آیکون چیست و چطور می توان یک آیکون حرفه ای و خوب طراحی کرد؟

امروزه نمادها و آیکون‌ها، بخش مهمی از طراحی و گرافیک به شمار می‌روند. آیکون‌ها در اندازه‌های کوچک به یک ابزار ارتباطی قدرتمند تبدیل شده‌اند که در حوزه دیجیتال مارکتینگ نیز به وفور از آن‌ها استفاده می‌شود. اما اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالا برای شما هم سوال پیش آمده که آیکون چیست، چه کاربردی دارد و تفاوت آن با عکس چیست؟ با خواندن این مطلب، علاوه بر این که جواب این سوالات را بیان می‌کنیم، نکات مهم در طراحی آیکون را به شما خواهیم آموخت و در نهایت می‌گوییم که چگونه یک آیکون جذاب و حرفه‌ای طراحی کنید.

آیکون چیست؟

 

واژه آیکون برگرفته شده از واژه یونانی Eikon است. در زبان یونان باستان، از Eikon برای توصیف نقاشی‌هایی که روی چوب کشیده می‌شدند، استفاده می‌شد. اما امروزه منظور از نمادک یا همان آیکون (icon)، یک نماد یا یک نمایش گرافیکی قابل فهم است که در قالب تصویری کوچک نشان داده می‌شود.

وظیفه یک آیکون، تداعی یک مفهوم خاص برای کاربر است. در تمام سیستم عامل‌ها، رابط‌های گرافیکی خاصی وجود دارد که از  آیکون‌هایی با اشکال، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف استفاده می‌کنند. آیکون‌ها تاثیر زیادی در افزایش دقت و سرعت دسترسی کاربر به نرم افزارها، فایل‌ها، ابزارها و … دارند.

آیکون ها چه کاربردی دارند؟

آیکون‌ها برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربردهای بسیار زیادی دارند. اما اصلی‌ترین هدف استفاده از آن‌ها، سهولت تعامل کاربران با سیستم است. مزیت بزرگی که آیکون‌ها دارند، از بین بردن موانع زبان است. در واقع آیکون‌ها از یک زبان بصری برای انتقال مفاهیم استفاده می‌کنند و این امر باعث می‌شود که نمادهایی جهانی باشند. این طرح گرافیکی در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود. در ادامه چند مورد از رایج‌ترین کاربرد‌های آیکون را به شما معرفی می‌کنیم.

  • می‌توانند نماینده یک برند تجاری خاص باشند.
  • برخی آیکون‌ها استاندارد هستند و روی بسیاری از دستگاه‌ها در سراسر جهان استفاده می‌شوند. (مثل آیکون خاموش/روشن کردن)
  • طراحان سایت برای ساده کردن برخی مفاهیم در وبسایت‌ها از آیکون استفاده می‌کنند.
  • از آیکون‌ها به عنوان نماد اپلیکیشن‌های مختلف استفاده می‌شود.
  • برای نمایش برند یک وبسایت، در نوار آدرس مرورگر، از نوعی آیکون (فاوایکون) استفاده می‌شود.

تفاوت آیکون با عکس چیست؟

اصلی‌ترین تفاوتی که یک آیکون با عکس دارد، فرمت آن است. به طور کلی عکس‌ها دو نوع هستند؛ یا پیکسلی‌اند یا برداری! فرمت ذخیره سازی عکس‌ها می‌تواند یکی از فرمت‌های WMF، PSD، JPEG، BMP و … باشد. همه این فرمت‌ها ویژگی‌هایی دارند که باعث می‌شود ما بتوانیم تصاویر را در هر سایز و با هر رزولوشنی که می‌خواهیم، ذخیره و نگهداری کنیم.

اما در مورد آیکون‌ها، این مورد متفاوت است؛ فرمت ذخیره سازی آیکون‌ها، SVG یا PNG است. فرمت PNG در بسیاری از محیط‌های توسعه یافته موبایل‌ها استفاده می‌شود. فرمت SVG یک فایل برداری است و بیشتر در طراحی وب کاربرد دارد. آیکون‌ها دارای اندازه‌های مشخص و استاندارد هستند و اصلی‌ترین ویژگی آن‌ها ترنسپرنت بودن آن‌ها است. آیکون‌ها بدون پس زمینه هستند و شما می‌توانید از آن‌ها روی پس زمینه دلخواه خود استفاده کنید.

نکات کلیدی طراحی آیکون

نکات کلیدی طراحی آیکون

برای طراحی یک آیکون خوبو جذاب، باید ویژگی‌ها و اصول طراحی آیکون را بدانید و آن‌ها را رعایت کنید. در ادامه، نکاتی را بیان می‌کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید آیکون‌هایی متناسب با نیاز خود طراحی کنید.

شکل آیکون

مهم ترین نکته در طراحی آیکون، شکل آن است. شکل آیکون شما باید طوری باشد که به سرعت قابل تشخیص بوده و مفهوم آن منتقل شود. باید توجه داشته باشید که یک آیکون باید با هدف خاصی طراحی شود و با اولین نگاه، هدف و منظور را به بیننده برساند. در طراحی، دقت داشته باشید که تمام خطوط به سادگی و با حداقل جزئیات ترسیم شوند.

تعیین هدف

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، هدف شما از طراحی یک آیکون است. قبل از شروع طراحی، این سوال را از خود بپرسید؛ با ساخت این آیکون، می‌خواهم چه مفهومی را به مخاطبانم منتقل کنم؟

مثلا اگر می‌خواهید یک آیکون برای نمایش عملیات ذخیره سازی طراحی کنید، باید بررسی کنید که چه اشیا شناخته شده‌ای یادآور مفهوم ذخیره سازی هستند. در این مرحله ممکن است اشیا مختلفی را در نظر داشته باشید؛ بهتر است ابتدا تمام اشیا مورد نظرتان را لیست کنید. سپس خصوصیات و ویژگی‌های آن‌ها را به دقت بررسی کنید تا بتوانید آیکونی را بسازید که با اولین نگاه، هدف شما را به مخاطبتان برساند.

سایز و اندازه آیکون

آیکون‌ها می‌توانند بسته به اندازه صفحه نمایش، از ۱۶*۱۶ پیکسل تا ۱۲۸*۱۲۸ پیکسل باشند. ابعاد آیکون‌ها در صفحه نمایش‌های مختلف و سیستم عامل‌های مختلف، متفاوت است. اما یک طراح باید آیکون خود را به چه اندازه‌ای طراحی کند؟

آیکون‌ها باید به اندازه‌ای باشند که در یک دستگاه صفحه نمایش لمسی مثل موبایل یا تبلت به راحتی قابل تشخیص باشند. اگر می‌خواهید آیکون خود را با یک اندازه ثابت و مشخص طراحی کنید، کار سختی ندارید؛ فقط باید محل استفاده آیکون را بدانید و با یک جستجو ساده در گوگل، اندازه آیکون متناسب با نیازتان را پیدا کنید و طراحی را انجام دهید یا آن را به دست طراح بسپارید. اما در اکثر مواقع لازم است آیکون در ابعاد متفاوتی نمایش داده شود؛ در چنین شرایطی باید آیکون به نحوی طراحی شود که حتی در سایزهای کوچک به‌راحتی قابل تشخیص باشد. خوشبختانه اندازه آیکون‌ها قبلا استانداردسازی شده است و نیازی نیست شما درگیر اعداد شوید.

برای انجام پروژه‌هایی که نیاز به استفاده از چند سایز آیکون دارند، بهتر است ابتدا سایز پایه آیکون را طراحی کنید. سایز پایه، کوچک‌ترین سایز آیکون مورد نیاز شماست. بعد از طراحی اندازه پایه آیکون، می‌توانید برای ایجاد سایزهای بزرگ‌تر، از پایه‌ای که قبلا طراحی کرده‌اید استفاده کنید. دلیل این کار آن است که اگر ابتدا اندازه بزرگ‌تر آیکون را طراحی کنید، در زمان کوچک کردن آیکون، ممکن است کیفیت آیکون شما کم شود.

سوالی که ایجاد می‌شود این است که دقیقا اندازه پایه آیکون چه سایزی است؟ در جواب آن باید بگوییم همه چیز به پروژه شما بستگی دارد. اندازه پایه آیکون یک سایز مشخص نیست؛ تنها قاعده کلی این است که باید از کوچکترین سایزی که در پروژه نیاز دارید، طراحی را شروع کنید. به عنوان مثال فرض کنید در پروژه مورد نظرتان، نیاز است آیکون خود را در سه سایز ۴*۴ پیکسل،‌ ۸*۸ پیکسل و ۱۶*۱۶ پیکسل استفاده کنید؛ در این پروژه اندازه پایه آیکون شما ۴*۴ خواهد بود.

رنگ

نکته دیگری که در ساخت آیکون باید در نظر داشته باشید رنگ آیکون است. رنگ آیکون شما باید با برند و لوگوی شما همخوانی داشته باشد. توجه داشته باشید ممکن است بسته به نیاز کارفرما، لازم باشد از آیکون خود روی پس زمینه‌های مختلف استفاده کنید، بنابراین باید در انتخاب رنگ دقت لازم را داشته باشید؛ رنگی را انتخاب کنید که با هر پس زمینه‌ای هماهنگ باشد و به راحتی دیده شود. بهتر است از رنگ‌های استاندارد برای آیکون استفاده کنید تا توسط کاربر به راحتی قابل تشخیص باشد.

بهترین نرم افزارهای طراحی آیکون کدامند؟

بهترین آیکون ها

اکنون کهنکات ضروری طراحی یک آیکون حرفه‌ای را به خوبی می‌دانید، نوبت شناخت ابزاری است که برای طراحی به آن نیاز دارید. نرم افزارهای بسیار زیادی برای دسکتاپ و موبایل وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

نرم افزارهای دسکتاپ طراحی آیکون

در ادامه تعدادی از بهترین نرم افزارهای گرافیکی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید آن‌ها را روی کامپیوتر خود نصب کرده و آیکون خود را با استفاده از آن‌ها طراحی کنید.

ادوبی ایلوستریتور (Adobe Illustrator)

اگر کمی با نرم‌افزارهای گرافیکی آشنایی داشته باشید، حتما نام نرم افزارهای ادوبی را شنیده‌اید. ادوبی یک شرکت سازنده نرم افزارهای کامپیوتری است که عمده فعالیتش تولید نرم افزارهای طراحی و گرافیک است. ادوبی ایلوستریتور یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای مورد استفاده طراحان گرافیک است که با کمک آن می‌توانید انواع تصاویر هنری، آیکون، پوستر، کارت ویزیت و … را طراحی کنید.

ادوبی فتوشاپ (Adobe Photoshop)

نرم افزار فتوشاپ در مدت زمان کوتاهی بعد از ایلوستریتور، برای سیستم عامل‌های ویندوز و مکینتاش عرضه شد. در حال حاضر، این نرم افزار یکی از اصلی‌ترین و محبوب‌ترین نرم افزارهای گرافیک به شمار می‌رود. از این نرم افزار می‌توانید برای ویرایش و طراحی تصاویر، طراحی لوگو، آیکون، بنر و … استفاده کنید. یکی از مزیت‌های بزرگ برنامه فتوشاپ این است که هر کس با هر سطح آشنایی، می‌تواند از آن استفاده کند.

کورل دراو (CorelDraw )

کورل دراو یا به اختصار کورل، یکی دیگر از نرم‌افزارهای طراحی گرافیک است که در آن، امکان استفاده از گرافیک‌های برداری و پیکسلی وجود دارد. گرافیست‌ها می‌توانند با استفاده از کورل، به طراحی تصاویر وکتور، آیکون‌ها، لوگوها، بنر،ها پوسترها و … بپردازند.

SimplyIcon

این نرم افزار مخصوص طراحی آیکون است. با کمک ابزارهایی که این نرم افزار در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن، آیکون‌های خود را در ابعاد مختلف بسازید. SimplyIcon به شما این امکان را می‌دهد که با کشیدن تصاویر و رها کردن آن‌ها در نرم افزار، تصویر مورد نظرتان را به آیکون تبدیل کنید. مزیت این نرم افزار وجود یک راهنمای آنلاین برای پاسخگویی به سوالات شما است که کار را بسیار آسان می‌کند.

نرم افزارهای طراحی آیکون آنلاین

برای طراحی آیکون مورد نظرتان می‌توانید از نرم افزارها و وبسایت‌های آنلاین هم استفاده کنید. مزیت استفاده از وبسایت‌ها این است که شما می‌توانید روی تلفن همراه خود هم از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه تعدادی از نرم افزارهای آنلاین را به شما معرفی می‌کنیم که به کمک آن‌ها می‌توانید به راحتی آیکون مورد نظرتان را طراحی کنید.

IconsFlow

IconsFlow یک برنامه آنلاین برای طراحی آیکون است. در این نرم افزار، تعداد زیادی آیکون آماده وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را دانلود و به صورت رایگان استفاده کنید. همچنین می‌توانید آیکون دلخواهتان را ویرایش کنید.

MakeAppIcon

MakeAppIcon یک وبسایت است که می‌توانید به راحتی عضو آن شوید و پس از عضویت،‌ تصویر مورد نظرتان برای تبدیل به آیکون را آپلود کنید. پس از تبدیل عکس به آیکون، می‌توانید به راحتی آن را دانلود کنید. این وبسایت از تمام فرمت‌های اندروید و ios هم پشتیبانی می‌کند.

در اکثر نرم‌افزارها و وبسایت‌ها، تعدای الگو و آیکون‌های آماده وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها برای ایده گرفتن و طراحی آیکون منحصر به فرد خودتان هم استفاده کنید.

جمع بندی

آیکون‌ها یکی از متداول ترین عناصری هستند که به عنوان واسط‌های گرافیکی از آن‌ها استفاده می‌شود. برای طراحی یک آیکون خوب، باید نکات و اصول طراحی آیکون را بدانید و آن‌ها را رعایت کنید. در این مقاله سعی کردیم توضیح دهیم که آیکون چیست، چه کاربردی دارد و اصول و نکات ضروری که برای طراحی یک آیکون حرفه‌ای باید رعایت شود را ذکر کنیم. توجه داشته باشید شکل و ظاهر آیکن‌ها ممکن است ساده به نظر برسد اما طراحی یک آیکن زیبا به این سادگی‌ها نیست! امیدواریم نکاتی که به شما در این مقاله معرفی کردیم برای طراحی آیکن به شما کمک کنند.

برای اینکه بتوانید آیکون‌های جذابی را خلق کنید، علاوه بر رعایت نکات ذکر شده، نیاز به تمرین و کسب تجربه دارید. اگر فقط می‌خواهید برای وبسایت شخصی یا نرم افزارتان یک آیکون طراحی کنید، پیشنهاد می‌کنیم به جای صرف وقت زیاد برای یادگیری طراحی گرافیکی، از فریلنسرهایی کمک بگیرید که به صورت تخصصی آیکون طراحی می‌کنند و مهارت و تخصص لازم برای طراحی یک آیکون منحصر به فرد و حرفه‌ای را دارند. بسیاری از این فریلنسرهای حرفه‌ای را می‌توانید در سایت‌هایی مانند پونیشا پیدا کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.