معرفی بیماری های نشیمنگاهی

صحبت در باب بیماریهای نشیمنگاهی و نیز همچنین شناخت بهتر این دسته از بیماریها، در ابتدا بایستی گفت سلول‌های پوستی که هر قسمت از ساختار بدن را پوشش داده‌اند نیاز به مراقبت دارند، تا به همین راحتی‌ها دچار عارضه‌‌ای نشوند. از سویی بیماریهای نشیمنگاهی هم به سبب حساسیت مسئله ارتباط تنگاتنگی با  عفونتهای پوستی دارند. به هر حال هر کس به دلایلی مختلف ممکن است در طول زندگی خواسته و ناخواسته به یکی از انواع بیماریهای نشیمنگاهی همچون بواسیر((Hemorrhoids، کیست مویی و غیره … دچار گردد. بدین ترتیب برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص بیماریهای نشیمنگاهی تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

بیماری های نشینگاهی

بیماریهای نشیمنگاهی چیست؟

بیماریهای نشیمنگاهی همانطور که به صورت مختصر در مطالب فوق بدان اشاره شد، یک نوعی از عفونتهای پوستی در بخش مقعد می‌باشد که ممکن است علل و عوامل مختلفی داشته باشد و اگر در اسرع وقت اقدامات پیشگیرانه صورت نگیردروند درمان این بیماری ها طولانی میشود. در هر حال برخی همچون بواسیر در اثر  یبوست شکل می‌گیرد، یا زگیل تناسلی به دلیل آمیزش جنسی  ایجاد می‌گردد. از اینرو برای درک مناسب و خوب از بیماریهای نشیمنگاهی بهتر است در آغاز با این نوع از عفونت‌های پوستی که به عبارتی همگی آنها علائم مشترکی هم دارند بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با انواع بیماریهای نشیمنگاهی

قصد داریم با مطالعه‌ی انواع بیماریهای نشیمنگاهی در این بخش بیشتر با شما صحبت کنیم، بدین سان امیدواریم در ادامه با توضیحی که در مورد هر کدام بیان می‌شود، شما عمیق تر با مسئله ارتباط برقرار کنید و چنانچه این بیماری را در خود مشاهده کردید در اولین فرصت به سراغ پزشک معالج بروید:

بواسیر

در میان بیماریهای نشیمنگاهی، بواسیر که در اصطلاح  انگلیسی به آن هموروئید هم گفته می‌شود، از آن از جمله بیماریهای مقعدی است که بسیاری افراد در طول مدت زندگی خود با آن مواجه شدند. گاهی حتی به سبب پیشرفت بیماری، برخی اشخاص، درمان بواسیر به دست جراحان متخصص سپرده می شود. زمانهایی هست که این قسمت از بدن به سبب کم تحرکی، نخوردن آب کافی در طول روز یا تحمل فشار و استرس دچار نارسایی هایی می‌شود که در نهایت به سبب درست کار نکردن سیاهرگهای خونی این بخش، مدفوع به سختی از بدن خارج می‌شود و بواسیر را شکل می‌دهد و لذا هر بار با خارج شدن مدفوع با درد و خونریزی همراه است. به همین خاطر گاهی به اشتباه بسیاری افراد تمامی عفونتهایی که در قسمت مقعد شکل می‌گیرد، علل آن را بواسیر می‌دانند. هر چند بیماریهای نشیمنگاهی درست است که منشاء ایجاد آنها مشترک است اما دلایل شکل گیری و بروز آن متفاوت است.

شقاق یا فیشر

شقاق مقعد یکی دیگر از بیماریهای نشیمنگاهی است که به دلیل ترک خوردن کناره های داخلی بخش مقعد، پس از التهاب و نادیده گرفته شدن با ایجاد زایده‌های پوستی باعث عفونت می‌شوند. از آنجایی که در این بیماری به علت اختلال در خونرسانی از طریق عروق خونی، ماهیچه های این بخش در اثر خارج شدن مدفوع و اسهال در مدت زمان طولانی ترک خورده و به مرور و با تعداد دفعات بیشتر اجابت مزاج به درد و خونریزی ختم می‌شود. پس بهتر است به محض مشاهده اقدام به درمان شقاق مقعدی کرد و در حین رعایت بهداشت فردی، به پزشک مجرب رجوع شود.

بیماری های نشینگاهی

کیست مویی

کیست مویی یک تفاوتی با دیگر بیماریهای نشیمنگاهی دارد و آن تفاوت در عامل ایجاد کننده آن است. از طرفی بسیاری مواقع از سوی پزشکان مطرح می‌شود که این بیماری عامل ژنتیک دارد. در هر حال اگر بخواهیم یک مقدار در مورد علل شکل گیری این گروه از بیماریهای نشیمنگاهی بگوییم، بایستی گفت، به طور کلی در منتهاالیه ستون فقرات بدن، رشد موها به صورت طبیعی نیست، یعنی به جای اینکه مو از ریشه به پوست برود، در مسیر از پوست رد نشده و در ناحیه‌های زیر پوستی بدن جمع شده و در صورت عدم درمان کیست مویی با ترشحاتی از این تجمع، در نهایت باعث عفونت چرکی و التهاب می‌شود که بدان سینوس پوستی هم گفته می‌شود. بنابراین مبتلایان این دسته از بیماریهای نشیمنگاهی پیوسته در طی روز با درد شدیدی در این قسمت دست و پنجه نرم می‌کنند.

آبسه مقعدی

از جمله دیگر از بیماریهای نشیمنگاهی که در این قسمت در مورد آن می‌خواهیم به شما اطلاع رسانی کنیم، آبسه مقعدی می‌باشد، که در این نوع برآمدگی، غده‌هایی اطراف مقعد ایجاد می‌گردد. به هر حال غده هایی که در  مورد آن اسم بردیم و در تصویر هم مشاهد می‌کنید، گاهی دهانه این غده‌ها به دلایلی گوناگون بسته می‌شود، که این عامل خود یک اختلال در سلولهای پوست لبه‌های مقعد ایجاد می‌کند و در نهایت عفونت و التهاب را به بار می‌آورد. در نتیجه پزشکان برای درمان آبسه مقعدی با خارج کردن عفونت و چرک از این ناحیه، باعث جلوگیری از گسترش عفونت می‎شوند.

بیماری های نشینگاهی

فیستول

فیستول نوع دیگری از بیماریهای نشیمنگاهی می‌باشد که، در پی شدت گرفتن بیماری آبسه مقعدی باعث عفونتهای بسیار در این ناحیه می‌شود. البته این نکته را هم یاد آور شویم، که گاهی اوقات در جریان شکل گیری عارضه‌ی فیستول، محفظه هایی که در اثر این بیماری در مقعد ایجاد شدن منجر به حفره‌های زیر پوستی می‌شوند که در نهایت راه محفظه‌های قبلی را مسدود می‌کنند و خود ساختار غددی را شکل می دهند که به طور مداوم  حاوی ترشحات عفونی هستند. با بروز این گونه از بیماریهای نشیمنگاهی هم هنگام خارج شدن مدفوع، به نوعی سوزش و خونریزی در پی دارد.  در صورت پیشرفت بیماری درمان فیستول از طریق جراحی با ایجاد برش باز و ترمیم قسمت های آسیب دیده انجام می شود.

بیماری های نشینگاهی

توده‌های ناحیه تناسلی

توده‌های ناحیه تناسلی هم یکی دیگر از عارضه‌های است که زیر مجموعه‌ی بیماریهای نشیمنگاهی می‌باشد که ناحیه مقعد را با عفونت هایی که شکل می‌دهد سبب ایجاد توده‌های ناحیه تناسلی میگردد. در هر صورت زمان ایجاد این زایده عامل آن می‌تواند زگیل تناسلی، بیماریهای آمیزشی همچون سفلیس، جوشهای آلت تناسلی  یا تبخال های تناسلی، خارشی که به دلیل قارچ ایجاد می‌شود و غیره… در نهایت منجر به عفونت گشته و در ادامه در صورت عدم درمان توده های تناسلی محل عفونت ملتهب شده و برآمدگی هایی را شکل می‌دهد که بالاخره میرود که در مجموعه بیماریهای نشیمنگاهی قرار گیرد.

زگیل تناسلی

در بین  چندین نوع بیماریهای نشیمنگاهی اینک می‌خواهیم با شما در باره‌ی زگیل تناسلی صحبت کنیم، به سخن دیگر این بیماری در انگلیسی بدان  Condylomata Acuminata هم گفته می‌شود، که نخستین علل شایع آن بیماری مقاربت (آمیزش جنسی) می‌باشد. از سویی طبق بررسیهای پژوهشگران بر روی بیماران مختلف، عامل اساسی آن  ویروس اِچ‌پی‌وی دانسته‌اند که بسیار هم همه گیر می‌باشد. در هر حال اگر درمان زگیل تناسلی مؤثری بر روی آن صورت نگیرد بالاخره منجر به سرطان دهانه رحم در زنان می‌شود. به هر روی این بیماری فقط مختص خانم ها نیست بلکه مردان را نیز گرفتار می‌کند و باعث پدیده‌ی سرطان پروستات می‌گردد. برای درمان اینگونه از بیماریهای نشیمنگاهی بایستی در اسرع وقت بیمار به  متخصص پوست ارجاع شود.

پولیپ رکتوم

در بررسی بیماریهای نشیمنگاهی، حال می‌رسیم به آخرین مورد، آن هم پولیپ رکتوم یا همان روده بزرگ است که این عفونت در  قسمت روده بزرگ ایجاد می‌شود. در هنگام حادث شدن این عامل در بدن، با درد شکم، تهوع و گاهی به سبب شدت بیماری خون در مدفوع نیز دیده شده. البته تشخیص سریع برای درمان پولیپ رکتوم از طریق دستگاهی از جمله كولونوسكوپی و دیگر دستگاه ها امکان پذیر است.

در پایان امیدواریم با بیان این مطالب در مورد  انواع بیماریهای نشیمنگاهی بیش از پیش مراقب این بخش از  بدن خود باشید.

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.