چرا انجام آزمایش طب کار مهم است؟

چکیده : آزمایش طب کار شامل چه مواردی است؟ آزمایش خون طب کار چگونه است؟

 

آزمایش طب کار، یکی از آزمایشاتی است که در صورت قبولی در آزمون‌های استخدامی، از شما درخواست می‌شود. انجام این آزمایشات، طبق قوانین تامین اجتماعی ضروری و جزئی از قوانین کار است. در این آزمایش، سلامتی جسمی و روانی فرد بررسی خواهد شد. در این مقاله، علاوه بر معرفی این آزمایش، در رابطه با نحوه تفسیر آن، مواردی که در این آزمایش درخواست می‌شود، هزینه آن و همچنین دلایلی که می‌تواند منجر به رد شدن فرد در آزمایش طب کار شود، توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

آزمایش طب کار

آزمایش طب کار چیست؟

پیش از صحبت درباره این آزمایش، بهتر است ابتدا درباره این موضوع که طب کار چیست و شامل چه مواردی می‌شود، توضیح دهیم. طب کار، شاخه‌ای از علم پزشکی است که به بررسی سلامت پرسنل یک مجموعه برای انجام وظایف محول شده می‌پردازد. علاوه بر این، در طب کار، بیماری‌ها و آسیب‌های فیزیکی یا روحی ناشی از کار شناسایی شده و پس از ارزیابی هر یک از این موارد، برای پیشگیری و کنترل هر یک از آنها و در صورت لزوم، درمان این آسیب‌ها نیز، برنامه ریزی‌های مورد نیاز انجام می‌شود.

آزمایش طب کار، پیش از استخدام هر فرد و برای سنجش توانایی‌های وی و تناسب آن با جایگاه شغلی مورد نظر او انجام می‌شود. علاوه بر این حالت، این آزمایش به صورت دوره‌ای نیز انجام خواهد شد تا در صورت ایجاد آسیب‌های ناشی از کار در فرد، تدابیر لازم توسط کارفرما در نظر گرفته شود.

آزمایش خون طب کار شامل چه مواردی است؟

برای پاسخ به پرسش ” آزمایش خون طب کار شامل چه مواردی است؟” می‌توان گفت: بخشی از آزمایش طب کار، مربوط به دریافت نمونه خون از فرد متقاضی و بررسی آن از نظر فاکتورهای مختلف است. در این آزمایش، تمامی موارد بررسی شده در یک چکاپ عادی خون شامل آزمایش CBC یا شمارش سلول‌های خونی، هموگلوبین و…، آزمایش قند و چربی خون، تست اعتیاد و بررسی سلامت کبد از طریق اندازه گیری سطح آنزیم‌های کبدی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آزمایش طب کار شامل چه مواردی است

تفسیر آزمایش طب کار

آزمایش طب کار شامل موارد مختلفی از جمله آزمایش خون و ادرار، معاینات فیزیکی اندام‌ها، بررسی شنوایی و بینایی، اندازه گیری فشار خون و بررسی سلامت روانی و ذهنی فرد است. نتایج حاصل از هر یک از این آزمایشات حداکثر تا ۱ روز پس از انجام تمامی بخش‌های آن، به صورت محرمانه به بخش منابع انسانی شرکت یا سازمان مورد نظر تحویل داده می‌شود و امکان دسترسی به نتایج آن برای هرگونه تفسیر وجود ندارد و صرفا در اختیار پزشک معتمد سازمان یا شرکت مورد نظر قرار می‌گیرد.

دلایل رد شدن در طب کار چیست؟

آزمایش طب کار برای سنجش سلامتی فرد پیش از شروع به کار در یک شرکت یا سازمان و اطمینان از توانایی وی برای اشتغال در موقعیت شغلی مورد نظر است. در صورتی که فرد پس از انجام هر یک از تست‌ها یا آزمایشات مطرح شده در طب کار، فاقد توانایی لازم برای انجام مسئولیت‌های شغلی مورد نظر تشخیص داده شود، در طب کار مردود اعلام می‌شود.

بیماری‌ها و شرایط مختلفی می‌توانند باعث رد شدن فرد در این آزمایش شوند. بیماری‌های مزمن با درمان‌های طولانی و سخت، محدودیت‌های حرکتی موثر، معلولیت‌های شدید، بیماری‌های واگیردار و خطرناک و… از جمله این شرایط و اختلالات هستند.

علاوه بر این موارد، در برخی از مواقع نیز با وجود تایید متخصص طب کار برای استخدام فرد دارای بیماری یا شرایط خاص، شرکت یا سازمان مورد نظر به دلیل شرایط وی، تمایلی به استخدام او نخواهند داشت و فرد از ادامه مراحل گزینشی حذف خواهد شد.

شرایط انجام آزمایش طب کار

پس از اینکه دانستید آزمایش طب کار چیست. بهتر است بیان شود که آزمایش طب کار شامل چندین تست و آزمایش مختلف است و برای دریافت نتایج صحیح و جلوگیری از بروز مشکل در روند استخدامی، لازم است تا شرایط زیر توسط فرد و پیش از انجام این آزمایشات رعایت شود:

  • رعایت شرط ناشتا بودن به مدت ۱۲ ساعت پیش از انجام آزمایش (مصرف آب یا سایر مایعات غیر شیرین و غیر چرب منعی نخواهد داشت.)
  • عدم مصرف خود سرانه هر نوع دارو به ویژه مسکن‌ها (مصرف این داروها می‌تواند منجر به مثبت شدن تست اعتیاد و رد شدن در آزمایشات طب کار شود.)
  • اطلاع رسانی به مسئول دریافت نمونه خون در رابطه با داروهای مصرفی یا شرایط خاص پزشکی
  • ارائه کامل مدارک مورد نیاز شامل معرفی نامه از کارگزینی شرکت یا سازمان مورد نظر، اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، اصل و کپی کارت پایان خدمت، یک قطعه عکس ۴×۳
  • همراه داشتن وسایل کمکی (عینک، سمعک، عصا و…) در صورت استفاده.

در صورت عدم رعایت هر یک از شرایط فوق، امکان رد شدن در آزمایش طب کار و از بین رفتن امکان استخدام در شرکت یا سازمان مورد نظر وجود دارد.

هزینه آزمایش طب کار

هزینه مربوط به مجموعه آزمایش‌های طب کار، هر ساله توسط انجمن طب کار تعیین می‌شود و می‌تواند مطابق با شرایط شرکت یا آزمایشات مازاد و خاصی که علاوه بر این آزمایش درخواست می‌شود، تغییر پیدا کند. از لحاظ قانونی، پرداخت هزینه آزمایشات طب کار بر عهده کارفرما، شرکت یا سازمان مورد نظر است اما معمولا در بسیاری از مواقع، این هزینه توسط متقاضی پرداخت می‌شود. شما می‌توانید برای اطلاع از هزینه این آزمایش، از طریق تماس با آزمایشگاه سیار هومکا، راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

آزمایش طب کار چیست

هومکا و انجام آزمایش طب کار

آزمایش طب کار، شامل مجموعه‌ای از آزمایشات و تست‌هایی است که برای بررسی سلامت فرد و اطمینان از توانایی وی برای اخذ موقعیت شغلی مورد نظر انجام می‌شود. مجموعه هومکا، با همکاری بهترین مراکز تخصصی طب کار دارای مجوز از وزارت بهداشت، این آزمایش را در محل مورد نظر شما در هر نقطه از استان تهران و شهرهای کرج، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، قزوین، اهواز و رشت و با در اختیار داشتن پرسنل مجرب انجام می‌دهد.

در صورتی که در یکی از این دو استان سکونت داشته و تمایل به استفاده از سرویس آزمایش در منزل هومکا دارید، می‌توانید از طریق تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ یا مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir، انواع خدمات آزمایش در منزل را تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی انجام دهید. در صورت نهایی شدن درخواست شما برای انجام آزمایش طب کار، هماهنگی‌های لازم برای تعیین زمان و مکان انجام این آزمایش با شما انجام می‌شود.

4/5 - (1 امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.