خطر مسدود شدن دارایی‌ کاربران صرافی های ارز دیجیتال ایرانی چقدر جدی است؟

اگر در دنیای ارزهای دیجیتال معامله می‌کنید یا قصد دارید به این عرصه وارد شوید‌، قطعاً گذرتان به مسیر مارکت‌های ارز دیجیتال برای بررسی نمودار قیمت و خرید و فروش رمزارزها و همچنین خرید تتر خواهد افتاد. دراین‌میان، خبرهای زیادی به‌گوش می‌رسد که ممکن است خطر مسدودشدن دارایی کاربران فعال در صرافی های رمز ارز ایرانی وجود داشته باشد. در این مطلب، دلیل اصلی این مسئله و راه عبور از این محدودیت را بررسی می‌کنیم.

امنیت در صرافی های ایرانی  و رسالت بلاک چین 

دنیای ارزهای دیجیتال از بدو پیدایش، با هدف ایجاد اکوسیستمی غیرمتمرکز شروع به‌کار کرد. در‌واقع، این دنیای غیرمتمرکز حاصل فلسفه تکنولوژی بلاک چین است که علاوه‌بر حوزه رمز ارزها، بر پیشرفت سایر صنایع نیز تأثیر بسزایی گذاشته است. با‌این‌حال آن‌طور‌که پیداست، این حوزه هنوز آن‌چنان که باید و شاید در انجام رسالتش، یعنی تمرکززدایی، موفق نبوده است؛ زیرا مشاهده می‌شود محدودیت‌هایی که نهاد یا دولتی اِعمال می‌کند، روی فعالیت دیگران تأثیرگذار است. مصداق بارز این موضوع نیز، تحریم و محدودیتی است که امکان دارد سبب مسدودشدن دارایی‌های رمز ارزی ایرانیان شود.

تحریمهای ناعادلانه (OFAC)، مسدودکردن دارایی ایرانیان

ایران و ایرانیان سال‌هاست که با موج عظیم و مستمر تحریم‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. در سال‌های اخیر، شدت و تأثیر این تحریم‌ها بیشتر حس می‌شود، تا جایی که اثر محدودیت‌های OFAC و سایر نهادهای بین‌المللی نیز مزید بر علت شده و عامل اصلی مسدودشدن دارایی‌های دیجیتال ایرانیان محسوب می‌شوند.

OFAC چیست؟

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (Office for Foreign Assets Control) که به‌اختصار OFAC نیز نامیده می‌شود، از زیرمجموعه‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا و عامل اصلی اجرایی‌کردن تحریم‌های تعریف‌شده دولت آمریکا یا سایر نهادهای بین‌المللی است. OFAC با همکاریِ دولت آمریکا چنین تحریم‌هایی را اعمال می‌کند. این نهاد برای اجرایی‌کردن تحریم‌ها و محدودیت‌های مدنظرش چند روش دارد. برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • تغییر در تعرفه تجارت با کشورها
  • محدود یا ممنوع کردن معامله و تجارت با افراد یا نهادها یا کشورها
  • محدود یا ممنوع کردن امکان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در دیگر کشورها

همین رویکرد باعث شده است که نهادهای متمرکز فعال در صنعت کریپتوکارنسی، مجبور شوند از این استراتژی OFAC تمکین کنند.

به‌تازگی، وب‌سایت Chainalysis.com گزارشی با عنوان The 2022 Crypto Crime Report منتشر کرده است. با مطالعه این گزارش، متوجه خواهید شد که مقیاس این تحریم‌ها گسترده است و بدون رعایت‌کردن نکاتی مهم که در‌ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، امکان مسدودشدن دارایی‌های دیجیتال برای ایرانیان بی‌شک وجود خواهد داشت.

جزئیات این محدودیتها برای ایرانیان

در گزارش وب‌سایت Chainalysis.com، صراحتاً از ایران و مارکت‌های رمز ارز ایرانی نام برده و فعالیت‌های این مارکت‌ها و کاربرانشان درزمره فعالیت‌های مجرمانه، آن‌هم به‌دلیل دور‌زدن تحریم‌ها در نظر گرفته شده است. درست است که این منطق عادلانه نیست؛ اما حقیقتی است که علیه ایرانیان وجود دارد. با‌این‌حال، این پرسش مطرح می‌شود که راه منطقی ایرانیان برای دوری از این محدودیت‌ها و خطر از‌دست‌دادن دارایی‌شان چیست؟

آیا سرمایهگذاران ایرانی فعال در مارکتهای ایرانی باید با ریسک مسدودشدن داراییشان فعالیت کنند؟

در پاسخ به این پرسش‌، باید گفت که قطعاً راهی وجود دارد و هیچ‌یک از سرمایه‌گذاران ایرانی مجبور نیستند که به خطر ازدست‌دادن دارایی‌شان برای فعالیت در حوزه رمز ارزها تن بدهند. با‌‌توجه‌‌به گزارش وب‌سایت Chainalysis.com و جدی‌بودن تحریم‌ها، امکان رهگیری و شناسایی و مسدود شدن دارایی کاربران فعال در مارکت‌های ارز دیجیتال ایرانی وجود دارد.

درحال‌حاضر، تنها راه موجود برای مقابله با این مشکل‌، آن است که اگر قصد دارید در این صنعت فعالیت کنید، از پلتفرم‌هایی بهره ببرید که زیرساختی برای ارائه کیف‌پول با آدرس‌های متغیر را داشته باشند. این مزیت در هر پلتفرم باعث می‌شود که امکان شناسایی پلتفرم مبدأ یا مقصد وجود نداشته باشد و درنهایت، امنیت در ارز دیجیتال دارایی‌تان تضمین شود. از‌جمله این پلتفرم‌ها می‌توان به تترلند (www.tetherland.com) اشاره کرد که علاوه‌بر سرویس‌هایی مانند تسویه آنی تتر و پشتیبانی ۲۴ساعته در ۷ روز هفته و احراز هویت ۱۰دقیقه‌ای، با استفاده از کیفپولهای متغیر، در این شرایط امنیت معاملاتتان را تضمین میکند.

منبع: بلاگ تترلند

4.9/5 - (7 امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.