بیماری‌های نشیمنگاهی و درمان آن‌ها

درمان بیماری‌های نشیمنگاهی روش‌های مختلفی بر حسب نوع بیماری دارد. ما در این مقاله، تلاش نمودیم تا جامع و کامل به معرفی رایج ترین نوع بیماری‌های نشیمنگاهی و درمان آن‌ها بپردازیم. هموروئید ترومبوزه (هموروئید بیرونی)، هموروئید داخلی (بواسیر)، شقاق (فیشر)، سینوس مویی یا کیست پیلونیدال، آبسه مقعدی، یبوست یا خشکی مزاج، کولیت روده و زگیل تناسلی از مهم‌ترین بیماری‌های نشیمنگاهی هستند که برخی از آن‌ها با درمان های سطحی و خانگی قابل مداوا می‌باشند.

درمان بیماری های نشیمنگاهی

درمان بواسیر (هموروئید)

درمان هموروئید ترومبوزه (هموروئید بیرونی)

جهت درمان بیماری های نشیمنگاهی از این نوع و تسکین درد هموروئید به صورت معمول می‌توان از پماد یا کرم هموروئید، داروهای ایبوپروفن و استامینوفن و کمپرس سرد استفاده نمود. اگر با این روش‌ها درد هموروئید تسکین نیافت، بایستی حتما به پزشک مراجعه کنید و پزشک با وسیله‌ای مجهز به دوربین با معاینه‌ی قسمت انتهایی روده، این بیماری را تشخیص خواهد داد. در صورت نیاز به جراحی، روش‌های بستن با حلقه پلاستیکی، هموروئیدکتومی و هموروئیدکتومی استاپلر به کار گرفته می‌شود.

هموروئید بافت عروقی در مقعد است. هموروئیدها در دو نوع داخلی و خارجی وجود دارند و در اثر فشار ناشی از یبوست، اسهال، بارداری، نشستن‌های طولانی مدت و اختلال در اجابت مزاج ممکن است متورم شوند. تورم در رگ‌های راست روده بسیار دردناک بوده و البته همراه با خارش، خونریزی و حتی ایجاد توده خواهد بود.

درمان هموروئید داخلی (بواسیر)

بواسیر از رایج‌ترین بیماری‌های نشیمنگاهی به خصوص در قشر بانوان است. هموروئید داخلی در بخش پایانی روده بزرگ که به مقعد ختم می‌شود، قرار دارد و مانند هموروئید خارجی با خارش، خونریزی، درد و افتادگی همراه خواهد بود. شایع‌ترین علت هموروئید داخلی، رعایت نکردن بهداشت در مقعد است. جهت درمان بیماری های نشیمنگاهی از این نوع و مداوای خانگی جهت تسکین درد بواسیر، روزانه چندین بار در مخلوط آب گرم و صابون نشسته تا با تمیز شدن مقعد، تورم و درد کاهش یابد. اگر درد و تورم بواسیر با شستشو تسکین نیافت، می‌توان از آرام کننده‌های موضعی مثل لیدوکایین یا بنزوکائین و یا کرم هیدروکورتیزون استفاده کرد. در صورت عدم درمان بواسیر بایستی با مراجعه به پزشک و انجام جراحی با لیزر خیلی سریع‌تر از شر این بیماری خلاص شوید.

درمان شقاق (فیشر)

در باب درمان بیماری های نشیمنگاهی از نوع شقاق یا فیشر، این بیماری ترک یا زخم ایجاد شده در مقعد می‌باشد که بسیار دردناک و همراه با خونریزی است. شقاق معمولا در اثر اختلال در اجابت مزاج از قبیل اسهال و یبوست و گاهی در اثر کاهش خون‌رسانی به ناحیه‌ی پشت مقعد ایجاد می‌شود.

شقاق در دو حالت حاد و مزمن پدید می‌آید. شقاق حاد کمتر از دوازده هفته طول می‌کشد اما زمانی که این بیماری نشیمنگاهی بیشتر از دوازده هفته به طول انجامد، موجب پارگی و عدم خون‌رسانی به آنودرم می‌شود و از نوع مزمن و با لبه‌های برجسته و زخمی وسیع‌تر خواهد بود.

برای درمان بیماری نشیمنگاهی فیشر حاد باید مواد غذایی فیبردار نظیر کلم، کاهو، خیار، میوه‌جات و انجیر خشک که آب انداخته باشد را مصرف کرد و یا با استفاده از داروهای پسیلیوم، شربت لاکتولوز یا شربت منیزیم از تبدیل شدن فیشر حاد به فیشر مزمن جلوگیری نمود. نشستن در آب ولرم به مدت طولانی می‌تواند در درمان و تسکین درد شقاق موثر باشد اما اگر از درد زیاد این بیماری رنج بردید، نیاز است حتما به پزشکی مراجعه کنید تا با دستگاه‌های لیزر در مرحله درمان قرار بگیرید.

 درمان کیست

درمان کیست مویی یا سینوس مویی یا کیست پیلونیدال

ایجاد سینوس مویی یا کیست پیلونیدال در بدن به صورتی است که در هر نقطه که مویی روییده یا در حال روییدن باشد، در اثر عواملی نظیر وراثت، چاقی، نشستن طولانی مدت، پوشیدن لباس‌های تنگ و… نتواند از پوست خارج شود. در این حالت مو به داخل بدن کشیده شده و بدن در مقابل آن واکنش ایمنی نشان می‌دهد، به طوری که در محل رویش مو در زیر پوست یک کیسه چرکی که حاوی مو نیز هست ایجاد خواهد شد.

علائم سینوس مویی ایجاد سوراخی در ناحیه کمر قسمت بالای دنبالچه است و گاهی هم ممکن است نشتی ترشح داشته و به طور ناگهانی با یک تورم بزرگ و بسیار دردناک در آن ناحیه مواجه شوند. متاسفانه باید گفت که تنها راه درمان بیماری نشیمنگاهی کیست پیلونیدال، جراحی است اما در این حالت هم جراحی با لیزر بسیار راحت‌تر و بدون درد و خونریزی می‌باشد.

درمان آبسه مقعدی

برای درمان بیماری های نشیمنگاهی از نوع آبسه مقعدی ممکن است آنتی بیوتیک یا داروی ضد قارچ و مسهل‌های نرم کننده مدفوع برای جلوگیری از یبوست تجویز شود. در صورتی که درمان موثر نباشد، بایستی حتما جراحی صورت گیرد، به طوری که تخلیه آبسه با ایجاد برش روی پوست محل آن انجام می‌شود.

آبسه مقعدی جزو خطرناک‌ترین بیماری‌های نشیمنگاهی محسوب می‌شود که بایستی با مشاهده اولین علائم این بیماری بلافاصله به پزشک مراجعه کرد. آبسه مقعدی در انواع مختلفی وجود دارد. رشد باکتری‌هایی مانند استافیلوکوک و اشرشیاکولی و گاهی عفونت‌های قارچی از شایع‌ترین علل ایجاد آبسه مقعدی است. از علائم آبسه مقعدی می‌توان به تورم، درد به هنگام لمس راست روده، اختلال در اجابت مزاج، تب و درد ضربان‌دار اشاره کرد.

درمان یبوست یا خشکی مزاج

روش‌های درمان بیماری نشیمنگاهی یبوست یا خشکی مزاج اصلاح رژیم غذایی و تمرینات ورزشی است. در صورتی که جواب مناسب نگرفتید، داروهای ملین، پودر پسیلیوم و داروهای محرک نظیر  برگ سنا، بیزاکودیل و روغن کرچک مصرف کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. گفتنی است که تمام بیماران نیازمند مصرف دارو نیستند.

یبوست یا خشکی مزاج یک نوع بیماری اختلال در دستگاه گوارشی است که به صورت دفع سخت و همراه با درد می‌باشد. دلایل بروز این بیماری نشیمنگاهی ممکن است رژیم غذایی نامناسب، بر هم خوردن تعادل هورمونی، اثر جانبی داروهای مصرفی و یا آناتومی بدن باشد.

درمان کولیت روده

مصرف سبزیجات، میوه‌ها و مایعات در درمان بیماری های نشیمنگاهی از این نوع بسیار موثر خواهد بود و برای مبارزه با عفونت و کاهش التهاب می‌توانید از آنتی بیوتیک‌ها و آمینوسالیسیلات‌ها استفاده کنید. در صورتی که این درمان‌ها موثر واقع نشد و کولیت روده از نوع بدخیم بود، با تجویز پزشک ممکن است به جراحی نیاز پیدا کنید.کولیت روده نوعی بیماری التهابی روده است که منجر به ایجاد التهاب و زخم در دیواره‌ی داخلی روده بزرگ و رکتوم می‌شود. این بیماری نشیمنگاهی را می‌توان با نام‌های دیگری همچون کولیت زخمی، کولیت اولسراتیو و یا التهاب عصبی روده شناخت. علائم اصلی کولیت روده، گرفتگی و درد شکم، تب، خونریزی از راست روده و اسهال است.

درمان زگیل

درمان زگیل مقعدی یا تناسلی

درمان بیماری های نشیمنگاهی از نوع زگیل که شایع‌ترین بیماری‌های عفونی جنسی به حساب می‌آید کمی پیچیده تر است. این بیماری در تماس جنسی مقعدی و واژن و ندرتا در تماس دهانی بروز می‌کند. زگیل تناسلی در مردان در آلت تناسلی، کیسه بیضه، ران و درون یا اطراف مقعد و در زنان در درون و بیرون واژن و مقعد و همچنین در سرویکس رحم ظاهر می‌شود.

با انجام آزمایشات پاپ اسمیر و HPV از ابتلا به زگیل تناسلی و نوع آن مطلع خواهید شد. با هماهنگی پزشک معالج، مصرف پمادهای ایمی کوئیمود، پودوفیلین و پودوفیلوکس، تری کلرواستیک اسید، Sinecatechins در درمان زگیل تناسلی موثر است. در غیراین صورت بهتر است به فکر جراحی باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.