بنیاد وکلا | نسل جدید ارائه خدمات حقوقی و قضایی

بیش از ۱۷ میلیون پرونده گزارش رسمی قوه قضاییه است. مشکلات و درگیری‌هایی که بین مردم تمامی ندارد. از طرفی ساختار یافته نبودن فعالیت‌ها و خدمات قابل ارائه توسط وکلا جای بحث جدی دارد.

در این میان بنیاد وکلا با ادبیات و رویکردی متفاوت به نیازهای جامعه حقوقی (وکلا) و جامعه مردمی و در نهایت تعامل با دستگاه قضاء قصد دارد استانداردی ایجاد کند.

ضریب استفاده کمتر از ۱۵ درصدی مردم از خدمات متخصصین حقوقی خود گواه این امر مهم است. (این آمار توسط نظرسنجی بین ۱۰ هزار نفر به دست آمده)

استاندارد سازی فرایند‌های حقوقی

بنیاد وکلا تلاش کرده تا با ایجاد الگوهای استاندارد و کاربردی بین مردم ادبیات جدیدی برای گفتگو مردم و متخصصین حقوقی ایجاد کند. چرا که زبان مشترک جهت ارائه و دریافت خدمت حقوقی امری مهم است. در تحقیقات و بررسی‌های میدانی بلند مدت انجام گرفته این نکته مهم‌ترین و تاثیرگذارترین علت عدم استفاده مردم از خدمات حقوقی ارائه شده توسط متخصصین مشخص شده.

شفافیت در هزینه‌ها و نحوه ارائه خدمات

پس از استاندارد سازی و قالب پذیری خدمات حقوقی حال نوبت می‌رسد به شفافیت در تعرفه‌های ارائه خدمات. برای اطمینان بیشتر مردم جهت استفاده از خدمات حقوقی، باید به آنها رویه‌ها و فرایندهای کاری را توضیح داد. شاید بسیاری از متخصصین معتقد به ساختاریافته شدن خدمات در چارچوب مشخص نباشند اما بنیاد وکلا با بررسی و تجربه‌های گوناگون به این هدف مهم رسیده. حال هر خدمت حقوقی قیمت و شرایط مشخص دارد.

استفاده از تکنولوژی جهت تسهیل در ارائه خدمات

در بنیاد وکلا استفاده از تکنولوژی و ابزارهای فناوری اطلاعات رویکردی متفاوت دارد.

طراحی پیام‌رسان تخصصی با امکان مدیریت همه خدمات حقوقی و قضایی امکانی کارآمد برای ارائه و مدیریت تعامل در خدمات بین وکیل و موکل است.

طراحی معماری بومی شده خدمات حقوقی و قضایی

در بنیاد وکلا کلیه خدمات حقوقی جریان ارائه منحصر به فرد خود را دارند.

همه متخصصین از هر کجای ایران می‌توانند خدمات و محصولات مرتبط با تخصص و تجربه خود را ایجاد کنند.

در این میان هر کسی خواهد توانست با هر نیازی در هر موضوعی به خدمت مورد نظر خود دست پیدا کند.

بنیاد وکلا٬ تسهیل دهنده خدمات حقوقی و قضایی

معماری اطلاعات

بیش از ۳۰ هزار کلمه کلیدی و موضوع در بنیاد وکلا ایجاد شده است. این تعداد توصیفگر بر اساس پاسخگویی به صدها هزار پرسش حقوقی گرداوری شده است.

نگاه بنیاد وکلا طراحی یک سیستم جامع اطلاعاتی یکپارچه و کاملا بومی شده با موضوع حقوقی و قضایی است.

از ارتباط یک پرسش حقوقی ساده به یک راهکار سریع برای کشف خواسته٬ تا محتوایی که باعث آگاهی می‌شود. همه و همه نیازمند ارتباطات و اشتراکات اطلاعاتی هستند.

در بنیاد وکلا حتی یک نقطه بی هدف نگهداری نمی‌شود.

هوش مصنوعی و سیستم‌های ریکامندر (توصیه‌گر)

بنیاد وکلا با بکارگیری میلیون‌ها رکورد اطلاعاتی موثر در حوزه حقوقی و قضایی قصد دارد تا بر اساس رفتار یک کاربر دقیقا راه حل نهایی مشکل وی را پیشنهاد کند.

رفتار شناسی٬ تجمیع اطلاعات٬ قوانین تصمیم‌گیری و دیگر موارد در این سیستم رفته رفته در حال بالغ تر شدن است.

ارزیابی هوشمند (کشف خواسته)

بنیاد وکلا قصد ارائه راهکارهای عملی و نوین را دارد. یکی از مشکلات اساسی مردم کشف مشکلات و خواسته‌های آنهاست.

بنیاد وکلا در بیش از ۲۰۰ موضوع پرکاربرد مورد استفاده مردم قادر به کشف خواسته و تعیین مسیر قطعی برای رسیدن به وضعیت مطلوب در نتیجه نهایی مشکلاتشان است.

برای هرچه کمتر شدن خطاها و بکارگیری نیروی متخصص (وکیل) جهت رونق در بازار و تضمین کیفیت فرآیند این بخش وکلا و متخصصین حقوقی بصورت مستقیم و مستمر با مردم در ارتباط بوده و آنها را در مسیرهای استاندارد و مشخص تعریف شده در بنیاد وکلا که رویه ثابتی پیدا کرده است هدایت می‌کنند. همچنین مشاوره حقوقی از جمله خدماتی است که بلافاصله پس از کشف خواسته به متقاضیان خدمات ارائه می‌شود.

تعامل با سازمان‌ها٬ نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی

بنیاد وکلا به عنوان یک نهاد کاملا خصوصی در جهت تسهیل در دستیابی خدمات حقوقی و قضایی برای مردم برنامه‌ها و ایده‌های اجرا شده مختلفی دارد.

تعامل با کانون وکلای دادگستری و مرکز مشاوران قوه قضائیه

از یکپارچه سازی شکایات و داوری فی‌مابین وکیل و موکل در کانون‌های وکلای دادگستری و مرکز مشاوران قوه قضائیه که کلیه سوابق کاری و اجرایی یک وکیل با موکل را در بر میگیرد٬ اقدام بسیار مهمی در جهت نظارت عملکرد و کنترل کیفیت متخصصین است.

بر اساس تجربه همیشه کمبود مدارک و یا ادله در شکایات بین وکیل و موکل مشکلات بسیاری را برای وکلا رقم زده است. بنیاد وکلا بستری جهت نگهداری و مدیریت تعاملات است.

تعامل با قوه قضائیه

درصد قابل توجهی از دادخواست‌ها و شکوائیه‌ها بدون حضور مردم هم قابل انجام است. دفاتر خدمات قضائی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند اما کافی نیست.

بنیاد وکلا بر این عقیده است٬ که فرایند کشف خواسته و انتخاب یک وکیل اصلح در بستر بنیاد انجام می‌‌شود. حال برای ادامه فرایند ثبت دادخواست٬ شکوائیه٬ لایحه و یا اظهارنامه٬ اگر بستر ارتباطی با سامانه‌ای مانند (سخا) صورت گیرد سرعت و کیفیت نظارت بر خدمات برای وکلا و مردم بسیار موثرتر خواهد بود.

اطلاع رسانی و فرهنگ سازی عمومی

میلیون‌ها کاربر در ماه از بنیاد وکلا دیدن می‌کنند.

مقالات موثر و کاربری تولیدی توسط وکلا و متخصصین حقوقی باعث آگاهی مردم شده است.

محتوای تولیدی در بنیاد وکلا دقیقا بر اساس نیازها و مشکلات روز مردم است که به دنبال آنها هستند. آگاهی مردم از حق و حقوق خود باعث با کیفیت تر شدن روابط و تعاملات در جامعه می‌شود.

چشم انداز بنیاد وکلا

بنیاد وکلا معتقد است بهداشت روابط فردی و اجتماعی افراد باعث سلامت روان و تعاملات همه افراد در جامعه می‌شود.

از اصلاح رویه‌ها٬ اطلاع رسانی٬ استفاده از تکنولوژی و زیرساخت‌های موثر فناوری اطلاعات٬ یکپارچه سازی زنجیره‌های سازمانی خدمات٬ همه و همه باعث کمتر شدن هزینه و صرفه جویی در زمان می‌شود.

بنیاد وکلا تلاش می‌کند با نگاهی نو فاصله‌های خالی روابط و مشکلات هر قشر را با محوریت و موضوع حقوقی مرتفع سازد.

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.