویلر صنعتی خود ندارید؛ بهتر است که از کمک یک تکنسین واجد شرایط استفاده کنید. تعمیر و نگهداری سالانه و منظم دیگ بخار، سبب افزایش طول عمر سیستم بخار شما و همچنین بالابردن کیفیت و قدرت آن خواهد شد.

image_1655115700.png

گروه صنعتی زاگرس ماشین

چنانچه به دنبال معتبرترین مرجع تولیدکننده دیگ بخار هستید؛ گروه صنعتی زاگرس ماشین را به شما معرفی می‌کنیم. مجموعه صنعتی آذر استیل فن‌آوران زاگرس با برند تجاری زاگرس ماشین، بیش از دو دهه است که در زمینه تولید محصولات صنعتی نظیر دیگ‌های بخار، دیگ‌های آب داغ و آب گرم، دیگ‌های روغن داغ، فیلتر شنی، دی اریتور، سختی گیر، تجهیزات کامل استخر و سونای خشک و سونای بخار و جکوزی و همچنین  طراحی و اجراء پروژه‌های تاسیسات فعالیت می‌کند. کارشناسان مجموعه مذکور، تمام تلاش خود را جهت جلب رضایت شما عزیزان با ارائه بهترین نوع دیگ‌های بخار به‌کار گرفته‌اند. برای اطلاعات بیشتر و بازدید از لیست قیمت دیگ‌های بخار می‌توانید به سایت این شرکت به آدرس اینترنتی https://zagrosboiler.com/ مراجعه نمائید.

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.