بهترین کتاب آموزش موسیقی

موسیقی یکی از هفت هنر اعجاب‌انگیزی است که توانسته به تمامی اجزای زندگی بشر در طول چندین هزارسال رسوخ کرده و یار غم و شادی آدم‎ها شود. سکوت، صدا و ریتم به شرط آن که در جای درست خود اجرا شوند، می‌توانند بازتاب آلام روحی انسان‌ها بوده و به شکل قطعه‌ای هنرمندانه از نسلی به نسل دیگر منتقل شود. بی‌شک بدون راهنمای مناسب و کاردان این امر تحقق پیدا نمی‌کند. یکی از بهترین و اصولی‌ترین راه‌های یادگیری از این راهنمای کاردان، آشنایی با چندتا از بهترین کتاب آموزش موسیقی است.

یادگیری درست و اصولی هر سازی نیاز به درک اولیه درست از تئوری موسیقی دارد. ممکن است برای یادگیری موسیقی به اپلیکیشن‌های مختلف موسیقی یا دوره‌های حضوری و آنلاین روی بیاورید. با وجود پیشرفت روزافزون تکنولوژی و ایجاد بستر مناسب برای آموزش آنلاین و شیوه‌های نوین یادگیری، باز هم بهترین، اصولی‌ترین و دقیق‌ترین شیوه یادگیری کتاب است. فراموش نکنید که صرف نظر از استاد که از الزامات آموزش موسیقی است، شما به عنوان هنرجو و نوازنده موسیقی، نه به ابزار که به علم برای یادگیری درست نیاز دارید.

همان‌طور که می‌دانید یادگیری اصولی، شما را از بازخوانی و تمرین چندباره و کلافگی و سردرگمی نجات می‌دهد به پیشرفت و توسعه شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان آن را دریابید و نبوغ شما در یادگیری موسیقی افزایش پیدا کند. به همین دلیل، در مقاله پیش‌رو به معرفی چندتا از بهترین کتاب‌های آموزش موسیقی پرداخته‌ایم تا قدرت یادگیری و درک خود را چندباره افزایش دهید.

معرفی چند کتاب‌های آموزش موسیقی

در زیر به ۳کتاب برتر آموزش موسیقی برای یادگیری سازهای گیتار، پیانو و سه‌تار اشاره شده است.

معرفی کتاب ترانه‌های آفتاب برای یادگیری گیتار

کتاب ترانه‌های آفتاب اثر گردآوری شده از محمدرضا توسلی، گلچینی از ماندگارترین آهنگ‌های گیتار است. ترانه‌های موجود در این کتاب، در دوصفحه روبه‌روی هم نوشته شده‌اند که هر صفحه فرد نت آوانگاری شده قطعه را همراه با تمامی آکوردهای آن قید کرده و در صفحات زوج مقابل، متن فارسی ترانه همراه با همان آکوردها آورده شده تا خوانندگان الگو ساده‌ای برای نواختن داشته باشند.

از سوی دیگر، متن فارسی و هجاهای نوشته شده در زیر نت، که از خطوط انگلیسی استفاده شدند، این امکان را فراهم می‌کند تا اشتباهات احتمالی خواننده هنگام خوانش واژه‌ها تصحی شوند و همچنین جایگاه درست هر آکورد بر هجای خاص و تعداد میزان و ضربات لازم برای ماندن روی آکورد را با دقت بیشتری رعایت کنند.

از سوی دیگر انتخاب گام و توتالیته نت‌نویسی در قطعات، صرفاً منطبق بر گام‌های اصلی استفاده شده توسط آهنگسازان نیست و با توجه به این نکته که در کتاب «ترانه‌های آفتاب» هدف از آموزش نوازندگی را چیزی بیشتر از تعهد به حفظ مختصات، نسبت به نسخه اصیل آن، دانسته است. بنابراین در نگارش و بازنویسی این آهنگ‌ها از گام‌های ساده‌تر و با تعداد علائم تغییردهنده کمتر در سرکلید استفاده شده است.

محمدرضا توسلی در کتاب «ترانه‌های آفتاب» به صورت موجز و کوتاه از مبانی گام‌شناسی، آکوردشناسی، و سایر آکوردهای هم‌خانواده را افزوده و کمک کرده تا هنرجویان بتوانند در صورت نیاز قطعات کتاب را به توتالیته‌های دیگر هم انتقال دهد. در جداول این کتاب نیز حداقل آکوردهای مورد نیاز نوازنده برای کیبورد، پیانو و گیتار تعریف شده است.

فطعات این کتاب، علاوه بر آن که برای اجرا در بسیاری از سازها مثل گیتار، کیبورد، ویولن، فلوت، سازدهنی و… قابل استفاده‌اند. موارد آموزشی، تمرینات متفاوت و مناسبی برای نوازندگان و هنرجویان موسیقی است تا به سطح مناسبی در وزن‌خوانی و سلفژ قرار بگیرند. سپس می‌توانند به مهارت‌های مثل دونوازی و حتی گروه‌نوازی قطعات، به شکل اجرای همزمان ملودی و آکوردهای آن هم دست پیدا کنند چرا که آکوردگذاری‌های نت کتاب در سطح بالایی تعریف شده‎‌اند.

images_1678029103_6404b12f0d212.jpg

خرید کتاب ترانه‌های آفتاب

معرفی کتاب متد پایه برای پیانو اثر مایکل آرون

گام اول در یادگیری پیانو، مهم‎ترین گام پیانونوازی است. بنابراین با انتخاب یک متد و شیوه مناسب می‌توان به تاثیر فوق‌العاده‌ای از روند پیشرفت و توسعه در پیانونوازی دست پیدا کرد. از بین متدهای فراوانی که در حال حاضر برای یادگیری پیانو وجود دارد، کتاب «متد پیانو» اثر مایکل آرون، انتخاب هوشمندانه‌ای در قطعات و آموزش قدم به قدم تکنیک، تئوری و موزیکالیته باعث موفقیت سریع‌تر نوازنده و هنرجوی موسیقی در یادگیری می‌شود همان‌طور که همین متد به سرعت توانسته بارها و بارها در آمریکا تجدید چاپ شده و حتی به زبان‌های مختلفی مثل اسپانیایی و فرانسه ترجمه شود.

از ویژگی‌های برجسته کتاب «متد پیانو» می‌توان به استفاده از قطعات جذاب از آهنگسازان مختلف در طول مسیر متد، آموزش همزمان و قدم به قدم تئوریک و تکنیک و حتی کمی هارمونی پراتیک و فرم موسیقایی و توجه ویژه به جزئیاتی مثل نوانس‌ها، موزیکالیته، پدال‌گیری و… اشاره کرد. همچنین دارای بخش‌های برای نت‌خوانی، الگوهای ریتمیک، بخش‌های توضیحی، تمرینات تکنیکی، واژه‌نامه و بسیاری از عناصر کاربردی دیگر برای گسترش بیس‌های تکنیکی و موسیقایی هنرجو و نوازنده در این کتاب تعریف شده‌اند.

گزیده‌ای از کتاب‌های آموزش ساز

خرید کتاب پیانو مایکل آرون

معرفی کتاب دستور مقدماتی تار و سه‎تار اثر روح‌الله خالقی

این کتاب، توسط اساتید برجسته موسیقی ایرانی موسی معرفی و نصرالله زرین‌پنجه با نظارت استاد روح‌الله خالقی تهیه و تنظیم شده است. سبک کلی کتاب ساده و روش آن بسیار ساده و آسان است و بنا به مقدمه‌ای که روح‌الله خالقی در ابتدای کتاب آورده است، دستور مقدماتی تار و سه‎‌تار برای درک بهتر و اصولی نوآموزان نگاشته شده و می‌تواند برای ایشان کاربردی، مفید و قابل استفاده باشد.

چیزی بیش از نیم قرن از اولین چاپ کتاب «دستور مقدماتی تار و سه‌تار» می‌گذرد و با این حال برای پاسخ به سوالات و ابهاماتی که در اثر تحولات موسیقی پس از انقلاب و سال‌های اخیر پیش آمده، است. از جمله تلاش‌های این کتاب می‌توان به تتبعات و کوشش‌هایی که در زمینه‌های آموزشی و به صورت مقالات و نشر کتاب به چاپ رسیده است، اشاره کرد.

سال‌هاست که بحث‌های گوناگونی درباره این کتاب شده و صاحب‌نظران و دوستداران موسیقی، بحث‌های فراوانی را از زوایای مختلف مطرح شده که هر کدام جای بررسی و تامل زیادی دارد و می‌تواند ایده‌هایی برای تحقیقات بنیادین ایجاد کند. از آن جایی که دامنه مطالب بسیار گسترده بوده و هنوز هم اتفاق نظر شایان توجهی در میان کارشناسان ایجاد نکرده است و از همین رو هم در ویرایش جدید کتاب به بررسی این ابهامات و بررسی‌های کارشناسانه و عمیق‌نگرانه پرداخته نشده است.

کتاب آموزش ساز

خرید کتاب دستور مقدماتی تار و سه‌تار

کلام آخر

یادگیری تئوری موسیقی، برای خیلی از نوآموزان و هنرجویان موسیقی کار سخت و دشواری است و یکی از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان شیوه متفاوت استاد و یا زیربنای اشتباه یادگیری نوآموز و هنرجوی موسیقی باشد. به طور کلی مفاهیمی که در مباحث تئوری موسیقی آموزش داده می‌شوند، مفاهیم پیچیده‌ای هستند و یا نیاز به یادگیری بیشتر و چندجانبه است به همین دلیل خیلی‌ها به گزینه یادگیری از کتاب روی می‌آورند.

به وسیله یادگیری از طریق کتاب می‌توان به دستورات و تجربیات اساتید برجسته و بزرگی که امکان جلسه حضوری یادگیری با ایشان وجود ندارد و یا از دنیا رفته‌اند، دسترسی پیدا کرد. در این مقاله به بررسی چندتا از بهترین کتاب آموزش موسیقی در زمینه‌های گیتار، پیانو، تار و سه‌تار پرداخته شده تا به درک اصولی و عمیق‌تری نسبت به شاخه موسیقی خود دست یابید.

علی‌رغم گسترش روزافزون منابع آموزشی، و بسترهای مناسب برای یادگیری آنلاین و آفلاین به وسیله تکنولوژی، باز هم کتاب‌ها منبعی اصولی و قابل اعتماد برای یادگیری و افزایش اطلاعات‌ به شمار می‌روند. چرا که کتاب‌های آموزشی در واقع بازتاب‌دهنده سال‌ها زحمت، تلاش و تجربه نویسنده در آن امر هستند و به این ترتیب نوازنده و هنرجو موسیقی از تلاش بیش از اندازه و تجربه کردن هر مسئله‎ کوچکی بی‌نیاز شده و تنها با خواندن کتاب‌ آموزشی به درک بسیار بالاتری دست می‌یابند. جایگاه ویژه کتاب را در یادگیری نمی‌توان نادیده گرفت.

هدف کلی ما از معرفی این ۳کتاب برتر در یادگیری تئوری موسیقی در زمینه‌های گیتار، پیانو، تار و سه‌تار دسترسی شما موسیقی دوستان عزیز به منابع ارزشمند یادگیری است. چرا که خوانش یک کتاب آموزنده و خوب نقش پررنگ و موثری در یادگیری موسیقی شما ایفا می‌کند.

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.