راهنمای کامل بازاریابی ویدیویی، انواع بازاریابی ویدئویی

ویدیو مارکتینگ چیست؟

تمامی برندها به یک استراتژی بازاریابی ویدیویی نیاز دارند چرا که با استفاده از بازاریابی ویدیویی می توانید پیام های پیچیده را به مخاطبان خود منتقل کنید. ویدیو مارکتینگ به معنی استفاده از ویدیوها برای افزایش آگاهی، ایجاد تعامل و افزایش فروش می باشد که بخشی از بازاریابی دیجیتال است که با بازاریابی محتوا همپوشانی دارد. یکی از عواملی که به افزایش بازاریابی ویدیویی دامن زده، تقاضا در رسانه های اجتماعی است زیرا رسانه های متفاوتی برای انتشار ویدیوها به وجود آمده است. Video Marketing یا همان بازاریابی ویدیویی استفاده از ویدیوها برای تبلیغ و بازاریابی محصول یا خدمات شما، افزایش تعامل در کانال های دیجیتال و اجتماعی، آموزش مصرف کنندگان و مشتریان و دستیابی به مخاطبان با یک رسانه جدید می باشد.

اهمیت ویدئو مارکتینگ

ویدیو مارکتینگ بی شک یکی از مهمترین کارها برای تبلیغات و افزایش تعامل با مخاطبان است و طبق تحقیقات انجام گرفته مشخص شده که استفاده از ویدیو در بازاریابی دیجیتالی، یکی از کارهایی است که باعث رشد کسب و کار شما خواهد شد. استفاده از ویدیو به عنوان بخش مهمی از بازاریابی در بین مشاغل در اندازه های مختلف می باشد که جذابیت زیادی داشته و روز به روز بر مخاطبین این نوع از محتواها افزوده می شود. طبق نظر سنجی های انجام شده، ۸۷ درصد از کسب و کارها ویدیو را به عنوان بهترین ابزار بازاریابی معرفی می کنند.

چرا کسب و کارها به بازاریابی ویدیویی نیاز دارند؟

یکی از راه های بازاریابی در دنیای اینترنت، نمایش اطلاعات است که شما می توانید با کمک گرفتن از تصاویر، مفهوم خود را به مخاطبین منتقل کرده و بازار هدف را در جریان فعالیت خود بگذارید؛ به همین علت بحث ویدیو مارکتینگ خیلی بیشتر از قبل مورد توجه صاحبان تجارت می باشد. اگر بخواهیم به صورت کلی به اهداف ویدیو مارکتینگ نگاهی بیندازیم، علت اصلی نیاز کسب و کارها به بازاریابی ویدیویی، به صورت زیر است:

 

  • معرفی فعالیت کسب و کار شما
  • ویدیو شما می تواند شامل آموزش باشد
  • معرفی کلی کسب و کار و بیان نقاط ضعف و قوت
  • معرفی محصول و نحوه استفاده از آن به مشتری

هدف تولید محتوای ویدیویی چیست؟

برای سفارش محتوای ویدیویی، باید در ابتدا هدف خود را مشخص کنید. انتخاب هدف بر روی موارد بسیاری از جمله مدت زمان ویدیو، پلتفرمی که قرار است ویدیو در آن منتشر شود و محتوای ویدیو تاثیر خواهد گذاشت.

ویدیو مارکتینگ ممکن است با هدف افزایش فروش انجام گیرد که می توانید از انواع رایج ویدیو مارکتینگ استفاده کنید؛ همچنین برای افزایش آگاهی از برند، محتوای ویدیویی می تواند بهترین اقدام باشد. در این گونه از تولید محتوای ویدیویی، همین که مخاطب با برند شما آشنا شود، کافی است.

یکی دیگر از اهداف ویدیو مارکتینگ، بهبود سئو سایت است. با قرار دادن محتوای ویدیویی می توانید به سئو سایت خود کمک کنید.

تولید محتوا ویدیویی سرو

مزایا ویدیو مارکتینگ

بازاریابی ویدیویی از اهمیت بالایی در کسب و کارها برخوردار است طوری که بیشتر بیزینس ها از بازاریابی ویدیویی برای افزایش نرخ تعامل و انتقال پیام های پیچیده به کاربران استفاده می کنند. استفاده از ویدیو در کسب و کار، صرفا به معنی تبلیغات ویدیویی نیست و شما می توانید از انواع محتوای ویدیویی برای افزایش نرخ تعامل خود استفاده کنید. در این بخش با مزایا بازاریابی ویدیویی آشنا خواهیم شد.

معرفی محصولات یا خدمات

ویدیو راهی عالی برای معرفی محصولات یا خدمات می باشد که به کمک آن می توانید به افزایش کاربران کمک کنید، زیرا وجود عنصرهای بصری باعث درک بهتر کاربران از فعالیت سازمان شما خواهد شد.

نرخ بازگشت سرمایه با بازاریابی ویدیویی

بازگشت سرمایه ای که از ویدیوی خود دریافت می کنید به چندین عامل بستگی دارد؛ سازماندهی استراتژی محتوا و کیفیت ویدیوهای گرفته شده، از جمله مواردی هستند که در ROI یا همان نرخ بازگشت سرمایه موثر هستند. درست است که تولید ویدیو حرفه ای نیازمند تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای است، اما امروزه فناوری های زیادی وجود دارند که امکان ایجاد ویدیوی سریع با کمترین بودجه را می دهند.

اهمیت ویدیو مارکتینگ

استفاده از ویدیو در پلتفرم های مختلف

بازاریابان در خصوص نحوه استفاده از محتوای ویدیویی گزینه های زیادی دارند، بدین معنی که بعد از مشخص شدن اهداف شرکت شما برای ساخت ویدیو، می توانید آن را در پلتفرم های مختلف منتشر کنید. وبینارها، شبکه های اجتماعی مختلف، سایت ها و … گزینه های خوبی برای انتشار ویدیو می باشند.

معایب بازاریابی ویدیویی

طبق تحقیقات انجام شده، ۳۰ تا ۴۰ درصد از بازاریابان سمت تولید محتوا ویدیویی نمی روند و دلیل آنها ساده نبودن بازاریابی ویدیویی است. از جمله دلایلی که ممکن است باعث گرفتن همچین تصمیمی شود شامل موارد زیر می باشد:

  • وجود مشکلات فنی بیشتر
  • زمانبر بودن تولید محتوا ویدیویی
  • پر هزینه تر بودن محتوای ویدیویی در برابر سایر محتواها

انواع ویدیو در بازاریابی ویدیویی

در بازاریابی ویدیویی با توجه به نیازتان می توانید یکی از انواع مختلف تولید محتوای ویدیویی را انتخاب کنید. در این بخش به معرفی انواع تولید محتوا ویدیویی می پردازیم.

  • ویدیو معرفی برند: همانطور که از نامش پیداست، هدف اصلی این نوع از بازاریابی ویدیویی تنها معرفی برند و آگاهی مخاطبان از فعالیت شما است.
  • ویدیو معرفی محصول: این ویدیو ها بیشتر برای معرفی خدمات یا محصول مورد استفاده قرار می گیرند که در رسانه های مختلف برای تبلیغات منتشر خواهند شد.
  • ویدیو رویدادها: این دست از تولید محتوای ویدیویی برای اطلاع رسانی در خصوص مراسم خاصی که قرار است برگزار شود مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ویدیو آموزشی: آموزش نحوه کار کردن با یک محصول یا خدمات، در این دسته قرار خواهد گرفت.
  • ویدیو مصاحبه های تخصصی: در این نوع از تولید محتوا ویدیویی، اطلاعات فنی در خصوص یک موضوع یا محصول مشخص بین دو نفر رد و بدل می شود و در قالب ویدیو در اختیار افراد قرار می گیرد.
  • ویدیو انیمیشنی یا موشن گرافیک: این دو مورد از محبوبیت بالایی برخوردار اند و بیشتر مردم می توانند با این دست از محتواها ارتباط خوبی برقرار کنند.
  • ویدیوهای موردی و نظرات مشتریان: این نوع از بازاریابی ویدیویی اگرچه در مورد نظرات مشتریان درمورد محصولات یا خدمات است اما می تواند یکی از بهترین راه ها برای تبلیغ محصولات یا خدمات شما باشد؛ همچنین می توانید با  سفارش نریشن و گویندگی، نظرات مشتریان را در قالب یک صدا در اختیار کاربران قرار دهید.

تکنیک های حرفه ای برای موفقیت در ویدیو مارکتینگ

حال که با بازاریابی ویدیویی آشنا شدیم، وقت آن رسیده که برای تولید محتوا ویدیویی اقدام کنید؛ به همین دلیل در این بخش می خواهیم با تکنیک های برتر برای بازاریابی ویدیویی آشنا شویم.

بازاریابی ویدیویی

قانون ۱۰ ثانیه را فراموش نکنید.

طبق تحقیقات انجام گرفته، اکثر مخاطبان در ۱۰ ثانیه اول تصمیم می گیرند ادامه فیلم را ببینند یا خیر؛ به همین دلیل بهتر است محتوای ویدیویی شما به گونه ای باشد که در همان چند ثانیه اول مخاطب را به سمت خودش جذب کند. ویدیو شما باید حس کنجکاوی را در مخاطب ایجاد کند تا برای دیدن ادامه فیلم مشتاق باشد.

ساخت فیلم بر اساس داستان

ایمیل ها و پیامک های تبلیغاتی زیادی که برای افراد ارسال می شوند باعث خستگی آنها شده و همین امر موجب شده تا هنگام مواجه با یک پیام یا ویدیو تبلیغاتی، از آن بگذرند. از جمله پارامترهایی که در تولید محتوای ویدیویی باید در نظر بگیرید این است که ویدیو شما برای مخاطبان خسته کننده نباشد. اکثر فروشگاه ها و شرکت ها برای معرفی محصول یا خدمات خود، از یک داستان کمک می گیرند و در کنار آن به معرفی برند خود می پردازند؛ اینکار هم از خستگی مخاطبان جلوگیری می کند و هم موجب افزایش جذابیت ویدیو شما خواهد شد.

بهینه سازی ویدیو برای جست و جو

یکی از مهمترین کارهایی که بعد از انتشار ویدیو باید انجام دهید، بهینه کردن ویدیو به کمک تگ ها و برچسب های مربوط به حوزه کاری می باشد. به کمک این برچسب ها می توانید مطمئن شوید که ویدیو شما در موتورهای جست و جو آسان تر دیده می شود.

ساخت ویدیوهای آموزشی

همانطور که در بالاتر به آن اشاره کردیم، یکی از انواع محتوای ویدیویی، ساخت ویدیو های آموزشی است. با توجه به بیزینسی که دارید، می توانید به کاربران خود در خصوص محصول یا خدمات مورد نظرتان آموزش دهید. هر چه در این زمینه قوی تر باشید، به عنوان یک متخصص شناخته خواهید شد و می توانید در بازاریابی ویدیویی نیز موفق تر باشید.

جمع بندی

این مطلب توسط تیم تحریریه سرو تدوین شده است. مجموعه سرو، به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مختلف محتوا اعم از محتوای متنی، ویدیویی، صوتی و …، طراحی سایت، سئو و مدیریت شبکه های اجتماعی فعالیت دارد. این مجموعه با کمک کارشناسان خبره، شما را از زمان شروع کسب و کار، تا رسیدن به درآمد ایده آل، در تمامی سطوح دیجیتال مارکتینگ همراهی می کند.

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.