اهمیت ریسپانسیو بودن UI در وبسایت و اپلیکیشن

این روز‌ها داشتن یک وب‌سایت و اپلیکیشن، به یکی از ضروری‌ترین موارد برای هر کسب و کاری تبدیل شده است. علاوه بر این نیز تعداد بسیار زیادی از کاربران روزانه از تبلت و یا مرور‌گر تلفن همراه خود، برای جستجو و یا دریافت خدمات مورد نظر خود استفاده می‌کنند. در این میان ریسپانسیو (responsive) یا واکنش‌گرا بودن سایت، یک امر ضروری محسوب می‌شود تا صفحات وب به خوبی بر روی انواع دستگاه‌ها و صفحات نمایش کاربران قابل مشاهده شود.

همچنین در نظر داشته باشید که افراد از نمایشگر‌های متفاوتی در ابعاد بزرگ و کوچک برای دستیابی به صفحات اینترنت استفاده می‌کنند و در صورتی که قالب سایت از نمایش درستی در موبایل و یا تبلت برخوردار نباشد، کاربران پس از ورود به سایت بلافاصله آن را ترک می‌کنند و وارد سایت دیگری با صفحه نمایش بهتر می‌شوند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به لزوم استفاده از سایت و اپلیکیشن ریسپانسیو و مزایای آن بپردازیم.

ریسپانسیو بودن وب‌سایت به چه معناست؟

طراحی ریسپانسیو چیست

امروزه کاربران بسیار زیادی هستند که به دلیل عدم دسترسی به لپ‌تاپ و کامپیوتر، تمامی نیاز‌های خود را از طریق مرور‌گر موبایل و یا در اپلیکیشن‌های مربوط به آن جستجو می‌کنند. به همین منظور طراحی سایت و ساخت اپلیکیشن موبایل باید به گونه‌ای انجام شود تا ضمن دسترسی بسیار راحت افراد، مطالب موجود در مرورگر گوشی نیز همانند مرور‌گر‌ لپ‌تاپ به صورت منظم برای آن‌ها به نمایش گذاشته شود. در طراحی ریسپانسیو، تمامی مراحل توسعه و راه اندازی صفحات وب‌سایت به صورتی انجام می‌شود تا بهترین تجربه برای کاربران دستگاه‌های مختلف رقم زده شود. همچنین این نوع طراحی باعث می‌شود تا نمایش صفحات وب‌سایت به صورت منظم در انواع دستگاه‌ها دیده شود.

در این نوع طراحی، از ترکیب تصاویر و طراحی‌های انعطاف‌پذیر در کنار کاربرد منطقی CSS و گرید‌ها (Grid) استفاده می‌شود. همین امر باعث می‌شود که طی تغییر محیط کاربری از لپ‌تاپ به گوشی هوشمند، وب‌سایت با رزولوشن، اندازه و یا میزان پشتیبانی دستگاه مورد نظر حاوی اسکریپت‌های متفاوت، تطبیق پیدا کند.

چرا باید طراحی ریسپانسیو انجام دهیم؟

به طور کلی، رابط کاربری یا همان UI، به عنوان یکی از مهم‌ترین موارد برای جذب مخاطب محسوب می‌شود. به همین منظور، داشتن UI مناسب و حرفه‌ای باعث می‌شود تا کاربران به راحتی با سایت ارتباط برقرار کرده و به تعامل بپردازند که در نتیجه ضمن جذب مخاطبان بیشتر، رابط کاربری در سایت پیاده‌سازی می‌شود.

در این راستا طراحی سایت به شیوه‌ی ریسپانسیو، باعث می‌شود تا تجربه کاربران در سایت بهبود پیدا کند. علاوه بر این، این نوع طراحی امکان نمایش تمامی امکانات و اطلاعات موجود در سایت را برای هر اندازه صفحه نمایشی شامل دسکتاپ، موبایل و تبلت، امکان‌پذیر می‌کند تا کاربران بتوانند بدون نیاز به زوم کردن در صفحه، تمام مطالب را بخوانند و تصاویر را ببینند تا در نهایت منجر به ایجاد بهترین تجربه‌ی کاربری در سایت شود.

همچنین واکنش‌گرایی صفحات، اثر بسیار خوبی روی سئوی سایت خواهد داشت تا باعث قرار گیری سایت مورد نظر در سطر‌های اول از نتایج جستجوی موتورهای جستجویی مانند گوگل شود.

تاثیر طراحی ریسپانسیو بر UI

امروزه بیشتر از گذشته، کاربران از طریق دستگاه‌های هوشمند همانند تلفن‌همراه و یا تبلت به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند. به همین دلیل شیوه‌ی بهره‌مندی آن‌ها از مطالب یک سایت و امکان دسترسی به آن‌ نیز بسیار مهم است. همان طور که در موارد پیشین نیز عنوان شده، ریسپانسیو بودن صفحات یک وبسایت باعث می‌شود تا کاربر حین مراجعه به آن، صرف نظر از هر نوع دستگاهی که استفاده می‌کند اعم از کامپیوتر، تلفن همراه و تبلت، بتواند صفحات را به طور کامل مشاهده کرده و از آن‌ها استفاده کند. به همین منظور افراد می‌توانند در سایت‌های ریسپانسیو، بدون نیاز به زوم کردن و یا اسکرول‌ کردن افقی، به مطالب مورد نظر خود در دستگاه‌هایی با صفحه نمایش کوچک‌تر، دسترسی پیدا کنند.

در نتیجه طراحان سایت و صاحبان کسب و کار‌ها می‌توانند با انجام طراحی ریسپانسیو یا واکنش‌گرا، طراحی رابط کاربری بهتری داشته و باعث شوند تا یوزرها از کیفیت بالاتر و تجربه کاربری (User Experience) بهتری برخوردار شوند که همین امر در نهایت منجر به افزایش کیفیت سایت مورد نظر و تبدیل بازدید‌کنندگان به مشتری شود.

مهم‌ترین مزایای سایت‌های ریسپانسیو

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های طراحی ریسپانسیو، کاهش زمان و تلاش برای ایجاد صفحات یک وب‌سایت در دستگاه‌های متفاوت و همگام‌سازی آن‌ها با یکدیگر است. در این راستا استفاده از طراحی واکنشگرا برای مدیران سایت این امکان را به وجود می‌آورد تا فقط به‌روز‌رسانی یک سایت را برعهده داشته باشند و در نتیجه ذخیره‌ی تمامی اطلاعات در یک نقطه، باعث دسترسی راحت‌تر به سایت مورد نظر می‌شود.

همچنین این نوع طراحی باعث می‌شود تا طراحان و توسعه‌دهندگان بتوانند به یک سایت سازمان‌یافته و منظم در ازای چندین صفحه متفاوت، دسترسی داشته باشند. در این راستا توسعه‌دهندگان نیز در ازای روبه‌رو شدن با چندین Stylesheet، می‌توانند کار‌های خود را ساده‌تر و سازمان‌یافته تر انجام دهند. در این میان توجه داشته باشید که همه کد‌های CSS در یک مکان قرار گرفته و در نتیجه انجام جزئی تنظیمات، بدون نیاز به به‌روز‌رسانی چندین فایل‌ امکان پذیر می‌شود. در ادامه به چند مورد دیگر از مهم‌ترین مزایای طراحی ریسپانسیو، اشاره می‌کنیم:

  • امکان سازگاری با تمامی سایز‌های نمایشگر‌های متفاوت همانند تبلت، موبایل، لپ‌تاپ و …
  • برخورداری از نمایش مناسب برای تمامی کاربران در طیف وسیعی از مرور‌گر‌های جدید و یا قدیمی
  • مقرون به صرفه بودن نسبت به طراحی سایت با نسخه‌ی موبایل
  • کسب رتبه‌ی بالاتر در گوگل
  • افزایش انعطاف‌پذیری سایت و کارآمدی بیشتر
  • محبوبیت بیشتر سایت مورد نظر در بین موتور‌های جستجو
  • افزایش قدرت سئو سایت با بهبود رابط کاربری
  • افزایش بازدید‌کنندگان سایت
  • و …

تفاوت سایت‌های ریسپانسیو و نسخه موبایل سایت

ساخت اپلیکیشن ریسپانسیو

بسیاری از افراد بر این باور‌ هستند که اگر سایت آن‌ها به درستی در گوشی‌های موبایل و یا تبلت نشان داده شود، در واقع آن‌ها صاحب یک سایت واکنش‌گرا شده‌اند. اما در چنین شرایطی واقعیت این است که آن‌ها تنها دارای یک نسخه موبایل از سایت خود هستند. به عبارتی دیگر، ریسپانسیو کردن یک وب‌سایت بسیار متفاوت‌تر از این موارد عمل می‌کند. در ادامه با چند نمونه از این تفاوت‌ها آشنا می‌شویم.

در حالت کلی طراحی سایت به شیوه‌ی ریسپانسیو، به عنوان یکی از مناسب‌ترین شیوه‌های طراحی وب‌سایت توسط گوگل پیشنهاد می‌شود. در این میان در نظر داشته باشید که سایت‌های ریسپانسیو دارای URL و یا HTML یکسان هستند و بر روی تمامی دستگاه‌ها با سایز‌های متفاوت صفحات نمایش، یکسان عمل کرده و نمایش داده می‌شوند. در نتیجه باعث می‌شود تا گوگل به درستی و با استفاده از شیوه‌ای بهینه، به نشانه‌گذاری سایت مورد نظر بپردازد.

در مقابل هنگامی که طراحی جداگانه برای نسخه موبایل سایت مورد نظر طراحی و منتشر می‌شود، URL و HTML متفاوتی برای سایت‌ موبایل و وبسایت مخصوص کامپیوتر در نظر گرفته می‌شود. این عملکرد باعث می‌شود تا گوگل نسخه‌های متفاوت یک وب‌سایت و اطلاعات آن را طی چندین مرحله، سازمان دهی و نشانه‌گذاری کند که در نهایت موجب ایجاد تاثیر منفی در روند رتبه‌بندی گوگل می‌شود.

در این راستا افراد می‌توانند طی ریسپانسیو کردن وب‌سایت مورد نظر، تمامی اطلاعات سایت را روی یک URL قرر دهند تا کاربران به راحتی با سایت ارتباط برقرار کرده و آن را به اشتراک بگذارند. علاوه بر این نیز به یاد داشته باشید که تمامی صاحبین کسب و کار‌ها و مدیران سایت می‌توانند اطلاعات سایت ورد‌پرس خود را در کمترین زمان و بدون هیچ تغییری به اپلیکیشن خود متصل کرده و نمایش دهند. به همین منظور می‌توانید وارد وب‌سایت پونیشا شده و همین حالا اپلیکیشن مورد نظرتان را ثبت سفارش کنید تا فریلنسرهای ماهر این حوزه، پروژه‌ی شما را به انجام برسانند.

چگونه یک سایت ریسپانسیو ایجاد کنیم؟

اولین قدم برای دستیابی به یک سایت ریسپانسیو، برنامه نویسی صفحات سایت به این شیوه است. برنامه نویسی صفحات به شیوه ریسپانسیو، تعیین می‌کند که عناصر HTML در هر نمایشگر چگونه کنار هم قرار بگیرند. برای مثال در صورتی که عرض صفحه نمایشگر کمتر از ۴۲۵ پیکسل باشد، تعیین‌کننده‌ی این است که کاربر با موبایل وارد سایت شده و در نتیجه عناصر صفحه باید به شیوه‌ای کنار هم قرار بگیرند تا بهترین ظاهر را در این ابعاد از عرض تصویر به وجود آوردند.

در ادامه به دو فریمورک محبوب برای طراحی صفحات وب به شیوه ریسپانسیو اشاره می‌کنیم:

Bootstrap

بوت استرپ به عنوان یکی از محبوب‌ترین فریم‌ورک‌ها شناخته می‌شود که از JQuery، HTML و CSS‌ برای ایجاد صفحات وب به شیوه رسپانسیو استفاده می‌کند. همچنین این فریم‌ورک کاملا رایگان بوده و افراد می‌توانند ضمن نوشتن کد‌های html، از فایل‌های موجود در آن برای پروژه خود بهره‌مند شوند.

W3.CSS

یکی دیگر از انواع فریم‌ورک‌ها از CSS که به طراحی صفحات ریسپانسیو کمک می‌کند، استفاده از W3.CSS است. توجه داشته باشید که اساس کار این فریم‌ورک به صورت پیش‌ فرض برای صفحات موبایل (Mobile-First) در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این موارد نیز فریم‌ورک‌های بسیار زیادی وجود دارند که ضمن ایجاد راحتی بیشتر برای طراحی ریسپانسیو، باعث افزایش رضایت کاربران حین بازدید از سایت می‌شوند.

رایج‌ترین اشتباهات در طراحی سایت ریسپانسیو

در حال حاضر استفاده از تلفن همراه برای پیشبرد اهداف بازاریابی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این میان بیشتر شدن تعداد کاربران تلفن همراه باعث شده تا تکنیک طراحی سایت ریسپانسیو برای سازگار بودن آن با انواع دستگاه‌ها و طراحی بهینه، ایجاد شود. به همین منظور طراحی صحیح گرافیکی و طراحی رابط کاربری مناسب، به عنوان مهم‌ترین موارد برای افزایش کیفیت سایت در نظر گرفته می‌شوند که در نهایت منجر به نرخ تبدیل بالای بازدید‌کنندگان به مشتری می‌شود.

در این میان بسیاری از طراحان سایت که از متد سایت ریسپانسیو برای طراحی سایت مشتریان خود استفاده می‌کنند، با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند. در ادامه به بعضی از اشتباهات رایج برای طراحی سایت به روش ریسپانسیو اشاره می‌کنیم:

استفاده از متن‌ها‌ی طولانی در وب‌سایت

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در طراحی وب‌سایت، استفاده از متن‌های طولانی در آن است. به همین منظور در نظر داشته باشید که از متن‌های کوتاه برای کاربران موبایل استفاده کنید تا کوچک بودن صفحه نمایش این دستگاه‌ها، باعث بروز مشکل در خواندن آن‌ها توسط کاربران موبایل نشود.

علاوه بر این نیز در نظر داشته باشید که متون طولانی خود را به یکباره در معرض نمایش کاربران قرار ندهید و از دکمه‌ی ادامه مطلب یا اطلاعات بیشتر برای نمایش ادامه‌ی متن به کاربران استفاده کنید. همچنین ضمن استفاده از CSS در طراحی سایت ریسپانسیو، عناوین و فونت‌های متون مورد نظرتان را در سایز‌های مختلف ایجاد کنید تا از خستگی چشم کاربران هنگام مطالعه‌ی متن‌ها، جلوگیری کنید.

عدم ایجاد دکمه تعاملی برای تماس

استفاده از شماره تماس، یکی از رایج‌ترین مواردی است که برای ایجاد راه‌های ارتباطی بیشتر با کاربران از آن ‌استفاده می‌شود. به همین منظور بسیاری از وب‌سایت‌ها از یک تصویر و یا نوشته، برای درج شماره تماس خود استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که در اپلیکیشن‌های موبایل ضرورت ایجاد دکمه تعاملی تماس با دستگاه موبایل کاربر اهمیت پیدا می‌کند تا افراد بتوانند از طریق لینک تماس و لمس شماره، به راحتی اقدام به شماره‌گیری و ارتباط با وب‌سایت مورد نظرشان کنند.

طراحی گرافیکی نامناسب وب‌سایت

از دیگر موارد ایجاد جذابیت برای وب‌سایت‌ و راحتی کاربران موبایل، استفاه از لینک‌های کاربردی و جذاب در آن است تا باعث شود کاربران از وب‌سایت مورد نظر بیشتر استفاده کنند. همچنین استفاده از دکمه‌های واضح و خوانا برای تشویق بیشتر کاربران به عضویت در خبرنامه‌ها و یا تکمیل فرم‌ها در وبسایت نیز ضروری است.

نتیجه گیری

با توجه به رشد روز‌افزون اپلیکیشن‌های موبایل و سایر دستگاه‌های پرتابل برای جستجو در اینترنت، طراحی ریسپانسیو به یک ضرورت تبدیل شده است که اگر به درستی پیاده‌سازی و طراحی شود، تجربه‌ی بهتری را برای کاربران رقم می‌زند. در نهایت امیدواریم با به‌کار‌گیری درست موارد گفته شده در این مقاله، بتوانید در کسب و کار خود بهتر عمل کنید و با بهبود تجربه کابری، فروش خود را افزایش دهید.

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.