روغن آرگان یا نارگیل؟ کدام برای پوست و مو بهتر است؟

پاسخ به پرسش “آیا روغن آرگان یا نارگیل نسبت به هم برتری دارند؟“، امری دشوار است. امروز تعداد بی شماری از روغن‌های ضروری و گیاهی در صنعت زیبایی تولید و عرضه می‌شود. بنابراین، تشخیص اینکه کدام یک از روغن‌های ضروری و گیاهی برای حفظ سلامت و شادابی پوست و مو ایده آل است، تقریباً ناممکن می‌باشد. با این حال، ما از طریق تفکیک روغن‌ها در قالب فرمولاسیون، فواید سلامتی و میزان کاربرد به تفاوت آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

روغن آرگان بهتر است یا روغن نارگیل؟

به طور کلی، روغن آرگان از درخت‌های آرگان مراکشی استخراج می‌شود. روغن آرگان سرشار از ویتامین E است. بنابراین، می‌توان از این روغن به عنوان آنتی اکسیدان دارای خواص ضد التهابی بهره برد. امروز روغن آرگان غالباً به فرم روغن خالص در بازار یافت می‌شود. برخی افراد روغن آرگان خالص را به صورت موضعی استعمال می‌کنند و برخی دیگر از افراد محصولات آرایشی، بهداشتی و زیبایی حاوی این روغن را به مصرف می‌رسانند.

روغن آرگان یا نارگیل

قابل ذکر است که روغن آرگان در قالب کپسول نیز به مصرف می‌رسد.

پیش از پرداختن به تفاوت روغن آرگان یا نارگیل، ضروری است توجه شما را به فواید روغن نارگیل نیز جلب نمائیم.

به طور طبیعی، روغن نارگیل از درخت نخل نارگیل استخراج می‌شود. روغن نارگیل یک روغن خوراکی محسوب می‌گردد. از این رو، افراد بسیاری از روغن نارگیل در طبخ غذا بهره می‌برند. این روغن حاوی چربی اشباع شده سالم است. بدین ترتیب، مصرف آن باعث افزایش میزان کلسترول خوب و بعلاوه، چربی سوزی در بدن می‌شود.

علاوه بر این، روغن نارگیل غنی از اسیدهای چرب سالم است. به همین دلیل، از این روغن در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌گردد. روغن نارگیل به عنوان یک روغن ضد باکتری و ضد قارچ موثر می‌باشد. حداکثر میزان اثربخشی این روغن بر حفظ سلامت و زیبایی پوست و مو است.

از لحاظ فرمولاسیون، روغن آرگان در مقایسه با روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب سالم بیشتری می‌باشد. با این حال، هر دو نوع روغن سرشار از ویتامین E هستند.

مهم‌ترین تفاوت روغن آرگان یا نارگیل این است که روغن آرگان غنی از ویتامین K بوده و روغن نارگیل سرشار از ویتامین D می‌باشد.

 

کدام روغن برای سلامت مو بهتر است؟ روغن آرگان یا نارگیل؟

روغن آرگان یا روغن نارگیل

روغن آرگان باید به طور منظم استفاده گردد. در این صورت، روغن آرگان از موهایتان در روتین مراقبت از مو محافظت خواهد کرد. بنابراین، حفظ سلامت مو در گروی افزودن روغن آرگان به روتین مراقبت از مو می‌باشد. شما از طریق استعمال این روغن به انتهای ساقه مو قادر خواهید بود موهایتان را بدون احساس چربی براق و درخشان جلوه بدهید.

تفاوت روغن آرگان یا نارگیل این است که مولکول‌های روغن نارگیل برای نفوذ به شفت مو بسیار بزرگ‌ هستند. مولکول‌های بزرگ روی پوست سر انباشته شده و شست و شوی مو را بسیار دشوار خواهند کرد.

علاوه بر این، نقطه دود روغن نارگیل ۳۵۰ درجه می‌باشد. این بدان معناست که موهایتان به راحتی در معرض وسایل حرارتی خواهد سوخت. بنابراین، استفاده از روغن نارگیل برای مو می‌تواند خطرناک نیز باشد.

کدام روغن برای سلامت پوست بهتر است؟ روغن آرگان یا نارگیل؟

روغن نارگیل یک روغن ضروری برای مراقبت از پوست بدن شمرده شده است. می‌توان از این روغن به عنوان یک پاک کننده آرایش و بعلاوه، محصول مایع اصلاح صورت استفاده نمود. این روغن به راحتی روی سطح پوست پخش شده و عملکردی مشابه با یک محصول مرطوب کننده نشان می‌دهد. با این حال، روغن نارگیل در رابطه با مراقبت از پوست صورت یک روغن جوش زا به شمار می‌رود. ترکیبات کومدوژنیک روغن نارگیل به راحتی منافذ پوستی را مسدود می‌کند.

روغن نارگیل یا آرگان بهتره

تفاوت روغن آرگان یا نارگیل این است که روغن آرگان به عنوان یک لوسیون مرطوب کننده برای بدن بسیار مغذی می‌باشد. این روغن در رابطه با مراقبت از پوست صورت بسیار موفق‌تر است. استعمال این روغن باعث شده تا پوست صورت براق‌تر و درخشان‌تر جلوه کند.

علاوه بر این، روغن آرگان در راستای درمان آکنه و جوش، ترمیم آفتاب سوختگی و بهبود رنگ پوست عملکردی موفق نشان داده است. همچنین روغن آرگان پوست را روشن میکند و در واقع، استعمال این روغن باعث افزایش خاصیت کشسانی به سلول‌های آسیب دیده پوست می‌شود.

روغن  آرگان بکرینا به مراتب از پوست در برابر صدمات ناشی از تابش نور خورشید محافظت می‌کند. این روغن می‌تواند به عنوان یک محصول موثر در راستای درمان علائم آکنه روزاسه و پسوریازیس عمل کند.

روغن هسته درخت آرگان یک محصول التیام بخش شمرده می‌شود. از این رو، می‌توان از آن در راستای درمان خارش ناشی از اگزمای آتوپیک بهره برد. جدا از این، خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچی روغن هسته درخت آرگان به درمان عفونت‌های پوستی کمک می‌کند.

علیرغم آنکه روغن آرگان در رابطه با مراقبت از پوست بسیار مفیدتر شناخته شده، ولیکن، از مواد تشکیل دهنده کمیاب‌تر مهیا شده است. به همین دلیل، استفاده روزانه از این روغن برای پاک کردن آرایش صورت و بعلاوه، اصلاح کل بدن چندان مقرون به صرفه نیست. این روغن از قیمت بالاتری نسبت به روغن نارگیل برخوردار می‌باشد.

محافظ پوست در برابر اشعه خورشید

اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش داده و باعث ایجاد چین و چروک و لکه های قهوه ای می شود. مطالعات نشان داده که روغن نارگیل حدود ۲۰% از تاثیر این پرتوها بر روی پوست را کاهش می دهد. بنابراین به خاطر داشته باشید این محافظ نمی تواند مانند یک ضد آفتاب معمولی (حدود ۹۰%) از پوست در برابر اشعه های فرابنفش محافظت کند.

مرطوب کننده

اسیدهای اولئیک و لینولئیک که بیشتر چربی های روغن آرگان را تشکیل می دهند مواد مغذی حیاتی برای حفظ پوست و موی سالم هستند. آزمایشات نشان می دهند که هر دو کاربرد خوراکی و موضعی روغن آرگان باعث افزایش رطوبت پوست و مو می شود. روغن آرگان حاوی ویتامین E نیز می باشد که سبک است و به سرعت در پوست و مو جذب می شود.

آن ها را آبرسانی کرده و برای مدت طولانی مرطوب نگه می دارد. اگر در شرایط آب و هوایی سرد و خشک زندگی می کنید، این روغن برای مرطوب کردن بسیار مناسب است.

خواص روغن آرگان برای پوست صورت

تفکیک تفاوت‌های روغن آرگان یا نارگیل باعث شده تا خواص سلامتی روغن اولی بیشتر به چشم بیاید. برخلاف روغن نارگیل، روغن آرگان از میزان چربی پوست به شدت می‌کاهد. علاوه بر این، تولید سبوم پوست را تنظیم می‌کند. بنابراین، استفاده از این روغن می‌تواند به عنوان یک محصول برای افراد دارای پوست چرب توصیه گردد.

روغن هسته درخت آرگان از هایپرپیگمنتیشن ناشی از آفتاب سوختگی پیشگیری می‌کند. همچنین، استعمال این روغن به رفع اسکار آکنه و یا جای جوش کمک موثری خواهد کرد. در صورت استعمال منظم، در خواهید یافت که این روغن جای جوش را به مرور کمرنگ‌تر و در نهایت، محو می‌کند.

منابع:

https://www.balmoralpharmacyndl.co.nz/blogs/which-is-better-argan-oil-or-coconut-oil

https://agadirint.com/blogs/news/argan-oil-vs-coconut-oil

4.2/5 - (6 امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.