آشنایی با ویژگی‌‌ها و کاربردهای درگاه پرداخت واسط

درگاه پرداخت اینترنتی، ابزار مورد نیاز و الزامی تمام کسب و کارهای اینترنتی به‌شمار می‌رود. در واقع خرید غیرحضوری، پرداخت اینترنتی را نیز می‌طلبید، از همین‌رو اغلب کسب و کارهای فعال در بستر تجارت الکترونیک، امروزه از درگاه اینترنتی استفاده می‌کنند. اما کدام یک از انواع درگاه پرداخت اینترنتی مناسب مشاغل مختلف در این حوزه خواهد بود؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش ابتدا باید انواع درگاه پرداخت را به همراه ویژگی‌های هر کدام بشناسیم.

انواع درگاه پرداخت اینترنتی کدام‌اند؟

به طور کلی دو نوع درگاه پرداخت با عنوان‌های درگاه پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت واسط وجود دارد. این دو نوع سرویس الکترونیکی پرداخت، تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند. درگاه پرداخت مستقیم، توسط شرکت‌های زیرمجموعه‌ی بانک‌های کشور تحت عنوان شرکت‌های PSP به متقاضیان ارائه می‌شود. این نوع درگاه پرداخت اصولا در ازای تراکنش‌های انجام شده، کارمزدی دریافت نمی‌کند و طبعاً سیستم تسویه‌ی آنی و مستقیم نیز دارد. اما در عین‌حال، روند دریافت این نوع درگاه پرداخت، برای صاحبان برندها و کسب و کارهای مختلف بسیار پیچیده و طولانی است. برای نمونه ارائه‌ی مجوزهایی مانند نماد اعتماد الکترونیکی و کد مالیاتی در فرآیند دریافت درگاه پرداخت مستقیم، الزامی است.

اما در مقابل آن، درگاه پرداخت واسط که توسط شرکت‌هایی تحت عنوان پرداخت‌یار، به متقاضیان ارائه می‌شود نیز وجود دارد. شرکت‌های پرداخت‌یار، برای نمونه شرکت رایان پی، تحت نظارت شبکه‌ی سراسری شاپرک فعالیت می‌کنند و در حکم واسطه‌ای میان متقاضی و شرکت‌های PSP خدمات پرداخت را به متقاضیان ارائه می‌کنند.

درگاه واسط در ازای هر تراکنش، کارمزد اندک و معینی دریافت می‌کند و روال تسویه‌حساب آن نیز با اختلافی یک روزه انجام می‌شود. اما در عین‌حال روند دریافت درگاه پرداخت واسط، ۲۴ ساعت بیش‌تر به درازا نمی‌کشد و در این روند، خبری از ارائه‌ی مجوز و مدارک پیچیده وجود نخواهد داشت. از همین‌رو بسیاری از کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپ‌های مختلف، کسب و کارشان را به درگاه واسط مجهز می‌کنند و از این طریق به شبکه‌ی پرداخت کشور متصل می‌شوند.

چگونه درگاه پرداخت واسط دریافت کنیم؟

همان‌طور که گفتیم درگاه واسط فرآیند دریافت ساده و کوتاهی دارد. برای این منظور باید مراحل زیر را طی کنید:

  • به سایت شرکت پرداخت‌یار رایان پی مراجعه کنید
  1. فرم ثبت‌نام و سپس درخواست درگاه واسط را در سایت تکمیل کنید
  • مدارک خواسته شده را در سایت بارگذاری نمایید
  • منتظر عبور از مرحله‌ی احراز هویت بمانید
  • پس از مرحله‌ی احراز هویت، منتظر تایید کارشناسان شرکت پرداخت‌یار و دریافت درگاه واسط باشید

توجه کنید که تمام مراحل بالا در نهایت طی ۲۴ ساعت انجام می‌شوند و بعد از آن شما به سادگی و بدون نیاز به دانش خاصی با کمک مستندات مشخص شده، می‌توانید درگاه واسط خودتان را بر روی وب‌سایت مورد نظر نصب و راه‌اندازی نمایید.

نحوه‌ی تسویه‌ی حساب درگاه واسط چگونه است؟

نحوه‌ی تسویه‌حساب در فرآیند انتخاب درگاه پرداخت برای صاحبان کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار است. اصولا روند تسویه‌ حساب درگاه پرداخت واسط، با اختلافی چند ساعته انجام می‌شود. به عبارت دیگر هنگامی که یک روز کاری به پایان برسد، برآیند مبلغ تمام تراکنش‌های انجام شده در آن روز، محاسبه شده و تا ساعت ۱۱ صبح روز کاری بعد، به حساب از پیش مشخص شده‌ی صاحبان کسب و کارها واریز می‌گردد. این نکته را در نظر بگیرید که تمام این فرآیند به صورت خودکار و در روزهای تعطیل نیز انجام می‌شود. گفتنی است که فرآیند تسویه حساب درگاه واسط یک فرآیند بسیار امن است.

میزان کارمزد درگاه واسط چه‌قدر است؟

درگاه واسط در حقیقت سرویس پرداخت اینترنتی را به صورت واسطه‌ای در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد؛ بنابراین پر واضح است که در ازای این خدمات و البته قابلیت‌ها و امکانات کاربردی جانبی نیز در ازای هر تراکنش کارمزد معینی دریافت خواهد نمود. پرداخت‌یارها معمولا درصد مشخصی را تحت عنوان کارمزد اعلام می‌کنند؛ برای نمونه، شرکت رایان پی، یک‌درصد در ازای هر تراکنش به عنوان کارمزد دریافت می‌کند. اما یک تبصره نیز در این‌جا وجود دارد؛ در حقیقت کارمزدهای دریافتی درگاه اینترنتی رایان پی، تا سقف ۶۰۰۰ تومان تعیین شده است. بنابراین بالاترین کارمزد مربوط به تراکنش ششصد هزار تومانی خواهد بود و طبیعتاً تراکنش‌های بالاتر از این مبلغ نیز مشمول همان ۶۰۰۰ تومان کارمزد خواهند شد.

نکته‌ی بعدی درباره‌ی کارمزدهای درگاه واسط، امکان تعیین مرجع کسر کامزد توسط صاحبان کسب و کارها است. در حقیقت آن‌ها می‌توانند به دلخواه و بسته به توافق و صلاحدیدشان، تعیین کنند که کارمزد تراکنش‌ها از سوی مشتری پرداخت شود.

قابلیت‌های کاربردی درگاه پرداخت واسط

درگاه واسط اصولا دارای یک‌سری قابلیت‌های جانبی و بسیار کاربردی است که به صاحبان کسب و کارها کمک می‌کند در مسیر رشد و توسعه قدم بردارند. در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها اشاره خواهیم کرد:

قابلیت تسهیم

قابلیت تسهیم درگاه واسط این امکان را در اختیار مدیران هر مجموعه‌ی تجاری قرار می‌دهد که سهم تمام افراد ذی‌نفع‌ از تراکنش‌های انجام شده را بر اساس یک قرارداد هوشمند و از پیش تعیین شده، به صورت خودکار و جداگانه به حساب اشخاص واریز نماید. این قابلیت در سرعت عمل تسویه‌حساب‌ها، کاهش هزینه‌های حسابداری مجموعه و همچنین ایجاد اعتماد و وجهه‌‌ای حرفه‌ای‌تر تاثیر بسیاری خواهد داشت.

قابلیت گزارش‌گیری

از دیگر ویژگی‌های پنل مدیریتی درگاه واسط، امکان و قابلیت گزارش‌گیری از تراکنش‌ها است. در حقیقت مدیرمالی یک مجموعه می‌تواند به کمک این قابلیت تمام تراکنش‌ها و به طبع، میزان فروش را به صورت مدون و مستمری رصد کند و از این طریق حتی به یک آنالیز فروش استاندارد دسترسی پیدا کند. این آنالیز فروش و رصد کردن مستمر در نهایت می‌تواند شکاف‌ها و معضلات پروسه‌ی فروش را آشکار کرده و نقاط قوت را نیز برای کارفرماها تعیین نماید.

قابلیت شخصی‌سازی

ویژگی دیگری که درگاه واسط در اختیار صاحبان کسب و کارها قرار می‌دهد، قابلیت شخصی‌سازی درگاه پرداخت است؛ به این معنا که صاحبان کسب و کارها و فروشگاه‌های مجازی و اینترنتی، می‌توانند لوگو برند خودشان را بر روی درگاه پرداخت واسط به نمایش بگذارند. این ویژگی اولاً در وهله‌ی اول موجب شکل‌گیری یک شمایل حرفه‌ای و قابل اعتماد برای هر برندی خواهد شد و در نهایت موجب ایجاد یک کمپین تبلیغاتی موثر برای برندها نیز خواهد شد.

کیف پول الکترونیکی

از دیگر ویژگی‌های بسیار کاربردی در پنل درگاه واسط می‌توان به کیف پول الکترونیکی نیز اشاره کرد. این سرویس، فرآیند پرداخت را برای کاربران سهل و سریع می‌نماید و تجربه‌ی کاربری بسیار مطلوبی را در انجام تراکنش‌ها برای آن‌ها فراهم می‌آورد. این تجربه‌ی کاربری می‌تواند در نهایت به جذب مشتریان بیش‌تری به‌سمت برندها ختم شود.

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.