درگاه پرداخت اینترنتی ابزاری برای تجارت الکترونیک

دسترسی سریع:

درگاه پرداخت اینترنتی ابزاری برای تجارت الکترونیک….. ۱

مزایای درگاه پرداخت اینترنتی۲

درگاه پرداخت چیست؟. ۲

آشنایی با انواع درگاه پرداخت اینترنتی۳

درگاه پرداخت مستقیم. ۳

درگاه پرداخت واسط.. ۴

آیا داشتن SSL برای سایت فروشگاهی ضروری است؟. ۴

چه‌طور درگاه پرداخت بگیریم؟. ۵

دریافت درگاه پرداخت مستقیم. ۵

دریافت درگاه پرداخت واسط.. ۵

کارمزد و نحوه‌ی تسویه‌ حساب درگاه پرداخت۶

امکان انتخاب مرجع کسر کارمزد در درگاه‌های واسط.. ۷

اتباع خارجی و درگاه پرداخت۷

اشکال مختلف درگاه پرداخت واسط و کاربردهای آن برای سایت۸

لینک پرداخت و کد QR.. 8

نصب درگاه پرداخت برای سایت های فروشگاهی۹

درگاه پرداخت برای سایت جوملا۹

درگاه پرداخت برای سایت وردپرس با افزونه ووکامرس…. ۱۰

درگاه پرداخت برای افزونه‌ی EDD10

درگاه پرداخت برای افزونه گرویتی فرم. ۱۱

نصب درگاه پرداخت برای وب‌سایت‌های اختصاصی۱۱

 

درگاه پرداخت اینترنتی ابزاری برای تجارت الکترونیک

از دیرباز، تجارت فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرده است. در روزگار ما، تازه‌ترین شکل تجارت، تجارت الکترونیک است که هر روز نیز رو به توسعه و رونق بیش‌تر گام برمی‌دارد. پیشرفت‌ها و نوآوری‌ها در صنعت الکترونیک و گسترش اینترنت به علاوه‌ی مناسبات جهانِ مدرن، موجبات پدیدار شدن تجارت الکترونیک را فراهم آورده‌اند. اکنون در سطح جهان، مصرف‌کنندگان بسیاری ترجیح می‌دهند خریدهای خود را در زمینه‌های مختلف، به کمک سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی انجام بدهند. همین استقبال کاربران نیز برندها و صاحبان کسب و کارهای مختلف را هر روزه بیش از پیش، برآن داشته است تا فعالیت تجاری خود را در عرصه‌ی تجارت الکترونیک نیز پی بگیرند و از قافله‌ی نوینِ دادوستدها عقب نمانند. اما این بستر تازه نیاز به ابزارهای نوینی نیز دارد. در سطوح مختلف برای ورود به تجارت الکترونیک، در کنار بدیهیاتی مانند دسترسی به اینترنت و زیرساخت‌های اینچنینی، یکی از مهم‌ترین الزامات، بهرمندی از روش‌های نوین پرداخت است.

خرید غیرحضوری، پرداخت آنلاین را می‌طلبد. برای برقراری امکان پرداخت آنلاین، صاحبان کسب و کارهای مختلف باید سایت و فروشگاه اینترنتی خود را مجهز به درگاه پرداخت اینترنتی نمایند. اما این درگاه پرداخت اینترنتی چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد؟

مزایای درگاه پرداخت اینترنتی

درگاه پرداخت اینترنتی اصولا در قیاس با روش‌های قدیمی‌تر مانند عملیات کارت به کارت و غیره دارای مزایای برجسته‌ای است. برای نمونه اولین مزیت، سهولت استفاده از درگاه اینترنتی بدون نیاز به مراجعه به بانک و دستگاه ATM  است. آن‌هم به‌صورت غیرحضوری و تنها با کمک یک گوشی هوشمند و یا هر وسیله‌ی دیگری که دسترسی شما را به اینترنت ممکن می‌سازد.

همچنین امنیت بالای تراکنش‌ها در هنگام استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. به علاوه‌ی امنیت و سهولت، مزایای دیگری مانند امکانات جانبی پنل‌ مدیریتی درگاه پرداخت برای صاحبان کسب و کارها، سرعت در انجام تراکنش‌ها، سقف بالای پرداخت تا مبلغ ۵۰ میلیون تومان و قابلیت‌های دیگری مانند امکان تسهیم مبالغ در روند تسویه‌ی کارمندان یک مجموعه، آن‌هم به صورت خودکار و ویژگی‌هایی دیگر، از مزایای متنوع درگاه پرداخت اینترنتی است.

از طرف دیگر این روش نوین پرداخت به دلیل سازکارهای امنیتی، پشتیبانی آنلاین و بهرمندی از فرآیندهای قانونی در هنگام ثبت‌نام و دریافت سرویس، سبب اعتمادسازی در مخاطبان می‌شود و این اعتمادسازی در نهایت به رونق و توسعه‌ی کسب و کارها منتج خواهد شد. در ادامه تلاش می‌کنیم، از زوایای مختلف ویژگی‌ها، سازکارها و انواع درگاه پرداخت را شرح بدهیم.

درگاه پرداخت چیست؟

بهتر است از تعریف رسمی درگاه پرداخت شروع کنیم؛ به طور کلی درگاه پرداخت اینترنتی سرویس مالی نوینی است که در جهت رشد و توسعه‌ی تجارت الکترونیک به صاحبان کسب و کارهای مختلف ارائه می‌شود. سازکار ساده‌ی درگاه پرداخت اینترنتی به این صورت است که مشتری‌ها به کمک یکی از کارت‌های اعتباری خودشان برای خرید غیرحضوری از طریق درگاه پرداخت اقدام می‌کنند. یعنی بعد از این‌که مشتری، گزینه‌ی مورد نظرش را از میان گزینه‌های متنوع موجود بر روی سایت‌‌های فروشگاهی انتخاب نمود، می‌تواند برای پرداخت وجه آن کالا یا خدمات، از درگاه پرداخت اینترنتی که بر روی سایت فروشگاه نصب شده، استفاده کند. همچنین این سرویس مالی، در شکل‌های دیگری مانند لینک پرداخت نیز در اختیار صاحبان کسب و کارهای بدون سایت قرار می‌گیرد.

به هر ترتیب درگاه پرداخت اینترنتی، یک روش نوین برای انجام تراکنش‌های مالی به‌شمار می‌رود که در بستر اینترنت و بیش‌تر در زمینه‌ی خریدهای غیرحضوری مورد استفاده‌ی کاربران است. اگرچه با وجود سرویس کد  QR، اکنون این امکان فراهم شده است تا مشتریان در هنگام خرید حضوری نیز از قابلیت‌های درگاه پرداخت اینترنتی استفاده کنند.

آشنایی با انواع درگاه پرداخت اینترنتی

به طور کلی درگاه پرداخت اینترنتی را در دو گروه دسته‌بندی می‌کنند. گروه اول درگاه پرداخت مستقیم و گروه دوم درگاه پرداخت واسط نام دارد. هر کدام از این انواع ویژگی‌های منحصربفردی دارند و البته تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

درگاه پرداخت مستقیم

درگاه پرداخت مستقیم، همان‌طور ‌که از عنوانش برمی‌آید مستقیما از طرف بانک‌های معتبر کشور و به وسیله‌ی شرکت‌هایی تحت عنوان PSP به صاحبان کسب و کارها ارائه می‌شود. این شرکت‌ها، در واقع فعالان بزرگ حوزه‌ی مالی و بانکی هستند. در حال حاضر ۱۲ شرکت معتبر PSP در ایران وجود دارد که در سایت شاپرک اسامی آن‌ها تایید شده است. فرآیند درخواست و دریافت درگاه پرداخت مستقیم، اصولا مراحلی طولانی برای صاحبان کسب و کارها در پی دارد و همچنین یک‌سری الزامات ویژه‌ی قانونی را از متقاضیان طلب می‌کند. بنابراین بیش‌تر مورد استفاده‌ی برندها و کسب و کارهای بزرگ و شناخته شده قرار می‌گیرد. برای نمونه ارائه‌ی کد مالیاتی و نماد اعتماد الکترونیکی از جمله الزامات قانونی است که برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم، متقاضیان باید در فرآیند دریافت درگاه، به سایت شرکت‌ PSP مورد نظرشان ارائه کنند.

مدت‌زمانی که دریافت درگاه پرداخت مستقیم ممکن است به درازا بکشد، چیزی در حدود ۲ تا ۳ هفته است. تراکنش‌هایی که به کمک درگاه پرداخت مستقیم انجام بشود شامل کارمزدی نخواهد شد اما در کنار این ویژگی، درگاه پرداخت مستقیم از امکانات و قابلیت‌های جانبی خاصی برخوردار نیست. برای نمونه از امکان پشتیبانی آنلاین، امکان گزارشگیری آنی تراکنش‌ها و امکاناتی مانند کیف پول و قابلیت تسهیم و… برخوردار نمی‌باشد.

درگاه پرداخت واسط

درگاه پرداخت واسط درست به عکس درگاه پرداخت مستقیم، مورد توجه و استقبال کسب و کارهای کوچک‌تر قرار می‌گیرد. علت این امر را باید در ویژگی‌های این نوع درگاه پرداخت جستجو کنیم. درگاه پرداخت واسط توسط شرکت‌های پرداخت‌یار مانند شرکت رایان‌پی، به متقاضیان ارائه می‌گردد.

شرکت‌های پرداخت‌یار، در حقیقت میان صاحبان کسب و کارها و بانک‌های طرف قراردادشان، در حکم یک واسطه قرار گرفته و درگاه پرداخت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. درگاه پرداخت واسط در ازای هر تراکنش، کارمزد معینی دریافت می‌کند که البته رقم ناچیزی به‌حساب می‌آید؛ اما در عین‌حال درگاه اینترنتی واسط دارای مزایای متنوعی است که اغلب فعالان در حوزه‌های مختلف تجارت الکترونیک را به سمت خود جذب می‌نماید. برای نمونه فرآیند درخواست و دریافت درگاه پرداخت واسط، مثلا از شرکت رایان پی، تنها حدود ۲ تا ۲۴ ساعت طول خواهد کشید. مراحل کوتاه دریافت درگاه پرداخت واسط و همچنین حذف الزامات و مجوزهای دست‌وپا‌گیری مانند کد مالیاتی و اینماد ( نماد اعتماد الکترونیکی) اولین عامل محبوب‌تر بودن این نوع درگاه پرداخت در میان صاحبان کسب و کارهای مختلف است.

از طرف دیگر درگاه آنلاین واسط دارای ویژگی‌های منحصربفرد و قابلیت‌های جانبی فوق‌العاده‌ای است. برای نمونه امکان پیگیری آنی تراکنش‌ها، برخورداری از پشتیبانی آنلاین، برخورداری از پنل گزارشات تحلیلی و قابلیت‌های دیگری مانند تسهیم و کیف پول، از جمله ویژگی‌های قابل توجه درگاه پرداخت واسط به‌شمار می‌رود.

آیا داشتن SSL برای سایت فروشگاهی ضروری است؟

یکی از پرسش‌های متداولی که معمولا دارندگان فروشگاه‌های اینترنتی هنگام دریافت درگاه پرداخت با آن مواجه می‌شوند، الزام داشتن یا نداشتن SSL برای سایت فروشگاه‌شان است. اما بهتر است ابتدا ببینیم SSL اصولا چیست و چه کارایی دارد! به‌طور کلی برای بالا بردن سطح امنیت داده‌ها و همچنین اطلاعات مشتریان در سایت، از SSL استفاده می‌کنند. سازکار SSL نیز به این صورت است که از طریق رمزگذاری، تبادل اطلاعات را محرمانه می‌کند. داشتن SSL برای سایت‌های فروشگاهی از جهات مختلفی دارای مزایایی می‌باشد. اولین مزیت داشتن این گواهینامه این است که موتور گوگل در رتبه‌بندی‌های خود سایت‌های دارای SSL را ارتقاء می‌بخشد و این برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

اما نقش این پروتکل در فرآیند دریافت درگاه پرداخت چیست؟ برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم، همان‌طور که گفته شد داشتن نماد الکترونیکی یک ضرورت است و داشتن نماد الکترونیکی لزوما بستگی به داشتن SSL برای سایت فروشگاه دارد. با این وصف برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم، داشتن SSL ضروری خواهد بود.

اما از طرف دیگر از آن‌جا که برای دریافت درگاه اینترنتی واسط، نیاز اجباری به داشتن اینماد وجود ندارد، نتیجتاً داشتن SSL برای سایت نیز در فرآیند دریافت درگاه پرداخت واسط ضروری نخواهد بود. ولی چون اطلاعات برگشتی از درگاه پرداخت با این پروتکل انجام می‌شود ممکن است در راه اندازی سایت و درگاه پرداخت با مشکل مواجه شوید.

بنابراین داشتن پروتکل SSL برای سایت ضروری است.

چه‌طور درگاه پرداخت بگیریم؟

همان‌طور که در توضیح درگاه پرداخت مستقیم و واسط اشاره کردیم، برای دریافت هر کدام از انواع درگاه پرداخت اینترنتی، متقاضیان باید مراحلی را طی نمایند. برای دریافت سرویس درگاه پرداخت مستقیم و واسط مراحل منحصربفردی وجود دارد که به آن‌ها اشاره خواهیم نمود.

دریافت درگاه پرداخت مستقیم

هنگام دریافت درگاه مستقیم، شما در واقع با شرکت‌های PSP طرف خواهید شد که مستقیما زیرمجموعه‌ی بانک‌ها به‌شمار می‌روند. برای دریافت درگاه پرداخت از این شرکت‌ها، ابتدا باید تقاضای دریافت درگاه پرداخت را بر روی سایت شرکت PSP مورد نظرتان ثبت کنید. آن‌گاه در گام بعدی باید برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی اقدام کنید؛ همان‌طور که گفتیم دریافت اینماد در فرآیند تقاضای درگاه پرداخت مستقیم امری الزامی است. پس از آن‌که موفق شدید با طی کردن مراحلی در سایت enamad.ir نماد اعتماد دریافت نمایید، باید برای دریافت کد مالیاتی نیز اقدام کنید. آن‌گاه پس از اخذ این دو مجوز مورد نیاز، مجدداً به سایت شرکت PSP مربوطه مراجعه می‌کنید تا مرحله‌ی احراز هویت و تایید مدارک را پشت سر بگذارید. در نهایت نیز اگر مراحل مذکور که عبور از تمام آن‌ها حدود ۲ تا ۳ هفته طول خواهد کشید، به‌طور کامل انجام شود، درگاه پرداخت مستقیم به‌شما تعلق می‌گیرد.

دریافت درگاه پرداخت واسط

به طور کلی مراحل دریافت درگاه پرداخت واسط اصولا به‌صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه‌ی حضوری به بانک‌ها انجام می‌پذیرد. شما باید در گام نخست یکی از شرکت‌های معتبر پرداخت‌یار مانند شرکت پرداخت‌یار رایان‌پی را انتخاب نمایید و پس از مراجعه به سایت شرکت، درخواست دریافت درگاه پرداخت واسط را آن‌جا ثبت کنید. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، برای دریافت درگاه اینترنتی واسط نیازی به اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و در بسیاری موارد حتی نیاز به دریافت کد مالیاتی نیز وجود ندارد یا بصورت اتوماتیک بعد از ثبت نام توسط شرکت پرداخت یار برای شما ایجاد می‌شود؛ از همین‌رو این فرآیند مراحل بسیار ساده‌ و کوتاه‌تری خواهد داشت. در واقع فقط کافی است با مراجعه به سایت و ثبت درخواست و سپس ارائه‌ی مدارک شناسایی از مرحله‌ی احراز هویت عبور کنید. آن‌گاه چنانچه مدارک و هویت‌تان توسط کارشناسان شرکت تایید بشود، طی ۲۴ ساعت درگاه پرداخت واسط در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

کارمزد و نحوه‌ی تسویه‌ حساب درگاه پرداخت

یکی از مباحث مهمی که در زمینه‌ی آشنایی با انواع درگاه پرداخت اینترنتی باید مطرح شود، نحوه‌ی تسویه‌ حساب درگاه‌های پرداخت و کارمزد دریافتی آن‌ها است. سازکار تسویه‌ی درگاه پرداخت واسط به این صورت است که مبلغ پرداخت شده توسط مشتریان، بر مبنای فرآیندهای سیستم شاپرک (پایا) ابتدا به حساب شرکت واسط یعنی شرکت پرداخت‌یار واریز می‌گردد و بعد از آن است که به حساب فروشنده انتقال می‌یابد. اما سازکار درگاه پرداخت مستقیم به این صورت است که پس از واریز مبلغ توسط مشتری مستقیما مبلغ تراکنش انجام شده توسط شاپرک حداقل با فاصله زمانی ۲۴ ساعته به حساب فروشنده واریز می‌شود.

به قاعده تراکنش‌های درگاه پرداخت مستقیم کارمزدی ندارد اما تراکنش‌های انجام شده توسط درگاه پرداخت واسط دارای کارمزد معینی است. برای نمونه شرکت رایان‌پی را به عنوان یکی از شرکت‌های پرداخت‌یار ارائه دهنده‌ی درگاه پرداخت واسط در نظر بگیرید. روال تسویه‌ی این شرکت بر این اساس است که هر روز  پیش از ساعت ۱۱ صبح تسویه حساب تمام تراکنش‌های روز گذشته به‌صورت خودکار انجام می‌شود. برای نمونه اگر تراکنش‌هایی در یک سایت فروشگاهی در روز دوشنبه و در ساعت‌های متفاوت یک ۲۴ ساعت شبانه‌روز انجام شده باشد، در روز کاری بعد، یعنی روز سه‌شنبه تا قبل از ساعت ۱۱ صبح فرآیند تسویه‌ی کل مبلغ تراکنش‌ها انجام خواهد شد. از طرف دیگر تعرفه‌ی خدمات پرداخت و کارمزد تراکنش‌ها در شرکت‌های پرداخت‌یار مانند شرکت رایان‌پی، ۱ درصد تا سقف ۶۰۰۰ تومان در ازای هر تراکنش است. البته گفتنی است که این شرکت در بین تمام ارائه دهندگان خدمات پرداخت منصفانه‌ترین هزینه‌‌ی کارمزد را دریافت می‌نماید.

در درگاه پرداخت مستقیم تسویه حداقل ۲۴ ساعت بعد به حساب شما واریز می‌شود، اما برخی از پرداخت یارها با بانک‌های مد نظر دارای قرارداد مالی هستند و امکان تسویه آنی را نیز فراهم کرده‌اند.

امکان انتخاب مرجع کسر کارمزد در درگاه‌های واسط

پس از آشنایی با نحوه‌ی تسویه‌ حساب در سازکار انواع درگاه پرداخت، و اطلاع از میزان کارمزد تراکنش‌های انجام شده توسط درگاه پرداخت واسط، الزامی به نظر می‌رسد که به یکی از قابلیت‌های درگاه پرداخت واسط در این ارتباط اشاره کنیم. بر اساس این ویژگی که درگاه پرداخت واسط از آن بهرمند است، صاحبان کسب و کارها این امکان را دارند تا مرجع کسر کارمزد را خودشان تعیین نمایند. یعنی صاحبان کسب و کارها می‌توانند با اطلاع قبلی و به کمک پنل مدیریتی درگاه پرداخت واسط، تعیین نمایند که کارمزد تراکنش‌ها از حساب فروشنده کسر گردد یا از حساب مشتری. با توجه به رقم ناچیز کارمزدهای هر تراکنش که پیش‌تر به آن اشاره نمودیم، بعید است که مشتریان سایت‌های فروشگاهی برای پرداخت کارمزد در ازای تراکنش‌هایی که انجام می‌دهند، نارضایتی از خود نشان بدهند. بنابراین صاحبان کسب و کارها می‌توانند فرآیند کسر کارمزدهای هر تراکنش را برای مشتریان فعال نمایند.

اتباع خارجی و درگاه پرداخت

آیا اتباع خارجی نیز می‌توانند از سرویس درگاه پرداخت استفاده کنند؟ این پرسش نیز از جمله پرسش‌های پرتکرار در زمینه‌ی دریافت درگاه پرداخت است. اگرچه در کشور ما اتباع خارجی عموما در این‌گونه موارد با مشکلاتی مواجه بوده‌اند اما در حال حاضر با توجه به تجربیات منفی که از روند اختلال در فعالیت‌های اقتصادی اتباع خارجی نصیب کشور شد، تغییراتی در رویکردهای سیستم بانکی کشور در مواجهه با اتباع پدید آمده است. در واقع اکنون اتباع خارجی می‌توانند با پشت سر گذاشتن مراحلی قانونی از خدمات بانکی متنوعی برخوردار شوند. برای نمونه اتباع خارجی می‌توانند درگاه پرداخت اینترنتی دریافت کنند. اما برای دریافت درگاه اینترنتی توسط اتباع خارجی، باید شرایط ویژه‌ای برقرار باشد. اولاً شخص حقیقی خارجی باید کد فراگیر دریافت کند. کدفراگیر این امکان را به اتباع خارجی می‌دهد که تمام امورات اداری و بانکی را به راحتی و مانند یک شهروند ایرانی انجام دهند. پس از این که شرط اولیه؛ یعنی داشتن کدفراگیر برقرار شد، نوبت به شرایط عمومی و ارائه‌ی مدارک از طرف اتباع خارجی می‌رسد. در ادامه به شرایط عمومی دریافت درگاه پرداخت برای اتباع خارجی اشاره می‌کنیم.

اتباع خارجی متقاضی درگاه پرداخت باید شرایط زیر را داشته باشند:

·       وب‌سایت رسمی و فعال فروشگاهی داشته باشند.

·       نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشند.

·       در یکی از بانک‌های کشور حساب عضو شتاب داشته باشند.

·       دارای مدارک هویتی کاملی باشند.

·       مجوزهای شغلی معتبر را اخذ کرده باشند.

·       قوانین عمومی کشور و همچنین قوانین تجارت الکترونیک در کشور را رعایت کنند.

اشکال مختلف درگاه پرداخت واسط و کاربردهای آن برای سایت

تا به این‌جا با انواع درگاه پرداخت و راه‌های دریافت هر کدام آشنا شده‌اید. اکنون می‌خواهیم اندکی در مورد نحوه‌ی نصب و راه‌اندازی درگاه پرداخت برای وب‌سایت‌های مختلف سخن بگوییم. اصولا درگاه پرداخت مطلوب کسب و کارهایی است که در بستر اینترنت و در فضای تجارت الکترونیک فعالیت دارند. اما در کنار آن، فروشگاه‌های فیزیکی نیز می‌توانند از این سرویس بهره ببرند. به عبارت بهتر هر یک از کسب و کارهایی که محصول و یا خدماتی برای فروش دارند، می‌توانند به عنوان یک روش نوین برای انجام تراکنش‌ها، از درگاه پرداخت استفاده کنند. پیش از آن‌که شرح بدهیم هر کدام از این فروشگاه‌های فیزیکی و یا دیجیتالی چگونه باید از درگاه پرداخت بهره ببرند ابتدا باید اشکال مختلف این سرویس را معرفی کنیم. سرویس درگاه پرداخت واسط در سه شکل درگاه پرداخت، لینک پرداخت و کد QR در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. هر کدام از اشکال این سرویس الکترونیکی، کاربرد ویژه‌ای دارند؛ مثلا درگاه پرداخت مخصوص کسب و کارهایی است که دارای وب‌سایت سفارش کالا و یا خدمات هستند، لینک پرداخت مخصوص کسب و کارهایی است که دارای وب‌سایت نیستند.

لینک پرداخت و کد QR

اگر شما در بستر یکی از شبکه‌های اجتماعی مشغول فعالیت هستید و محصولات خود را از این طریق به فروش می‌رسانید و به عبارتی هنوز کسب و کار خودتان را به یک وب‌سایت فروشگاهی مجهز نکرده‌اید، بهترین گزینه برای استفاده از امکان پرداخت آنلاین، استفاده از لینک پرداخت است. لینک پرداخت در واقع مناسب برای کسب و کارهای بدون سایت می‌باشد و تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های درگاه پرداخت را نیز دارد. شما می‌توانید لینک پرداخت را در قسمت بیو صفحه‌ی تجاری خودتان قرار دهید و یا از طریق پیامک یا ایمیل به دست مشتریان‌تان برسانید. حتا به کمک لینک پرداخت می‌توانید امکان پرداخت در محل را نیز به سازکار کسب و کار خودتان اضافه کنید.

از طرف دیگر کد QR همان‌طور که گفته شد عموما برای کسب و کارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یا دارای فروشگاه فیزیکی هستند و یا فعالیتی مانند پیک‌های موتوری دارند. برای متصل شدن به شبکه‌ی پرداخت آنلاین، کد QR بهترین گزینه برای این کسب و کارها به‌شمار می‌رود. در واقع شما می‌توانید این کد الکترونیکی را به طرق مختلف در اختیار مشتریان‌تان قرار دهید و آن‌ها نیز با اسکن این کد به کمک اسکنر گوشی‌های همراه‌شان، وارد صفحه‌ی پرداخت شده و تراکنش آنلاین انجام می‌دهند.

نصب درگاه پرداخت برای سایت های فروشگاهی

اکنون مجدداً برمی‌گردیم به مبحث درگاه پرداخت برای سایت‌های فروشگاهی و نحوه‌ی نصب و راه‌اندازی آن. به طور کلی سیستم مدیریت محتوا که بستری برای مدیریت سایت می‌باشد، دارای انواع مختلفی است. دو تا محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا وردپرس و جوملا نام دارند. با توجه به ویژگی‌های منحصربفردی که هر کدام از این سیستم‌های نام‌برده دارند، نصب درگاه پرداخت در هر کدام روش متفاوتی را می‌طلبد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

درگاه پرداخت برای سایت جوملا

 جوملا یک سیستم مدیریت محتوا است که به صورت رایگان و متن باز ساخته شده است. در واقع برای استفاده از این سیستم مدیریت محتوا نیاز به پرداخت هزینه وجود ندارد. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که به وب‌سایت رسمی جوملا مراجعه کرده و با دانلود سیستم جوملا و آپلود بر روی هاست مراحل نصب آن را سپری کنید. اما توجه کنید که برای خرید افزونه‌های مختلف جوملا نیاز به پرداخت وجه خواهید داشت. جوملا منطبق با استانداردهای موتورهای جستجو بوده و قابلیت توسعه پذیری آن بسیار بالا می باشد. افزونه پرداخت جوملا از بخش مستندات درگاه پرداخت در دسترس خواهد بود. این افزونه از ویژگی‌های منحصربفردی برخوردار است که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم داشت:

·       قابلیت انجام فرآیندهای پرداخت آنلاین

·       قابلیت دو زبانه بودن، به علاوه‌ی امکان افزودن افزونه‌ها برای زبان‌های دیگر

·       قابلیت نمایش پیام‌ درصورت پرداخت موفق یا هر نوع اختلال در روند تراکنش

·       قابلیت تعیین تنظیمات متنوع بر اساس نمایش فیلدهای گوناگون

·       قابلیت نمایش کد رهگیری و شماره‌ی رسید بعد از انجام تراکنش

·       قابلیت ارائه‌ی گزارش‌های جامع از تمام پرداخت‌ها در شرایط مختلف ( تراکنش‌های در حال انجام، انجام شده، انصرافی و ناموفق )

·       قابلیت ارائه‌ی گزارش از مشخصات افراد پرداخت کننده‌

·       امکان دسته‌بندی تراکنش‌ها بر مبنای مشخصات گوناگون و فیلتر تراکنش‌ها بر اساس شرایط پرداخت تراکنش‌ها

·       قابلیت تنظیم یک متن مناسب برای بالا و پایین ایمیل‌های ارسالی پس از انجام تراکنش موفق.

 

درگاه پرداخت برای سایت وردپرس با افزونه ووکامرس

وردپرس نیز سیستم مدیریت محتوای بسیار محبوب و پرکاربردی است. یکی از پلاگین‌های (افزونه) پرکاربرد در میان کاربران وب‌سایت‌های گوناگونی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنند، پلاگین ووکامرس است. برای نصب یک درگاه بانکی واسط در سایت وردپرس در مرحله‌ی اول باید در مخزن وردپرس پلاگین ووکامرس را نصب و فعال نمایید.

برای اینکه افزونه ووکامرس به درگاه پرداخت متصل شود، نیاز است افزونه درگاه واسط مربوطه شرکت پرداخت‌یار به عنوان مثال درگاه پرداخت رایان پی نیز نصب شود.

سپس باید در قسمت پیشخوان وردپرس منو ووکامرس، به بخش پیکربندی وارد شوید و در آن بخش گزینه‌ی پرداخت را انتخاب کنید. آن‌گاه گزینه‌ی پرداخت امن را انتخاب کرده و بر روی گزینه‌ی مدیریت کلیک می‌کنید.

در مرحله‌ی بعدی باید تنظیمات پایه‌ای مربوط به درگاه پرداخت ووکامرس شامل: عنوان درگاه، توضیحات درگاه و تنظیمات عملیات پرداخت را انجام بدهید. توجه کنید که هنگام انجام این تنظیمات به یک کد مشتری یا API نیاز دارید که پیش‌تر و در فرآیند دریافت درگاه پرداخت این کد نیز در اختیار شما قرار گرفته است. سپس این کد ویژه را در قسمت تنظیمات عملیات پرداخت وارد می‌کنید و در آخر نیز تنظیمات انجام شده را ذخیره می‌کنید. به این صورت درگاه پرداخت در سایت وردپرس نصب و فعال می‌گردد.

درگاه پرداخت برای افزونه‌ی EDD

افزونه‌ی EDD اکنون از جمله پرکاربردترین افزونه‌هایی است که امکان فروش فایل‌های دانلودی در وردپرس را فراهم می‌آورد. این افزونه از زبان فارسی به‌صورت پیش‌فرض پشتیبانی می‌کند و از همین‌رو در میان کاربران ایرانی محبوبیت پیدا کرده است. بنابراین از آن‌جا که این افزونه‌ در واقع یک پلاگین فروشگاه‌ساز است، اغلب طراحان از این افزونه به منظور ایجاد بستری برای فروش فایل‌های دانلودی بهره می‌برند. افزونه‌ی درگاه پرداخت واسط برای edd این امکان را برای کاربر ایجاد می‌کند که به سادگی فایل‌های دانلودی خود را به فروش برساند.

اگر شما به طور تخصصی نیاز به فروش فایل دانلود دارید، از افزونه edd باید در وردپرس بهره بگیرید، چقدر افزونه ووکامرس این امکان را به شما نیز می‌دهد. بعد از نصب افزونه EDD شما نیاز دارید که افزونه درگاه پرداخت مربوط به این افزونه را از شرکت ارائه دهنده خود دریافت کنید و بر روی سایت خود نصب نمایید تا فروش فایل شما به درگاه پرداخت متصل شود.

درگاه پرداخت برای افزونه گرویتی فرم

کاربران وب‌سایت‌های وردپرسی اکنون هوادار پر و پا قرص افزونه‌ی گرویتی فرم هستند. تا آن‌جا که وب سایت راست چین ۴۰۰۰ بار تا کنون این افزونه را فروخته است. این افزونه به کاربر کمک می‌کند انواع فرم‌ها با فیلدهای گوناگون را انتخاب کند و همچنین بتواند ظاهر دلخواه و فرم‌های چند مرحله‌ای و شرطی را بسازد. ساخت فیلدهای پیشرفته، قابلیت ساخت فرم و نمایش آن در زمان بندی‌های گوناگون، امکان ساختن انواع فیلدهای محاسبه‌گر (وزنی، و) و قابلیت اتصال به درگاه پرداخت دلخواه، از دیگر ویژگی‌های این افزونه است. گرویتی به عنوان یکی از بهترین فرم سازهای موجود می تواند ساخت فرم پرداخت و اتصال آن به درگاه پرداخت را برای کاربران امکان‌پذیر کند. در واقع پلاگین قدرتمند گرویتی فرم روشی ساده برای ساخت انواع فرم‌ها به‌شمار می‌رود.

با این وصف مدیران وب‌سایت‌های وردپرسی می‌توانند با نصب و راه‌اندازی پلاگین گرویتی فرم به سادگی فرم پرداخت مطلوب خود را بسازند. در نهایت نیز ساخت فرم پرداخت و اتصال آن به درگاه پرداخت در گرویتی فرم کار بسیار ساده‌ای است که با کشیدن و انتقال فیلد مورد نظر به صفحه فرم و بدون نیاز به یک خط کدنویسی انجام می‌شود.

برای اتصال گرویتی فرم به درگاه اینترنتی نیاز است که افزونه درگاه پرداخت مربوط به آن را نیز از شرکت پرداخت‌یار دریافت و نصب کنید تا قابلیت درگاه پرداخت به افزونه گرویتی نیز اضافه گردد.

 نصب درگاه پرداخت برای وب‌سایت‌های اختصاصی

سایت  php

بسیاری از سایت‌های موجود که امکانات ویژه‌ای دارند با زبان برنامه نویسی PHP برنامه نویسی و پیاده سازی شده‌اند، برای اینکه سایت‌های اختصاصی را به درگاه پرداخت متصل نمایید، نیاز است بعد از دریافت درگاه پرداخت، با استفاده از API شرکت ارائه دهنده، درگاه پرداخت را در سایت پیاده سازی نمایید.

سایت شرکت‌های ارائه دهنده‌ی درگاه پرداخت، دارای بخشی با عنوان آزمایشگاه یا نمونه کد هستند که برای تسهیل پیاده سازی API می‌توانید از آنها استفاده نمایید تا فرایند اتصال درگاه پرداخت را تسریع نماید.

سایت  ASP

به منظور نصب درگاه پرداخت به سایت ASP که با زبان برنامه‌نویسی .net نوشته شده، باز هم شرکت‌های پرداخت‌یار ابتدا در فرآیند ثبت‌نام، API   مورد نیاز را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. در این API نحوه‌ی استفاده و اتصال درگاه به سایت معین شده است. در حقیقت برای ایجاد زبان مشترکی میان سایت شما و سرور ارائه دهنده‌ی خدمات پرداخت به این API نیاز خواهید داشت. از طرفی سایت‌های ASP اصولا برای این‌که به درگاه پرداخت متصل شوند به توسعه‌ی وب‌سایت و برنامه‌نویسی احتیاج دارند. زیرا در این نوع سایت‌های اختصاصی امکان اتصال به درگاه از طریق افزونه‌ها وجود ندارد. بنابراین برای انجام فرآیند پیاده سازی درگاه پرداخت در سایت ASP به طور حتم باید از متخصصین برنامه‌نویسی کمک بگیرید. 

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.