نوروز کجا بریم ؟

نوروز برای بسیاری از ما ایرانیان علاوه بر شروع فصل بهار و سال نو، زمان مناسبی برای سفر و کسب تجربه هایی جدید است. یکی از بهترین فصول سال از نظر شرایط آب و هوایی فصل بهار است. کشور عزیزمان سرشار از جاذبه های گردشگری است و در فصل بهار و تعطیلات نوروز بسیاری از شهرهای گردشگر پذیر کشور، شاهد حجم بالایی از گردشگر است. کشورهای خارجی نیز در این فصل و ایام نوروز، شاهد گردشگران ایرانی بیشتری نسبت به فصل پاییز و زمستان هستند. اگر برای سفر در نوروز با پرسش «عید کجا بریم؟» روبه‌رو هستید، در این مقاله با ما همراه باشید.

ترکیه

در میان کشورهای همسایه در کشور ترکیه نیز ۱۹ مارس ، اولین روز بهار است که سال نو را برای تعداد زیادی از مردم رقم می زند، در سراسر جهان از آسیای مرکزی و خاورمیانه گرفته تا بالکان سال نو جشن گرفته می شود.

ترکیه از جمله کشورهایی است که نوروز در آن جایگاه ویژه ای دارد. نوروز در بسیاری از کشورهای ترک زبان آسیای مرکزی ینیگون (روز تازه، فصل تازه) است. برخی از هزاران سال پیش این مناسبت را جشن می گیرند. اما نوروز در اصل یک جشن ایرانی است.

استانبول در نوروز

برای فارسی زبانان و ایرانیان، سفر به استانبول در نوروز بسیار لذت بخش و خاطره انگیز است. به دلیل شباهت های فرهنگی مردمان ایران و ترکیه و برگزاری مراسمات سنتی، این شهر نیز در روزهای اول بهار شاهد حال و هوای نوروزی، جشن ها، کنسرت هایی از خوانندگان ایرانی و خارجی سرشناس و مراسمات سال نو است.

جشن نوروز در بیشتر شهرهای ترکیه برگزار می‌شود؛ اما در شهرهای آنتالیا و استانبول، نوروز دیدنی‌تر است. هتل‌های بسیاری پذیرای گردشگران ایرانی هستند و بسیاری از رستوان‌ها و مراکز گردشگری استانبول نیز حال و هوای نوروز به خود می‌گیرند.

استانبول از نظر شرایط آب و هوا در طول روز گرم و در شب خنک می شود و احتمال بارش باران کم است. شما می توانید میانگین دمای بالا را بین ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتیگراد انتظار داشته باشید. با این شرایط آب و هوایی مناسب، خیابان‌‌گردی در استانبول حال و هوای دیگری دارد. احتمال کمی وجود دارد که عیدها در خیابان های استانبول قدم بزنید و تزئینات و نمادهای زیبای نوروزی را نبینید. رستوران ها و سرآشپزهای معروف در شهر بهترین و متنوع ترین منو را برای گردشگران فراهم می کنند و میتوانید منوی کاملی از غذاهای ترکی و بین المللی را در این سفر امتحان کنید.

با در نظر گرفتن بهترین شرایط آب و هوایی در فصل بهار، طبیعت گردی در استانبول هم می تواند یکی از تفریحات مناسب برای گردشگران باشد. پارک اورمانیا، دریاچه ساپانچا، منطقه ایگنیادا از مناطق مناسب برای طبیعت گردی به حساب می آید.

همچنین با کشتی های تفریحی لوکس موجود در بندر استانبول نیز میتوانید تفریحات متنوعی را تجربه کنید. به لحاظ خرید یکی از بهترین فصل های سال در استابول، بهار است و تخفیف های نوروزی بسیاری در فروشگاه های این شهر  از شما استقبال میکنند. اما تور ترکیه و و سفر به استانبول در بهار از نظر هزینه های اقامت در هتل و پرواز نسبت به فصل زمستان و پاییز بالاتر است.

 

وان در نوروز

یکی دیگر از شهر های دیدنی ترکیه در فصل بهار وان است که ارزان ترین شهر این کشور است و یکی از بهترین گزینه های سفر در نوروز به حساب می آید .

این شهر دارای جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیاری است و یکی از شناخته شده ترین مراکز خرید ترکیه محسوب می شود. این شهر بورس برند های جهانی است و همه آن را به خوش قیمتی می شناسند، بنابراین گشت گذار در پاساژ ها و مراکز خرید این شهر یکی از جذاب ترین تفریحات در  تعطیلات و سفرهای نوروزیست .

سفر به این شهر برای ایرانیان یکی از سفرهای کم هزینه است زیرا میتوانند با قطار و اتوبوس و یا خودروی شخصی نیز به این مقصد بروند.

پوکت در نوروز

پوکت بزرگترین جزیره‌ تایلند در آب‌های دریای آندامان است و حدود ۳۲ جزیره تماشایی در این منطقه وجود دارد. تور پوکت در نوروز یکی از پرطرفدارترین تورهای فصل بهار است.

طبیعت‌ بکر پوکت، غذاهای خوشمزه، مراکز خرید شگفت انگیز و تفریحات جذاب را می‌توان دلیل اصلی استقبال مسافران از این جزیره دانست. این جزیره‌ ی سرسبز همیشه جایگاه ویژه ای برای مسافران ایرانی دارد.

پوکت به دلیل همسایگی با خط استوا، آب‌‌و‌هوای معتدلی دارد و خبری از سرمای طاقت فرسا و گرمای سوزان نیست، اما باید برای بارش باران های موسمی آمادگی لازم داشته باشید. آب و هوای این جزیره در زمان نوروز نسبتا گرم است و در روز به ۳۴ و در شب به حدود ۲۶ درجه سانتیگراد میرسد.

 

پاتایا در نوروز

یکی دیگر از شهر های گردشگر پذیر تایلند پاتایاست که از پر طرفدارترین شهرهای توریستی آسیا به شمار می آید و در حاشیه خلیج تایلند واقع شده است.

آب و هوای پاتایا در نوروز گرم و مرطوب است و میانگین دمای روز در حدود ۳۳ درجه و در شب تا ۲۵-۲۷ درجه سانتیگراد خنک می شود.

از جمله تفریحاتی که در این جریزه نسبتا کوچک وجود دارد میتوان به تفریحات دریایی مانند غواصی و ماهیگیری اشاره کرد . همچنین تفریحاتی مانند بازدید از موزه ها و باغ های گیاه شناسی نیز برای علاقه مندان به طبیعت جالب خواهد بود.

فستیوال بین المللی موسیقی هر سال در ماه مارس برگزار میشود که همزمان با نوروز و سال نو ما است. این فستیوال هر سال جمعیت زیادی از علاقه مندان به موسیقی را به صحنه های اجرا و جاده های ساحلی محل برگزاری می کشاند.

مسابقات خلیج رگتا نیز یه دوره مسابقات قایقرانی است که در این بازه زمانی از بهار، در پاتایا برگزار می شود و اگر تور تایلند خود را در این بازه زمینی انتخاب کرده باشید، علاقه مندان زیادی را در این رویداد در پاتایا خواهید دید. 

سفر به هند در نوروز

اگر در ماه مارس یا اپریل که همزمان با آغاز فروردین و فصل بهار است به هند سفر کنید ، دمای هوای معتدلی را بین ۲۰ تا ۲۷ درجه سانتیگراد تجربه خواهید کرد.

از کشمیر تا کانیاکوماری، هند کشوری است که در آن تغییرات طبیعت به عنوان تولد دوباره آن جشن گرفته می شود و از آن به عنوان جشنواره سال نو لذت می برند.

در هند هم جشن سال نو به نام «نوروز» توسط مسلمانان شیعه و همچنین جامعه پارسی هند ایران، کشورهای همسایه هند و همه کشورهای جهان جشن گرفته میشود.

جزایر آندامان در خلیج بنگال با طبیعتی شگفت انگیز و بکر در فصل بهار ، از جمله جاذبه های گردشگری در هند به حساب می آید. سواحلی پوشیده از شن های سفید و نخل و جنگل های استوایی و آب و هوای بارانی که سواحلش برای غواصی مناسب است. جزیره هاولاک، ساحل راداناگار ، جزیره نیل، جزیره راس، ساحل فیل‌ها و… از مکان های دیدنی در جزیره آندامان است.

جشن هولی، فستیوال رنگ پاشی در بهار

هولی یک سنت باستانی هندو و همچنین یکی از محبوب ترین جشن ها در هندوئیسم است. این روز که به معنای پیروزی خیر بر شر است، در آغاز فصل بهار بر اساس تقویم هندی و در اواسط ماه مارچ (اسفند) برگزار می شود.

هولی فرا رسیدن بهار، پایان زمستان و شکوفایی عشق را جشن می گیرد و برای بسیاری، روز جشنی برای دیدار با دوستان، بازی و خنده، گذشت و بخشش، و ترمیم روابط شکسته شده است.

جشن‌ هولی به‌عنوان جشنواره رنگ‌ها، جشنواره بهار و جشن عشق نیز شناخته می‌شوند. جشن های هولی در شب قبل با هولیکا داهان شروع می شود که در آن مردم جمع می شوند، مراسم مذهبی را در مقابل آتش انجام می دهند و دعا می کنند که شر درونی آنها در آتش کشته شد و از بین برود. صبح روز بعد جشنی گرفته می شود که در آن مردم یکدیگر را با رنگ ها آغشته می کنند. تفنگ های آبی و بادکنک های پر از آب اغلب برای بازی کردن و رنگ آمیزی یکدیگر استفاده می شوند.گروه های موسیقی خیابانی اغلب طبل ها و سایر آلات موسیقی را حمل می کنند و از جایی به جای دیگر آواز می خوانند و می رقصند. در طول روز دوستان و دشمنان دور هم جمع می‌شوند تا گپ بزنند، از غذا و نوشیدنی لذت ببرند، و در غذاهای لذیذ جشن هولی شرکت کنند.

به طور کلی سفر به کشورهای خارجی در تعطیلات نوروز و فصل بهار می تواند تجربه ای بینظیر از آشنایی با آداب و روسوم مختلف درآغاز فصل بهار را رقم بزند . همه ی این ها و بسیاری از کشورهای دیگر در فصل بهار و آغاز سال نو، پذیرای گردشگران ایرانی هستند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو تورهای نوروزی ،از طریق تماس با کارشناسان آرزوی سفر پارسیان در ارتباط باشید .

 

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.