خواص گرده گل برای زنان و نحوه مصرف آن

گرده گل از قدیمی ترین و پرمصرف ترین منابع غذایی از گذشته تا به امروز است. این غذاها از ترکیباتی با ارزش غذایی بالا تشکیل شده اند. در این مقاله به بخشی از خواص گرده گل برای زنان و فواید گرده گل اشاره نموده ایم. گرده گل به عنوان یک ماده مغذی که قدرت می بخشد و عملکرد را بهبود می بخشد، با ویتامین ها و اسیدهای آمینه فراوان یکی از موثرترین مکمل های غذایی است. مشخص شده است که گرده گل که مصرف آن توسط متخصصان توصیه می شود در درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کند.

جمع آوری گرده گل

زنبور عسل، گرده گل و ماده چسبناک اگلوتینات را برای پر کردن سبد گرده با استفاده از پاهای عقب خود جمع‌آوری می‌کند تا گرده گل زنبور عسل بسازد. این فرآیند شامل مرطوب‌سازی گل‌ها بوسیله ترشحات دهانی زبان است و شکل‌گیری حبه گرده گل و چسبیدن آن به سبدهای ویژه را میسر می‌سازد.

زنبورداران از تله‌های گرده گل در ورودی کندوها، جهت جمع‌آوری گرده گل خام استفاده می‌کنند، که جمع‌آوری گرده زنبور برای کاربردهای تجاری احتمالی را آسان‌تر می‌کند. ترکیبات مغذی مختلف گرده گل، باعث ایجاد خواص درمانی ارزشمند متفاوتی می‌شوند. گرده گل از زمان‌های قدیم، بطور گسترده به عنوان عامل بالقوه برای کاربردهای درمانی یا تغذیه‌ای شناخته می‌شود. تحقیقات پیشین نشان می‌دهند که زنان دوران باستان که آن را در رژیم غذایی خود گنجانده بودند، سالم، زیبا و قوی باقی مانده‌اند.

لازم است بدانید که برای جمع آوری حدود یک قاشق چای خوری گرده گل، یک زنبور عسل به مدت روزانه هشت ساعت در طول یک ماه کار زحمت می کشد. پودر گرده گل بیش از دو میلیون دانه گرده گل دارد و یک قاشق چای خوری آن حاوی بیش از دو میلیارد و نیم دانه گرده گل است.

 

بررسی خواص گرده گل برای زنان

خواص گرده گل برای زنان

فواید اصلی گرده گل را می توان به شرح زیر برشمرد:

خواص گرده گل برای زنان در دوران یائسگی

تحقیقات نشان می دهند که زنانی که در این دوران از گرده گل استفاده می کنند گرگرفتگی کمتری را تجربه می کنند. با خاصیت آنتی اکسیدانی در ساختار خود به بدن کمک می کند تا سرحال بماند و بازسازی شود. به عنوان منبع موثر آنتی اکسیدان ها نشان داده شده است. از سلامت پوست محافظت می کند.

با داشتن ویتامین ها و اسیدهای آمینه از پوست محافظت می کند و به بازسازی سلول ها کمک می کند. ایمنی را تقویت می کند. با ویژگی آنتی بیوتیکی خود، به سیستم ایمنی اجازه می دهد تا از میکروب ها پاک شود. از سیستم گوارش محافظت می کند و به عملکرد سالم دستگاه گوارش کمک می کند. گرده زنبور عسل منبع غنی از آنزیم ها است.

تسکین دردها

از خواص گرده گل برای زنان این است که درد را کاهش می دهد. یک مطالعه نشان داد که گرده گل خواص ضد التهابی قابل توجهی دارد. علاوه بر این، تحقیقات بیشتر نشان داده است که گرده زنبور عسل می تواند در بهبود زخم ها، تسکین علائم یائسگی و حتی کاهش علائم مولتیپل اسکلروزیس مفید باشد. تحقیقات بیشتری باید انجام شود، اما ۱۰۰٪ بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بهبود بالینی داشتند و تقریباً ۷۳٪ از بیماران دارای معلولیت توانستند به سرکار و زندگی عادی خود بازگردند.

کمک به درمان آلرژی

عسل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که می تواند به مبارزه با عفونت ها کمک کند، اما هیچ مدرک علمی مبنی بر کمک به آلرژی های فصلی وجود ندارد. اما یک مطالعه می گوید که می تواند به درمان آلرژی های فصلی کمک کند، اما همچنین می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد و حتی باعث آنافیلاکسی شود. بهتر است بدون مشورت پزشک از آن استفاده نکنید.

خواص گرده گل برای زنان

تقویت سیستم ایمنی بدن

خواص گرده گل برای بانوان و همچنین برای محافظت از بدن انسان زیاد است. البته به شرطی که گرده گل طبیعی خرید کرده باشید و محصول تهیه شده ناخالصی نداشته باشد. نتایج تحقیقات نیز این خواص را تایید می کند. گرده به بدن قدرت می دهد و بدن را در برابر خستگی مقاوم می کند، ساختار ماهیچه ها را تقویت می کند، عملکرد را افزایش می دهد. با خواص آنتی اکسیدانی خود اثرات پیری را به تاخیر می اندازد. به درمان تحریکات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس کمک می کند.

اکثر متخصصان نظرات متفاوتی در مورد مصرف مکمل های گیاهی مانند گرده گل برای زنان باردار و شیرده دارند. بحث های زیادی در مورد بی خطر بودن گرده گل برای مادر و نوزاد متولد نشده اش وجود دارد. برخی از زنانی که در دوران بارداری از مکمل های گرده گل استفاده کردند هیچ عارضه جانبی را گزارش نکردند، در حالی که برخی دیگر عارضه هایی را گزارش کردند.

در چنین مطالعاتی باید شرایطی مانند عادت سیگار کشیدن مادر را نیز در نظر گرفت و دامنه مطالعات در مورد غذاهای کمکی را گسترش داد. در برخی از مطالعات نشان داده شده است که مادرانی که در سه ماه آخر بارداری خود از گرده گل استفاده کرده اند نوزادان پس از تولد دچار آسم شده اند.

چه کسانی نمی توانند از گرده استفاده کنند؟

مضرات گرده گل برای زنان

خواص گرده گل برای خانم ها همیشه خوب نیست و در مراحلی از زندگی نباید از گرده استفاده کرد مثلا:

زنان باردار

احتمالاً مصرف گرده گل در دوران بارداری ایمن نیست. ممکن است نگرانی هایی وجود داشته باشد. گرده گل ممکن است انقباض رحم را تحریک کرده و حاملگی را تهدید کند.

مادران شیرده

مادران شیرده باید در این دوره از مصرف گرده گل ممانعت کنند. زیرا هنوز اطلاعات کافی در مورد چگونگی تأثیر گرده گل بر روی نوزاد وجود ندارد.

کسانی که به گرده و سایر محصولات زنبور عسل واکنش های آلرژیک دارند

مصرف مکمل های گرده گل مشکلات جدی آلرژیک در افرادی که به گرده آلرژی دارند، ایجاد می کند. علائم معمولاً خارش، تورم، تنگی نفس و احساس سرگیجه است. گرده زنبور عسل مکمل مفیدی برای مبتلایان به بیماری های کبدی و کلیوی نیست. می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند.

مهم است که به یاد داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه ۱۰۰٪ ایمن نیستند و میزان مصرف آنها مهم است. حتماً دستورالعمل های روی برچسب محصول را دنبال کنید و همیشه قبل از استفاده با داروساز، پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.