با شرایط تحصیل در کالج های کانادا آشنا شویم

خیلی از دانشجویان علاقه مند به تحصیل در کانادا ، تحصیل در کالج های کانادا را به تحصیل در دانشگاههای کانادا ترجیح می دهند. این عده برای این انتخاب خود دلایل مختلفی هم دارند. پذیرش گرفتن از کالج ها به مراتب راحت تر از دانشگاه هاست. کالج ها برای ارائه پذیرش به امتیاز زبان پایین تری نیاز دارند و در بسیاری مواقع به صورت کاندیشنال و بدون مدرک زبان هم به داوطلبان پذیرش می دهند. در عین حال برای ارائه پذیرش نسبت به مواردی مانند گپ تحصیلی و یا معدل پایین کمتر حساسند. آموزش های آنها هم بیشتر معطوف به بازار کار است و برای آن گروه از علاقه مندان به زندگی در کانادا که می خواهند تحصیل در این کشور را به پلی برای یافتن کار تبدیل کنند این مزیت جذاب است.

با این حال این همه داستان نیست چون باید یادآوری کرد شما که از ایران برای تحصیل در کالج های کانادا اقدام می کنید شانستان برای گرفتن ویزای تحصیلی پایین می آید. حداقل اینکه در مورد تنها تعدادی از کالج های کانادایی شانس دریافت ویزا برای متقاضیان ایرانی وجود دارد و دریافت پذیرش از اکثر کالج های کانادایی منجر به دریافت ویزای تحصیلی کانادا نمی شود. اگر در این مورد نیاز به اطلاعات بیشتر دارید به وبسایت اسمارت اپلای مراجعه کنید و از موتور جستجوی هوشمند و بی نظیر آن استفاده کنید و یا در تماس با مشاورین اسمارت اپلای از مشاوره تخصصی آنها برای تحصیل در کالج های کانادا ، شرایط و شهریه آن آگاه شوید.

آشنایی با کالج های کانادا

کالج ها در کانادا برای ارائه آموزش های فنی و حرفه ای با هدف تربیت نیروی کار متنساب با نیازهای  بازارکار و نیاز‌های کارفرمایان در کانادا فعالیت می کنند. چیزی شبیه دانشگاه های علمی کاربردی ایران و یا موسسات فنی و حرفه ای کشورمان که با چنین هدفی فعالیت می کنند. هدف نهایی کالج ها کانادا هم کمک به توسعه و رشد اقتصادی کانادا است. بنابراین کالج ها معمولا بر مهارت های اشتغال، آموزش‌های حرفه‌ای و تجارت تمرکز دارند و کمک می کنند فارغ التحصیلان با فراگیری تخصص های کاربردی وارد بازار کار شوند.

کالج‌های کانادا برخی با بودجه دولتی و برخی به صورت خصوصی اداره می شوند. کالج‌های دولتی یا community college  هزینه کمتری از دانشجویان دریافت می کنند. بودجه این موسسات ازسوی دولت فدرال کانادا تامین می‌شود.

کالج های خصوصی طبیعتا هزینه تحصی بیشتری نسبت به کالج های دولتی دریافت می کنند. برخی از کالج‌های خصوصی به امر توسعه و پیشرفت مهارت‌ها برای فرصت‌های کاری خاص می‌پردازند. به این دسته از کالج‌های کانادا، کالج‌های حرفه و کسب و کار یا همان Private Career Colleges(PCC) گفته می‌شود.

مدارک تحصیلی کالج های کانادا

در کالج های کانادا مدارک تحصیلی متفاوتی به فارغ التحصیلان ارائه می شود:

دوره Advanced Diploma  : در این دوره دیپلمای پیشرفته ۳ ساله، متقاضیان با داشتن مدرک دیپلم یا فوق دیپلم می توانند شرکت کنند. ورودی این دوره با اخذ آیلتس ۶ یا تافل ۶۰ تا ۷۸ امکان پذیر است.

دوره Diploma  : در این دوره دیپلمای ۲ ساله متقاضیان می توانند با مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی پذیرش بگیرند. نمره زبان برای این مقطع آیلتس ۵٫۵ یا تافل ۴۵ تا ۵۹ میباشد.

دوره Post Graduate : این دوره یک ساله میباشد و متقاضیان با مدرک لیسانس و با نمره آیلتس ۶٫۵ یا تافل ۷۹ تا ۹۳می توانند پذیرش بگیرند. این دوره دانشجویان را برای پیدا کردن شغل مورد نظر در کانادا بسیار کمک خواهد کرد.

دوره DEC : این دوره در کالج های استان کبک ارائه می شود. پس از اخذ مدرک دیپلم دبیرستان می توانید وارد این دوره شوید.

 

شرایط دریافت پذیرش از کالج های کانادا

معمولا محدودیت سنی ای برای اخذ پذیرش برای تحصیل در کالج های کانادا وجود ندارد . اما سن، هدف از تحصیل و شرایط دیگر دانشجو برای اخذ ویزا بسیار با اهمیت است. برای مثال متقاضی بالای ۴۰ سال سن که قصد ادامه تحصیل در کالج را دارد به سختی می تواند آفیسر را متقاعد کند که فقط برای ادامه تحصیل به کانادا سفر میکند و بعد از آن به کشور خود باز می گردد.

مهلت ثبت نام کالج های کانادا هم متفاوت است. بهترین راه اینست که به وبسایت کالج های مدنظرتان مراجعه کنید و در مورد ددلاین کالج ها اطلاع کسب کنید. اگر اطلاعات دقیق تری نیاز دارید با اسمارت اپلای تماس بگیرید تا کارشناسان این موسسه شما را راهنمایی کنند.

اما به چه مدارکی نیاز دارید؟ معمولا مدارک لازم برای ثبت نام در کالج های کانادا از این قرارند:

  • اسکن پاسپورت معتبر (هر مدرک به همراه ریز نمرات آن به صورت جداگانه و با فرمت pdf)
  • ترجمه سه سال اخیر کارنامه تحصیلی متقاضی با فرمتpdf
  • ترجمه شناسنامه
  • ادمیشن فی
  • آدرس و شماره تماس و کد پستی متقاضی
  • نام پدر و مادر متقاضی به طور کامل (برای تکمیل فرم ها مورد نیاز است)

 

نمره زبان مورد نیاز کالج های کانادا

برخی از کالج ها به نمره زبان حداقل آیلتس ۶ نیاز دارند . در صورتی که نمره زبان متقاضی به ۶ نرسد ، امکان گذراندن کلاس ها و دوره های زبان در همان کالج نیز وجود دارد . متقاضی می تواند با گذراندن این دوره ها سطح زبان خود را ارتقاء داده و به نمره مورد نظر برای رشته مورد علاقه دست یابد . همچنین در این شرایط برخی کالج ها آزمون های آنلاین برگزار می کنند و با ارزیابی سطح زبان متقاضی با پذیرش مشروط موافقت می کنند.

 

جمع بندی: مزیت های تحصیل در کالج های کانادا

دیدیم که در کالج های کانادا استخدام دانش آموزان پس از تحصیل، هدف مستقیم آنهاست! اندازه کلاس‌های درس در کالج بسیار کوچک است تا تعامل بین مدرس و دانش‌آموزان بیشتر باشد و بر همین اساس، تجربه عملی دانش‌آموزان تا حد چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از کالج‌ها تحت نظارت دانشگاه‌های کانادا عمل می کنند و حتی این امکان وجود دارد که دانشجویان دو سال اول تحصیل خود را در کالج ها بگذرانند و پس از آن برای ادامه تحصیل دوره کارشناسی وارد دانشگاه شوند. همچنین امکان شرکت در دوره های کارورزی یا CO-UP هم برای دانشجویان فراهم است.

در عین حال به طورمعمول دانشجویان پس ازگذراندن دوره‌های ۲-۳ ساله کارشناسی کالج‌های کانادایی می‌توانند برای ویزای کار (open work) حداکثر سه ساله و جواز کار (PGWP) درخواست دهند و پس از گذراندن یک‌سال و کسب تجربه در رشته کاری مورد نظر، واجد شرایط برای اقامت دائم کانادا (PR) خواهند بود.

شما می توانید با کارشناسان مجموعه اسمارت اپلای(mysmartapply.com) تماس بگیرید تا ضمن آشنایی دقیق تر با شرایط تحصیل در کالج های کانادا از گزینه های پیشنهادی کارشناسان خبره این موسسه مطلع شوید.

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.