آرایشگاه های زنانه و مردانه چه موارد بهداشتی را باید رعایت کنند؟

رعایت اصول بهداشتی مخصوصا با ورود خطرناک‌ترین ویروس‌های دنیا مثل ایدز و کرونا دیگر تبدیل به امری عادی شده که در همه‌ی مکان‌های عمومی واجب الاجرا است. اهمیت این موارد سبب شده تا پروتکل‌های بهداشتی به طور اختصاصی برای آرایشگاه زنانه و آرایشگاه مردانه تدوین شود. گرفتن عروسی در این شرایط سخت مستلزم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است. باید توجه داشت که رعایت مسائل بهداشتی در آرایشگاه‌ها که پیوسته از وسایل تیز و برنده‌ای چون تیغ و قیچی استفاده می‌کنند، از بیماری‌های عفونتی نیز جلوگیری می‌کند و حال که بیماری همه گیری چون کرونا نیز شیوع پیدا کرده باید به دنبال آرایشگاهی باشیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند. در ادامه با دستورالعمل‌هایی در زمینه بهداشت فردی و جمعی که علاوه بر آرایشگر باید توسط مراجعان نیز در آرایشگاه کاملا رعایت و اجرا شود صحبت می‌کنیم. پس همراه ما باشید تا با این اصول بهداشتی و دلایل رعایت آنها آشنا شوید.

چرا رعایت اصول بهداشتی در آرایشگاه مهم است؟

تعهد به اجرای دستورالعمل‌های وزرات بهداشت باید از عواملی باشد که در انتخاب یک آرایشگاه حرفه‌ای اول از همه به آن دقت ‎شود؛ چراکه روزانه افراد بیشماری به آرایشگاه مراجعه می‌کنند و نمی‌توان تشخیص داد که کدام یک از آنها بیماری پوستی یا انواع ویروس‌ها را با خود حمل می‌کند. بیماری‌هایی که ممکن است با عدم رعایت بهداشت در آرایشگاه‌ها به مراجعان انتقال یابد شامل دو دسته‌ی کلی بیماری‌های پوستی و بیماری‌های خونی می‌شود. بیماری‌های پوستی مثل انواع قارچ‌ها به راحتی از حوله، شانه و قیچی در آرایشگاه‌ها قابل انتقال است. حال اگر مسائل بهداشتی در چنین شرایطی رعایت نشود قطعا عامل بیماری در میان مشتریان تکثیر شده و فاجعه به بار می‌آورد. بیماری‌های خونی اما تنها از طریق ورود آلودگی به خون و مایع میان بافتی قابلیت انتقال دارد. در این نوع بیماری‌ها مثل هپاتیت و ویروس ایدز، کافی است خراش کوچکی ایجاد شود و از آنجایی که قابل دیدن نیست، اینکه چند نفر گرفتار بیماری می‌شوند بدون اینکه بدانند هم آشکار نمی‌شود. پس رعایت اصول بهداشتی در آرایشگاه‌ها اهمیت بسیاری دارد.

رعایت اصول بهداشتی در آرایشگاه زنانه و آرایشگاه عروس

انتخاب یک آرایشگاه مناسب برای عروس و یا حتی مهمانی با شرایط سخت حال حاضر، کار دشواری به نظر می‌آید. از آن جایی که در آرایشگاه‌ زنانه بیشتر از آریشگاه مردانه خدمات آرایشی و بهداشتی به خانوم‌ها ارائه می‌گردد و به این شکل رعایت تمام اصول بهداشتی سخت می‌شود، پس ضروری است که سالن زیبایی انتخاب شود که در آن اصول بهداشتی به طور کامل و جامع مورد اجرا قرار گیرد. اصول بهداشتی در آرایشگاه زنانه شامل موارد بی‌شماری است که باید توسط هر دو طرف یعنی آرایشگر و مشتری به آن توجه شود. در اینجا سعی بر آن است تا با بعضی از این اصول آشنا شوید.

اصول بهداشتی در آرایشگاه زنانه

نکاتی که باید توسط مدیران و آرایشگران سالن زیبایی رعایت شود شامل:

  1. جلوگیری از ازدحام و شلوغی با ارائه‌ی نوبت‌های از پیش تعیین شده با زمان مشخص
  2. ضدعفونی مشتریان در بدو ورود و همینطور ضدعفونی ابزار و سطوحی که توسط مشتریان مورد تماس قرار می‌گیرد
  3. استفاده مشتری از لوازم شخصی و همینطور درصورت لزوم از تجهیزات یکبار مصرف
  4. دسترسی تمام کارکنان و مشتریان به مواد ضدعفونی کننده و الکل
  5. استفاده از تهویه مناسب در سالن
  6. پرهیز کارکنان از دست دادن با مشتریان
  7. ضدعفونی تجهیزات و صندلی استفاده شده پس از خروج مشتری

و نکاتی که باید مورد توجه توسط مشتریان قرار گیرد تا سلامتی خود را با خطر مواجه نکنند، شامل موارد زیر است:

  1. به سالن‎‌های تایید شده و دارای مجوز بهداشتی مراجعه کنید و از قبل از زمان مراجعه خود آگاه باشید.
  2. استفاده از لوازم آرایشی شخصی و اجتناب از استفاده‌ی ‌لوازمی که به طور عمومی مورد استفاده قرار گرفته است.
  3. تنها در صورت اجبار از تتو و کاشت ناخن استفاده کنید و در این صورت از ضدعفونی ابزار و مواد کاملا مطمئن شوید.
  4. پیوسته دست‌های خود را ضدعفونی کرده و از تماس آنها با چشم و دهن خود بپرهیزید.

رعایت موارد بالا از لزوم مراجعه به یک سالن آرایشی زنانه و آرایشگاه عروس است. شناخت چنین آرایشگاه‌هایی معمولا به آسانی به دست نمی‌آید. اما در سایت بیاتوعروسی لیستی از بهترین آرایشگاه‌ها تدارک دیده شده تا نگرانی شما را در این مورد از بین ببرد.

رعایت اصول بهداشتی در آرایشگاه مردانه و داماد

به طور کلی آقایان بیشتر برای کوتاهی موی سر و صورت خود به آرایشگاه مراجعه می‌کنند. پس در دو زمان کوتاهی مو و بعد از آن رعایت بهداشت در آرایشگاه ضروری است. زمانی که آرایشگر برای موها صرف می‌کند معمولا همراه با استفاده‌ی وسایلی مثل قیچی، شانه، گیره، تیغ و … همراه است. برای رعایت اصول بهداشتی، آرایشگر باید نکاتی را رعایت کند که شامل موارد زیر است:

  1. قیچی‌های استفاده شده باید پس از هربار استفاده با مواد ضدعفونی تمیز شوند.
  2. استفاده از تیغ یکبارمصرف برای هر فرد ضروری است.
  3. شانه‌های استفاده شده به همراه گیره‌ها باید در ظرف الکل از آلودگی‌های احتمالی پاک شوند.

بعد از کوتاهی مو، نوبت به شستشوی سر می‌رسد. برای رعایت اصولی بهداشت در این زمان باید:

  1. خود سرشوی بعد از استفاده ضدعفونی شود.
  2. از حوله‌های جداگانه برای افراد استفاده شود و حتی بهتر است هرکسی حوله شخصی داشته باشد.

همانطورکه گفته شد کوتاهی موی صورت هم به اندازه‌ی موی سر از اموری است که در آرایشگاه برای مردها صورت می‌گیرد. در زمان تراشیدن و یا پیرایش موی صورت از ابزارهایی مثل تیغ، فرچه و خمیر ریش استفاده می‌شود. برای جلوگیری از انتشار آلودگی در آرایشگاه مردانه در زمان کوتاهی موی صورت باید موارد زیر رعایت شود:

  1. استفاده از تیغ یکبار مصرف برای هر بار اصلاح
  2. فرچه و ظرف آن باید بعد از هربار استفاده ضدعفونی شوند.
  3. استفاده از مواد آنتی باکتریال و ضد حساسیت پس از اصلاح صورت

در آرایشگاه‌های مردانه مخصوصا آرایشگاه های داماد ، کارهای بیشتری چون خدمات مراقبتی پوست و مو انجام می‌شود. در هنگام ارائه‌ی این خدمات باید سراسر از پروتکل‌های بهداشتی پیروی شود. اکثر آرایشگاه‌های داماد که به طور اختصاصی به امر اصلاح و گریم می‌پردازند، به تمامی اصول بهداشتی واقفند و آن را اجرا می‌کنند. در آرایشگاه داماد، علاوه بر پیرایش به گریم تخصصی و پاکسازی پوست داماد نیز می‌پردازند و برای جذب و راحتی خیال مشتریان از دستورالعمل‌های بهداشتی به طور کامل پیروی می‌کنند. در سایت بیاتوعروسی بهترین‌ آریشگاه‌های مردانه و داماد نیز به شما معرفی می‌شود.

و در پایان باید گفت آنچه یک آرایشگاه را در میان بسیاری از رقبا جزء بهترین‌ها می‌کند، استفاده از به روزترین متد آرایشی با رعایت تمام اصول بهداشتی است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت تخصصی بیاتوعروسی به فهرست کاملی از آرایشگاه‌های عروس و داماد دسترسی داشته باشید.

امتیاز شما برای این مقاله
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.