آموزش استراتژی پرایس اکشن

امروزه با گسترش و تنوع انواع بازارهای معامله، استفاده از دوره‌های آموزش پرایس اکشن مورد استقبال معامله‌گران قرار گرفته است. اگر قصد استفاده از مباحث مطرح شده در آموزش پرایس اکشن را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا این مطلب را مطالعه نمایید تا بیش‌تر با این روش و سبک تحلیل در بازارهای معاملاتی آشنا شوید.

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن Price Action که در لغت به معنی واکنش‌های قیمت است، یکی از شیوه‌های محبوب و کاربردی معامله‌گری در بازارهای مختلف محسوب می‌شود که در آن تریدر فقط بر اساس داده‌های قیمتی و الگوی کندل‌ها اقدام به خریدوفروش می‌نماید. استراتژی پرایس اکشن بر مبنای تحلیل تکنیکال است که اولویت را بر تاریخچه قیمتی قرار می‌دهد و جنبه‌های بنیادی را نادیده می‌گیرد؛ بنابراین اخبار فاندامنتال و اندیکاتورهای وابسته به قیمت و حجم معاملات در پرایس اکشن مورداستفاده قرار نمی‌گیرد.

در آموزش پرایس اکشن معامله‌گر یاد می‌گیرد که تحلیل را با توجه به نمودار قیمتی ساده‌ای انجام دهد که روی قیمت‌های فعلی و بازه قیمتی ۳ تا ۶ ماهه گذشته دارایی‌ها متمرکز می‌شود؛ به همین دلیل معامله‌گران می‌توانند حرکت زنده و واقعی قیمت را دنبال کنند و تحلیل‌های خود را بر اساس عرضه و تقاضا انجام دهند.

بنابراین تریدرهایی که قصد تبدیل‌شدن به یک تریدر پرایس اکشن را دارند باید با گذراندن آموزش پرایس اکشن با مباحثی از قبیل وضعیت کندل‌ها در نقاط بحرانی، چینش متوالی کندل‌ها و شناسایی سطوح و نواحی عرضه و تقاضا آشنایی شوند.

پرایس اکشن به معامله‌گران چه می‌گوید؟

مبنای داده‌ها در استراتژی پرایس اکشن، داده‌های خام قیمتی و تاریخچه نوسانات قیمت است که می‌توان آن را در قالب نمودارهای مختلف به کار برد. با گذراندن آموزش پرایس اکشن معامله‌گر قادر خواهد بود که اندازه نسبی، شکل، موقعیت و حجم نمودارهای میله‌ای یا شمعی را مدنظر قرار داده و گاهی آن‌ها را با اطلاعات میانگین متحرک و خطوط روند ترکیب کند.

از نمودارهایی که در این آموزش به آن پرداخته می‌شود، کندل‌های شمعی ژاپنی (کندل‌های گاوی یا صعودی و خرسی یا نزولی) است؛ نمودار کندل ژاپنی که به نام نمودار کندل استیک نیز شناخته می‌شود، به دلیل نمایش گرافیکی نوسانات و حرکات قیمت و نمایش ارزش باز و بسته، بالاترین و پایین‌ترین، دارای محبوبیت زیادی در بین معامله‌گران است.

در دوره‌های آموزش پرایس اکشن شما می‌توانید با تفسیر الگوهای مختلف نمودارهای شمعی از جمله الگوی چکش، الگوی هارامی، الگوی دوجی، الگوی انگالفینیک و الگوی سه سرباز سفید آشنا شوید و بر اساس آن‌ها تصمیمات معاملاتی درستی را اتخاذ نمایید.

همچنین با در این دوره‌های آموزشی می‌توان اندیکاتورهای تکنیکال را به دست آورد و از این طریق نظم موجود در حرکت قیمت را کشف کرد؛ به‌عنوان‌مثال یک الگوی مثلث صعودی که از به‌کاربردن خطوط روند در یک نمودار پرایس اکشن به وجود آمده است، به تریدر می‌گوید که خریداران چندین بار برای شکستن مقاومت تلاش کرده‌اند و هر بار قدرتمندتر از سری قبل ظاهر شده‌اند؛ به این طریق با استفاده از الگوی مثلث صعودی می‌توان برای پیش‌بینی یک شکست مقاومتی استفاده نمود.

معامله‌گران چگونه از پرایس اکشن استفاده می‌کنند؟

پرایس اکشن یک ابزار نیست بلکه یک منبع از داده‌هایی است که بر اساس آن ابزارهای مختلف ساخته می‌شوند و همین ویژگی منجر به محبوبیت آموزش پرایس اکشن شده است. معامله‌گران روندی و نوسانی ترجیح می‌دهند که بدون نیاز به تحلیل‌های فاندامنتال و با استفاده از استراتژی پرایس اکشن به پیش‌بینی تثبیت‌های قیمتی و شکست‌ها یا محدوده‌های حمایت و مقاومت بپردازند؛ البته این تریدرها نیز همچنان باید به عوامل دیگری مانند حجم معاملات و تایم فریم‌ها برای یافتن سطوح حمایت و مقاومتی توجه داشته باشند. لازم به ذکر است که تریدرها برای شروع آموزش پرایس اکشن و تحلیل با استراتژی پرایس اکشن نیاز دارند که با مفاهیم اولیه‌ای مانند حمایت، مقاومت و خطوط روند آشنایی داشته باشند.

خطوط مقاومت و حمایت

در این دوره‌های آموزشی، تریدر یاد می‌گیرد که باید به سطوح و محدوده‌هایی توجه داشته باشد که در مواجهه با آن‌ها قیمت‌ها واکنش نشان داده‌اند. این محدوده‌ها، محدوده‌های حمایت و مقاومت هستند. خط حمایت بخشی از نمودار است که روند نزولی به‌محض مواجهه با آن توقف می‌کند و به علت افزایش تقاضا یا انگیزه خریداران ایجاد می‌شود. با شکسته شدن خط حمایتی، سدی در مقابل افزایش قیمت به وجود می‌آید و تبدیل به یک خط مقاومتی می‌شود.

خط مقاومت قسمتی از نمودار است که در آنجا قیمت‌های در حال افزایش متوقف می‌شوند و سپس جهت حرکت به‌سوی کاهش ادامه می‌یابد. در بحث آموزش پرایس اکشن شما یاد می‌گیرید که خطوط مقاومت و حمایت را باید در تایم فریم مخصوص خود به کار ببرید؛ زیرا قیمت بازشدن یا بسته‌شدن در یک تایم فریم، می‌تواند نشان‌دهنده شکسته شدن یا نشدن خطوط حمایتی و مقاومتی در آن تایم فریم مخصوص باشدک. به‌عنوان‌مثال، خطوط حمایتی که برای یک دوره زمانی هفتگی رسم شده است، نمی‌تواند کارایی مطلوبی در یک نمودار یک‌ساعته داشته باشد.

خطوط روند

شناسایی روند از اولین مباحثی است که در ابتدای آموزش پرایس اکشن به آن پرداخته می‌شود. خطوط روند با اتصال کف‌ها و سقف‌ها به یکدیگر ایجاد می‌شوند و با دنبال‌کردن روند می‌توان نقاط احتمالی برگشت روند را مشخص نمود؛ به‌این‌ترتیب تریدر تصمیم خود مبنی بر خرید یا فروش را در اولین شمعی که از خط روند عبور می‌کند خواهد گرفت.

استراتژی‌های معامله با پرایس اکشن

تریدرها با یادگیری پرایس اکشن آموزش می‌بینند که این روش یک متد تحلیلی است که خود چندین استراتژی جداگانه دارد و هر تریدر پرایس اکشن از استراتژی‌های متفاوتی برای تحلیل قیمت‌ها استفاده می‌کند؛ چند مورد از مهم‌ترین استراتژی‌های پرایس اکشن عبارت‌اند از:

  • اوتساید بار خارج از خط حمایتی یا مقاومتی
  • اینساید بار بعد از شکست سطوح حمایتی و مقاومتی
  • اسپرینگ در خط حمایتی
  • اندازه‌گیری طول سوئینگ‌های قبلی
  • شمع‌های سایه بلند
  • الگوی ترکیب پین بار و اینساید بار

هر کدام از این استراتژی‌ها، یکی از ابعاد مختلف قیمت را برای معامله‌گر آشکار می‌سازد. به‌عنوان‌مثال استراتژی الگوی ترکیب پین بار با اینساید بار، به منظور بررسی پیش‌بینی بازگشت قیمت مورداستفاده قرار می‌گیرد. بهتر است که به‌جای تلاش بدون دانش، با استفاده از مباحث آموزش پرایس اکشن و با درنظرگرفتن این استراتژی‌ها دست به معامله زد تا در بلندمدت بتوان به سود موردنظر دست‌ یافت.

الگوهای کندل استیک

آرایش به‌خصوص کندل‌ها در کنار یکدیگر را الگوی کندل می‌نامند که معامله‌گر با استفاده از این الگوها، خود را برای حرکت بعدی قیمت آماده می‌کند. در ادامه توضیحاتی را در مورد تعدادی از این الگوها ارائه می‌کنیم، اما لازم است بدانید که برای بررسی و تحلیل دقیق این الگوها نیاز است که از مباحث مطرح شده در جلسات آموزش پرایس اکشن استفاده نمود.

الگوی ماروبزو: در این الگو که اولین مرحله از شروع روند صعودی و نزولی در بازار است، سایه‌ای از سمت بالا یا پایین روی بدنه شمع وجود ندارد. از مشخصه‌های الگوی ماروبزو فشار شدید خریداران و فروشندگان است که به ترتیب با عنوان‌های ماروبزو سبز و ماروبزو قرمز شناخته می‌شوند.

الگوی دوجی: هنگامی که قیمت آغاز و قیمت نهایی در یک شمع با هم برابر باشد، الگوی دوجی شکل می‌گیرد. در این الگو خریداران و فروشندگان بر هم برتری ندارند و اندازه سایه‌ها متغیر است. الگوی دوجی هم به‌صورت بازگشت روند و هم به‌صورت ادامه‌دهنده روند است.

الگوی هارامی: یک الگوی بازگشتی است که از دو شمع تشکیل شده است. کندل اول که شمع مادر نامیده می‌شود، بازار را به نقطه اوج یا نزول می‌رساند؛ کندل دوم یک شمع دوجی است که درون بازه خریدوفروش شمع مادر به وجود می‌آید.

الگوی پوششی: این الگو به‌صورت بازگشتی است و از دو شمع پشت‌سرهم تشکیل شده است که رنگ‌های متضادی دارند. در الگوی پوششی، بدنه کندل دوم، به‌صورت کامل کندل اول را در برمی‌گیرد. در این الگو، هراندازه قدرت الگو بیشتر باشد، شمع پوششی، تعداد بیشتری از شمع‌های قبلی را در برمی‌گیرد.

مزایای آموزش پرایس اکشن

ترید با استفاده از پرایس اکشن بیشتر با هدف کسب سود در میان‌مدت و کوتاه‌مدت است. با ترکیب ابزارهای تحلیل تکنیکال و روند اخیر قیمتی، تحلیل‌گر می‌تواند موقعیت‌هایی را بسته به دیدگاه خود شناسایی کند. از مزایای استراتژی پرایس اکشن که باعث می‌شود آموزش پرایس اکشن به‌عنوان یک اولویت برای معامله‌گران مطرح باشد، می‌توان به سریع، ساده و کاربردی بودن آن در هر بازاری اشاره کرد؛ البته برای یادگیری و استفاده از پرایس اکشن در نمودارها باید تمرین زیادی داشت و به طور اصولی از دوره‌های آموزش پرایس اکشن استفاده نمود.

در پرایس اکشن، تحلیل‌گر قادر خواهد بود که از بی‌نظمی بین داده‌های قیمتی، نظم موجود بین خریداران و فروشندگان را بیرون بکشد و حرکت بعدی را پیش‌بینی کند. ویژگی مثبت دیگر پرایس اکشن این است که می‌توان از این روش تحلیل در انواع نرم‌افزارها و سامانه‌های معاملاتی استفاده نمود. به‌علاوه با استفاده از پرایس اکشن امکان بازآزمایی آسان هر استراتژی تعریف شده در انواع داده‌های قدیمی وجود دارد؛ به این صورت که شخص می‌تواند داده‌های قدیمی را در پرایس اکشن وارد کند و در صورت کارآمدی پیش‌بینی‌های به‌دست‌آمده، آن‌ها را مورد استفاده قرار دهد.

دلیل دیگر محبوبیت آموزش پرایس اکشن، امکان بررسی یک موقعیت از زوایای متفاوت با استفاده از چارچوب‌های زمانی (Time Frame) مختلف است؛ یعنی با استفاده از چارچوب‌های زمانی متنوع، هر بار داده جدیدی به دست خواهد آمد؛ البته لازم به ذکر است که در این مورد نباید از حد اعتدال خارج شد و بیش از حد دست به بررسی تایم فریم‌های مختلف زد. در تحلیل بر اساس استراتژی پرایس اکشن باید به این نکته توجه داشت که الگوها همیشه بلافاصله درست از آب درنمی‌آیند؛ بلکه برای گرفتن تأیید از الگو باید به آن فرصت کافی داد.

تفسیرهای روان‌شناسی و رفتاری و فعالیت‌های مرتبط با آن براساس نظر تحلیل‌گر، بخش مهمی از معاملات بر پایه استراتژی پرایس اکشن را در بر می‌گیرد؛ لذا در بسیاری از مواقع ممکن است دو معامله‌گر مختلف، از یک پرایس اکشن معین تحلیل یکسانی نداشته باشند و بر طبق قوانین تعریف شده و ویژگی‌های رفتاری خود برداشت خواهند کرد.

دوره آموزش پرایس اکشن

در این دوره‌های آموزشی، تمام استراتژی‌های پرایس اکشن آموزش داده می‌شوند تا معامله‌گران مبتدی و حتی حرفه‌ای بتوانند این شیوه معاملاتی را به‌صورت کاربردی و اصولی در معاملات خود مورداستفاده قرار دهند.

با توجه‌ به اهمیت یادگیری پرایس اکشن، تریدرها (هم مبتدی‌ها و هم حرفه‌ای‌ها) می‌توانند با استفاده از جلسات آموزش پرایس اکشن که توسط تجارت فارکس برگزار می‌شود با مباحث و تحلیل‌های این روش آشنا شوند. برای استفاده از این آموزش‌ها می‌توانید روی عبارت آموزش پرایس اکشن کلیک کنید.

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.