تفاوت تیپ ۳ و تیپ ۴ مزدا ۳ نیو

مزدا ۳ خودرویی ژاپنی است که از سال ۱۳۸۹ به لطف شرکت بهمن موتور مونتاژ و روانه بازارهای داخلی شد. خودرویی که از نسل اول خود خریداران زیادی را به خود جذب کرده و بازار فروش پررونقی را رقم زد. نسل دوم این خودرو با نام مزدا ۳ نیو در ۴ تیپ وارد بازار شد. در ابتدای کار تیپ ۳ این خودرو به‌عنوان مدل فول آپشن و تیپ ۱ به‌عنوان مدل پایه به ایرانیان فروخته شد. پس از مدتی تیپ ۲ با امکانات میانی دو تیپ قبلی نیز به جمع برادران خود افزوده‌شده و بازار را گرم‌تر ساخت. تیپ ۴ این خودرو آخرین نسل از مزدا ۳ نیو است که در بازار ایران وجود دارد و از سال پیش یعنی سال ۱۳۹۸ شاهد توقف عرضه این خودرو هستیم. در این مقاله به مقایسه دو تیپ ۳ و ۴ مزدا ۳ نیو می‌پردازیم که در حال حاضر بازار داغ‌تری را نسبت به سایر برادران خود تجربه می‌کنند.

مقایسه طراحی مزدا ۳ نیو

ازنظر طراحی خارجی نمی‌توان تفاوت چندانی را میان این دو تیپ بررسی کرد. تیپ ۴ مزدا ۳ نیو، نسخه فیس‌لیفت تیپ ۳ است که شاهد تغییراتی در سپر، مه‌شکن‌ها، هواکش‌ها و چراغ شور بوده است. در نمای جلویی این دو خودرو تنها شاهد تغییرات اندازه‌ای هستیم به‌جز اینکه مه‌شکن‌های مربعی به دایره‌ای تبدیل‌شده‌اند. در نمای کناری خواهیم دید که رینگ‌های ۷ شاخه به ۵ شاخه دوبل بدل گشته و تغییراتی در خطوط بدنه مشاهده نمی‌شود. اگر از عقب به این دو تیپ نگاه کنید متوجه خواهید شد که مزدا ۳ تیپ ۴ دارای چراغ‌های عقب یک رنگ و مه‌شکن‌های درون سپر است. شرکت بهمن موتور از سال ۹۵ در حدود ۴ سانت به ارتفاع مزدا ۳ تیپ ۴ افزود تا از برخورد کف خودرو با ناهمواری‌های جاده جلوگیری کند.

در داخل مزدا ۳ تیپ ۴ شاهد فضایی به‌روزتر و اسپرت‌تر خواهید بود. حذف رنگ‌های قرمز نمایشگر پشت فرمان، به‌کارگیری تونالیته رنگ مشکی در کنسول، دسته‌دنده کوتاه‌تر با ظاهر متفاوت و هماهنگی بیشتر در جذابیت طراحی داخلی تیپ ۴ بی‌تاثیر نبوده است. به‌هرحال در هر دو خودرو شاهد فضایی باز و راحت برای سرنشینان، صندلی‌های مناسب و راحت و دسترسی راحت به دکمه‌های کنترلی برای همه سرنشینان خواهیم بود.

مقایسه امکانات رفاهی و آپشن‌ها

در مزدا ۳ نیو تیپ ۳ شاهد استفاده از صندلی‌های چرمی مجهز به گرم‌کن قابل تنظیم در ۵ حالت مختلف، تهویه مطبوع دوگانه و خودکار، تنظیم ارتفاع خودکار نور چراغ‌ها، گردش نور در پیچ‌ها متناسب با زاویه گرفتن چرخ‌ها، چراغ شور جلو، پدال شیفتر، سیستم صوتی و تصویری مجهز، ورود و استارت بدون کلید، کامپیوتر سفری، کلیدهای کنترلی بر روی فرمان، سانروف دو حالته، استراحتگاه دست قابل تنظیم برای راننده، روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها و تنظیم نور صفحه کیلومتر به‌عنوان امکانات رفاهی هستیم.

در تیپ ۴ این خودرو نیز امکانات مشابهی برای رفاه سرنشینان در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه این خودرو نمونه فیس‌لیفت تیپ ۳ است، انتظار می‌رود که امکانات رفاهی اضافه‌تری داشته باشد. سازندگان ژاپنی این انتظار را برآورده کرده و امکاناتی نظیر صندلی برقی، آینه وسط کرومیک، آینه‌های جانبی برقی و تاشو مجهز به گرم‌کن، قطع کن شیشه‌بالابر و نویگیشن را به این تیپ جدید افزوده‌اند.

مقایسه مشخصات فنی 

مطابق رسم خودروهای فیس‌لیفت تغییراتی در بخش فنی این خودرو انجام نشده است. درواقع هدف از عرضه فیس‌لیفت یک خودرو ایجاد تغییر در طراحی داخلی و خارجی و نیز امکانات رفاهی آن است. خودروی مزدا ۳ تیپ ۴ نیز با همین هدف ارائه شده است. بنابراین در بخش فنی هر دو خودرو پیشرانه‌ای ۴ سیلندر و خطی با حجم ۲۰۰۰ سی‌سی در نظر گرفته شده است. قدرت تولید توسط این موتور برابر با ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور آن ۱۸۷ نیوتن متر است. گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک در این خودروها به کمک سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو، در مدت‌زمان ۱۰٫۴ ثانیه مزدا ۳ نیو را از شتاب صفر به شتاب صد می‌رساند. حداکثر سرعتی که می‌توانید با این خودروها برانید ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷٫۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

مقایسه ایمنی مزدا ۳ نیو در دو تیپ

با قرار گرفتن اسم ژاپن بر روی یک خودرو باید خیالتان از بابت ایمنی آن راحت باشد. کسب ۵ ستاره ایمنی در تست معتبر موسسه N-cap اروپا برای مزدا ۳ نیو تیپ ۳ مهر تاییدی بر این مسئله است. ابن نکته قابل‌ذکر است که به‌جز اضافه شدن دوربین دید عقب در میان این دو تیپ مزدا ۳ نیو تفاوتی ازنظر ایمنی و تجهیزات آن دیده نمی‌شود چراکه از سال ۹۱ تاکنون هیچ تجدیدنظری در بخش ایمنی این خودرو نشده است. البته با بررسی نتایج تست‌های ایمنی و مقایسه تجهیزات ایمنی مزدا ۳ نیو با دیگر رقبا می‌توان آن را خودرویی ایمن دانست.

قفل مرکزی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، قفل دوبله، کمربند ایمنی پیش کشنده، پشت سر فعال صندلی‌های جلو، ۶ کیسه هوای راننده، سرنشین، پرده‌ای و جانبی، کروز کنترل، کنترل پایداری و ترمزهای مجهز به ABS، EBD و EBA ازجمله امکاناتی است که برای حفظ ایمنی سرنشینان در نظر گرفته شده است.

جمع‌بندی

در گروه سدان‌های کامپکت، مزدا ۳ نیو تیپ ۳ و ۴ خوش درخشیده‌اند. هرچند که هنوز راه درازی برای رقابت با سدان‌های وارداتی دارند اما قیمت مناسب‌تر آن‌ها خریداران بیشتری را به سمت خرید این دو خودرو جذب می‌کند. امکانات رفاهی و ایمنی این خودروها در مقایسه با رقبا چندان قابل‌توجه نیست اما در بخش فنی، طراحی داخلی و خارجی، هماهنگی گیربکس و موتور و فرمان‌پذیری و سیستم تعلیق حرف‌هایی برای گفتن دارند.

حتما با خواندن مطلب فوق متوجه شده‌اید که تفاوت این دو تیپ مزدا ۳ نیو تنها در مشخصات ظاهری، طراحی فضای کابین و امکانات رفاهی آن‌هاست. بدون شک مزدا ۳ نیو تیپ ۴ به دلیل اینکه فیس‌لیفتی جوان‌تر از تیپ ۳ است، ظاهر جوان‌پسندتر و امکانات بیشتری دارد. هرچند که تفاوتی در بخش ایمنی و فنی این دو خودرو مشاهده نمی‌شود. ازنظر قیمتی نیز تفاوت چندانی میان این دو تیپ مشاهده نمی‌شود. پس از اعمال تحریم‌ها مدل صفر این خودروها در دسترس نیست اما مدل‌های کارکرده آن‌ها با قیمت خوبی به فروش می‌رسد. هرچند که با توجه به قیمت تمام‌شده و وجود رقبایی نظیر سراتو و اکسنت، ممکن است بسیاری از خریداران خرید خودروی وارداتی را به خودروی مونتاژی هم‌قیمت ترجیح دهند.

از صفحه مزدا ۳ نیو به آدرس https://www.hamrah-mechanic.com/carprice/mazda/3newbahmangroup/ می‌توانید مشخصات فنی، ویژگی‌ها، جزییات و تصاویر مزدا ۳ جدید را ببینید.

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.